Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Heips vaan!

Vihdoin eilen illalla päästiiin kotiin. Huh. Vaikka lomalla olikin kivaa (ja jopa tuntui ihan lomalta!) niin silti alkoi koti-ikävä vaivata loppuajasta.

Tiinulille hirmuisesti voimia! :hug: Varmasti tuollainen epätietoisuus on raastavaa, ja pahimmat vaihtoehdot pyörivät mielessä! Toivottavasti saat lääkäriltä vain hyviä uutisia.

Yökukkujien äideille myöskin jaksamista! :hug: Tuntuupa nyt olevan oikea "epidemia" nämä rikkonaiset yöt!

Kauniskuu: Hienoa, että pääsitte jo pois sairaalasta! Paljon paranemista tytölle! :hug: Toivottavasti unikoulu nyt auttaa ja öistä tulee levollisempia.

Hilma: Mäkin usein nukahdan aamuisin vielä, vaikka poika touhuaisi ja höpöttelisi vieressä jotain. Meidänkään poika ei yleensä itke, paitsi nälkäisenä, tai kun tylsistyy ja kaipaa seuraa.

Vähän gallupintynkää: Millainen syöttötuoli teillä on tai aiotte hankkia? Mä olen nyt tehnyt vertailua netissä. Mitään kallista en halua, mutta en toisaalta mitään leluakaan. Kauheasti ei sellaiset tuolit innosta, missä on valmiina tarjotin. Luulen, ettei sellainen oikein mahdu meidän keittiöön, vaan tuolin pitäisi olla kunnolla keittiön pöydän ääressä.

Oletteko muuten miettineet jo turvaistuimia? Stockalla on tämän kuun ajan tarjouksessa Britaxin Multi-Tech-istuin, jonka voi asentaa sekä selkä että kasvot menosuuntaan. Menee 9-25 kg:isille, joten olisi aika pitkäikäinenkin. Meillä tulee pojalta jo jalat kaukalosta yli ja kilorajakin alkaa pikkuhiljaa häämöttää. Pitäisi vaan päästä vähän sovittelemaan noita istuimia ennen ostopäätöstä.

Luin lomalla pari hyvää kirjaa. Ensimmäinen oli Jari Sinkkosen "Lapsen kanssa hyvinä ja pahoina päivinä". Mielenkiintoista juttua lapsen persoonallisuuden ja minäkuvan kehityksestä. Suosittelen! Toinen oli "Omin sormin suuhun", joka kertoi sormiruokailusta. Mä itseasiassa innostuin kovastikin siitä ja ajattelin, että alamme harjoitella kiinteitä siihen tyyliin. Tosin mulla on soseita jo valmiina ja puurotkin ajattelin tarjota lusikalla, mutta haluaisin kyllä kannustaa poikaa itsekin maistelemaan, eikä mennä vaan niin, että äiti lusikoi mössöä suuhun.

Jahas, vaipanvaihtoon!

-Pantsu ja pikku-ukko

Pantsu Meillä on huutonetistä halvalla ostettu tuollainen perus klassikko syöttötuoli, sellainen joka taittuu puoliksi ja siitä saa sitten sellaisen matalan tuolin ja pöydän jossa on pyörät alla. Mäkin ajattelin että ei mitään kallista Trip Trapia tai muuta meille ja olen tuohon meille hankittuun ihan tyyyväinen. Nyt vaan olen huomannut, että on siinä Trip Trapissakin hyvät puolensa. Hesellä oli sellainen, ja siinä pienikin vauva pysyi hyvin istumassa. Meillä taas kotona on tyyny ja peitto pönkimässä poikaa pystyyn, että pystyy istua syöttötuolissa. No tämä aika on varmasti lyhyt, ja sitten toi jo palvelee hyvin, ja kyllä Pessi tuossakin ihan viihtyy. On just sen korkuinen, että menee meidän pöydän reunan alle, joten saan Pessin ihan kiinni pöytään, mikä on loistavaa!

Kiinteistä nyt tyhmä kysymys, että onko sillä mitään väliä missä järjestyksessä uusia makuja maistellaan. Meillä on tällä viikolla lisätty perunan mukaan porkkanaa, ja ajattelin, että ensi viikolla ottaisin banskun joka olis sitten toinen kiinteä anos päivässä, että olis toi juuressose, ja sitten banskun paloja "välipalaksi".

Mä olen myös ajatellut, että meillä aletaan suosimaan sormiruokailua. Banskujakin ajattelin, että vois pilkkoa pieniksi kuutioiksi, joita poika vois yrittää napsia suuhunsa. Nyt olen pari kertaa antanut Pessille oman lusikan, mutta jouduin nappaamaan sen pois, kun tämä olikin hieman liian innokas syöjä ja pelkäsin, että lusikka menee liian syvälle kurkkuun ja sattuu.

