Alle 2 v lapsen hengitys alkanut haista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolissaan"

Vieras
Mikähän mahtaa olla pielessä nyt?

Parin viime päivän ajan olen kiinnittänyt huomiota siihen, että lapsen hengitys tuoksahtaa jotenkin tympeälle. Ruokavaliossa ei ole tapahtunut mitään muutoksia (on syönyt sipulipitoista ruokaa viime päivinä, mutta niin on syönyt aiemminkin). Hampaat harjataan aamuisin ja iltaisin.

Lapselle on tulossa hammas/hampaita yläleukaan ja ne tuntuvat vaivaavan kovastikin välillä. Voiko tuo hampaan puhkeaminen aiheuttaa jonkinlaisen ikenen tulehduksen, joka puolestaan vaikuttaisi hengityksen hajuun? Olemme tietenkin varovasti koettaneet harjata myös aran kohdan, vaikka lapsi sitä vastusteleekin.

No mulla tuli heti mieleen että on tunkenut nenään jotain ja jäänyt sinne mätänemään. Meillä kävi näin, ja lääkäri tähysti ja lopuksi otti pois pienen hamahelmen :)

[QUOTE="vieras";26284844]No mulla tuli heti mieleen että on tunkenut nenään jotain ja jäänyt sinne mätänemään. Meillä kävi näin, ja lääkäri tähysti ja lopuksi otti pois pienen hamahelmen :)[/QUOTE]

Kiitos hyvästä vinkistä, pitää tarkistaa!!! Lapsi tykkää nuuskuttaa kaikkea mahdollista, on hyvinkin voinut työntää nenäänsä jotain.

Korvatulehdus voi myös tuoksahtaa hengityksessä, sekä -ikävä kyllä- diabetes.
Onko lapsi väsynyt? Pissaako paljon? Onko jotain muuta outoa?
Diabetes-epäilyn takia lääkäriin on mentävä HETI, mutta ei sitä (kai) pelkän hengityksen hajun perusteella tarvi epäillä.

Meillä on kyllä ennen hampaiden puhkeamista lapsilla usein suu haissut jotenkin vähän normaalia enemmän. Ei siis mitenkään voimakkaasti, mutta kun kasvoille hönkii niin niin että haistaa. Onko lapsi syönyt ihan normaalin määrän viime päivinä kuitenkin? Ajattelin jos tuo kipeä hammas haittaa syömistä... Meillä hengitys haisee myös jos on syönyt hyvin vähän (keho menee ilmeisesti ketoosiin).

Kaverin lapsi oli tunkenut nenäänsä paperia ja sen takia oli hengitys haissut pahalle. Tämä vissiin aika yleistä pikkulapsilla, nenään kun on niin kiva tunkea kaikkea mahdollista. :P

Yhteistyössä