Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Hei..miten te ihmeessä saatte mitään satuja tms. luettua lapsen kanssa :)? Tyttö ei keskity sekunttiakaan mihinkää kirjaan vaan laukkaa ympäri sänkyä tai sitten saa sätkyn jos "pitelen paikoillaan"..

MILLIS joo,eiköhä se vaan oo hyvä ettei enää mitää unimaitoja otetakaan,etenki jos tyttö itekään ei halua :) Sehän on vaan hyvä, ei tarvi vierotella erikseen :)
 
Ihanaaa viileämpi päivä. :) Vaan +15. Piti tytölle kaivella pidemmät housut jalkaan ja huomasin,että onpas se kasvanut ja yksi koko jäämässä taas pieneksi.

MEillä on sellainen NallePuh satukirja jossa tosi lyhyitä satuja ja isot kuvat. Aava on mun kainalossa,luen satua ja se katsoo kuvia. Jaksaa just sen 10min kuunnella. :)

Eilen palattiin onneksi taas kaksiin uniin.
 
Kauniskuu: Meillä jaksaa kuunnella maks. 4 lorua "Tiitiäisen satupuuta" tai jonkun hyvin lyhyen sadun. Varmaan ton saman 10 minuuttia, mitä millikselläkin. Joskus kyllä tekee jotain muutakin samalla kun luen noita runoja, mutta huomaan, että kuuntelee kyllä mielellään.

Huh, olisi nää helteet saaneet pysytellä poissa. Eilen oli ihanan vilpoisaa. Täällä tosin ei satanut kuin muutaman pisaran verran yöllä. Olisi luonnolle tehnyt tosi hyvää kunnon vesisade.

Meillä on nyt alkaneet hedelmät tökkiä jostain syystä. Sormiruokana vaan liiskaa ja muussaa hedelmiä, saattaa vähän maistaa, mutta irvistää ja sylkee saman tien pois. Sama soseiden kanssa. Ihan ihme juttu! Puuron seassa kyllä menee hedelmä- tai marjasose.

Nukahtamishuudot loppui taas ihan yllättäen. Ota näistä vauvoista nyt selvää...
 
PANTSU hienoa että unihuudot loppui! Meilläki eilen meni ilman pihaustakaan nukkumaan mut nyt taas karjuu.. Luulen et aika paljon kiinni väsymystilasta sun muusta..miten sattuu kohdilleen.
Joo,välillä oli muute meilläki tota hedelmälakkoa!! Nii, tai sit yks päivä söi yhtä mut toinen pv vaan irvisteli.. Mikä lie vaihe sekin?

Hei,joko teillä pienet vilkuttaa/taputtaa? Tyttö on nyt muutaman pv ihan "tarkoituksellisesti" vilkuttanu (ennen satunnaisesti nosti vaan kättä..) ja pari päivää taputtanu. Hauskaa ku neiti on itekin ihan innoissaan ku osaa noi jutut :D

Äääääh..hirvee huuto..mies nukuttaa.. :( Ärsyttää ku sillä ei oikeen "riitä" pinna...

MUOKS ps.BARTSU..eilen illalla viimeks oli taas sellanen yhtäkkinen huutohommeli..joskus klo22 heräs huutamaan suoraa kipakkaa kimeää (ihanku kipuitku) itkua mutta tuskin se mitää mahaa oli koska asettu aina ku taputteli tietyllä tapaa ja taas huusi ku lopetin taputtelun :(..
 
Kauniskuu: No joo, tänään taas vähän itkettiin, muttei sellaista suoraa huutoa. Tänään taisi olla vähän yliväsy. Olen myös huomannut, että jos pyykinpesukone on päällä, ei poika meinaa millään nukahtaa, etenkin jos on linkousvaihe meneillään. Ilmeisesti se kuuluu vähän liian hyvin makuuhuoneeseen. Olen parina päivänä laittanut päiväunille myöhemmin, on mennytkin paljon paremmin. Eli ilmeisesti aiemmin oli päiväunille mentäessä pirteä ja iltaisin liian väsy. Huh, on tää aikamoista tähtitiedettä tämä lapsen laittaminen nukkumaan! :D

Meillä ei kelpaa siis yhtään mikään hedelmä. Tänäänkin annoin banaania ja persikkaa (entisiä suosikkeja), ja poika vaan muusasi ja heitteli lattialle. Aika jännä juttu vaan, luulisi, että nuo makeat nimenomaan menisivät kaupaksi. Noh, en mä nyt ole huolissani, kun muuten ruoka maittaa kyllä, etenkin tomaatti ja paprika. Tuntuu myös, että mitä mausteisempaa ruokaa annan, sen helpommin sitä syö.
 
Joo kyllä todella on tiedettä tää nukuttaminen. Kauniskuu valitti ettei miehellä ole kärsivällisyyttä, meidän perheessä se puuttuu minulta. Mä jaksan ekat puol tuntia mutta sitten joudun pyytämään apua. Mä oon kertakaikkiaan ihan rikki. Mua ei kohta enää edes kiinnosta. Mua hävettää tää tilanne ihan sikana. Enkö todella pysty sietämään oman poikani huutoa...
Viime yö meni hienosti, nukuttiin koko sakki puol kymmeneen. Ihanaa.

Tänään oli neuvola, 68cm ja 7040g. Sai tutkimusrokotteen toisen annoksen, vielä ei ole tullut mitään oireita, viimeks nousi kuume. Se tästä puuttuiskin.

Minkä merkkisiä soseita syötätte vauvoille? Oletteko huomannut eroja. Yritän nyt pojan syömään hiukan kökkösempää ja niitä "oikeita" ruokia ei pelkkää lihaa ja perunaa. Semperiä muistaakseni oli viimeks.
Lasagnen tuoteselosteessa luki rasvaton maito ja juusto...

Mies huutelee syömään, grillasi terveellisen iltapalan.