Meillä on selvästi nyt alkanut maailma kiinnostaa poikaa hirveästi ja imettäminen alkaa olla tosi hankalaa, jos ympärillä tapahtuu mitään. Poika ottaa imun, kääntää päätä, nuolaisee tissiä, kurkkaa, nuolaisee kurkkaa, ja sitten alkaa veikeilyn, jos näkee esim isän tai mummon siellä takana. Mä en selvästikään ole enää ainoa kiinnostava olento, vaan just muut on tosi mielenkiintoisia, välillä on pitänyt jättää imetys sikseen, kun ei siitä ole kertakaikkiaan tullut mitään. Enää ei voi myöskään jutella miehelle tai muille mitään kun imettää, poika kääntyy heti ja menettää mielenkiintonsa syömiseen.

Saa nähdä miten tämä yö menee. Olen niin poikki. Nyt on vaan ihanaa, kun mies on tehnyt etätöitä kotoa käsin, niin ei oo ollut ihan yksin. Välilä mun on vaan ollut pakko viedä poika miehelle koneelle, ja itse maata vaikken oikein päivällä saa untakaan. Ihan huimaa jo tää väsymys.

Meillä olis yhden kaverin hautajaiset kahden viikon kuluttua. Vähän jännittää miten ne sujuu vauvan kanssa.. ja miten itse jaksaa.

Mitenkäs te ootte ajatelleet viettää äitienpäivää?

Me ei olla vielä edes tajuttu, että turvaistuin pitää kohta ostaa, kun kaukalo jää pieneksi. Ensi talvena varmasti alkaa jo olla turha änkeä poikaa toppapukuineen kaukaloon. Mikäköhän olis turvallinen ja kohtuu hintainen.

No jos tästä itsekin menis pian nukkumaan kun yksi on saatu sammutettua. Huomenna olis neuvola ja ilmeisesti taas ne ryökäleen rokotukset.

öitä.

KAUNISKUU: Hienoa, että olette jo kotiutuneet sairaalasta. Kyllä siellä mahtaa unet vähiin jäädä kahden hengen huoneessa...

PANTSU: Hienoa, että loma tuntui lomalta

HALTIAlle voimia väsymyksen keskelle. Mulla alkaa kans aina tulla lisälyöntejä ym. kun on tosi paljon univelkaa...

SYÖTTÖTOLI: Meil on mujn kummitädiltä saatu sellanen taitettava perusmalli. Se menee ihan hyvin. Ei raaski kalliita vempaimia ostaa vaikka se Tripp Trapp olis kyllä kätsy.

Meil menee vielä turvakaukalo hyvin. Painoraja 13 kiloa ja neiti ei ole vielä edes 7kg:tä...

Öisin ollaan otettu neiti miedän väliin nukkumaan, kun alkaa tuttia heitteleen niin nukkuu levollisemmin. Ei jaksa taistella. Sänkyynsä nukahtaa kyllä oikein hyvin.

Nyt on mentävä
Bartsu

pikasesti Meil on se Emman (triptrapin näkönen) tuoli. Ollu hyvä, istuu kaikista tukevimmin ja systerin (plus parin kamun) mukaan myöhemmin "parempi" ku siitä ei pääse kiipeilemään nii helposti pois ku perinteisestä eikä kaadu. Triptrappia en halunnu koska kallis ja en mä jaksa uskoo että istus sellasess joskus 5v.. Vaan ihan oikee tuoli heti ku vaa mahd.

turvakaukalo.. en tiiä. meil maxi-cosin telakka.. kokeiltii jotai tuolia kaupassa, istu toooosi nätisti. :) paremmi ku kaukalossa. Siinä punkeaa koko ajan.. Ja 9kg alkaen.. painooki yli 8kg joten eihän se kaukana oo..

Huomenta
Nyt on saatu oma osuus yöhulinoista... :LOL:
Mä olen varmaan niin välinpitämätön äiti kun annoin pojan touhuta ja itse nukuin sellasta horrosta. Tajusin kyllä koko ajan että poika oli hereillä. Onneks meillä ei syödä tuttia ei tarvii sitä nostella suuhun. Nukkumaan meno oli jo aika touhua, en kyllä alkanu siinäkään välppäämään. 1,5h kuului puhinaa sängystä, oli nukahtanut peiton päälle ja varpaat oli "tyynyllä". Toivottavasti kostautuu pitkinä päiväunina.

Meillä ei ole syöttötuoli vielä, haluisin myös tuon emman tuolin koska triptrapia en raaskii ostaa. Kuinka pienestä olette istuttaneet ruokailun ajaksi siihen? Tarviiko lapsen osata istua? Tyhmä minä...

Noista kiinteiden alotuksesta; mä olen siinäkin kait aika huoleton kun alotin perunan ja porkkanan samaan aikaan. Viikko syötiin sitä, aina lisäsin päivittäin lusikallisen, loppu viikosta syötiin jo ihan sellanen pieni mukava satsi. Sen jälkeen lisäsin bataattia, kukkakaalia, parsaa ja kaikkia mahdollisia hedelmia muutaman päivän välein. Hedelmiä annoin ihan sillain että ostin pari samanlaista purkkia ja syötin ne putkeen ja kun ei tullut mitään otin seuraavaa laatua.
Mitenkä lihan aloitus, poka nyt 4,5kk voiko alottaa? Mistä? Poika kun ei tykkää kaupan soseista niin, kertokaa ihan minkälaista lihaa ja miten sen valmistan? Keittäminen on ilmeisesti se oikea tapa...

