Alle kouluikäisen hoitoon viemisestä siis "puolikkaaksi" eli alle 5h

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja essi2008
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

essi2008

Jäsen
14.04.2007
678
0
16
Tän päivän lehdessä oli täällä meilläpäin että puolikkailla paikoilla ei lain mukaan saisi olla kuin esi/ekaluokkalainen eli siitä pienemmät eivät saisi olla puolikkailla vaan joko koko päiväsiä tai ei ollenkaan.Maksu tietenkin sitten sen mukaan. Meillä pienempi kanssa puolikkaalla 10 pv kuukaudessa ja minä opiskelen ja mies töissä, mutta miehen työ ajat sellaisia että mainiosti riittää se 10 päivää kuukaudessa ja päivässä alle sen 5h. Tänäänkin poika oli 2 tuntia hoidossa kun ei tarvita enempää miehen työn vuoksi, mutta nyt laki ajaa siihen että lapsi saa olla vain kokopäivähoidossa! Tätä mää en käsitä!Siis sanokaa nyt mulle onko tässä lakijutussa mitään järkeä.
 
Minun mielestä tuo koskee vain perhepäivähoitajalla hoidossa olevia lapsia. Pph:lla saa olla vain kokopäivä lapsia hoidossa.
Eiköhän tuota edelleen päiväkodissa lapset saa olla 10pv, 15pv tai alle 5 tuntia pv tai kokopv..
 
Alkuperäinen kirjoittaja luulisin näin:
Minun mielestä tuo koskee vain perhepäivähoitajalla hoidossa olevia lapsia. Pph:lla saa olla vain kokopäivä lapsia hoidossa.Eiköhän tuota edelleen päiväkodissa lapset saa olla 10pv, 15pv tai alle 5 tuntia pv tai kokopv..

Jaa-a, mitenkähän tän taas nätisti muotoilis... Selitäpä, et miten yhdellä pph:lla maximiryhmäkoko on 4.5 lasta, jos ei sitä puolipäiväistä saa olla.... :whistle:
 
Luin kans siitä ja kysyin miten on meitin tokaluokkalaisen laita. Tarhatäti kohteliaasti sanoi että pelkkiä kokopäivähoitoja suosivat,mutta voi olla myös sen 3h joka meillä silloin tällöin,mutta maksu on kuitenkin vaan vähän pienempi kun tavallinen hoitomaksu. Mää en tajua, ei mee kaaliin, ei sitten millään :o
 
Alkuperäinen kirjoittaja luulisin näin:
Minun mielestä tuo koskee vain perhepäivähoitajalla hoidossa olevia lapsia. Pph:lla saa olla vain kokopäivä lapsia hoidossa.
Eiköhän tuota edelleen päiväkodissa lapset saa olla 10pv, 15pv tai alle 5 tuntia pv tai kokopv..

Olet tavallaan oikeassa. Eli nimenomaan perhepäivähoitajia koskee se, että puolikas saa olla eskarilainen tai koululainen, ei nuorempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja luulisin näin:
Minun mielestä tuo koskee vain perhepäivähoitajalla hoidossa olevia lapsia. Pph:lla saa olla vain kokopäivä lapsia hoidossa.
Eiköhän tuota edelleen päiväkodissa lapset saa olla 10pv, 15pv tai alle 5 tuntia pv tai kokopv..

Olet tavallaan oikeassa. Eli nimenomaan perhepäivähoitajia koskee se, että puolikas saa olla eskarilainen tai koululainen, ei nuorempi.

Siis kertokaa nyt, ett MISSÄ tämmöstä ollaan säätämässä / säädetty jo??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Siis kertokaa nyt, ett MISSÄ tämmöstä ollaan säätämässä / säädetty jo??

Onkohan se joku asetus päivähoitolaista tms., on ollut voimassa jo pitkään. Tietysti hoitajalla voi olla vaikka 3,5 lasta niin että se puolikas on pieni, mutta palkanmenetyksen vuoksi ei tällaisia ryhmiä yleensä oteta. Ja jos ryhmässä on jo neljä alle kuusivuotiasta, niin sen päälle tuleva puolikas ei tosiaan saa olla kuin eskarilainen tai vanhempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Siis kertokaa nyt, ett MISSÄ tämmöstä ollaan säätämässä / säädetty jo??

Onkohan se joku asetus päivähoitolaista tms., on ollut voimassa jo pitkään. Tietysti hoitajalla voi olla vaikka 3,5 lasta niin että se puolikas on pieni, mutta palkanmenetyksen vuoksi ei tällaisia ryhmiä yleensä oteta. Ja jos ryhmässä on jo neljä alle kuusivuotiasta, niin sen päälle tuleva puolikas ei tosiaan saa olla kuin eskarilainen tai vanhempi.

