alle kuukauden vanha osaa jo vaikka mitä... hah haha hahaa !!

• Viestiketjun aloittaja Joopa joooo!!
  • Ensimmäinen viesti
Joopa joooo!!
Kaverin vauva 3 viikkoa. Osaa kuulemma nauraa ääneen, ja jokeltaa.
Ja kaiken lisäks kuulemma kääntyä.
Jep!
Ehkä mun kaikki kolme lasta on jotenkin jälkeen jääneitä, kun oppivat nuo taidot 3-6kk iässä.
Eihän 3vkoa vanha vauva voi tuota kaikkea osata vielä..

oiuh
No, nauraa ääneen ja jokeltaa tuskin osaa, mutta se voi onnellisista vanhemmista vaikuttaa siltä, kun vauva ääntelee. Ei kai se sinulta pois ole, jos he näin uskovat. Ja kääntyäkään vauva tuskin osaa, mutta on varmaan vahingossa kääntynyt, meidänkin vauva kääntyi jo synnärillä lääkärintarkastuksessa, vanhingossa venkoilleessaan pään paino veti vauvan ympäri. Lääkärikin nauroi, että on menevää sorttia, mutta oikeasti oppi kääntymään vasta yli 4-kuisena, ehkä heilläkin vauva on kerran tai pari ns. vahingossa kääntynyt.

Joopa joooo!!
Mutta, pointtina olikin se, että hän vertasi minun lapsiin vauvaansa.
Hänen vauvansa tosi oppiva jne.. Että onkohan minu lepseni motorisesti jotenkin vajaita jne.
En ole itse nähnyt vauvan tekevän moisia temppuja. Sohvalla se makoili sikiöasennossa vielä...

Meillä poitsu 3 viikon vanhana hymyili ja ääntelehti omiaan (en nyt ihan jokeltamiseksi sanoisi). Kääntyi kyljeltään selälleen (uskoisin että lähinnä vahingossa). Onnistui kyllä tuossa iässä äitiyspakkauslaatikossa "kääntymään" 90 astetta eli oli laitettu pakkaukseen "oikein päin" ja löytyi sieltä pää toista sivua ja jalat toista sivua vasten. Ei aavistustakaan, miten tuossa onnistui.

Nyt 5 kk vanhana ei vieläkään käänny mahaltaan selälleen tai toisin päin. Uskoisin, että osaisi jos haluisi, mutta mielenkiintoa on vain mennä ylöspäin. On siis jo parin kk ikäisenä ponnistanut sylissä istuma-asennosta seisaalleen.

Harvempi 3 viikkoinen noita kaikkia taitoja vielä osaa. Ehkäpä kaverisi on vaan niin innoissaan vauvastaan, että kuvittelee nauramiset ja jokeltelut. Kääntyminen saattaa olla joku vastaava vahinko kuin meillä. Kyllä varmaan tajuaa myöhemmin kun vauva oikeasti nuo taidot oppii.

Viimeksi muokattu:
"mamma"
No meidän kolmas lapsi osasi nauraa ja jokeltaa jo 1 kk:n iässä. Aluksi luulin kuvittelevani, mutta kun neuvolassakin ihmetteli että miten tämä näin jo seuraa ja porisee takaisin, niin häätyihän se uskoa! =) Kääntyä se ei kuitenkaan osannut vasta kuin 4kk:n iässä. Kylläkin esikoiseni (joka teki muutenkin kaikki nurin kurin) oppi kääntymään mahalta selälleen 2 kk:n iässä. Hänellä oli vauvana paljon ilmavaivoja ja pidin sitä mahallaan, kun viihtyi paremmin niin. Pari ensimmäistä kertaa oli selvästi vahinkoja, mutta siitä se sen sitten hoksasi. Neuvolassa nauroivat kun sanoin. Mutta kun poika näytti kahdesti saman neuvolareissun aikana miten käännytään, niin jo uskoi =)

+
Musta toi on vaan söpöä kun tuoreet vanhemmat hehkuttavat lapsestaan. toista se sitten on kun tulee toinen tai kolmas.. :/ sitsitä ei enään muista edes tai kirjoita milloin mitäkin teki. :)
Anna kaverisi hehkuttaa, ehän se sulta ole pois.

Joopa joooo!!
Musta toi on vaan söpöä kun tuoreet vanhemmat hehkuttavat lapsestaan. toista se sitten on kun tulee toinen tai kolmas.. :/ sitsitä ei enään muista edes tai kirjoita milloin mitäkin teki. :)
Anna kaverisi hehkuttaa, ehän se sulta ole pois.
Joo, ei se ole multa pois. Mutta ärsyttää, se että mun lapset ovat sitten heidän mielestään jotenkin vajaita.
Joo, kyllä meijänkin esikoinen kääntyi vatsalta selälleen jo 6viikkosena.
Siis ne oli kuulemma oikein miettineet, että mun lapsilla motorinen häiriö kun eivät kääntyneet alle kuukauden iässä.. :D

"vieras"
[QUOTE="mamma";22718021]No meidän kolmas lapsi osasi nauraa ja jokeltaa jo 1 kk:n iässä. Aluksi luulin kuvittelevani, mutta kun neuvolassakin ihmetteli että miten tämä näin jo seuraa ja porisee takaisin, niin häätyihän se uskoa! mite[/QUOTE]

Ihanaa murretta! Itsekin porina & häätymisalueelta (syntynyt Oulussa) mutta nuo on tippuneet pois multa natkan varrella - nykyään aikalailla murteeton.