HILMA lapsesta se riippuu miten voi istuttaa.. Neuvola ei tykänny et istutan, mut ku tyttö ISTUU ite niin sit istuu. 5kk synttärit ku otettii se tuoli käyttöön. Aikasemmiki olis voinu muttei saatu aikaseks ostaa. Emma on tukeva/pehmustee kanssa niin "tiivis" et siinä tosi nätisti istuu. (Vaikka tyttö kyllä siis istuu lattiallaki jo tukevasti )
No, eikai se lihan aloitus oo viikosta kii mut 5kk kai se "Suositus" on. Mut niinpä sitä kiinteitäki "suositellaan" vasta 4kk ja me alotetiin aikasemmin... Mut en tiiä.. eikai sillä kiire ole.
Me aloitettii kans aika rytinällä kiinteet, ei mitää 1/2 lusikkaa päivässä systeemillä. Ku toiselle maistu niin anonoin syödä.. Tosin sit vähä muistutin itteeni ku alko kitistä mahaansa porkkanasta, että ehke pitäs malttaa.... :)

Unikoulu alko ok. Unille meno on vielä kyl vaihtelevasti "haastavaa".. ennenku nukahti jo suht itekseen tutin kanssa. Nyt menee 5min nukutuksella tai sitte kamalalla huutotaistelulla ku tuttia ei saa.. MUTTA!!!! Kaiken korvaa se, että senkin edestä yö oli loistava!! Nyt ekaa kertaa osas ite nukahtaa uusiksi kunnolla jos heräs kitisemää tms. Ennen ku heräs nii odotti ja kitis nii kauan ku tutti tuli takas suuhun ja sit sammu saman tien. Nyt vaan äris ja käänsi kylkeä :)

Huh yksi yö taas takana, ja edelleen huimaa. Mutta olo on jo parempi. Nyt tarkkailin vähänpojan nukkumista. Nukahti siis n klo 21 tätä ennen ei meillä nukahdeta oikeastaan koskaan. Nukkuu sikeasti sen 3h, jonka jälkeen klo 24 alkaa ähinä ja puhina. Rauhoittuu silittelyyn ja tutilla, ei normaalisti nuku tutti suussa, eikä herää vaatimaan tutti, nukahtaa kuitenkin tutti suussa. Nukkuu jälleen sikeasti neljään, jolloin alkaa kamala puhina ja vääntö. Nukkuu, mutta itkee unissaan, pönkee jaloilla itseään kaarelle ja tyynyjen alle (nukkuu siis edelleen koko yön meidän sängyssä) vääntelehtii - ajattelin, että kyse on mahasta. Imetin, ei rauhoitu silläkään, epäilen siis, että ei oo öisin oikeastaan nälkäinen. Itku jatkui, otin syliin. heräsi, mentiin keinutuoliin istumaan, rauhoittui, tuli iloiseksi, keinuttiin n 10 min, mentiin sänkyyn, annoin Pessille lelun, nukahdin itse, pessi oli kai nukahtanut, heräsin 8.30, kun Pessi oli hereillä ja tökki mua. En osaa tehdä johtopäätöksiä, mutta tiedänpä ainakin nyt vähän enemmän. Nyt olen antanut nukkumaan yrittäessä aina käteen yhden pikku pehmon ja ievun, totutetaan nyt niihin.

Byt ei meinaa nukahtaa päikyille millään. pakko lähteä ulkoilemaan, hankalaa vaan, kun neuvola on klo 14..

Aurinkoista päivää kaikille. Haltia ja Pessi

Niin vielä hilma Mun käsittääkseni lihaa sais antaa vasta 6kk vauvalle.. en tiedä onko toi sitten suositus vai sääntö, mutta silloin ei enää erity äidinmaitoon rautaa niin alkaa olla lihan tarve suurempi. Ja onhan se ruuansulatukselle vähän raskasta tavaraa.

HALTIA :hug: HArmittelut yöstä. MAhalle kuulostaa.. Meillä monesti samaa ja sit "erehdyin" tarjoo pulloa.. Se pahensi hommaa. Syö tietenki sen mut sit jatku vielä pahempana pullistelu.

Meille neukkula sano et 5kk voi alkaa mutta koska paino nousee hyvin niin ei tarvii .. Mut eri asia koska en imetä.. Imettäessä sit toi 6kk on ohjeena koska rauta riittää tosiaan äidinmaidosta.

Tää tutittomuus aiheuttanut nyt sitte (toistaiseks??) sitä että nukahtaminen on hirveetä tappelua, kuin aikoinaan vauva-aikana. Juuri ku päästii siihen et nukahti jo lähes iteksee :headwall: Mut ei auta. ehkä tää on vaihe.