:D Kaikkialla kun näitä NIIIIIIN älyttömän tarkkaan noudatetaan... :whistle:
 
"Perhepäiväkodissa voidaan samanaikaisesti hoitaa enintään neljää lasta mukaan luettuina perhepäivähoitajan omat lapset, jotka eivät vielä ole perusopetuksessa. Lisäksi voidaan hoitaa yhtä perusopetuslain (628/1998) mukaista esiopetusta saavaa lasta, perusopetuksen aloittanutta lasta tai sellaista kunnan järjestämässä osapäivähoidossa olevaa lasta, joka aloittaa perusopetuksen toimintavuotta seuraavana vuonna. (30.3.2000/329)"

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730239
 
miksi eri paikka kunnilla noi päivät vaihtelee, eli jossain on 10pvä/kk "minimi", meillä kun on täällä vain 13 tai 20pvä/kk, eikä tarviis enempää kuin 10, eikä tyttö sen enempää olekkaan hoidossa mutta silti maksan 150e, eli sen 13pvä mukaan...
 
Joo mutta sitä juuri en tajua että jos perhe ei tarvi kun sen hoidon alle 5h päivässä niin miksi "pakottaa"(väärä sana tiedän mutta en parempaakaan keksinyt) perheen pitämään lasta koko 8h päivässä hoidossa. Nytkin on hoitajilla perhepäivähoidossa ja päiväkodeissa väkeä tarpeeksi siis hoidettavia niin eikä tämä säädös lisää hoitopaikkojen tarvetta...ajetaan perheet siihen että on joko pidettävä lapsi koko päivän tai ei lainkaan. No tottahan toki voi lapsen hakea aikasempaakin, mutta lasku tulee koko päivän mukaan. Mun mielestä pitäs antaa niille halvalla hoitopaikka jotka yrittävät järjestää asiansa niin että lapsen tarvii olla mahdollisimman vähän hoidossa siis tilanteissa joissa lapsen on "pakko" olla hoidossa.En osaa selittää mitä ajan takaa.....ymmärtäkää edes joku :D
 
En usko että tuo koskee päiväkoteja, vaan vain perhepäivähoitoa. Nykyäänhän kannustetaan pitämään virikelapset päiväkodeissa nimenomaan puolipäiväisenä ja yritetään taata mahdollisuus kokopäiväpaikkaan samassa ryhmässä mikäli äiti/isä työllistyy ja kokopäivähoito tulee tarpeelliseksi.

Perhepäivähoidossa taas hoitajalla ei käytännössä ole mahdollisuutta ottaa toista lasta esim. iltapäiviksi tai vuorotella niin, että hänellä on kaksi 10päivää/kk lasta, joiden hoitopäivät eivät koskaan mene päällekkäin. Siksi alle 6v vie puolipäiväisenäkin käytännössä kokopäiväisen paikan ja pph haluaa tietysti kokopäiväisestä palkan, elääkseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
En usko että tuo koskee päiväkoteja, vaan vain perhepäivähoitoa. Nykyäänhän kannustetaan pitämään virikelapset päiväkodeissa nimenomaan puolipäiväisenä ja yritetään taata mahdollisuus kokopäiväpaikkaan samassa ryhmässä mikäli äiti/isä työllistyy ja kokopäivähoito tulee tarpeelliseksi.

Perhepäivähoidossa taas hoitajalla ei käytännössä ole mahdollisuutta ottaa toista lasta esim. iltapäiviksi tai vuorotella niin, että hänellä on kaksi 10päivää/kk lasta, joiden hoitopäivät eivät koskaan mene päällekkäin. Siksi alle 6v vie puolipäiväisenäkin käytännössä kokopäiväisen paikan ja pph haluaa tietysti kokopäiväisestä palkan, elääkseen.


No onko sillä merkitystä onko se puolikas 3-vuotias vai 6 tai 7-vuotias...enpä usko että se perhepäivähoitaja saa euroakaan enempää sen lapsen iän mukaan...Minusta se on just sama onko se puolikas lapsi minkä ikäinen hyvänsä, koska se lapsimäärä on tietääkseni se 4.5 lasta perhepäivähoitajalla.joten se on kyllä minusta just sama kuka se 1/2 lapsi on.Ja ei muuten vie kokopaikkaa...tuo on puppua. Meijän lapsi on puolikkaana ja sillä hoitajalla on 4 koko aikaista lasta eli yhteensä 4 1/2 lasta ja enempää siihen ryhmään ei mahdu joten...
 
ja sitten kun pph:lla on näitä jotka ei oo koko kuukautta hoidossa niin loppujen lopuksi sieltä löytyy vallan mielenkiintoisia ryhmiä, esim omallamme on lapsia yhteensä 5+1parkkilapsi, meidän poika on puolikas aamupäivisin, eskarilainen on puolikas iltapäivällä, kaksi on osan kk hoidossa ja yksi on jokapäiväinen..
Parkkilapsi on reilu vuoteinen kerran viikossa käyjä.
 

Similar threads

Yhteistyössä