Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

ANSELMIINALLE ihana et unikoulu tuottaa tulosta!
Ja PANTSU, kyl se siitä alkaa mennä, mut tiiätkö..se hampaiden mahd tulo tekee myös sitä raivoa nukkumaan mennessä (plus tää ikä ..ku ei malttas mennä vaikka väsyttää) joten ei välttämättä pelkästää mitään protestointia sitä omaa sänkyä kohtaan! Tsemppiä vaa, kyl se onnistuu! Täällä ainaki taas selvä raivo ku toine hammas tulee..

Mä kans istutin niinku PANTSUkin ja syöttötuoli ostettii 5kk synttäriks

KUUMEMITTARI korvamittarit on vähä sellasia et pitää aika oikein osua se mitttaus. Aikuiseltaki näyttää tosi herkästi väärin (testannu duunissa aika monta mittaria..) saati vauvalla.. Siks sairaalatkaan ei niitä juuri käytä. Digitaali on paras ja luotettavin.

Jaha..kamala uniraivo.. Reissussa meni itteksee nukkumaan,nyt taas kaivaa suuta ja karjuu.. Nukkunu nyt öisin 10h putkeen heräämättä ja sit annan sen maidon koska iltapuurosta alkaa olla reilut 11h.. Sit nukkuu viel hetken.

Kamalasti tuntuu massaa tulevan.. huh.. eipä ihme näillä ruokamäärillä.. saa nähdä alkaako neuvola kommentoida ;)

Mukavaa alkavaa viikkoa

MUOKS PANTSU.. täälläki esim eilen illalla oli taas iha hirvee karjuminen unille samoin nyt aamu-unille. Ollut jo jonku aikaa ihan hyviä nää nukkumaan menot. Nyt yrittää repiä ja tempoa suullaan kaikkea ja taistelee.. Toinen hammas tuntuukin jo melkein läpi. Uskon että tää on syytä . Joten tsemppiä sinneki !!
 
Huoh. vihdoin aikaa olla koneella. Meillä ihan hässäkkää kaikki aika nykyään. Tuntuu, että vaikka periaatteessa kaikki on hyvin ja arki tomii, niin kaikessa on sellaista pientä häikkää, että päiväunet on ihan mahdottom nykyään. Ei mitään säännönmukaisuutta. Nyt on menty 2x40min ja sitten 1x3h ja näiden ajoilla ei oo mitään sääntöä, muutakuin, että aamulla 9 alkaa ekat. Yleensä sitten valvoo ja kiukkuaa koko päivän ja n klo 17 menee pitkille unille, herää kasilta yli pirteenä ja sitten ei mennäkään millään nukkumaan. Päivällä tainnutus ei vaan yksinkertaisesti onnistu, unet on pätkiä. Toisekseen meillä on nyt ilmennyt sellaista, että Pessi söis mieluumin rintaa kuin ruokaa. Ruoka ei enää laske yhtä hyvin, mutta tissiä vaatis koko aika. Oon sitten antanut. Kolmas ongelma on, että vatsa temppuilee. On super kovalla ja vetää pojan kaarelle, ja haittaa elämää, mutta sitten taas saattaa tulla viidet isot kakat 2 tunnin sisällä. Ja näiden syytä olen nyt koittanut metsästää. Enkä tiedä mikä olis. Hampaita ei ainaka oistaiseksi näytttäis tulean lisää (2 alhaalla jo on) ihottumaa on jalkojen takaosissa melko paljonkin, mutta en keksi mistä se vois tulla (miehen mielestä se on vähäistä ihottumaa, mutta hänellä onkin tosi paha atooppinen iho. Pojalla on just sellaisia samanlaisia ihottumaläiskiä "karheita kohtia" kuin mihellä, jotka on suihkun jälkeen punaiset ja muuten tuntuu kovilta) iho on muuten siis edelleen ihan tosi hyvä. En keksi nyt olisko joku ruoka-aine mikä vois allergiaa aiheuttaa, tuntuu, että vaikka minkä jättäsi pois, niin ihottuma ei muutu. Voiko se sitten olla vaan atopiaa ilman allergian aiheuttajaa? Ja lissäntyvä liikkuminen, voisko se aiheuttaa kaiken tän levottomuuden. Ja mulla on taas ilmeisesti hartiat niin jumissa, että tapapainoaisti heittää ja kädet puutuu. Tosi pelottavaa ja inhottavaa. Yksin kun on pojan kansa pelkää, että jotain tapahtuu. Toisekseen pelottaa, jos tää johtuukin jostain muusta kuin hartioiden jännityksestä.

Vastaan yleisesti kaikille, koska käsi puutuu, ja pitää mennä lepäämään, kun poika hetkeksi nukahti. Vauvathan tippuu väkisin jostain, ei siitä voi itseään syyttää. Jossain vaiheessa tulaan syöttötuolista alas ja joskus sängystä, lapsia vaan kiinnostaa maailma, ja aina ei vaan näe kaikkea.

Mä en kans osaa itkettää vauvaa. Luonnostaan vaan, jos poika alkaa itkeä, mä otan syliin ja lohdutan, sitten yritän taas nukuttaa. En usko, että 6kk itkettämisestä on hyötyä. Mutta mun mielipide vaan, ehkä jonkun toisen vauvan ja äidin kanssa sopii toisenlainen tapa. Mä uskon, että kyllä toi poika joskus sitten oppii itsekseen nukahtamaan. Nyt vaatii mut viereen, niin olkoon näin. Meillä ei kelpaa uniriepu tms, vaan on oltava käsi. Sormesta poika nappaa kiinni, kun poskea silittää ja sitten nukahtaa. Hyvä puoli on, että mieskin kelpaa tähän hommaan. Olkoon näin, ei mua häiritse. Vähitellen opetellaan sitten nukahtamaan ja nukkumaan yksin jne, kun ei oo näitä muita arkiongelmia.