Neukkulassa käyty. paino sama ku viime kuussa eli 8220g (ihan ok, koska vararavintoa on ;) ja toi sairaus verotti omansa) mut pituutta 67cm! Jee .. ollaan kasvettu huimasti :)

Konttausasennossa hytkytään yhä enempi. Saa nähdä millo hoksaa alkaa nostella käsiä :)

Täällä viime yö parempi ja ennen kaikkea neiti nukkui aamu viiteen omassa sängyssä. Kahdella syötöllä mentiin klo 22-05 aika ja muuten ei kitissy tuttia eikä mitään. Ihan outoo. Me aloitettiin lihat 5kk iässä neuvolan ohjeen mukaan, vaikka siis imetänkin. Mut neiti onkin hoikkaa mallia niin kai sit meinas et saa myös hiukka tuhdimpaa ruokaa.
Kovat ryömimisharjoitukset täällä on menossa.

Bartsu ja neiti 6kk ja 2pv

Neuvolassa käyty. Paino ei oo noussut viimekuusta yhtän nyt 6865g kun viimeksi oli 6855g. Johtunee 2 viikon sairastelusta ja korvatulehduksesta. Nyt kuitenkin täytyy seurata, käyn tässä kuussa yhden kerran neuvolassa itse punnitsemassa poikaa, että kasvaako normaalisti. Pituutta oli tullut sentti, että käyrä vielä nousee normaalisti nyt oli 67cm paino on jo tippunut miinuksen puolelle. Tuntuu, että tuo vaan kakkaa kokoaika, että tuleeko sillä kaikki läpi elimistöstä. No nyt kuulemma saadaan lisätä ruokailuja ihan kovastikin ja antaa pojan syödä niin paljon kuin haluaa.

Osallistuttiin myös siihen rokotustutkimukseen, että saadaan joko hepatiitti- tai pneumakokki-rokote, sitten 1,5v:nä saa tietää kumpi tuli. Molemmat ihan hyvät, Pneumakokki kuulemma tulee syyskuussa rokotusohjelmaan, mutta me ei siihen vielä ehditä, kun sen saa vasta 3kk ikäiset, joten saadaan nyt osallistua tähän kokeiluun. Muutenkin tuli sitten vika rota ja se kolmoisrokote. Taitaa olla kiva yö taas tiedossa :(

HALTIA Voihan se olla et pituutta on nyt tullu tasaseen ja seuraavaks alkaa tulla painoa. Meillähän meni nii et painoa tuli aluks huuuurrrrjasti mut pituus meni -1 käyrällä, nyt taas painoa ei yhtään ja pituus nousi 0 käyrälle. Ja joo, pikku sairastelukin vaikuttaa kuulema tosi nopeaan painoon. Joten jos poitsu on ok, nii ei varmaan huolta. Ja joo, annahan pojulle sapuskaa sen minkä napa vetää :) !!

Täällähän on käyty ahkerasti neuvolassa! :D Meilläkin oli tänään neuvola ja saatiin myös rokotteita. Viimeinen satsi rotateqia, ja toiset piikit yhdistelmä- sekä tutkimusrokotetta. Kyselin myös sikainfluenssarokotteesta. Täällä rokotetaan tämän kuun 26. päivä viimeisen kerran 6 kk:tta täyttäviä. En tiedä ehditäänkö me siihen, en ole vielä oikeastaan päättänyt otetaanko sitä ollenkaan nyt keväällä.

Pituutta ja painoa oli pojalle tullut nyt hieman maltillisemmin. Pituutta on nyt 68,1 cm:ä (67,2 4 kk) ja painoa 9390 g:a (8800 4 kk). Hienosti kuitenkin kasvaa, joten neuvolan terkan mielestä ei tarvitse vielä aloittaa kiinteitä, vaan voidaan rauhassa odotella vaikka sinne 6 kk:n ikään. :) Etenkin kun yöt on (toistaiseksi ainakin) ;) olleet parempia.

haltia: Mitä jos kokeilisit jättää perunan vähäksi aikaa pois ja jatkaa pelkällä porkkanalla? Peruna voi aiheuttaa vatsavaivoja, joten mä ainakin kokeilisin jättää sen pois. Ota tilalle vaikka bataattia tai maissia, jotka on vähän vatsaystävällisempiä. Sormiruokailusta sen verran, että ei kannata antaa kauhean pieniä paloja. Tärkeintä on, että ruuanpalassa olisi varsi, n. 5 cm:ä, josta vauva voi ottaa kiinni. Tämän ikäinen ei vielä osaa avata nyrkkiään ja syödä sieltä käden sisältä. Banaaniin voi esim. jättää kuoresta "kahvan" niin että syötävä osa on ikäänkuin tuutissa. :)

Kauniskuu: Varmasti tämä hankala vaihe palkitaan sitten kun tyttö oppii nukahtamaan itse ja mikä parasta - ilman tuttia! :)

