allergiaa vai tic?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti-29
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti-29

Vieras
meillä poika 3,5 on alkanut räpyttelemään paljon silmiään silloin tällöin ja sanoo, että silmät kutiaa. Näin hän tekee kun väsyttää tai ollaan ulkona ja eilen huomasimme, että usein koivujen lähellä hän teki näin..

eli olisiko tuo räpyttely mahdollisesti siitepölyallergiaa ja esim. pölyallergiaa/koira-allergiaa tai minkä ikäisenä ticit voi alkaa???

meillä suvussa on paljon allergisia esim. itse olen allerginen koivulle ja lepälle ja mummu on allerginen todella monelle ja isi on allerginen koiralle (vaikka koira meillä onkin) yms.

Olen huolissani pojasta ja ajattelin onko jollakin vastaavanlaisia kokemuksia??? tarttisko tilata oikein lääkäri vai seurata nyt vain tilannetta?

Voihan se olla allergiaakin, tic-asiaan en osaa kommentoida. Mutta yksi asia, mikä tuli ihan omasta kokemuksesta mieleen, on että onko pojan näköä tarkastettu? Silmät väsyvät ja sitä kautta kutisevatkin, kun ei näe kunnolla.

Mukelona uusien silmälasien tarve huomattiin mulla aina tällaisista oireista.

Tuo 3v taitaa olla aika tyypillinen ikä siitepölyallergian puhkeamiseen - aivasteleeko? Hierooko silmiä? Meidän esikko kolmevuotiaana kertoi joka ilta itsellään olevan hiekkaa silmissä, 3-vuotias pikkusisko taas on kertonut tänä keväänä muutaman kerran että on vettä silmässä.

Oikeastaan itsekin kysyisin että annatteko ihan lieviinkin allergiaoireisiin läääkitystä? Isoveikalle annoin tänään, koska yskii jo yöllä 'allergiayskää' ja ulkoilut menee vaan aivastellessa, mutta pienempi tosiaan aivastelee vaan satunnaisesti ja vähän nenä valuu.

Hei LeenaK

Meillä kaikki allergisia, siitepölytkin vaivanneet jo 1v alkaen. Olen antanut lääkettä jo pienistäkin oireista, sillä meillä ollut voimakas taipumus kaikilla myös korvatulehduksíin, ja allergialääkäri sanonut, että kannattaa alkaa lääkitsemään heti jos oireita ilmenee. Lieviin oireisiin olen antanut silmätippoja ja nenäsuihketta, mutta jos selkeästi on tukkoinen ja turvonneen näköinen, niin olen aloittanut myös antihistamiin.

Meillä on juuri omena, porkkana ja päärynä niitä joita täytyy välttää koivun kukinnan aikana. Pahentavat nuhaa ja kutinaa, ja aiheuttavat ihottumaa. Muina aikoina sopivat kun ei suuria määriä anna syödä.

Yhteistyössä