Onko muuten bartsu menossa vielä syksyllä uimaan?
 
Joo kyllä todella on tiedettä tää nukuttaminen. Kauniskuu valitti ettei miehellä ole kärsivällisyyttä, meidän perheessä se puuttuu minulta. Mä jaksan ekat puol tuntia mutta sitten joudun pyytämään apua. Mä oon kertakaikkiaan ihan rikki. Mua ei kohta enää edes kiinnosta. Mua hävettää tää tilanne ihan sikana. Enkö todella pysty sietämään oman poikani huutoa...
Viime yö meni hienosti, nukuttiin koko sakki puol kymmeneen. Ihanaa.

Tänään oli neuvola, 68cm ja 7040g. Sai tutkimusrokotteen toisen annoksen, vielä ei ole tullut mitään oireita, viimeks nousi kuume. Se tästä puuttuiskin.

Minkä merkkisiä soseita syötätte vauvoille? Oletteko huomannut eroja. Yritän nyt pojan syömään hiukan kökkösempää ja niitä "oikeita" ruokia ei pelkkää lihaa ja perunaa. Semperiä muistaakseni oli viimeks.
Lasagnen tuoteselosteessa luki rasvaton maito ja juusto...

Mies huutelee syömään, grillasi terveellisen iltapalan.

Onko muuten bartsu menossa vielä syksyllä uimaan?
 
HILMA noh..joo, en voi omaa kestävyyttä kehua.. Äsken viimeks piti tulla jäähylle makkarista etten karjaissut lujaa..! Siis oikeesti..mun pinna alkanu nykysin lyhetä uhkaavasti. Mut mies on selanen et kun tyttö aloittaa huudon nii se asenne on heti jotenki "jaha..tullaan pois makkarista".. Ja mä yritän sanoa ettei tulla pois kun kerran on päätetty mennä nukkua jne..

Meillä kaupan jutuista menee vain luumusose (joskus joku hedelmäjuttu välipalaks) Olen hedelmä/välipalajutut ostanu Hipp merkkisiä, on luomua ja täyttä tavaraa.. maistuukin ihan erilaiselle ko noi muut.. Muuten kaikki on mun tekemiä tai sitten sormiruokaa sellasenaan.

PANTSU luin muuten kokemuksia sormiruokailufoorumilta, kuulema tosi tavalista että vauvoille tulee kausia, et syö vaikka vain viljoja ja sit taas lihaa ja sit vaikka hedelmiä jne.. Kaippa toi kiinnostavuus menee ajoittain :) Muutenki olen huomannu et toi sormiruokailu menee silleen et jopa päivän aikana syö eritavalla samoja juttuja. Katse kiertää tarjolla olevissa jutuissa mut nappaa vaiks vain tomaatit ja makaroonit ja muut litsaa pöytään, sit taas päivällisellä saattaa hotkia vain porkkanatikut.

Mun mielestä ollu oikeesti tosi hauska huomata toi kehitys ja ruokien valikoiminen sormiruokaillessa :) Edelleen mä syötän samalla vähä soseita koska tyttö on tosi kitisevä ja nälkänen pelkillä sormiruoilla vaikka niitä menekin nykysin aika lailla. Tein just sämpylöitäkin tytölle, maistuu hyvin. Ja tomatit on POP! Nielee isoina mälleinä kuorineen..välillä ihan jännittää :)

Sain muuten kantoliinan lainaksi (sanoinkohan jo... :whistle: ?) On muuten tykätty juttu,en olis uskonu ikinä :heart: ! Vaunuissa ei päästä nykysin ees kaupalle asti ettei ala kiemurrella/pullistella/kitistä.. liinassa oltiin kaupungilla/asioilla yms. lähes 4h (toki ei siinä roikkunu kokoaikaa putkeen..) eikä yhtään itkua/kitinä/vastalausetta!!
 
Hilma: :hug: Voi kuule! Lyhytpinnaisuutta on täälläkin. Ei ole kerta eikä kaksi, kun mullakin on mennyt hermo. Kerran oli pakko lähteä ulos asti "happihyppelylle", ei vaan pää kestänyt sitä huutamista. :ashamed: Mun mielestä nimenomaan hyvä äiti tietää omat rajansa ja osaa lähteä tilanteesta pois silloin, kun tuntuu, ettei enää jaksa. :hug: Meillä miehellä on pidempi pinna.

Kauniskuu: Ihanaa, että kantoliina osoittautui käteväksi! :) Millainen liina sulla on lainassa? Meillä ei pitkä liina enää houkuttele, kun on niin kuuma. Haluaisin kovasti rengasliinan, mutta mies liputtaa Manducan puolesta. Rengasliina olisi vaan niin kätevä kotona. Ehkä mä saisin sen ylipuhuttua molempiin. :D

Mäkin olen nyt syöttänyt soseita sormiruuan yhteydessä. :| Meillä menee jo ne 8 kk soseet hyvin alas, ihan kaupan soseita oon antanut, jos meillä on ollut ruuaksi jotain vauvalle sopimatonta. Tuntuu, että nyt on pojalla niin kauhea kiire touhuamaan muuta, ettei oikein keskittymiskyky riitä sormiruokailuun. Mä olen muuten huomannut, että jos on liikaa vaihtoehtoja, menee koko ruokailu pelkäksi mössäämiseksi. Parhaiten toimii, jos on vain 3 eri lajia ruokaa tarjolla.