Kävin ostamassa sormivärit! =) Ajattelin askarrella äitienpäiväkortit pojan kanssa. Jonkinmoiset jalkapohjan ja kämmenenkuvat pitäisi saada. Saa nähdä mitä siitä tulee, vai tuleeko vaan sotkua. :D

-Pantsu

PANTSU joo, muute mietin tuota sormiruoka-asiaa.. siis että mitä-täh-häh..ku just mietin et miten ihmeessä ne paljon puhutut pikkupalat oikeen onnistuu ku ei ainakaa vielä hiffaa sitä et siellä nyrkissä on tavaraa. No, noinhan se tietty on, ei älyä avata nyrkkiä :) Joo, sellaset pitkulaiset onnistuu :)
Vähä hienosti poitsu kyl kasvaa, ihan unelma, tissimaidolla :heart: Noin mäkin (luulin) ajattelin et elämä menee mut no..eipä mennykää :/

Me tehtii jalkapohjat sillo melkei heti synnyttyä. Hauska idea oli :)

Kauniskuu: Meidän synnytyssairaalassa laitettiin sinne "nimikortin" taakse jalanpohjan kuva. Nyt sitten ajateltiin mummeillekin samanlainen muisto tehdä. Aika hyvin onnistui, vaikka sotkua tulikin. ;)

Meillä nousi sitten taas kuume rokotuksista. :( Onneksi ei kovin kipeältä vaikuta, mutta nukkuminen ei kyllä onnistu. Hetkeksi torkahti, mutta heräsi tuossa puoli yhdeksältä ja silloin olikin jo kuumetta. Nyt taitaa olla laskenut, taidan mennä kokeilemaan, josko nyt onnistuisi yöunille meno. On jo 2½ tuntia myöhässä. Poika on pari viime aamua nukkunut yllättävän pitkään, jopa yhdeksään asti! Saa nähdä kuinka myöhään huomenna uni maittaa...

Täällä elellään aika tasaista vauva-arkea. Kerrankin kaikki hyvin.
Vauva nukkuu 20:30- 03:00 saakka, ja sit syö, ja jatkaa unia 06:30, jonka jälkeen otan viereen vielä 1/2 tunniksi ähisemään ja koitan saada rauhoittumaan.
Yleensä ei onnistu, vaan herätään sit ylös. Kiinteät ateriat maistuu ja vettäkin juo nokkamukista. Vatsa vaan on vähän kovana vauvalla. Parit päiväunet vauva ottaa, aamupäivällä pienet tirsat, 12:00 maissa toiset ja iltapäivällä sit pitemmät parin tunnin unet, jotka otetaan vauvan kanssa yhdessä vierekkäin. Nyt alkaa olla rytmiä päivissä ja ihanaa kun tietää että iltaisin jää aikaa olla miehenkin kanssa kahdestaan. Voi sanoa että nyt nautin vauva-ajasta täysillä. Kun ei ole kokoajan totaaliväsymys päällä, jaksaa ajatella myös muita asioita. Tutti on meillä vauvalla myös käytössä. Ei meinaa nukahtaa ilman sitä. Sylkäisee sen kumminkin aika pian nukahtamisen jälkeen suusta pois, joskus herää siihen joskus ei. Joskus tyytyy unirättiin ja joskus on annettava tutti takaisin suuhun. Syö myös tuttia päivällä esim. automatkoilla. Voi olla rankka juttu aikanaan tutista vierottaminen, mutta en sitä vielä edes yritä, vähentää vain pikkuhiljaa tutin syöntiä voisi yrittää. Vaikka sanotaankin että parempi kai kerrasta poikki ?

syöttötuoli aiotaan ostaa Tripp Trapp. Ei varmaan muuten välttämättä raskittaisi ostaa sitä,mutta tyttö sai siihen rahat.

turvaistuin Ei olla vielä sen enemmin pohdittu,mutta autossa olisi isofixin kiinnikkeet. Katsoin myös stockan tämän kuun tarjousta. Pitäisi vaan mennä kokeilemaan mikä hyvä. Ei tässä nyt vielä kiirettä ole,mutta jos edukkaasti saa jonkun hyvän niin parempi silloin ostaa. Meillä nykyinen kaukalo 13kg saakka ja tyttö vasta kuuden kilon hujakoilla. Luulen kyllä,että pituus tulee ekana vastaan. Menee jalat ylitse..

äippäpäiväEi oo mitään sen kummempia suunnitelmia. Mies lupaili tehdä jotain vähän erilaisempaa ruokaa ja sitten tehdään kakku.

Onpas moni käynyt neuvolassa. :) Hyviä neuvolakuulumisia kaikilla. :)

Meillä tyttö vaihtoi unimaidon uniriepuun/pupuun. Ottaa aina käteen/kainaloon jomman kumman ja sitten simahtaa. Edelleenkin on samat rytmit päällä. Nukkuu sen n. 12 tuntia yöunia yhdellä syötöllä tai sitten ei syö ollenkaan. Riippuu yöstä.

