Allergiaa? Testeistä jne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nirtsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nirtsu

Jäsen
18.08.2008
416
0
16
Minulla on ollut epämääräisiä oireita. Suun polttelua (kíelen ja kitalaen, limakalvojen), välillä pientä pistelyä myös. Toisinaan polttelee myös nenän sieraimia ja vähän huulten ympäriltä. Poskien iho myös joskus hieman pistelee ja tuntuu kireältä. Lisäksi on myös jonkinaskeista kutinaa iholla ja pistelyä iholla (ei kovin kovaa). Ja myös maha on toisinaan kipeä. Onko kenelläkään ollut tällaista? Allergiaa nyt aletaan tutkia. Mietin tässä myös sitä, että kun on noiden Prick-testien luotettavuudesta ollut paljon puhetta. Että voikohan niiden tulokseen nyt sitten luottaa? Nenän sieraimesta otettiin jo sellainen näyte. Onko kenellekään tämmöinen tuttu ja onko siitä selvinnyt luotettavasti jotain? Pelkään jo syömistä.. Tai siis sitä, että jos minulle tuleekin jostain anafylaktinen sokki ja kun en ole ihan varma mille olen allerginen, jos nyt edes olen. Niin, siis tietyistä ruoka-aineista on itsellä epäilys, mutta en tiedä onko epäilys oikea.

Prick-testit vastaa joo nopeasti oireileviin allergioihin. Ei esim pitemmän ajan kulttua (mahavaivat). Mutta niitäkin pystytään epikutaanitesteillä testata (lappuja selkä täyteen).

Anafylaktinen shokki tuskin on ihan ensimmäinen reaktio. Ite oon ollu ikäni allergikko ja vaan kertaalleen on oltu lähellä - sillonkin sain tipalla ko. allergisoivan aineen.

Ruokia voit testata ihan itsekin. Ainakin noiden osalta jotka aiheuttaa jo suussa oireita. Pala tomaattia/kurkkua/omenaa/minkä nyt luulet ärsyttävän. Ihon pitää olla kunnossa ennen koetta. Ja ihan vaan sillä palalla koskemalla esim. huulia, huulien ympäristöä tai muuta ihoa -> yliherkkyyttä löytyy jos heti saat oireet. Kunnossa oleva iho siksi, että valmiiksi rikkonainen ärsyyntyy ihan kaikesta.

Ootko atoopikko? Ollut lapsena mutta helpottanut joskus? Laita perusvoidetta, voi silloin kiristellä ihan kuivuuttaankin. Ja atoopikko on ilmeisesti muita yleisemmin allergikko. Mahdolliset ihottumat saat kortisonivoiteilla alas (huom. näitä piti välttää aika x ennen prick-testejä, samoin antihistamiineja, joita myös saa reseptivapaasti apteekista).

Yhteistyössä