Piti mennä jo nukkumaan, mutta jumiuduin taas tv:n ääreen. :kieh:
 
PANTSU mulla on MAM econ liina, sellanen ei-niin-joustava muttei kuitenkaa kudottu. Kudottua tekis miel kokeilla koska kyl toi käy olkapäihin.. Oltiin eilen tosiaan se 4h liikenteessä.. (33 lämmintä...) Tyttö nukku liinaan ja käppäilin vielä 45min pitkin poikin.. Mä en yleensä hikoile missään (joku biologinen ihme.. ;) ) Mut eilen olin kyllä ku uitettu koira..muttei tuo neiti valittanu!!??Ihme kyllä..normaalisti ei viihdy sekuntiakaan missään jos on hiki/kuuma.. :eek:

Jooo-o..toi keskittyminen on toki mitä on..mut ihme kyllä,yleensä tarpeeks nälkäsenä maistelee kaikkea ja valikoi sitte mieluisat. Mansikoita menis vaikka rasiallinen :whistle: ...Olen kyl antanu ihan sen verran ku maistuu.. Pahintahan on se et meidän muiden ruoka on 10000x kiinnostavampaa ja hirvee huuto jos ei saa.. Olen kyl antanu maistaa ihan kaikkea meidän lautaselta,jopa fetajuustoa ja aurinkokuivattua tomaattia sun muuta. Mut tietty MAISTAA, määrähän on tyyliin murunen :)

Mä en oo kattonu millasia noi 8kk kaupparuoat on? Onks niissä miten paljo möykkyjä tms.? Noi omatekemät teen tosi karkeaksi, porkkanatkin on aika karkeaa silppua ja makaroonit sun muut kans..
 
HILMA: Mä en vielä tiedä tuosta uinnista. Mä haluaisin jatkaakin, mut mies kammoksuu nita aamuheräämisiä, kun joutuu muutenki viikolla herään 4.30....puhuttiin sit, että ehkä aletaan käymään sit muuten kerran viikossa uimassa ihan perheen kesken, kun neiti kumminki siitä tykkää. Soseista mä olen ostellu vähä kaikkia merkkejä niin, että tulis mahdollisimman paljon kaikkia erilaisia. Olen huomannu, että semperissä on paljo isompia paloja kuin noissa suomalaisissa ruuissa. meillä menee ihan hyvin noi 8 kk ruuat vaikka on kokonaisia herneitä, maisseja ym. aika karkeeta sapuskaa se on, mut ei näytä neitiä haittaavan. HIPPIä olen aika paljo ostanu, kun musta ne on paremman makuisia omaan suuhun ja neidillekin ne maistuu. Ja onhan noita nyt muitakin luomuja tullu enenevissä määrin kauppoihin. Niis on myös ihan hyviä kasvisruokia.

NUKUTTAMINEN: meil ei toi nukuttaminen tuota ongelmia, mut tuo heräily enemmänki. Ennen näitä helteitähän neiti nukkui jo kokonaisia öitä, mutta nyt TAAS haluaa rintaa muutaman kerran yössä. Harmittaa, kun tulee takapakkia, mutta en edelleenkään raaski tuota huudattaa, kun on kerran keino saada hänet hiljaiseksi. Saas nähdä kuin käy kun ensi viikonloppuna neiti menee yhdeksi yöksi mummolaan hoitoon...

Kävin eilen katsomassa ystävän kuukauden ikäistä tyttövauvaa. Kyllä oli pieni :heart: En tajuu kuin sitä osais pukee pientä näillä helteillä, kun on opiskellu tuota talvipukemista vaan noin pienellä.

B
 
Taas kotona. Onpas tullut taas juttua. Täytyy ajan kanssa taas lueskella, mutta sen mitä pikalukemisella jäi mieleen, niin ihan samaa menoa on meilläkin ja paljon jaksamista kaikille hulinoitsijoille :hug: tää on vissiin tätä ikää, että itkusta tulee erilaista. Ja pinna menee mullakin monesti nukuttamisessa tai jos ihan koko päivä on vaan huutamista ja huutamista. Illalla vaan lykkään pojan miehelle, että en enää jaksa. Lähinnä se pinnan menetys on sellaista, että huokaisen ja on vaan voimaton olo. Tuntuu jotenkin pahalta, että se oma rakas lapsi ei olekaan tyytväinen, enkä mä osaa/jaksa auttaa. Mutta sitä kai se kasvaminen on niin äidin kuin lapsenkin.

Iltarutiineista ainakin oli ollut puhe. Miten teidän lapset jaksaa kuunnella 10min satua :eek: meillä tuntuu että joku 1 min on maksimi. Tai no en oo kelloa kattonut, mutta päivisin yritän välillä lukea kirjoja pojalle, niin ihan on sellainen pieni kuvakirja riittävän pitkä, ja sekin on vähän venkoilua. Tyyliin 10 sivua, missä on kaikilla yksi lause. Noin muuten meillä iltaisin syödään ilta puuro. Pestään naama ja tassut ja peppu tai käydään kylvyssä ja pestään hampaat. Sitten laitetaan yövaippa ja puku ja hetken aikaa kellitään sängyllä, sitten sängyssä iltamaidot tutti suuhun, silitellään poika uneen. Joskus onnistuu, joskus on pelkkää huutamista. Yritetään pysyä sängyssä, jos sinne asti on menyty. Nyt kun on opittu konttaamaan muutamia askelia, niin tuntuu, ettei toi rauhoitu sänkyyn mitenkään.

Niin soseista. Mä annan nykyään aika vähän kaupan soseita. Suolaisten ruokien suhteen poika teki kaupan soseille totaalilakon n 6kk ikäisenä, ei vaan suostu syömään niitä. Teen sitten lämpimät ruuat itse. Välipaloiksi hedelmiä ja nyt näytti ihan perus kaurapuurokin uppoavan, joten taidan jättää noi hollet nyt ja siirtyä elovenaan. Tai no aamupuuro on helpompi keittää pikavauvanjauheesta, koska ei kestä pojan hermo ootella mikropuuroa aamulla. Niitä 8kk hedelmä ja kauraherkkuja oon antanut välipaloiksi ja sitten niitä hedelmäpaloja.