Pantsu Teillä poika kyllä kasvaa hienosti! Ihanaa, että saat täysimettää 6kk. Itsekin siitä haaveilin, mutta näillä mennään mitä saadaan. Eli eipä tässä nyt mitään olen ihan tyytyväinen 5kk täysimetykeenkin. Ja kiitos vinkeistä sormiruokailuun. Ei olla vielä koitettu, niin ei tullut mieleen tuo, ettei pieniä paloja saa suuhun itse tän ikäinen.. No täytyy koitella tikuttaa ruoka ja jos tänään vaikka sit antais pelkkää porkkanaa perunan sijaan.

Kaunikuu Juu eipä tässä kai huolta pitäis kantaa, kun poika on tyytyväinen ja kehittyy jne. Varmaan menee tosiaan sykleissä painonkin kehitys ja sairastelu lienee vaikuttanut myös. Maitoakin kyllä tulee ja en mä ruuassa pihtaa tietenkään, täytyy nyt yrittää sit tuputtaa entisestään.

Tiina tutteli Ihanaa, että arki sujuu rutiinilla ja voit nauttia vava-ajasta. Sitä itsekin odotan, että arki tästä balansoituisi näiden sairastelujen ym jälkeen.

Hauska idea toi sormiväri jalanjäljet äitienpäivä lahjaksi! Me kans tehtiin jouluksi isovanhemmille ja itsellemme kankaanpainoväreillä jalanjäljet kankaalle ja mä pingotin ne pieniin kehyksiin tauluiksi. Tuli nätit ja pidetyt lahjat. Nyt pitäis keksiä taas jotain pientä. Saa nähdä miten mies muistaa äitienpäivän. Siitä on tullut näiden asioiden suhteen aika hajamielinen. Vappunakin olis ollut meidän puolivuotis hääpäivä, mutta kaverit jotka meni naimisiin meitä seuraavana päivänä muistutti siitä omana päivänään. No Ehkä vuosipäivää viettää sitten enemmän, mutta ei tosiaan tunnuta muistavan mitään juhlapäiviä nykyään.

Mua pyöryttää nykyään ihan kauheasti. Mittasin verenpaineenkin, mutta ei ole huolestuttavan alhainen mitä se on joskus ollut. Epäilen hartia/niska jumitusta, mussta silti vähän pelottaa, kun heittää niinkuin laivalla olis.

Annoin illalla Panadolia, kun vaikutti poika itkuiselta ja kipeältä (siis rokotuksista ) . Saatiinkin sitten koko perhe nukuttua tosi hyvin koko yö pitkästä aikaa. Jos ei huimais niin voisin sanoa, että olo olis ihana.

Nyt taitaa poika vaatia huomiota. täytyy mennä.

HALTIA Mulla oli kans hartia välillä nii tukossa että oli kuin laivalla, ihanku joku aina olis töniny kumoon.. oksettikin. Jospa se on "vain" sitä.. kokeile venytellä kuminauhalla ja jumpata pikkupainoilla.. Ja joo--mä en kans muista enää oikein "mitään".. ja välillä ei oo energiaakaan :ashamed: ..
MILLIS ihana kuulosta tuo yöhomma :heart: Tosi hienoa!

Äitienpv ei mitää ihmeitä. Kaukasempi mummo ehkä käy ja toisen mummon luona käydään. siinäpä se.. Kakkua en haluu tehdä..koska sit se on mun syötävänä :$ !!!

Mukavia kuulumisia täällä monella =) Tosi hienoa Tiina tutteli että voit nauttia kunnolla vauva-ajasta! Meilläkin on huomenna neuvola, painoa on varmasti ainakin tullut taas hurjasti!

Meillä herätään nykyään näköjään joka aamu klo 6 |O Pienesti väsyttää äitä välillä vielä siihen aikaan.. Nukkumaan käydään myös kellontarkasti 19.30 ja sitten syödään n.klo 1 ja 4.30. Meinas mennä tuttirumbaksi meilläkin yöt niin en oo nyt enää illalla antanut tuttia nukkumaan mennessä vaan pelkästään rätin nuhjattavaksi. Välillä on nyt jopa nukahtanut itekseen päikkäreillekin hölistyään ensin aikansa keskenään sängyssä!

Imetys vetelee ihan viimeisiään, vähän haikealta kyllä tuntuu :snotty: Enää ehkä kerran vuorokaudessa annan tissiä eikä sitä maitoa enää nousekaan sen enempää annettavaksi. No, viikon päästä kuitenkin on tarkoitus aloittaa yhdistelmäpillerit joten hyvä että sai imetyksen näin asteittain lopetettua.

Syöttötuoli on meilläkin sellainen perinteinen josta saa myös taitettua pöydän lattialle. Meikäläisen vanha, jonka miehen isä on nyt kunnostanut.

Turvaistuinta ei olla ehditty vielä miettiä, mistä sen näkee onko autossa ne isofixin kiinnikkeet? Meidän kottero on niin pieni että en tiedä miten sinne saadaan koko turvaistuin mahtumaan kun kaukalon kanssakin on jo ahdasta!