Meillä mä kans teen aina kaiken (nukutuksen syöttämisen jne) koska se vaan tulee jotenkin luonnollisesti. Kyllä mieskin osaa poikaa hoitaa, mutta tulee vaan itse tehtyä kaikki. Nyt oon välillä vaan työntänyt pojan isälleen, että nukuta sä nyt. Mä meen sit hätiin jos siitä ei tuu mitään. Yrittäkööt ensin. Poika on kyllä toistaiseksi aika mamman poika.

KAUNISKUU kiva, että reissu meni hyvin! Täytyy itsekin laittaa turvaistuin ostoslistalle, jos se parantais matkustusmukavuutta.

Nyt en pysty kommentoida enempää, käsi puutuu kirjoittamisesta. Pakko mennä jumppaamaan ja lepäämään.
 
Niin, meillä on kans elohopeamittari ja digitaalinen. Vauvalla käytetään digitaalista mittaria pepusta. Korvamittari ei oo munkaan käsityksen mukaan luotettava vauvalla, koska korvakäytävä on niin pieni, ettei mittari sinne mahdu. Isommalla sitten jo ihan hyväksi havaittu. Mittaa pari yksikköä korkeamman lämpötilan, ainakin jotkut merkit.
 
haltia: Voi että! Tosi kurjalta kuulostaa! Toivottavasti ei ole allergiaa, vaan liittyisi liikkumaan oppimiseen tms. Toi kiinteiden välttely voi tietysti olla vauvan tapa viestiä, että siellä on jotain masuvaivaa aiheuttavaa. :/ Toinen mikä mulle tuli mieleen, on tiheän imun kausi, kun kerran rintamaito näyttäisi maistuvan hyvin. Onko teillä ollut sitä jo tässä 6 kk:n iässä?

Mä olen jotenkin herkkä tuolle pojan itkulle. Tai sellaista nälkä/väsyitkua kestän kyllä, mutta nyt kun yritin omaan sänkyyn nukuttaan, niin se oli sellaista hätäitkua. Sitä en kestä kuunnella, tulee itselle niin kamala olo. :ashamed: Täytyy tosiaan yrittää löytää niksejä, miten voisi hellästi opettaa nukahtamaan itsekseen. Mietin myös sitä, että varmaan se käy helpommin sitten kun voi yösyötötkin lopettaa samalla. Viime yönä yritin kyllä ottaa rinnan pois pojan suusta ennenkuin se ehtii nukahtaa, mutta ainakin aamuyöstä nukahdin itse paaaaljon ennenkuin poika oli lopettanut syömisen. :D :ashamed:

Kauniskuu: Hienoa, että reissu meni hyvin! :) Tosi kiva, että tyttö viihtyy paremmin autossa turvaistuimessa. Joo, meillä kyllä haittaa myös toi hammas! :( Nyt aamu-unillekin mennessä itki kamalasti, etenkin jos erehtyi laittamaan oman sormen suuhun. Lopulta nukahti, kun hytkyttelin pepusta. Ikenessä tuntuu jo selvästi terävä hampaan reuna. Illaksi täytyy kyllä laittaa suppo. Muistan itsekin kuinka kipeää teki viisureiden tulo. :kieh:

ON: Viikonloppuna kokeiltiin maissinaksuja ja niistä poika tykkää kovasti! :) Tänään annoin aamulla riisipuuroa ja vitsit - sitä olisi mennyt vaikka kuinka paljon! :eek: Ilmeisesti mitä mauttomampi asia, sen paremmin se tuohon poikaan uppoaa. :D Laitoin puuron joukkoon kyllä tilkan äidinmaitoa, että sekin voi vaikuttaa. Hedelmät menee nyt aika hyvin, mustikka sen sijaan taisi olla vähän liian hapanta. Uusia vihanneksia en olekaan vähään aikaan kokeillut, jospa tällä viikolla saisi aikaiseksi antaa bataattia ja parsakaalia.

Poika kaipaa viihdykettä. Hauskaa maanantaita kaikille! :)
 
PANTSU joo, vois olla ehkä tiheää imua, ei oo vielä olut 6kk tiheää imua, joten sikäli vois olla. Täytyy nyt seurata. Jätän ruuista pois nyt kaikki mitkä vois allergisoida, ja mennään hetki ihan perus bataatilla ja banaanilla. Katsotaan sitten mitä tapahtuu. Ja voihan tää kaikki olla kyllä ihan tästä uusien taitojen oppimisestakin, ja kun poika on nyt "ottanut etäisyyttä" äidistä liikkumisen ym myötä, niin voihan hän taas kaivatakin takaisin rinnalle ja "turvaan" äidin lähelle. Ja mulla kyllä sama juttu, että hyvin herkkä olen pojan itkulle. Jos siis itkee hätäänsä. Mutta musta se on jotenkin luonnollista. Mun mielestä äidin pitääkin olla herkkä vauvan itkulle, koska se on ainut tapa ilmaista asioita vielä tässä vaiheessa -tosin alkaahan se ilmaisu kehittyä kokoaika paremmaksi. Musta kuitenkin on ihan luonnollista yrittää tyydyttää vauvan itku ja saada vauvalle hyvä olo. En mä kyllä tolle huudatuslinjalle lähde. Enköhän mä keinot keksi sitten kun omat voimat loppuu, nyt se ei vaan tunnu hyvältä ja tarpeelliselta.