Meillä meni häät hyvin. Olin kyllä pari päivää niiden jälkeen aivan uupunut, enkä jaksanut evääni liikauttaa, mutta nyt jo taas palstallekin jaksoin, kun poitsu nukkuu. Oli ihanat häät, vaikka poika olikin aika hankala - luulen, että johtui siitä, ettei mun huomiota riittänyt kauheasti hänelle koko hääalusviikkona. Mutta hyvin meni ja kivaa oli.

Nyt siivoilemaan, kun poika nukkuu.
 
soseet Vähän sekaisin kaikkia merkejä syötellään. :)

:hug: kaikille sitä tarvitseville ja tsemppiä nukuttamisiin yms. :hug:

haltia Hyvä,kun häät oli onnistuneet.

Meillä menossa kauhean asunnon etsiminen. Oma saatiin kaupaksi ja nyt sitten pitäisi pikapikaa saada uusi omistusasunto tai vuokra. Saa nähdä miten käy. :)

Meillä on siirrytty yksiin pidempiin päiväuniin. On harvinaista enää jos nukkuu kahdet unet.
 
Taas poika on jo ekoilla päikyillä. Mennyt ihan ihmeelliseksi nää meidän päivät. Aamulla ei jaksa valvoa mitenkään mutta iltapäivän sinnittelee n 8 tuntia nukkumatta :eek: No katsotaan mihin suuntaan mennään, en enää usko, että meillä nyt mikää on niin pysyvää näissä rytmeissä.

Kantoliinoista oli ainakin ollut puhetta. Mulla on lainassa kaverin Vitmi merkkinen rengasliina, ja mä en kyllä kauheesti suosittele selaista. Ihan kätevä isola lasella tavalaan oo, mutta tosi epäergonominen ainakin oman kokemuksen mukaan. Paino ei jakaudu mitenkään tasaisesti ja jo tota 8 kg punttia on melko raskasta kantaa yhtään pidempään. Kudotun meinasin mäkin hommata.. Tai sitten lainaan kaverilta.

Millis onnea asunnon myynnistä! Toivottavasti löytyy mieleinen. Minkälaista/mistä päin etsitte? Toi on aina mieletöntä hommaa. Koska teidän pitää muutaa pois? Käy kyllä kateeksi teidän ihania rytmejä :ashamed:

Nyt meillä on muuten oikeastaan siirtynyt poika meidän ruokavalioon. Tosin joskus pitää tehdä pojalle lisäksi jotain syötävää, jos ei itselle tehdä mitään ruokaa. Välipalat tarjolen hedelmiä paloina/viipaleina ja ruuat teen sitten sormiruokana ja soseena vähän riippuen mitä tarjoan. Ja ei meilläkään sormiruokailu yksin pidä tytyväisenä. Syö niin suuria annoksia toi poika, enkä edes pienistettyy lusikalla syötettävään ruokaan laita kauheesti vettä, että on ihan tuhtia tavaraa mitä syö. Niin en tosiaan enää mössä, vaan pilkon pieniksi paloiksi jota sitten lusikoidaan ja sormiruokaillaan. Puuroon joskus sose, joskus bansku tai muu hedelmä. Ainakin kaupan 8kk hedelmät on paljon mössömpää mitä mä teen Pessille, en tiiä niistä ruuista, kun ei tuo niitä huoli, niin en oo sit ostanut.

Meillä on alettu harjoitella seisomaan nousua. Istumaan poika jo pönkee itse ja nyt on alkanut kampeamaan itseään seisomaan esim leukoria, äitiä tai sohvaa vasten. Ei vielä oo oikein mitän holttia ja sellainen makaroonikoipi toi vielä on että hytkyy kuin hyytelö, mutta pystyyn pyrkii. Saa nähdä jäkö tää konttaus vaihe kuinka lyhyeksi.
 
HALTIA nii,siis EI todellakaan täälläkää kuunnella mitään satuja :) Ihan just sama häslinki ku teilläki tuntuu olevan. Sylissä jos pidän nii punkee konttaamaan ja sängyssä vaan laukkaa ympäriinsä kunnes "hyytyy" :)
Ruokailussa mennään samallalailla ku teilläki. Mitä kaikkee "yhteistä" ruokaa vetelette?
Millasta kudottua ajattelit.. ?Mulla olis vaihtoehtoina didy, girasol tai Natibaby..jälkimmäisellä todela ihana perhoskuosi.. :)

Jumankauta mu puolesta sais nää helteet oikeest piisata!! Alkaa olla 35 lämmintä, sisällä mite paljo lieneekään :kieh: ! Ainoa mikä on jees, on uiminen. Tyttö tykkää hulluna, hirvee kitinä ku pitää kantaa järvestä pois..
 
KAUNISKUU helpottavaa kuulla, että jonkun muunkaan lapsi ei jaksa keskittyä vielä satuihin tässä vaiheessa. Ei taarvii varmaan vielä diagnosoida ADHD (vaikka välillä tuntuukin siltä :D) Yhteisiä ruokia meillä on esim lohi, ja perunat + kasvikset, riisi ja kana + kasvikset, makaronilaatikko, keitot, hedelmäsalaatit välipaloina, en syö lihaa, mutta miehen lihoista oon sit pienistänyt paloja pojalle perunan ja vihannesten kanssa. tonnikala ja pasta, munaa keitän joskus pojan sapuskoihin jos ei muuta ravitsevaa perunan ja porkkanan kaveriksi oo...

Kantoliinasta oon miettinyt sellaista pitkää kudottua mikä sidotaan samoin kuin se trikoinen (en tiedä merkkiä) tai sit onkohan se neliöliina ihan onneton?

Juu, mulle kans sopis, että ilmat vähän viilenis. Ei täs aivotkaan enää toimi normaalisti ja mitään ei jaksa kunnolla tehdä. Sama täällä, uiminen on ainut mikä oikeesti jaksaa kiinnostaa.