Äitenpäivää
vietetään ihan vaan kotosalla, mies on iltavuorossa joten aamulla voidaan tehdä jotain kivaa yhdessä. Mummoille lähetin vaan kortit ja pojan valokuvan ja sitten ostettiin äidille siskon kanssa pöytäliina yhdessä.

Te joilla on hartijat jumissa, menkää ihmeessä hierojalle jos vain on mahdollisuus! Mulla oli vauva-ajan alussa hartiat ihan lukossa kun nukutin poikaa vieressä, mutta peri kertaa kunnon möyhennystä urheiluhierojalla teki kyllä tehtävänsä. Suosittelen!

Käykö täällä moni noissa perhekerhoissa/leikkipuistoissa? Onko niissä minkälainen meininki?

Emily ja Sisu 4kk 3päivää

EMILY isofixit on kohtuu uusissa autoissa takapenkillä, selkänojan ja penkin "taitteessa", sellaset metalliset "lenkit". Ihana ku Sisu nukahtaa ittekseensä :) Meillä joskus jos sopivasti väsy..ei liikaa eikä liian vähä. Nyt vähä hakusessa taas ku se tutti heitettiin mäkeen.

Me ei käydä missään perhekerhoissa tms. En oikeen oo sellanen ja en tiiä.. ei oo saatu aikaseks ees kokeilla. Täällä ei hirveesti tunnu olevan mitään ko.toimintaa..

Joo, hieroja olis ollu ihan must. Mies runnoi sitten kerran kunnolla ja se helpotti myös. Ku se hassuinta hommassa oli, ettei hartiat suoranaisesti tuntunu jumille mutta vaan pyörrytti ja oksetti ja päässä heitti. Sit vasta ku joku hieroi niin tajus et ne on ihan mussia.

Mä oon huomannu et ryhti on painunu kumaraks :S Istun silteen selkä kyttyrässä monesti ja joutuu ihan muistuttamaan että "selkä suoraks!!". Sit keskikohdalla selkää on törkeen kipee kohta. No.. syy on ihan oma..kun ei oo tehny pitkään aikaan selkälihasliikkeitä ja tytön kanssa on monesti tosi huonoissa asennoissa.. Saati sillo ku imetti!!

Konttausasennossa heiluttu nyt sit muutama viikko. Vielä ei hokase, että käsillä pitäs tehdä jotain. Notkuu vaan ees taas :) Saa nähdä millo tajuaa. Takaperin vaan matkustaa ja voin kertoo että suuttuu jos esim. auttaa jostain tuolin alta pois!! Pitää siirtää vaan tuolia edestä ja matka jatkuu.. Saa nähdä.. Mies ja myös mä olen kontannu 6kk ja noussu seisomaan 7kk ..

SORMIRUOKA oon antanu tytön näpeltää ihan mitä millonki. Ku vielähän se ei varsinaisesti syömällä syö mitään, niin antaa maistella. Jopa ruisleipää ja paprikaa :)

Pläääh.. mies nukuttaa.. ihan törkeesti se vaan kaipaa tuttia!! Huh.. no.. kuulema voi mennä aikaa et unohtuu. No..mieti jos ite yrittäs yhtäkkiä olla ilman jotain, vaikka suklaata tai kahvia jos olis joka pv tottunu niitä vetelemään.

Kauniskuu ja tutiton vaille 6kk

Kiitos valaisusta kauniskuu. Mä olen kans ihmetellyt, että mistä hitosta sen tietää saako autoon jonkun isofix-systeemin. No nyt epäilen, etei varmaan saa, meillä kun on kans sellainen pieni kottero, että monesti on uuden hankinta mielessä. Rahat kun on just vaan vähän tiukalla ja mun eko-minäni itsepintaisesti haluais käyttää autoa mahd vähän ja taistelen sitä vastaan, että pakko kai se uus on kohtapuoliin hankkia.

ja juu, mulla on tää niskajumi kans just sellaista, ettei varsinaisesti oo kipee selkä. Kun vaan huojuu ja hoippuu, niin siitä sit tedän, et veri ei nyt pääse hartioissa kiertämään kunnolla, koska mulla on ollut tää sama juttu joskus aikaisemminkin. Silloin hieroja tosiaan auttoi, mutta just nyt tuntuu hankalalta järjestää sellaista.. No siinäpä olis hyvä äitienpäivälahjavinkki. =)

Me ei kans olla käyty perhekerhoissa tai puistossa. Meillä tässä Lauttasaaressa olis aika paljonkin kaikkia lähellä, ja monesti on pitänyt mennä. Jotenkin en vaan oo saanut aikaiseksi, kun ei toi poika kontaktia muihin lapsiin vielä kauheesti ota ja en oo ihan sellainen puistotyyppi.. Kuitenkin ajattelin, että joku perjantai tässä keväällä urheilemme asukaspuistoon katsomaan mikä seillä on meininki. Näyttää kyllä tuolla rannassakin kokoontuvan ihan oma-alotteisesti monet mammat vaunuineen. Vaikea sinne on kuitenkin mukaan ängetä. Tänään seuraksi rannalla istui dementoitunut mummo, jonka kanssa juteltiin tunnin verran ja noin 7 kertaa vastasin, "juu eka on, juu poika on" jne. No pirisi se silti tätä arkea. Ihanaa kun tulee kesä.

