alle 3v yksin sisällä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

klk

Vieras
Tuosta 5v. yksin kotona ketjusta tuli mieleen..

Te joilla on hippasen alle 3v. (n. 2,6kk-3v) lapsia ni uskallatteko jättää lapsen yksin sisälle katsomaan telkkaria ja lähteä itse pihahommiin niin ettet ole aivan kuuloetäisyydellä?

Perheessä luotetaan siihen et kun "lapsi tykkää katsoa yksin siellä lastenohjelmia"

Meillä on lähes samanikäinen ja kun kuulin et lapsi on yksin sisällä ni jotenki huolestuin ja järkytyin.. :/

Kyllä mä jätän. Olen jättänyt kesän ajan, eli lapsi oli n. 2 v 10 kk kun aloin hetkeksi jättää yksin.

Homma alkoi siitä, että kun katsoo pikkukakkosta, ei halua lähteä mukaan koiraa pissattamaan (tähän menee n. 2 minuuttia, kun vie koiran talon nurkalle lenkkien välillä). Joten jää katsomaan pikkukakkosta ja minä pissatan koiran, ei ongelmaa. Nyt täytti 3 vuotta, ja esim. eilen jäi (jälleen pikkukakkosen aikana) lasi-ikkunaisen välioven taakse n. 5 minuutiksi katsomaan telkkaria, kun kävin siivoamassa etupihan. Lapsi siis halutessaan näki minut siitä oven läpi koko ajan, ei kyllä paljon vilkuillut kun ilmoitin meneväni.

Hän on siis itse sanonut, että jää mieluummin yksin sisälle ja "leikkii sohvalla" pehmolelunsa kanssa tai katsoo ohjelmaansa. Ja siksi voi jättää. Ymmärtää kyllä mitäse tarkoittaa, ja että tulen heti takaisin.

Kyllä on omakotitalossa leikkinyt noin 3 v saakka, siis että ittekseen leikkii ja saatan mennä toiseen päähän taloa tai ulos. Tarkistelen 5-10 min välein että leikin äänet kuuluu normaalisti.

Mut toi on NIIN lapsesta kiinni. Lapsellani on sellasia kavereita, jotka ei vois jäädä, ihan vauvoja vielä tuossa iässä. Kun ei vielä 5 v osaa olla hetkeäkään leikkiin yksin.

En jättäis todellakaan. Pari kertaa jättäny siks aikaa kun vienyt roskat (1min), toisella kerralla oli ihan ok ja toisella kerralla kuulu itkua alaovelle ja poika sieltä postilaatikosta huusi äitiä hätääntyneenä itkien. Ja olin sanonut monta kertaa että äiti käy nopeasti viemässä roskat, johon poika vastasi reippaasti että "okei, sopii."

Edellisessä asunnossa jätin postin hakemisen/roskiksen viemisen ajaksi. Lapsi katsoi ikkunasta sen aikaa ja vilkutti mulle. :) Sitten vilkuttamisen jälkeen tuli ovelle vastaan. Nykyään en jätä enää sekunniksikaan kun on kaksi vilkasta tyttöä. Vahinkoja kun sattuu vaikka vieressä vahtisi.

Meillä on 2v alkaen ollut puolikin tuntia sisällä pikku kakkosta katsellen. Tosin meillä on pihalle päin alas saakka olevat ikkunat eli näen kyllä sitten heti, kun tulee ikkunan taakse. Johan tuo nyt on 1v alkaen leikkinyt sijuvasti yksin toisessa huoneessa sisällä, tai vähän isommasta odottanut kun vien sen roskapussin ulos (katsellut halutessaan oven ikkunasta minua, usein ei edes välitä katsoa). Eli ei ole yhtään pelokas sillä tavalla. Koskaan ei ole ollut mitenkään hätääntynyt, kun yksin on ollut sisällä. Ei ole koskaan mennyt minnekään pesuaineille, veitsille yms eli niidenkään suhteen en oikeastaan pelkää.

Toki en jättäisi sisälle yksin ihan toimettomana, koska silloin voisi saada päähänsä jotain vaarallista, mutta pikku kakkonen ja sen jälkeen kävelee ikkunalle heiluttamaan. Toimii meillä hyvin näin.

Olen jättäny jo jostain 2v kun alkoi ymmärtämään etten katoa minnekään.. tai no ajallisesti kyse minuuteista. Haen pyykkiä narulta tai postia postilaatikosta. Hän haluaa jäädä odottamaan ja leikkiikin, mut yleensä sitte ravaa kuitenkin perästä.
Lapsestahan se riippuu (ja vähä kodistakin) voiko jättää.
Sama pätee ulkona oloon. Puen usein lapselle päälle, pistän pihalle leikkimään ja puen sillä välin itselleni jne. Pysyy kyllä pihassa.

Hereillä ollessa en jättäny noin pientä yksin sisälle edes postin hakemisen ajaksi, mutta jos lapsi oli päiväunilla, niin otin hälärin mukaan ja touhusin tuossa omalla pikku pihalla ja ovi oli vielä auki.

Alle 3v. keksii muutamassa sekunnissa mitä vain eikä se riitä että on kuuloetäisyydellä ja lastenohjelmat eivät ole lapsenvahteja, päin vastoin vanhempien pitäisi katsoa lastenohjelmia yhdessä lastensa kanssa varsinkin jos lapsi on alle 4v. tai erityisen herkkä.

Yhteistyössä