Alle 1-vuotias perhepäivähoitoon - kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Minulla on vajaan 11kk ikäinen ihana tyttö. Selkäni vaurioitui rankassa synnytyksessä (lannerangan välilevy repesi) ja olen kärsinyt kipuja tytön syntymästä saakka vahvojen lääkkeiden voimin.

Nyt joudun selkäleikkaukseen, joka on 2,5 vk päästä. Pelottaa ihan suunnattomasti! Leikkauksesta seuraa n. 4-6 viikon nostelukielto, joten en voi hoitaa tyttöäni kotona. Joudumme siis laittamaan alle 1-vuotiaan ainakin kuukaudeksi hoitoon.

Onneksemme tässä kunnassa kaikki tuon ikäiset laitetaan perhepäivähoitoon, mutta silti minua äitinä surettaa ja huolettaa laittaa näin pieni hoitoon! :'( Miten pieni pärjää, jääkö hän isompien jalkoihin ja miten lapsi kokee eron äidistä. Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia näin pienen lapsen hoitoon laittamisesta.

Meillä poika oli 10 kk, kun meni pph:lle. Hyvin meni alusta asti - lapsi tykkäsi kaikesta päätellen olla siellä ja pph otti hienosti huomioon pienen erityistarpeet.

Älä siis suotta murehdi, ap, on sitä hullumpiakin kohtaloita lapsilla!

Onnea leikkaukseen!

Samaa mieltä, älä turhaan murehdi lapsesi puolesta. Tärkeintä on nyt, että saat itsesi kuntoon. Toki hoitoon meno on vähän jännittävää molemmille teille, mutta perhepäivähoidossa on pienen ihan hyvä olla. Varmasti hoitajakin haluaa, että lapsellasi on mukavia hoitopäiviä, ja tuo päivähoitojaksohan on todella lyhyt.

Itselläni on ollut hoidossa montakin alle 1-vuotiaana hoitoon tullutta, ja meillä on aina sujunut ihan mainiosti.

Haluaisin lisää kommentteja tähän asiaan niiltä, joiden lapsi on mennyt hoitoon alle 1-vuotiaana. Onko lapsi ollut kuinka pitkän päivän hoidossa ja onko hän jäänyt hoitoon alkuun aina itkien? Entä kuinka kauan lapsella on kestänyt tottua hoitopaikkaan keskimäärin? Oletteko käyneet tutustumassa hoitopaikkaan etukäteen?

Meillä tyttö oli vajaa 10kk, ku meni pph:n. Itestä tuntui tosi kamalalle laittaa niin pieni hoitoon, mutta tosi äkkiä tyttö sinne sopeutu :) Hoitaja sanoi että yleensä sopeutuminen menee pieneltä paljon paremmin, kun mitä jos laitettaisiin "vasta" 3-vuotiaana hoitoon.
Ekoina päivinä vähän tyttö itkeskeli, kun hoitoon jätin, mutta itku loppui kuulema nopeesti, kun olin lähteny. tyttö oli noin 2-3pv/viikossa hoidossa ja vajaa 8h päivässä. Ja tutustumassa käytiin ennen hoitoon menoa.

Kesän olin tytön kanssa kotona ja nyt syksyllä aloitti uudessa hoitopaikassa, koska vanhaan ei enää valitettavasti päässyt takaisin. Nyt tyttö siis 1v9kk.Vähän taas jännitti miten uuteen hoitoon sopeutuu, mutta kaikki meni yllättävän hyvin.. kerran on vaa itkenyt perään ja silloinki koska oli hoidossa aloittanyt uusi hoitaja.. Hoitopaikkaan kyllä käytiin tutustumassa ja pihalla useamman kerran leikkimässä ennen hoidossa aloittamista, et se varmasti auttoi paljon asiaa :) ja että oli hoidossa mviime syksynä ja kesänä, niin koko hoito homma ei ollut enää niin vieras asia.

Kyllä kaikki menee hyvin vaikka kurjaltahan se tuntuu laittaa pieni hoitoon =)

Minun molemmat tyttäret menivät aikanaan hoitoon noin 7-8 kk ikäisinä, toinen mummolaan ja toinen (isomman kanssa jo yhdessä) perhepäivähoitajalle. Eivät "koskaan" jääneet itkun kanssa, pärjäsivät ihan OK. Siis hoitoonjäämisitkuja ja -kiukutteluja oli toki joskus isompina, kun eivät olisi halunneet herätä aamulla aikaisin eivätkä pukea päälleen yms yms.