Oli tosi hassua, kun kaupungilla näin yhden mummon, joka oli sellainen kassi-Alma tyylinen vähän reppanan näköinen ja rollaattorin kanssa kulki. Siinä rollaattorissa roikkui varmaan kaikki mummon omaisuus ja rollaattorissa oli sellainen rekisterikilpi kun saa vauvan vaunuihin (onko teistä jollain sellainen? En oo oikein ikinä ymmärtänyt, kuka sellaisen haluaa) No siinä kilvessä luki PANTSU, mietin vain, että tuoko onkin tämä meidän pantsu :D No ei nyt vaan, mutta oli jotenkin hassua, en kuiteskaan oo kuullut kenenkään olevan Pantsu..

No nyt omiin puuhiin.
 
Pitkästä aikaa heipat kaikille!

Olen kyllä välillä käynyt lueskelemassa kuulumisia, mutta jotenkin tuo aika vain kiitää ja aina on jotain puuhaa ettei kerkeä kirjoitella. No nyt ollaan reissussa, poika nukkuu ja isosisko lähti isän kanssa mustikoita katselemaan.

RUUISTA meillä ei edelleenkään kelpaa 8kk pöperöt, pikkupurkeilla siis mennään. Nyt kun ollut niin tuhannen kuuma, olen aatellut, että pääasia kunhan jotain syö. Harjoitellaan sitten myöhemmin. Mustikat, leipä, mansikat on herkkua! Mutta juomispuoli ei oikein mene. Rintaa ottaa illalla ja öisin, mutta päivällä ei kovin hyvin maistu, joskus ei laisinkaan. Vettä menee pari hörppyä. Onneksi ruuan mukana menee nestettä...

Meillä herra sai vasta nyt yläetuhampaat, joten eiköhän tuo kiinteiden syöminenkin kohta lisäänny. Ehkäpä siinä syy miksei tissikään oikein maistu.

Liikkumisesta: pikkuherra kontaa kovaa vauhtia ja kiipee joka paikkaan, minne vain voi. (onneksi meillä ei ole rappuja kotona) Ja välillä unohtaa ettei pysy pystyssä ilman tukea :)

Vilkuttamisenkin on oppinut. Tai oikestaan hän morjenstelee ja vilkuttaa käsi ns väärinpäin ;-) Suu on koko ajan ympyränä, kun kaikkea täytyy ihmetellä ja hokee mennessään "Bäh!", aina kun jotain mielenkiintoista osuu eteen...

Yksi mistä herra pitää, on pyöräily. Harmi vain, että nyt on ollut niin kuuma ettei ole paljon huvittanut pyöräillä. Mutta siellä tuo istuu ja pää kääntyilee koko ajan puolelta toiselle kun on niin paljon katseltavaa. Autossa sitten ei niin viihdykään. Vaihdettiin jokin aika sitten isompi istuin, mutta eipä paljon auttanut. Nukkuu kyllä pidemmillä matkoilla, mutta sitten kun herää niin hermo menee aika nopeasti.

Onneksi muuillakin menee joskus hermot. Tuntuu, että jonain päivinä pinna katkeaa heti kättelyssä. Silloin on oikein huono omatunto, kun koko päivän on nalkuttanut ja varsinkin esikoinen joutuu koville, kun on ainoa joka ymmärtää mun kitinää! Pikkumiehelle huutaminen kun on ihan turhaa...Mutta syytän kyllä tästä huonotuulisuudestani tätä kuumuutta. Minä, joka pidän kesästä odotan jo viileää!

Maanataina meillä on taas poli-käynti ja silloin saadaan tuoreita mittoja pojasta. Nyt herra heräsi ja taidetaan jäädä vähän vielä ulkoilemaan ja odottelemaan sitä mustikka-saalista;-)

Kesäsiili ja pieni mies viittä vaille 10kk
 
Hei

Jospa saisin tällä kertaa ihan hypättyä mukaan keskusteluun :) . Käväisin joskus aiemmin esittäytymässä mutta sen jälkeen en olekaan ehtinyt kunnolla istahtaa tähän koneelle. Tai no, laskuja maksamaan yllä, tai muuta sellaista, mutta en viihdemielessä :) .

Meillä Poikanen on nyt vajaat 8kk (syntyi 11.12.).

Saduista... täytyy myöntää, etten ole vielä edes yrittänyt lukea hänelle mitään. Muutamaa (paria) lorua lausun hänelle silloin tällöin, ja niistä innostuu kyllä. Alkaa aina hymyillä. Ja joka päivä laulan vauvalle lastenlauluja. Tykkää kovasti siitä. Ja muustakin musiikista. Mutta täytyykin kokeilla tuota lukemista. Jospa aloittaisi vaikka Hesarin ääneenlukemisen jälleen (luin sitä ääneen joskus talvella).

Ruokailuista.. Me aloitettiin kiinteät reilu 1kk sitten, puolivuotiaana. Tähän asti on maistettu perunaa, porkkanaa, bataattia, parsakaalta, kukkakaalta, naudan lihaa (mies osti sisäfilepihvin jota ei ikinä oltaisi raaskittu ostaa itselle ;) ), kanaa, kesäkurpitsaa, kaurapuuroa (tavallista, ei vauvojen), kurkkua, tomaattia, mangoa, galiamelonia, vesimelonia, luumua, kananmunaa ja erilaisia yrttejä (laitan melkein joka päivä ruoan sekaan). Tomaatti, puuro ja kurkku tuntuvat olevan Poikasen herkkua. Kaikki on uponnut tosi hyvin, paitsi tällä viikolla on syönyt vähän huonommin. Johtuu varmaan hampaiden tulosta. Niitä on kaksi alhaalla ja kaksi ylhäällä. Valmisruoista kokeilin kerran puuroa (ei syönyt) ja kerran broiler-kasvisruokaa (ei syönyt kuin pari lusikallista). Luumu ja mango menevät purkkiruoista hyvin. Muita ei olle vielä kokeiltu, vaan ollaan itse tehty soseet. Mies osti sellaisen koneen, jolla voi ensin höyryttää ja sitten silputa. Kätevä. Täytyy vaan välillä muistaa/ viitsiä pilkkoa jotain haarukallakin, ettei vauva totu liian hienojakoiseen ruokaan.

