allergia ja koira

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eulis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eulis

Vieras
Tyttärellä kauhea koirakuume ja nyt äidilläkin, ainoa mutta asiassa on oma allergiani koirille.joka ilmenee nuhana tiettyjen koirarotujen kanssa touhutessani. Meillä kissa ollut 16 v ja tyttärellä kaksi marsua, nämä eivät allergisoi, johtuu lienee siitä että kotonani näitä eläimiä ollut lapsesta saakka, myöskään testien mukaan en ole muille eläimille alleginen. Koirista olen huomannut että tietyt rodut saavat nenän vuotamaan ja silmtä kutisemaan, esim. labbis, pitkäkarvainen saksanpaimenkoira, cockeri, corgi.. sitten taas miehen tädin laivakoira ei aiheuta oireita. Olen ottanut selvää että jotkut rodut olisivat vähemmän allergisoivia (bichon frisé, bichon havannais, bichon bolognese, villakoira onko muita? Tuttuni kasvattaa havanneseja ja on itse koirille allerginen, kehoitti testaamaan miten tämä rotu sopisi. Onko kellään kokemusta tällaisesta "valikoivasta allergiasta" tai ko. roduista?

hei!

Ensimmäinen oma koirani oli rodultaan bichon frisé. Äitini hyvällä ystävällä on paha astma ja eläinallergia, mutta meidän koiran kanssa pystyi olemaan hyvin. Poika on ollut hänellä jopa viikonlopun yli hoidossa.
Yleensä koirat joista ei lähde karvaa allergisoivat muutoinkin vähemmän. Se karva itsessäänhän ei yleensä aiheuta oireita vaan karvan mukana tippuva hilse. Kun karvaa ei tipu niin ei kuollutta ihoakaan samallalailla.
Tälläisiä rotujahan ovat juuri trimmattavat ja nypittävät karkeakarvaiset rodut. Tällälailla yleistäen siis ;)

Itse olen allerginen kissoille ja huonepölylle ja muistaakseni koivulle testin mukaan. Syön päivittäin allergialääkettä ehkäisemään alkavaa astmaa (tosin en nyt raskaana ollessani). Kun otin koiran, whippet, sain ensimmäisinä viikkoina siitä samanlaisia oireita kun kissoista, mutta oireet menivät ohi. Myös muutettuamme poikaystäväni kanssa yhteen, sain oireita muutaman viikon ajan hänen karjalankarhukoira-beaglestään, mutta nekin oireet meni ohi. Aina oireet kuitenkaan eivät mene ohi ja jatkuvasti altistettuna allergiasta voi kehittyä astma - kuten minulle melkein kävi kissojen kanssa - ja se onkin jo vaikeampi vaiva.

Kannattaa tarkkaan miettiä sitä koiran hankkimista ja jos mahdollista ottaa kokeiluun mieleinen (ehkäpä aikuinen) koira sillä varauksella, että sen voi sitten palauttaa jos allergia vaivaa. Tuttavaperhe otti koiran oman pesän tyhjennyttyä, mutta puolen vuoden päästä miehelle puhkesi niin paha allergia että koirasta luopuminen oli ainoa vaihtoehto. Tällainen kotien vaihto voi olla koiralle rankkaa, etenkin pennulle, sillä sille aivan kuin lapsellekin on se varhaislapsuus kaikkein herkintä aikaa omaksua tapoja ja ihmisiä.

Noista enemmän tai vähemmän allergisoivista koirista: periaatteessa kai se on että sellaiset joilla ei ole pohjavillaa ja joista ei irtoa juurikaan karvaa, eivät allergisoi niin voimakkaasti. Allergianhan aiheuttaa koiran hilse, jota irtoaa eniten siinä karvan mukana. Mutta, jopa koirayksilöissä voi olla tuon suhteen eroja! Bichonien lisäksi ainakin nämä lyhytkarvaiset vinttikoirat on pohjavillattomia ja karvaa ei ole paljoa.

Yhteistyössä