MAISSINAKSUT juu, me todettiin, että ei pidä antaa meidän pojalle. Yhtenä iltana annnettiin kokeeksi ja se veti varmaan 15 sekunnissa koko naksun. Ihan järkyttävä karjunta kun naksu loppui. Aina kun sai käteen uden niin rauhoittui. Kunnes naksu loppui ja alkoi palosireenikarjunta. Sama näyttää olevan kaiken muunkin "herkun" suhteen. Ei siis mitään pitäis antaa sellaista, mikä ei oo välttämätöntä ja terveellistä, kun näyttää todella osaavan sitten niitä vaatia.

Nyt pitäis pestä pyykkiä ja kokkailla, kun poika nukahti hetkeksi, joten lopetan tähän. :whistle:
 
Täällä kanssa eilen ihme päivä. Ei kelvannut oikein mikään sose. Normaalisti on tähän asti vetänyt ihan innolla kaikenmitä on antanut. Mut sitten taas söi vastaavasti lähes litran maitoa. Illalla meni unille joskus 19.00 aikaan ja jo 22.00 heräs syömään jota ei oo tehnyt aikoihin. Samaten sitten kolmen maissa yöllä heräs ja ei nukahtanut sänkyynsä eikä ollut nälkäkään. Hyöri ja pyöri ympäriinsä. Kävin nostaa joskus neljän jälkeen meidän viereen niin nukahti samantien. Aamulla olikin sitten vatsa vähän sekaisin. Vissiin maissi ei sitten sovi meidän tytölle,koska sitä oon viimeksi kokeillut. Toisaalta en tiedä olisko ien nyt arka,koska tänään kun annoin ruokaa niin jos vähänkään koskin siihen mistä luulen että on kipeä niin ei huolinut lusikkaa suuhun.

Meillä tytön leuka onneksi parantui. Syljen eritys on nyt taas pikkaisen vähentynyt.

kauniskuu Se on hyvä kun ruoka maittaa. :) Mä taas kattelin,että ihan kun meidän tyttö olisi laihtunut. On vissiin taas vaan kasvanut niin paljon pituutta. Ensi viikollapa se selviää,kun on 5kk neuvola.
 
Nopsasti vaan: Mahatauti iski perjantaina meikäläiseen ja veto oli pois. Edelleen ruoka laittaa mahan vääntämään ja aika pienillä eväillä on menty. Piti lauantaina viedä kummilapsia korkeasaareen, mut minkäs teet. Nyt sit mies tuli tänään kipeäksi. Onneksi ei vielä ainakaan ole vauveliin tarttunut...
Viime yönä meillä nukuttiin ekan kerran piiitkään aikaan klo 22-04!!! Tyttö vetelikin illalla kyllä melkein kaksi desiä puuroa+sosetta ja veilä hetken perästä maidot.

Bartsu
 
BARTSU :hug: pikaista paranemista!! On varmaan liikenteessä!! Ihan hirveetä!! Mä kans olin masutaudissa ja nyt taas pakki sekasi :x

MILLIS joo, sen kyl huomaa selkeesti ku vauva vähänkää "laihtuu"..tai siis just kasvaa! Meilläki kävi silleen just 5 ja 6kk välissä, painoo tuli 0g mut pituutta 3cm.. Hassua miten selkeesti sen näkee!! Meilläkää ei maissi käyny (tai ei kovin hyvin ainakaa..nyt en oo kokeillu) .. pieri siitä ihan törkeesti.. Samoin parsasta. Olen ne jättäny pois, samahan tuo, ei se ruokavaliota kaada :D

HALTIA voi kurjuus :hug: LAitas sitä kortisonia niihin ihottumiin. MEillä ainaki elämä oli ihan törkeen levotonta, eikä ihme ku iho varmasti kutiaa eikä lapsi osaa muutaku olla itkunen ja levoton. Sit saatiin iho siistiytymään. Varmasti ihan atopiaa jos kerta suvussa on.. tuskin välttis mikää ruoka sitä tekee.. Lekuri käskikin et kunnolla kortisonia kuuri et iho saadaan ihan puhtaaks, muuten ei tiiä josko joku ruoka tekee sitä tai sit ei jos iho kokoajan ihottumalla.. Sit perusvoide lisäks. Meidän pitää rasvata joka aamu ja ilta ja kortisonikuuri aika-ajoin... TSemppiä! Kyl se siitä. Kuten mun kamu sano, silläkin ollu alusta sellanen ylityytyväinen vauva,et sit ku jos tulee itkusuus kausi,nii sen ottaa tosi raskaasti koska se on nii "uutta"..

Nyt sitte kontattiin "oikeesti".Muutama pv ottanu2-3 siirtoa käsillä+jaloilla mut nyt jo pidemmän matkaa. Vielä kuitenki sellasta peruslaiskuutta ettei ihan tajua et sillä tavalla pääsis minne vaan ;)

Yöt menny ny onneks tosi hyvin vaikka karjuukin joinain kertoina unille mennessä. n.19 maissa nukahtaa ja herää ekakerran 05-06..eilen aamuna vasta 06.. pitikin katsoa jo onko tyttö ees hengissa :D
 
KAUNISKUU mitä kortisonia te laitatte tytölle? Mies käyttää Apolar 0,1 %, voikohan sitä samaa laittaa pojalle - se on kyllä aika vahvaa. Paksua perus voidetta mä olenkin nyt alkanut pojalle laittamaan aamuin illoin. En mäkään jotenkin usko noihin ruoka-allergioihin, kun ei oikein näyttäis muuttuvan, vaikka jättää minkäkin aineen vuorollaan pois. Ja onnittelut konttauksesta. Upeeta! sitä odotellessa ;)

BARTSU :hug: Toivottavasti paranette pian, ja tyttö selviää ilman sairastumista.