Vilkuttamista ja taputtamista ei meidän Pieni vielä osaa, mutta käsi on alkanut nousta ylös oikeaan asentoon. Ihmettelee sitä itse :) . Pöytää taputtaa kyllä innoissaan :) .

Nukuttaminen yöunille on edelleen meidän perheessä minun hommani. Ensi kuussa olen ajatellut aloittaa iltatissittelystä vierottamisen, lähinnä sen takia, että joku muukin voisi sitten laittaa pojan nukkumaan illalla. Elokuun lopussa meillä on iltameno, joten siihen mennessä yritän opettaa lapselle, että joku muukin voi nukuttaa illalla kuin äiti... tuntuu, että itse en ole vielä ollut siihen valmis. Nuo iltahetket ovat niin ihania. Iltanukahtamiset ovat menneet hyvin. Olen huomannut, että meillä lapsi nukahtaa parhaiten, kun pääsee sänkyyn 20.30 maissa. Jos menee puolikin tuntia myöhemmäksi, nukahtaminen on vaikeampaa.

Päivällä sen sijaan on mieskin usein nukuttanut (vaunuihin), tai joskus vaari. Päiväuninukahtaminen vaihtelee, joskus nukahtaa helposti, joskus jättää unet väliin. Itse en ole kauheasti unista stressannut, jos ei nuku, niin ei nuku. Nukkuu sitten seuraavaan uniaikaan. Vaikka sitten kyllä tahtoo vähän kitistä, kun on väsynyt. Meillä poika jaksaa yleensä olla hereillä iloisesti n. 2 tuntia kerrallaan, sitten alkaa väsyttää. Minusta näyttää, että jos unisin aika menee ohi (otollisimmat ajat ovat noin 9, 11, 14, 16) niin ei sitten nukahdakaan kuin vasta seuraavaan otolliseen uniaikaan. Poika nukkuu useimmiten 30-40min ekrrallaan, joskus jopa 1½ tuntia. Koskaan ei voi tietää..

Tulee niin pitkä viesti että täytyy jaktaa asiaa seuraavassa :) .


 
...jatkan nyt sitten vielä, kun Poikanen nukkuu ja on hetki omaa aikaa :) .

Iltarutiineista oli näköjään ollut puhetta. Meillä aloitetaan iltatoimet n. kahdeksan maissa. Nyt helteillä vauva on päässyt iltapuuron jälkeen kylpyyn joka ilta, muulloin pestään kasvot, kädet ja peppu, ja tietenkin hampaat. Vaippa ja yöpuku päälle (pelkkä body on ollut nyt kesällä, talvella oli ihana pörröinen unipussi) ja toivotetaan perheelle hyvää yötä :) . Olen imettänyt vauvan meidän sängyllä ja laulanut samalla iltalaulun ja toivottanut hyvää yötä. Iltatissittelystä aion opetella pois elokuun aikana, ihan vain siksi, että muutkin voisivat alittaa vauvan yöunille. Viimeisen kuukauden aikana olen alkanut nostaa vauvan omaan sänkyynsä jo ennen kuin nukahtaa kunnolla. Siellä hän sitten hetkuu konttausasennossa ja kiljahtelee/ murisee/ örisee vaihtelevan ajan. Itse olen käynyt pitkälleni omaan sänkyyni siihen viereen. Joskus saatan silittää hetken, jos on oikein levoton. Yleensä vauva nukahtaa aika nopeasti, 10-20 minuutissa, joskus vie vähän pitempään (etenkin, jos nukkumaanmeno myöhästyy).

Päiväunia meidän lapsi nukkuu vielä 2-4 kertaa päivässä.

Kiva lukea keskustelua kantoliinoista ym. Meillä on harkinnassa kantorinkan/ kantorepun hankinta. Liinaa kokeilin, kun vauva oli pieni, mutta silloin ei olltu mun juttuni. Ehkä nyt isompana onnistuisi paremmin.

Haltia kysyi rekisterikilvistä.. meidän lapsella ei ole sellaista, eikä tule- paitsi jos joku ostaa lahjaksi. Luulen tosin, että valmiina ainakaan sitä ei ole kovin helppo kaupasta löytää. Mutta ilmeisesti niitä saa teettääkin, jos kerran Pantsu-mummollakin oli sellainen :) .

Hyvä kun oli puhetta tossuista! En ole tullut ajatelleeksikaan, että sellaisetkin olisi hyvä hankkia. Tällä viikolla vauva on saanut potan (pari kertaa kokeiltu n. 20 sekuntia kerrallaan), nokkamukin, josta tulee vain imemällä sekä silikonisen lusikan. Lusikka on tosi hyvä, sillä on hyvä syöttää ja vauva tykkää, kun sitä voi purra eikä satu ikeniin.

Miten teidän vauvat matkustavat ulkona, oletteko jo siirtyneet rattaisiin vai vieläkö pötköttävät vaunuissa? Nyt en ehdi lukea enempää kuin nämä kaksi viimeistä sivua, joten voi olla, että kysyn sellaista, mistä on juuri ollut juttua. Meidän Poikanen on vielä pötköllään vaunuissa. Tosin nykyään ei enää viihdy lainkaan selällään, vaan kierähtää heti masulleen ja kurkkii reunan yli/ kuomun kurkistusluukusta, kunnes nukahtaa. Saa olla itse tarkkana, ettei vaunut heilahtele kovin paljon, sillä Pieni lyö nenua helposti laitaan ;) . Eilen Poikanen alkoi nousta jo lähes istumaan vaunuissa. Pohjan saa puoli-istuvaan asentoon ja ollaan kokeiltu istumista valjaiden kanssa, mutta ei oikein tykkää, kun ei pääse kääntymään vatsalle. Nyt täytyy kyllä alkaa treenata valjaissa istumista enemmän, kun osaa jo nousta istumaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

T. Kuumetta ja Poikanen 7½kk



 
Moi KUUMETTA!!!

