Alle 1-v ja potta

Eli lueskelin tässä tuota mainiota pottatreeniohjelmaa, ja aloin vaan miettiä että miksi on se 18 kk alaikäraja pottailuun? Olenko siis tehnyt jonkun suuren virheen kun olen pakon sanelemana tutustuttanut poikaa 8,5 kk pottaan, hän siinä tykkää istua ja pisut tulee melkein joka kerta ja muutama kakkakin on tullut. En pääse muuten miehen töissäollessa vessaan ollenkaan, poika on jo kova liikkumaan ja niin isokokoinen (vähän alta 12 kg), ettei enää sitä meidän sitteriä uskalla käyttää. En oletakaan pojan oppivan kuivaksi vielä pitkään aikaan.

Ei ole lähipiirissä oikein sellaisia tuttavia, joilta voisin tässä asiassa saada tietoa, eli turvaudun tähän netin vertaistukeen :flower: :wave:

Niin ja se piti vielä sanomani että kun en ole mitään "ohjeistusta" pottajuttuihin saanut mistään jne. niin haluaisin vaan tietää että teenkö nyt pojalle jotain hankaluuksia kun silloin tällöin potalle istutan. :ashamed: <br><br>
 
plääh. Eiköhän kyse ole vaan siitä, että tossa iässä treenaus on tavallaan turhaa. Lapsen elimistö on valmis pidättämään pissaa vasta n. kaksivuotioaana. Tätä ennen ei sulkijalihakset vielä toimi. Saa sinne pottaan varmaan muutamat pisut tulemaan kun äiti oppii oikeaan aikaan viemään potalle. Samoin tutustuu ajoissa pottaan. Jos mielellään tutustuu niin mikäs siinä, mut vastahankasta lasta en potalla pienenä istuttais.
 
Juu, ei missään nimessä millään tavalla ole tarkoituskaan pientä potalle pakottaa, ei tietenkään! :) Joskus oli kuulema sellainen ohjekin, ettei edes saisi tutustuttaa pottaan ennen jotain tiettyä ikää, kun kuitenkin tulee takapakkia myöhemmin, siksikin tätä kysyin kun nämä ohjeet aika ajoin tuntuvatt muuttuvan hyvinkin paljon. Mutta kuivaksi en tuota kaveria vielä tosiaan edes harkitse yrittäväni opettaa, ja jos potalla istuminen alkaa olla vastahakoista niin sitten täytyy keksiä jotain muuta että pääsee itse vessaan :LOL: ;)
 
Meillä on aloitettu pottailut myös alle vuoden ikäisenä, lapsen ehdoilla tietysti ja vaikka monet ovat meitä ties millä pottakammolla ja takapakeilla pelotelleet, niin nyt kun lapsi on 1 v 1 kk, ei mitään ongelmia ole vielä ainakaan esiintynyt. Totta kai sitten lopetetaan potalla käynti vähäksi aikaa, jos jotain pelkoa esiintyy. Kakkavaippoja ei meidän roskiksesta nykyään löydy kuin satunnaisesti. En tiedä mitä haittaakaan tästä on. Aluksi veimme häntä potalle aina kun ruuan jälkeen alkoi olla merkkejä hädästä. Nykyään laitamme potalle ruuan jälkeen ja toisinaan ähellys alkaa vasta siellä kun on jonkun aikaa istunut. Jotenkin tuntuu välillä, että hän tekee mieluummin pottaan kuin vaippaan. Ja pissat tulee myös monta kertaa päivässä pottaan. Toisinaan vaipanvaihdon yhteydessä toteamme, että vaippa on kuiva ja saman voi laittaa takaisin.

Kuivaksi ei vielä tässä vaiheessa harjoitella. Pottaan totuttelun tarkoitus on ollut tehdä siitä luonnollinen juttu ja sitä se tuntuu tällä hetkellä olevan. Kun itse olin pieni 70-luvulla, oli ihan tavallista, että vuoden ikäiset laitettiin potalle. Silloin ei ollut mitään hienoja tutkimuksia, että siitä olisi jotain haittaa, enkä usko, että kovinkaan moni siihen aikaan enää 3-vuotiaana vaipoissa kulki. Mielestäni tässä asiassa voi käyttää maalaisjärkeä ja toimia sen mukaan. Jos homma toimii ja lapsi viihtyy potalla, niin mitä haittaa siitä on? Vaippoja säästyy meillä ainakin tällä tavalla.
 
No just... meillä pottailu aloitettu molemmilla 6-7 kk ikäisenä. Ei ole turhaa tai tyhmää aloittaa ajoissa. Ja jos lapsi on vasta noin 2 v pidätyskykyinen, niin kummasti tuo meidän herra ainakin päiväkuivaski rupes 1v 8 kk.

Jos lapsi pottailee mielellään niin mikäs siinä. Mun mielestä on paljon helpompaa, tosin ei ole kokemusta muusta, aloittaa pottailu ajoissa. Näin potasta tulee osa normaalia päivärutiinia ja vaipan vaihtoa jo enen kuin lapsi oppii liikkeelle lähdön.

Täältä usein lukee miten tuskastellaan kun ikiliikkuja 1,5 v ei pysy potalla. Bno eipä meilläkään pysy, mutta sit laitetaan supistajalle ja johan pysyy. Kirjan vaan tai joku muu kiva lelu käteen.
 
Miskan äiskä
Mun mielestä tässä pottailu asiassa olisi hyvä muistaa lapsen yksilöllisyys. Jos lapsi istuu potalla mielellään eikä hantä tartte pakottaa siihen, niin eipä siinä mitään väärää voi olla. Muutamalla kaverilla on saman ikäinen poika kuin itsellä ja heillä ollaan pottailtu yhtä kauan kuin meillä, mutta kun temperamentit eroavat toisistaan, niin meillä aletaan olla nyt valmiita pottailuun ihan kunnolla, kun kavereilla ollaan jo lähes täysin vaipattomia. Joten kannattaa mieluummin seurata sitä mitä se oma lapsi tykkää pottailusta ja mieten se sujuu, onko pakkopullaa vai mukavaa ja mennä sen mukaan.
 

Yhteistyössä