MILLIS Täällä kans sama, että tuntuu paino nousevan välillä tosi hitaasti. ja tosiaan jännä miten nopeesti vauvasta näkee jos pulskistuu/hoikistuu.

Meillä kans huomenna neuvolla. "innolla" jo odotan miten huolestunut neukka on tällä kertaa pojan kasvusta..

nyt iltapuurolle, ja vaippaa vaihtamaa. Ostin pitkästä aikaa Vauva-lehden ja oli ihan hyvä.
 
HALTIA Apolar on keskivahva kortisoni, sitä ei kantsi ihan viel käyttää. 1% perus hydrokortisoni on hyvä. Sitä on miljoonalla kauppanimellä, meillä taitaa olla Orionin alkuperästä ja sit Ratiopharmin geneeristä.. halvempaa ;) Jos auttaa nii kannattaa sit pyytää 100g tuubi reseptillä.
Lykkyä neuvolaan!! Eiköhän se siitä.. toivottavasti poju on kasvanu niinku "pitää" !!
Oon muute miettiny että noi itetehdyt soseet taitaa olla aika "tiukkaa" tavaraa verrattuna kaupanmalleihin, siis myös siten energialtaan. Just nimittäin laskin,että tyttö syö maitoo iha minimimäärän ja mössöjäkin maltilla (reilusti muttei ny ihan ikäisekseen törkeesti..) puuroa toki joskus sit reippaasti,mut samoja määriä ku BATSULLAkin ja silti tuo saa tota massaa ihan hulluna :D Heh.. Meilläki neukkula torstaina..

MUOKS HALTIA..älä sä stressaa neukkulasta.. Jos poika on ok eikä kitise nälkäänsä tms. nii ei se laihuus ole mikään mörkö. Ja kelläs se oli ettei pituutta tullu enää samaa tahtia? Käyrähän hakee paikkaansa eka vuonna. Tuskin se kellään meistä tulee +2 käyrällä menemään lopullisesti.. pitäs vanhempienki olla yli 180cm molempien ;) Joten ihmettlen jos neuvola tällasta laskua hätäilee!!??
 
ainiii!!pitäny tuhat kertaa kysyy jo monta kuukautta, et onko kellää muulla synnytyksen jäljiltä POLVET kipeet?? Mä mietin et onko tää sitä ku ei oo salittanu tms. mut mä en meinaa päästä kyykystä nousemaan.Sattuu ihan sumona. Samoin selässä on yks piste joka ihan sairaan kipee..keskellä selkärankaa..
 
Heipat kaikille! Ajattelin ihan pikaisesti kirjoitella vähän kuulumisia täältäkin päin. Herralla oli viime viikolla hammaslääkäri tai siis hammashoitajakäynti ja 8kk neuvolalääkäri. No tuo hammashoitajakeikka nyt oli mitä oli, kaksi hammasta sentään oli näyttää. Perusjutustelua ja poika sai hammasharjan. Tossa jos missä vois säästää...Neuvolassa mitat 9,5kg ja 68cm. vieläkin siis pituutta olisi saanut tulla enemmän, mutta kun jo sen takia seurannassa ollaan niin en jaksa sitä stressata. Kaipa hän kasvaa vain omaa tahtiaan...Muuten kaikki olikin ihan ok.

Meillä yöt ovat myös olleet paljon levottomampia kuin jokin aika sitten. Osittain johtunee varmaan ryömimisestä, mutta huomasin myös, että alas pukkaa kolmatta hammasta. Siksi varmaan on ollut niin kiukkuinen myös päivisin, huoh. Poika saattaa herätä useamman kerran illan aikana ja läpi yön noin parin tunnin välein. Välillä vähän ottaa päähän moinen käytös ja aina ei edes tissi maistu. Onneksi hänellä on uniriepu, jonka kanssa painia. Tutistahan hän vieroitti itsensä tuossa jokin aika sitten :)

Kotiin jäämisestä: hain juuri tänään kotihoidontukea siihen asti kunnes herra täyttää kaksi. Toivottavasti voi olla siihen asti kotona, kun hän on sen kolme vuotta.

Mä en ole saanut poikaa syömään yhtään karkeampaa sapuskaa vielä. Samat sileämmät soseet on menossa edelleen. Työntää kaikki möykyt samantien ulos suusta ja edes soseutettuna nuo 8kk soseet ei maistu. Nyt sentään ollaan saatu mahdutettua ruokarytmiin myös välipala, mikä on myös meillä puuroa. Herra kun ei suostu hedemäsoseita oikein syömään. Itse teen aamu- ja iltapuurot ja nyt välipalaksi olen antanut valmiita puuroja. Puolukkapuuro on suosikki ja se menee kätevästi ihan sellasenaan suoraan purkista =) Näppärää ottaa mukaankin ja syöttää reissun päällä.

Kauniskuu: meillä taitaa olla samanmerkkinen istuin esikoisella ja tarkoitus ois hankkia hänelle nyt uusi istuin ja siirtää herra myös isompaan istuimeen. Viihtyy kyllä vielä aika hyvin kaukalossakin, mutta tuo vajaa 10kg alkaa olla aika painava kantaa meikäläisen voimilla :LOL:

Matkarattaina meillä on Peg peregonit ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Ovat kätsyt, kun selkänojan saa ihan makuuasentoon ja kuomu on riittävän iso. Pikkumies tykkää körötellä niissä esim kauppareissut tai sitten istuskelee Patapumissa.