Meillä matkustetaan millä mitenkin.. Rattaissa tai liinassa nykysin. "vaunukoppaa" ei oo ollu 4-5kk iän jälkeen enää käytössä. Istualtaan rattaissa mennään. Pötköllään ei puhettakaan.. ainoastaa jos nukutan, ja sittenki sellasessa "puoli-istuvassa".
Meillä on sellanen Deuterin kantorinkka, ihan huippujuttu sekin, suosittelen!!!

Rekkareita ei oo eikä tuu..mä en henk koht voi niitä ymmärtää..

Nyt mennään 98% sormiruokaillen... niin siis puurot menee toki syöttämällä. Lusikalla on itse onnistuttu muutama lusikallinen lappamaan jopa suuhun asti :) Alkaa kyl hieman taas öissä näkyä, aamuyöllä on tosi nälkänen..

Hemmetti..tulis ne hampaat tai joku selitys tälle narinalle. Alkaa kyllä rasitaa, konttaa perässä ja roikkuu lahkeessa 24/7 tai sitten muten mikää ei mee mielenmukaan.
Heh, tapasin tänään yhtä kamua pitkästä aikaa kuukausiin, heillä 1v lapsi. Kertoi innoissaan että viimepäivinä alkanut osoittaa "omaatahtoa" ruokailussa yms. Mä vaan mietin, että oivoi..on meillä pian kuumat oltvat ku nyttenki omatahtoa on vähä liiankin kanssa. Huhhuijaa. Mieletöntä showta on kyllä kaikki, jos ei jotain saa..

MUOKS ai nii, annoin muuten pari pussiluumua tytölle. OLi suuuurta herkkua. Masu toimi aika railakkaasti mutta eipä tarvii enää kantaa luumusoseitakaan kaupasta :) Enpä aiemmin hoksannut noita.
 
Siis voi perse mikä aamu |O ! Ensin poika heräs jo 5.00 eikä nukahtanu millään, tarjosin maitoa, ei huolinu, kitisi ja möykkäs vaan sängyssään ja vaikutti kuitenkin uniselta. Sitten 7.00 luovutin ja noustiin ylös ja annoin aamupalaa mitä ei oikein huolinut. Puol tuntia jaksoi olla hereillä ja sitten kiukku oli sitä luokkaa että mentiinkin takas nukkumaan molemmat.

Parin tunnin päästä herättiin koko perhe ja poika oli tosi kiukkuinen ja missään ei ollut hyvä. Sai ruokaa ja suppoa ja syliä ja huuto vaan jatkui. Lopulta mies kärräsi pojan uudelleen nukkumaan ja sai vihdoin rauhoittumaan. En tiiä onko tää nyt taas jotain hammaskiukkua, eteen alhaalle on näköjään yksi tulossa mutta ei ole vielä läpi. Täytyy varmaan lähteä kaupungille rattaiden kanssa kun poika herää, niissä se ainakin jaksaa viihtyä pitempään... Välillä kyllä tuntuu että tää lapsi on ehkä 5 minuuttia tyytyväinen ja sit alkaa kiukuttelu :kieh:

Iltarutiineista, meillä on tosi yksinkertaiset ja lyhyet rutiinit vissiin. Pestään hampaat ja naama, vaihdetaan vaippa ja sitten sänkyyn unipussin sisälle ja pehmonalle kainaloon ja tutti suuhun ja sanotaan hyvää yötä. Yleensä nukahtaa tosi helposti eikä tarvitse olla vieressä nukuttamassa, ei kylläkään ihan aina jos on ylikierroksilla.

Osaisko joku kertoa tuosta kotihoidontuesta? Eli voiko sitä hakea kumpi vaan vanhemmista vaikka toinen olisikin töissä ja toinen ei? Tilanne on nimittäin se, että mä aloitan ne osapäiväiset opiskelut ja ajattelin että jos hakisin niihin opintotukea. Kotihoidontuki kuitenkin katsotaan tuloksi opintotuen tulovalvonnassa, ja kun mulla on vähän myös freelancerkeikkoja niin tulisi äkkiä tulorajat täyteen. Mies on ihan vakkariin töissä, mutta olisiko silti mahollista että hän hakisi sitä tukea? Vai pitääkö nimen omaan sen vanhemman hakea tukea, joka kotona enimmäkseen on? Mulla on niin huonoja kokemuksia kelan kanssa tappelusta että oon varma että tästäkin saadaan joku sota aikaiseksi.
 
Kiva kuulla KUUMETTA ja KESÄSIILINKIN kuulumisia pitkästä aikaa! Hyvin samojen juttujen kanssa painitaan.

Meillä siirryttiin kovasta vaunukopasta rattaisiin jo joskus 5kk kieppeissä. Poika halusi aina vaan istua, joten ratasosa oli kätevämpi. Kun on ollut kesä aika, niin ei ole haitannut, vaikkei niin tuulen suojainenkaan ollut. Nyt ei enää tosin malta edes istua, vaan monesti hermostuu päivän mittaan kärryissä könöttämiseen ja lasken selkänojan makuuasentoon ja lasken kuomun pois, niin poika sitten hytkyy kontillaan naama menosuuntaan ja kurkkii maisemia. Kovin pitää vaan vahtia, ettei sitten kiepahda leidan yli.

