Hei
Jospa saisin tällä kertaa ihan hypättyä mukaan keskusteluun
. Käväisin joskus aiemmin esittäytymässä mutta sen jälkeen en olekaan ehtinyt kunnolla istahtaa tähän koneelle. Tai no, laskuja maksamaan yllä, tai muuta sellaista, mutta en viihdemielessä
.
Meillä Poikanen on nyt vajaat 8kk (syntyi 11.12.).
Saduista... täytyy myöntää, etten ole vielä edes yrittänyt lukea hänelle mitään. Muutamaa (paria) lorua lausun hänelle silloin tällöin, ja niistä innostuu kyllä. Alkaa aina hymyillä. Ja joka päivä laulan vauvalle lastenlauluja. Tykkää kovasti siitä. Ja muustakin musiikista. Mutta täytyykin kokeilla tuota lukemista. Jospa aloittaisi vaikka Hesarin ääneenlukemisen jälleen (luin sitä ääneen joskus talvella).
Ruokailuista.. Me aloitettiin kiinteät reilu 1kk sitten, puolivuotiaana. Tähän asti on maistettu perunaa, porkkanaa, bataattia, parsakaalta, kukkakaalta, naudan lihaa (mies osti sisäfilepihvin jota ei ikinä oltaisi raaskittu ostaa itselle
), kanaa, kesäkurpitsaa, kaurapuuroa (tavallista, ei vauvojen), kurkkua, tomaattia, mangoa, galiamelonia, vesimelonia, luumua, kananmunaa ja erilaisia yrttejä (laitan melkein joka päivä ruoan sekaan). Tomaatti, puuro ja kurkku tuntuvat olevan Poikasen herkkua. Kaikki on uponnut tosi hyvin, paitsi tällä viikolla on syönyt vähän huonommin. Johtuu varmaan hampaiden tulosta. Niitä on kaksi alhaalla ja kaksi ylhäällä. Valmisruoista kokeilin kerran puuroa (ei syönyt) ja kerran broiler-kasvisruokaa (ei syönyt kuin pari lusikallista). Luumu ja mango menevät purkkiruoista hyvin. Muita ei olle vielä kokeiltu, vaan ollaan itse tehty soseet. Mies osti sellaisen koneen, jolla voi ensin höyryttää ja sitten silputa. Kätevä. Täytyy vaan välillä muistaa/ viitsiä pilkkoa jotain haarukallakin, ettei vauva totu liian hienojakoiseen ruokaan.
Vilkuttamista ja taputtamista ei meidän Pieni vielä osaa, mutta käsi on alkanut nousta ylös oikeaan asentoon. Ihmettelee sitä itse
. Pöytää taputtaa kyllä innoissaan
.
Nukuttaminen yöunille on edelleen meidän perheessä minun hommani. Ensi kuussa olen ajatellut aloittaa iltatissittelystä vierottamisen, lähinnä sen takia, että joku muukin voisi sitten laittaa pojan nukkumaan illalla. Elokuun lopussa meillä on iltameno, joten siihen mennessä yritän opettaa lapselle, että joku muukin voi nukuttaa illalla kuin äiti... tuntuu, että itse en ole vielä ollut siihen valmis. Nuo iltahetket ovat niin ihania. Iltanukahtamiset ovat menneet hyvin. Olen huomannut, että meillä lapsi nukahtaa parhaiten, kun pääsee sänkyyn 20.30 maissa. Jos menee puolikin tuntia myöhemmäksi, nukahtaminen on vaikeampaa.
Päivällä sen sijaan on mieskin usein nukuttanut (vaunuihin), tai joskus vaari. Päiväuninukahtaminen vaihtelee, joskus nukahtaa helposti, joskus jättää unet väliin. Itse en ole kauheasti unista stressannut, jos ei nuku, niin ei nuku. Nukkuu sitten seuraavaan uniaikaan. Vaikka sitten kyllä tahtoo vähän kitistä, kun on väsynyt. Meillä poika jaksaa yleensä olla hereillä iloisesti n. 2 tuntia kerrallaan, sitten alkaa väsyttää. Minusta näyttää, että jos unisin aika menee ohi (otollisimmat ajat ovat noin 9, 11, 14, 16) niin ei sitten nukahdakaan kuin vasta seuraavaan otolliseen uniaikaan. Poika nukkuu useimmiten 30-40min ekrrallaan, joskus jopa 1½ tuntia. Koskaan ei voi tietää..
Tulee niin pitkä viesti että täytyy jaktaa asiaa seuraavassa
.