Imetyksestä: muillakin taitaa olla samaa ongelmaa eli poika ei suostu ottamaan rintaa muualla kuin kotona ellei ole aivan yliväsy. Ja kotonakin vain pari kertaa päivällä, loput (eli monta mertaa) yöllä. Mitään mielenkiintoista ei saa tapahtua tai muuten imu loppuu saman tien. TOSI rassaavaa puuhaa...Nyt olenkin tehnyt niin, että imetän ennen ruokaa. aiemmin ei syönyt muutamaan päivään yhtään rintaa päivällä, kun yritin imettää vasta ruuan jälkeen. Nyt saan menemään sen pari kertaa ainakin ja ruokakin maistuu silti. Mutta vieläkään meillä ei syödä kuin malkuultaan...Tämä on kyllä aika kopio esikoisen käytöksestä samasta jutusta...

Mutta nyt on mentävä itse nukkumaan. Huomenna on aikainen nousu...
Öitä ja aurinkoisia päiviä!

Kesäsiili
 
Kauniskuu: Mulla naksuu polvet tosi lujaa, kun nousen kyykystä ylös, tai kävelen portaita. Jostain luin, että tuota naksumista voi pahentaa se, että etu- ja takareisien lihakset ovat liian kireät. Mä luulen, että mulla ainakin on, sillä en muista venytellä juuri ollenkaan. Ja varmaan tuo liikunnan puutekin vaivaa... :ashamed:

millis: Meilläkin poika hoikistui ihan silminnähden kasvupyrähdyksen aikoihin, silloin 3-4 kk:n ikäisenä. :)

bartsu: Voi kurjuus, mahataudit on inhottavia! :( Mullakin oli reilu viikko sitten joku ihme mahapöpö, onneksi kesti vain yhden yön, mutta se vessassa ravaaminen oli kamalaa! :kieh: Pikaista paranemista sulle ja miehelle! :hug:

Kesäsiili: Juu, asentorajoitteista syömistä täälläkin. Mä olen nyt ottanut sen toisaalta ihan hyvänäkin juttuna, sillä ne muutamat kerrat kun olen imettänyt sylissä, on hartiat olleet ihan tulessa! :kieh: Ei tuollaista 10+ kg:n punttia kovin kauaa jaksa sylissä kannatella... Meillä kelpaa onneksi rinta vielä hyvin päivälläkin, kiinteitä kun lähinnä vaan maistellaan vielä.

Täälläpäin on eka hammashoitaja vasta vuoden ikäisenä. Saatiin viime neuvolakäynnillä hammasharja ja kirjalliset ohjeet hampaiden hoidosta.

Saimme kaverilta lainaan Manducan, joka onkin tosi tukevan oloinen kantoreppu! Meillä oli Lapissa mukana Ergo (myös kaverilta lainattu), mutta se ei oikein istunut mulle. Toi Manduca tuntuu mukavalta päällä ja sillä voi kantaa myös lonkalla, mistä poika tuntui tykkäävän. Näkee vähän paremmin ympärilleen, mutta on silti "turvassa" äidin kainalossa. Liinaa olen nyt käyttänyt aika vähän, voisi kyllä näin kesäkeleillä käyttää kauppareissuilla ym. Jotenkin vaan aina tulee otettua rattaat, kun lähtee. Ehkä vaihdetaan joku kerta tohon Manducaan.

ON: Unohdin antaa pojalle supon nukkumaanmennessä. :headwall: Nyt se on sitten heräillyt tasan tunnin välein itkemään. Tyhmä äiti! :kieh: Ollaan tosin anoppilassa käymässä, joten voihan sekin vaikuttaa, mutta aiemmin on kyllä nukkunut täällä ihan sikeästi. Epäilen, että se hammas kuitenkin vaivaa. Nyt mies meni rauhoittelemaan, mutta taitaa poika kuitenkin kaivata äitiä. Varsinainen mammanpoika. :ashamed:
 
PANTSU joo voi olla totta..mullaki kireet lihakset!! En saa aikaseks venytellä ..enkä liikkua tarpeeks |O :ashamed:
Ja hei..mä laitoin/oon laittanu supon mut herää silti usein (rauhottuu kyl äkkiä) jota ei siis tee muulloin ..mutten mä uskokaan et suppo sitä kutinaa enää vie.. sen kivun ehkä, joka tulee ku hammasaihio kasvaa luusta..mut nyt ku kutisee se ien nii en usko et siihe auttaa.. Ulkomaillahan ne myy sellasta puuduttavaa geeliä tätä varta :D(suomessa muuta varten) .. No, ehkä tän muutaman yön jaksaa ihan näinkin ;)

Arvatkaas..meille tuli se hammaslekurikutsu ennenku oli yhtäkää hammasta :D Kai noi sit tulee täällä standardiaikoina.. Huvitti vaan ;)
 
kauniskuu Täällä kanssa samaa vikaa polvissa. Liikun kyllä paljon,mutta en muista venytellä.

Jaah..nyt en tiedä sitten,että onko täällä pikkuneidillä ripulitauti vai menikö maissista oikeasti maha noin sekaisin. Eilen teki kahdet ripulit ja tänään heti aamusta. Lorina vaan kuului kun tavara syöksyi housuun. Syö kumminkin maitoa hyvin niin sen puolesta epäilen nyt tuota maissia.