Meillä on Pessi innostunut nyt lähiaikoina ihan hirveästi lapsista. Bussissa aina meinaa hypätä toisten lasten rattaisiin. Pessi on niin kovin nauravainen poika, että muut lapset usein vähän hämillään ihmettelevät, kun tämä jokeltaa ja katsoo suoraan silmiin ja nauraa ja nappaa kädestä kiinni. Bussimatkat sujuukin nykyään paremmin, jos matkalla on muitakin lapsia seurana. Joskus muut vanhemmat kyllä katsoo jotenkin oudosti, että eivät selvästi tykkää kun toisen vauva ottaa niin voimakkaasti kontaktia, mutta mun mielestä on vaan ihana, jos Pessi on sosiaalinen (itse olin lapsena niin arka, että kiersin kaukaa kaikki leikkipaikat missä oli muita lapsia, enkä todellakaan halua poikani kasvavan sellaiseksi) Tänään bussissa tyttö sanoi äidilleen " toi vauva nauraa mulle" hetkenpäästä jatkoi äidilleen "tosta vauvasta tulee kokoaika vaan iloisempi"

EMILY meillä joskus aamut ihan samanlaisia. Ärsyttää todellakin, että poika herää n 5 aikaan ja väkisin herättää muutkin. Sitten on ihan huono omatunto, kun yritetään vaan nukkua ja olla välittämättä toisen kiljumisesta. Jossain vaiheessa on pakko tehdä puurot ja tulla jatkamaan unia. Monesti en sitten itse saa enää nukuttua, mutta poika tuhisee onnellisena. :kieh:

Kotihoidontuesta. Mä täytin just netissä kotihoidontukihakemuksen. Mulla on itselläni tarkoitus myös opiskella samalla kun olen kotona, mutta ajattelin, että otan ennemmin kotihoidontuen kuin opintotuen, jos ne on toisensa poissulkevat. Opintotukikuukausien määrä on kuitenkin rajoitettu, opintotuki on ainakin mun kohdalla pienempi ja opintoja täytyy kertyä tarpeeksi paljon, jotta on oikeutettu opintotukeen. Itselläni on varmaan siinä ja siinä tuleeko se muistaakseni 4,5 op/kk täyteen että on oikeutettu opintotukeen. Mun käsittääkseni lasta kotona hoitava vanhempi saa hakea kotihoidontukea. En siis usko, että työssäkäyvä vanhempi saa hakea kotihoidontukea itselleen, jos toinen vanhempi hoitaa lasta kotona. Mutta nää kelan jutut on niin monimutkaisia, joten en mene tästä tiedosta ihan takuuseen, ja saattaahan tässäkin olla joku porsaanreikä?

Taas nukkumaan, jotta aamulla jaksaisi edes jotenkuten nousta poikasen kanssa yhtä aikaa.
 
Soitin äsken Kelaan ja vastaan nyt itse itselleni ja samalla mahdollisesti muillekin kotihoidontuesta =)

Eli kumpi vaan vanhemmista voi hakea sitä tukea riippumatta siitä käykö töissä, tulot ei vaikuta siihen mitenkään ja opintotukea + kotihoidontukea voi saada yhtä aikaa. Kotihoidontuki vain katsotaan samalla lailla tuloksi kuin esim. työtulot opintotuen tulovalvonnassa. Peruinkin heti sitten oman hakemukseni ja mies saa hakea tuota tukea =)

Rattaista/vaunuista
meillä on ollut nyt n. 2kk käytössä kuomurattaat. Vaunut oli sellaiset tosi vanhat retrot ja olisivat varmasti olleet tukahduttavan kuumat näillä helteillä. Pidän yleensä puoli-istuvassa asennossa ja poika jaksaa sieltä aika hyvin katsella menoa.

Sormiruuasta en ole antanut vasta kuin noita maissinaksuja jotka kyllä tekee kauppansa hyvin. Muuten oon antanut sitten jotain tomaattia tai mansikkaa jäytää niin että pidän ite siitä palasesta kiinni. Pelkään vissiin liikaa että poika tukehtuu siihen palaan...

Meillä on huomenna 3v hääpäivä ja lähdetään hotellilomalle yhdeksi yöksi toiseen kaupunkiin, mummi ja ukki tulevat meille siksi aikaa hoitamaan poikaa. Ihanaa päästä kahdestaan reissuun :heart:
 
HALTIA heh..meillä ihan sama juttu! Siis toi sosisaalisuus on välillä ihan silmiin pistävää. Yks pv rannalla viereisellä viltillä oli 10kk poika,leikki leluillaan eikä juuri katsellu meitä tai muitakaan. Tyttö kuikuili heti ku päästiin rannalle sinne viltille,päristeli,hymyili,vilkutti yms. ja yritti kontata hiekan poikki.. Tuntu oudolle miten erilaisia vauvat todella on! Ja toi on totta,toisia äitejä tuntuu ärsyttävän jos "antaa" vauvan tehdä tuttavuutta. Tosi outoa mun mielestä...
Joo,ja tuo rattaissa olohomma on ihan samankuulosta. Täysin! Luulen että tää liikkuminen vaan on nyt se vaihe,pitäs päästä ja toisaalta ku ei vaan vielä osaa kävellä kauppaan :D

EMILY ouih!! Mä tahtoo kans jonneki.. Tekis oikeesti ihan hyvää. Jos pääsee tunniksikin jonnekin nii on ihan eri ihminen..

Joo,tosta tuliki mieleen.. Mua joskus ärsyttää oma itseni. Mies ei todellakaan "kiellä"mua menemästä,mut ei vaan tuu lähettyä. Sit mua joskus "ärsyttää" ku se vaan menee menoihinsa,urheilemaan,tai jonneki. Typerää.

Tää eroahdistus on toisaalta suloista mut todella kuluttavaa. Hyvällä tuulella tyttö leikkii yksinkin mut aika pian roikkuu lahkeessa ja natisee. Sylissä on sekunnin,sitte lattialle,siellä viihtyy sekunnin ja taas lahkeessa.. Sit jos väsyttää tms. nii tyttö konttaa perässä ja kitisee ja natisee oventakana jos meen vessaan. Ääh.. ja unelle meno on melkonen..
 

Yhteistyössä