Ja se on se ja sama milloin lapset oppivat/vanhemmat luulevat niitten oppineen, mutta se että arvostelee oisen lasten kehittymistä on törkeää! Napakasti vaan vastaus, että neuvolassa ollaan kyllä tyytyväisiä.

Joo, ei se ole multa pois. Mutta ärsyttää, se että mun lapset ovat sitten heidän mielestään jotenkin vajaita.
Joo, kyllä meijänkin esikoinen kääntyi vatsalta selälleen jo 6viikkosena.
Siis ne oli kuulemma oikein miettineet, että mun lapsilla motorinen häiriö kun eivät kääntyneet alle kuukauden iässä.. :D
Mä tiedän ettei mun lapset ole vajaita, siksi ei haittaa vaikka joku muu niin luulisi. Anna toisten hörhöillä.

Humpss
Meilläpä osasi 3kk ikäinen lapsi mennä konttausasentoon. Ihmetelkääpä sitä! Ja tämän todisti myös fysioterapeutti.

Ja perään selitys: Kuopus syntyi rv25 ja kuten pikkukeskosilla on tapana, hänelläkin oli selänliikakäyttöä. Eli hyvin herkästi jännitti selän äärimmäiselle kaarelle, eikä helposti siitä rentoutunut. Tästä syystä fysioterapeutti on alusta asti seurannut kuopuksen kehitystä ja antanut meille vanhemmille käsittelyohjeita. Tuo selänliikakäyttö, kun voi viedä muuta motoristakehitystä vääräänsuuntaan ja aiheuttaa muita ongelmia. Pahimmillaan selänkäyttö oli lasketunajan tienoilla (kalenteri-ikää siis 3kk), tuolloin kun kuopuksen laittoi mahalleen hän väänsi selän niin kaarelle, että sai koukistetut kädet ja jalat sinne alle. Selkä on niin pinkeällä kaarella, että pää nousee myös, vaikka lapsi ei vielä varsinaisesti osaakaan päätään kannatella. Lapsi on konttausasennossa, mutta käyttää siihen päästäkseen aivan vääriä lihaksia.
Huh, tulipa selitys... Mutta ei se aina ole hyvä, jos lapsi 'osaa' liian aikaisin...

Tuon selän käytön takia kääntyivätkin silloin tällöin selältä mahalleen jo hyin aikaisin. Selkä kaarelle ja humps, oltiin ympäri.

"suvi"
no nämä on taas näitä, lapset on yksilöitä!!!
meillä kolmas tenava oli reilut 3 vkoa yliaikainen, JA osasi syntyessään pitää päänsä hienosti, hymyillä (tarkoituksellisesti) kääntää pään lelun/kasvojen perässä, jokeltaa jo jokeltelua hieman (plus selkeät äänensävyt eri itkuille...) hetken perästä varasi jalkoihinsa, kääntyi kylkiasentoon (punnertaa, punnertaa) jne.
eli omasi aikastelailla 3 kuisen taidot heti syntyessään, nyt neljäkuisena tilanne tasoittunut, toki kääntyy hienosti ja pyörii akselinsa ympäri lattialla ollessaan mutta siis nyt normivauva vaikkakin lääkäreitä ja terkkoja nauratti pienen miehen meno :)

itse olin niin onnelinen vauvasta että luulin sen hymyileen tarkoituksella ja nauraa äänen kun syntyi mutta hymyily olikin vaan poskilihasten harjoittelu ja ääneen nauraminen olikin sitten ähkiminen samaan aikaan kun harjoitteliposki lihaksiaan tämän tajusin kun vauva oli ollut 7 viikkoinen kun aidot naurut tilivat ja jokkelus alkoi mutta tyttö muuten pitänyt päänsä itse ylhäällä jo syntymastä. mutta kyllä mää ainakin luulin vaikka mitä omasta vauvasta kun oiln nii innoissaan ja kyllä ystävillekkin sanoin vaikka mitä kun luulin mutta eiköhän tuo ihan kuulu asiaan ensimmäisen lapsen kanssa sitä vaan ollaan niin onnellisia :D

:D No, meillä on 3 viikon ikäinen vauva ja ehkä joku innokas vanhempi sitten voisi tulkita nuo ähinät, puhinat ja ilmeet nauruksia ja jokelteluksi? Ja on tuo ainakin kerran saanut sätkiessään ja potkiessaan itsensä vahingossa kääntymäänkin.

Ei varmaan kannata toisten sanomisista noin ärsyyntyä, enemmin ottaa huumorilla. Ehkei mene kauaakaan kun he jo itse huomaavat asioiden oikean laidan.

Yhteistyössä