Eilen oli hauskaa kun mies ja tyttö makoili sängyllä. Mies siinä sitten haukotteli niin Aava yritti laittaa isille sen jälkeen tutin suuhun. :LOL:

Nyt on tyttö selkeästi kiinnostunut kissoista ja kissat tytöstä. :)
 
Huhhuh mikä yö..piiiiiiiiiiitkästä aikaa sitten tuttirumban.. heräili vähän väliä itkeskelemään ..tosin unissaan ja rauhottu iteksee mut kuitenki. Mä heräilin tietty samaa tahtia. Nyt sitten karju ku heikkopää unille mennessä.. Hankaa sitä suutaan kuin mielenraivossa. Joo-o .. ei tuu meille hampaat huomaamatta :(

MILLIS Hauskaa!! mä muistan kans ku pienempänä tyttö ei ollenkaa tajunnu eläimiä--ajatteli kai että on sama ku huonekalu. Sit yks kaks jossai vaiheessa alko seuraamaan ja tajus et se on liikkuva/elävä olento :D
 
Kauniskuu: I feel you! :hug: Mä yritin vaihtaa poikaa toiselle puolelle syömään (oikealle kyljelleen), mutta ei rauhoittunut millään. Ei suostunut syömään, itki vaan ja hankasi suutaan. :( Itku loppui, kun laitoin takaisin vasemmalle kyljelle. Hammas on siis puhkeamassa tuohon alas eteen, oikealle. Oli kiva herätä aamulla, kun vasen rinta oli aivan kivikova, eikä mulla ollut anoppilassa tietenkään rintapumppua mukana! |O

millis: Meillä myös kissat kiinnostavat kovasti. On muuten ruokaillessa hieman ärsyttävää, kun pojan pää kääntyy saman tien, jos kissasta vilahtaa edes hännänpää. :kieh: Yritä siinä sitten ruokailla rauhassa... Vanhempi kissa on jo antanut pojan "silittääkin". Tosi varovainen pitää vaan olla, ettei käy vahinkoja (puolin ja toisin).

ON: Tänään kampaajalle, jee jee! :D Ihanaa saada vähän hemmottelua ja uutta lookia.
 
Mä typerys oon sillon tällön pyyhkiny niillä pampersin kostea liinoilla pojan kasvoja, enpä pyyhi enää. Kasvojen iho ei oikein tykännyt tästä ideasta, ovat vaan niin käteviä.

Meillä isäntä on osallistunut alusta asti vauvan hoitoon kaikella tavalla, ei ole koskaan tarvinut käskeä tai millään tavalla puuttua hänen tapaansa käsitellä vauvaa. Poika kelpuuttaa samalla tavalla isän että äidin lohduttajaksi. Ihan vauvana tietty pelkkä tissi lohdutti mutta nykysin miehellä on paljon enemmän rauhallisuutta ja malttia esim. nukuttaa jos on tavallista rauhattomampi ilta.
Just eilen isäntä tuli kahdeksan aikaan illalla töistä ja meni saman tien hoitamaan pojan iltapuuhat. Ennemmin se loukkaantuis jos ei sais osallistua. Enkä ole ite yhtään sen luontoinen että "omisin" lapsen itselleni, annan miehen reagoida usein ekana vauvan kutsuihin.

Kortisonivoiteista oli puhe, meille on määrätty ihottumaan vielä laimeampaa 0,5% voidetta.

Toi kampaajalla käynti on muuten ihan luksusta nykysin, mun pitäs kans varata kun on kummitytön rippijuhlat 20. päivä. Tekis mieli vaalentaa hiukan...

Meillä alkais talon maalaus rojekti viikonloppuna, tarvis alkaa kokooman tellinkejä. Varmaan sujuu tosi sulavasti pienen lapsen kanssa.

Noista vahingoista eläinten kanssa. Meillä on 3 isoa koiraa, 1 tosi kiltti ja 2 hieman ei niin kilttiä ja luotettavaa. Ollaan miehen kanssa juteltu kuinka aletaan toimia kun poika alkaa liikkumaan. Miehen mielestä koirat saa "opettaa" lapsen eli saavat hieman murahtaa ja "tuuppasta" jos alkaa niitä kiusaamaan. Toi toimii ehkä vasta isomman lapsen kanssa ei vauvan.
Mun mielestä taas meidän pitää tehdä selväksi koirille ja lapselle yhtä lailla kuinka käyttäydytään. Isot koirat kuitenkin saavat tosi pahaa aikaan jos oikeesti suuttuvat. Tietenkään lapsi ei vielä pitkään aikaan ymmärrä sitä kuinka koirien kanssa käyttäydytään. Nää koirat kun tuo meille leivän pöytään niistä luopuminen ei tule kysymykseen.

Te pystytte hyvin suhtautumaan tuohon vauvojen putoiluun. Mä olen ollut ihan vauhko alusta asti tän asian kanssa, en jättänyt ihan vauvanakaan yksin mihinkään korkealle enkä jätä nytkään. Tiedän yhden tapauksen jossa lapsi tippui sohvalta ja sai aivovamman joten en osaa ajatella niin että vauvat vaan tippuu joskus... Enkä halua ketään loukata ja arvostella! Vahinkoja kun kuitenkin sattuu eikä kukaan tahallaan niitä tiputtele. Nykysin köytän pojan niihin turvavöihin rattaissa vaikkei se edes liiku vielä. Vaunuihin en jättänyt koskaan jos se koppa oli ilman sitä "kantta". Pinnasängyn pohja on sen verran alhaalla ettei taatusti sieltä pääse tipahtamaan.
Toki niitä kolhuja alkaa väkisin tulemaan kun lapsi alkaa kävely ja nousu harjoitukset mutta niitä kun ei voi kieltää mitenkään.
Anteeksi vielä jos oli kärkkäästi kirjoitettu. Näin kirjoitetusta tekstistä vaan aina saa usein eri kuvan mitä kirjoittaja tarkoittaa.

Nyt aamukaffille ja mcleodin tyttäriä katsomaan, aamun huipennus.
 
PANTSU: Meillä kans syöminen tollasta, kun koira steppaa koko ajan syöttötuolin vieressä kyttäämässä, koska jotain putois ja neiti kääntelee päätään koko ajan ympäriinsä...Meillä toi typy tarraa aina vaivihkaa koiraa karvoista niin, et on vaan tuppo kädessä. Koira on toistaiseksi tyytynyt vaan vinkaisemaan, mutta olen yrittäny skarpata että ehtisin estää tän tarraamisen.

HILMA: Mä olen myös samanlainen ton putoamishommelin kans kun sä. Sängyllä jos nukkuu, (siis meidän) missä ei ole laitoja niin mä laitan julmetut barrikadit siihen reunoille aina, että jos herää ja kierii niin ei hevillä yli pääse. Rattaissa kans aina turvavyöt visusti kiinni. Pelkään sitä, että kun lähtee liikkeelle ja meillä saunarakennuksessa kivilattiat niin ei ole maailman pehmein alusta kaatuilla...Mä kans olen seurannu tota MacLeodia :)

MIEHEN OSALLISTUMINEN: Meillä osallistuu enenevissä määrin, mutta on epävarman oloinen ja jotenkin aliarvostaa itseään, vaikka olen yrittänyt kannustaa, et osaa vallan hyvin. Mä kuitenkin olen ollut päävastuussa noissa nukuttamisissa ym.

Bartsu
 
Nii.. no, tuskimpa kukaan suhtautuu noihin putoamisiin mitenkää "kevytmielisesti".. enkä itekää nyt tyttöö ehdointahdoin surmansuuhun jätä tai jätä jonneki sohvalle valvomatta.. Mut ite lähinnä tarkoitin sitä,että vahinkoja joskus sattuu ja varmasti tulee sattumaan, mutta en mä niistä halua jäädä mitään viikon morkkista potemaan.. Siis jos vahinko on sattunu. Se on asia eriksee jos tietosesti ottaa riskejä. Mut vauvat tulee pian nousemaan seisomaan eikä järki ihan tuu samaa tahtia kehityksen kanssa jne. Kuitenki aivovammat sun muut on älyttömän harvinaisia.. Esim se meidän vaunuputoaminen tapahtui ihan valvotussa tilanteessa, vahingossa, tyttö vaan yks kaks punkas "pullistelemaan" kun nostin hoitolaukkua ennen kuin ehdin mitään vöitä laittaa ja luisu nurmikolle.. Sellaset tapahtuu sekunnissa. Tottakai se harmittaa mut ku mitää ei sattunu niin sitten vaan lohduteltiin.

MIEHET joo, meillä hoitaa kans ja mä oon lähinnä iloinen et saan olla hetken ilman että joku on "kiinni" mussa. En halua tehdä itsestäni mitään korvaamatonta,koska sitä en ole. Mies hoitaa tytön yhtä kuin minä, varmasti paremminkin :)
 
Huomenta. Mä en käsitä miten nää neuvolapäivät menee aina kaikkea muuta kuin hyvin. Poika ei nuku, syö, eikä kakkaa ikinä normaalisti, ja sitten neuvolassa ollaan yhtä känkkäränkkää, kun just herätään 15 min nukkumisen jälkeen. No minkäas teet. Neuvola meni kuitenkin ihan hyvin. Poika oli nyt 69cm ja 7325g, pituus on vakiintunut aikalailla nollakäyrän tuntumaan, ja paino tulee miinuskäyrillä perässä, mutta kasvaa kuitenkin. Hoikka poika on, mutta eipä tuo neuvolan täti enää huolissaan ollut, kun hyvin on kehittynyt. Kääntyy, liikkuu, suojaheijasteet sivuille ja eteen on, varaa jaloilleen ym. Oli sitä mieltä, ettei nyt hätää, koska poika kehittyy, ja liikkuminen vie energiaa. Sanoi myös, ettei varmaan kannata yrittää vierottaa vauvan yösyömistä (syö siis 5 aikaan) koska oli stä mieltä, että vauvan "yö syömättä" saattaa hyvinkin tarkoittaa 20-05. Eli samoilla mennään, kuin ennenkin.

Juu, tuosta tippumisesta, ymmärrän HILMAn pointin ja varovainen pitää olla. Lähinnä mä tarkoitin sitä, että jos vauva nyt kuitenkin sattuu tipahtamaan sohvalta, niin turha siitä on siinä vaiheessa enää itseään syyttää - sille kun ei voi mitään, ja sitä vaan sattuu, vauvat kun opettelee liikkumaan, niin kopsahduksilta ei voi välttyä. Toki itsekin huolehdin, etten jätä poikaa yksin minnekään mistä saattaa tipahtaa, ja samoin olen alkanut käyttää rattaissa valjaita, vaikka poika ei vielä nousekaan. Uskaltaa sentää selkänsä kääntää. Aina ei vaan varovaisuuskaan riitä.

Mun vanhemmilla on myös kissa. Aluksi poika ei tuntunut edes huomaavan kissaa. Nyt viimeksi vierailulla taas katsoi silmät loistaen kissaa ja yritti jopa silittää. Tämä kissa on kyllä jo yli 10 vuotta ja rauhallinen tapaus, joten tulevat "hyvin" toimeen ainakin toistaiseksi.

PANTSU ja KAUNISKUU voi kurjuus hampaiden vaivaamista ja rikkonaisia öitä. Onneksi se on vaiva joka pikkuhiljaa helpottaa, mutta kyllähän sen tietää itsekin miltä esim viisaudenhampaan puhkeaminen tuntuu :kieh:

On vähän hälinää, kun päiväunet jäänyt 40minuuttiin neuvolan takia, en siis ehdi nyt vastailla enempää, täytyy tulla illalla kommentoimaan lisää.
 
HALTIA hyvät neukkukuulumiset :heart: !! Ja ihan samaa ite mietin tosta yösyötöstä.. koska tosiaan ruokailujen välillä alkaa olla 11-12h.. Harmi et oli heräs kesken neuvolaan! Se on ärsyttävää!! Meille sattunu silleen muutaman kerran tai sitten ei oo nukkunu ajoissa eli on liian väsy.Onneks suurimmaks osaks menny hyvin :)
 
HALTIA:Hienot neuvolakuulumiset teillä! Mä kans ajattelin, kun neiti nukkui sen yhden yön 21.30-04 niin et varmaan oli neidin koko yön nukkuminen. Kuiteski pitkä aika ilman mitään evästä.

Viime yö meniki taas parilla syötöllä niinkuin normistikin.

B
 
Voi kurjuus vatsataudin vaivaamia, pikaista toipumista!

Haltia, hyvät neuvolakuulumiset! Hoikansutjukka poika, mutta tärkeintä, jotta kasvaa ja kehittyy koko ajan. Tosi mukavaa, ettei neuvolan terkka oo lisännyt huolta kasvusta. Atooppiseen taipuvaisen pimun ihonhoitoon meillä on käytetty sibicortia. Taisinkin jo aiemmin kirjoitella, että lekuri määräsi käyttämään 3-7 päivän kuurissa ja sit taas perusvoidetta samanmoinen pätkä. Me oomme tehneet silleen, että neljänä iltana sibicortia, sit neljänä iltana perusvoidetta, sit taas sibicortia jne. Aamuisin oon sit tarvittaessa laittanut perusvoidetta nilkkoihin ja muihin selkeesti rasvausta kaipaaviin kohtiin. Näyttäähän tuo tepsivän, iho on nyt hyvä.

Kauniskuu, miulla myös polvet törkeen kipeät! Olleet koko ajan synnytyksen jälkeen. Lattialle meneminen ja nouseminen välillä tosi tuskaa. Lenkkeilen lähes päivittäin ja koitan venytellä etes joskus, mutta ei tunnu helpottavan... Miun äiti kyl sanoi, jotta hälläkin oli polvet kipeet silloin, kun mie olin vauva. Mikähän juttu se tääkin on, outoa. Onpa teillä ollut kurja yö, ikävää tuommottinen itkeskely ja tuttirumba :hug: Toivottavasti jääpi yksittäiseksi yöksi.

Putoamisista, mie oon ihan ylivarovainen, jottei pimu pääsis putoomaan mistään taikka muutoin kolhisi itteään. Tiiän, etten voi ikuisesti suojella häntä... mutta jospa kolahtelisi vasta sitten, kun alkaa itte liikkua ja harjoitella pystyyn nousemista. Hoitoalustalla saa nykyisin olla tosi valppaana, jottei pimu keksi telkuta siitä itteensä laattalattialle. Mutta jos vahinko käy, turha siitä on itteesä alkaa syyllistämään.

Miehen osallistuminen, mie oon löytänyt ihan huippumiehen! :heart: Osallistuu hirmuisen paljon, ja esim. pimun iltapesut on hänen hommansa. Hän myös yleensä hoitaa iltapuuron. Muutoinkin keskustelemme paljon vauvan hoidosta ja ratkaisuista. Oon alusta lähtien ottanut sen kannan, että mie en tiiä tästä hommasta yhtään sen enempää kuin hänkään, joten yhessä mietitään. Toki nyt miulla taitaa olla enempi näkemystä moniin asioihin, kun oon pimun kanssa päivät - ja sitten monia hyviä vinkkejä oon saanut teiltä nettiystäviltäni :)

Kotiin jäämisestä, mie ilmoitin töihin, että oon hoitovapaalla 2011 loppuun asti. Raha-asioita en oikein koskaan oo ymmärtänyt murehtia, joten en nytkään oo murehtinut. Todellisuus varmaan iskee sitten syksyllä, kun pitää alkaa mieheltä viikkorahoja kysellä :kieh: Oikeesti on varmasti karu hetki, kun oon tottunut olemaana omavarainen lähdettyäni vanhempien kukkarolta. Ja sit asuntolainaakin pitää maksaa jotenkin.... noh, ennättää murehtia myöhemminkin.

Unikoulumme tuottaa vaihtelevasti tulosta. Jonain yönä pimu on nukkunut kuusi tuntia ennen tissinkaipuuta, tosin on vaatinut taputteluja välillä. Tissit meinasi tuona yönä pakahtua ;) Pimu rauhoittuu nykyisin suht helposti taputteluun taikka kädestä pitämiseen, ei enää tarvitse aina tissiä. Nukahtaminen iltaisin oli aluksi kauheeta karjumista, sitä oli karmeeta kuunnella, kuten monet täälläkin ovat todenneet. Meillä ainaskin tilanne rauhoittui muutamassa illassa, ja nyt nukahtaminen ei huudata. Siispä kannustan muitakin jaksamaan muutamia iltoja ja öitä, ehkäpä se huutaminen siitä laantuu! Muutoinkin johdonmukaisuus on tosi tärkeetä, eli kun jollain tavalla alkaa toimia, samalla tavalla on toimittava jatkossakin.

Pimu söi tänään pitkästä aikaa päivälläkin sosetta, yleensä vain iltapuuro on maistunut. Tosin ei syönyt montaa lusikallista, mutta söipähän kuitenkin. Vettä juo mielellään. Oomme tarjonneet vettä pienestä drinksulasista, siitä juominen on hänestä hauskaa.

Anselmiina ja pörris huomenna puolikkaan vuoden :heart:
 

Yhteistyössä