Kauniskuu Teillähän olaan vikkeliä :) saa tosiaan nähdä, koska teillä lähdetään kunnolla konttaamaan. Nyt siis kontataan peruuttamalla? Musta tuntuu, että meidän poika vaan siis suorastaan inhoaa mahallaan olla, eikä suostu yhtään harjoitella ryömimistä/konttausta. Kävelemään vaan haluais. No kaikki aikanaa, ehkä se siirtyy istumasta konttausasentoon.

Jaahas, jos sitä menis tästä lepäilemään, kun mies leikkii lapsen kanssa. Kateeksi käy teitä joilla nukkumaan mennään jo 19 jälkeen. Meillä ei ikinä ennen 21.

Aloitettiinkin tänään banaani, ja upposi hyvin. Tuli yhtäkkiä taas raskauskuume ja haikea ikävä synnytystä. Kaikkea kanssa :)

emily En oo käyny perhekerhoissa/leikkipuistoissa. Tässä meidänkin alueella olisi parikin esim avointa päiväkotia jossa olisi perjantaisin toimintaa vauvoille. Tuntuu olevan niin vaikeaa se lähtö niihin...

Meillä aava muutti ittekseen tuota unirytmiään silloin aikaa sitten. Meni ennen nukkumaan 22.00 aikaan ja heräsi 09.00. Sitten se pikku hiljaa meni siihen,että meni nukkuu 19-19.30 ja herää aamulla seiskan aikaan. Kivasti jää siis omaa/yhteistä aikaa illalla. Toki mun on pakko mennä viim. 22-23 nukkuu,että jaksaa olla pirteänä klo 7.00. :)

kauniskuu saapa nähdä koska lähtee konttaa. Jänskää.

Mulla oli jo kolmannet menkat. Johan ne tulee tiheeseen tahtiin...

tiina tutteli: Sama juttu, minä myös nautin tästä vauva-ajasta nyt eniten. Elämä on suht leppoisaa, ja poika on niin aurinkoinen. :) Varmasti vaikuttaa myös kevät, se piristää mua aina ihan hirveästi! :)

Kauniskuu: Vautsi, teidän neiti on kyllä vinhasti lähdössä liikkeelle! =)

Niskajumeista kärsiville suosittelen todella lämpimästi punttijumppaa! Vetreyttää lihaksia, ja pitää samalla huolta lihaskunnosta. Todella kipeitä ja jumiutuneita hartioita ei saisi edes hieroa, silloin lähtee vaan lihaksessa olevat tulehdusaineet liikkeelle. Ensin pitää hoitaa tulehdus pois buranalla ja jumpalla.

Minäkään en ole käynyt perhekerhoissa/puistossa. Vauvajumpassa käydään ja tähän asti on tuntunut, että se on ihan riittävä harrastus. Yhtä äitikaveria, joka asuu ihan naapurissa, näen n. kerran viikossa. Meillä olisi aika montakin kerhoa tässä ihan lähellä, mutta jotenkin se lähteminen on vähän vaikeaa. Nyt kun on päivässä mukavasti jo rytmiä, niin haluan "kunnioittaa" päiväuniaikoja, ja kerhot tuppaa olemaan just silloin kun poika nukkuu.

haltia: Mulla myös raskauskuume tulee ja menee. Välillä on tosi voimakas tunne, että haluan just heti nyt uudelleen raskaaksi, välillä taas koko juttu unohtuu.

Tuosta isofixistä vielä. Monien turvaistuinvalmistajien nettisivuilla on myös kattavat listat niistä automalleista, mihin istuimet sopivat. Olen katsellut, että aika vähän on sellaisia selkämenosuuntaan asennettavia isofix-turvaistuimia. :kieh:

ON: Pojalla on edelleen kuumetta. :( Mitään muita oireita ei ole, joten kyse on rokotereaktiosta. Kurjaa vaan, kun toisella on selvästi huono olla. Panadolia olen antanut, mutta se vaikuttaa mun mielestä aika vähän aikaa. Poika on käytännössä nukkunut koko päivän. Jaksoi olla hereillä vain tunnin-puolitoista unien välillä. Noh, eiköhän se tästä.

Nyt telkkarin ääreen!

-Pantsu

HALTIA nii, siis "ryömii" peruuttamalla. Kädet "työntää" taaksepäin. Konttaus asennossa hytkyy ja sitte läsähtää mahallee :) Joo.. tuo konttaaminenhan on olennaista puheenkehitykselle (vuorotahtinen raajojen liike) joten ite toivon et toi konttausvaihe tulee .. ja vaik tyttö jo mieleellää istuis lattialla niin en siihen laita koska haluan et hoksaa ite asian sit joskus ajallaan, eli nousis sit ite istumaan kun sen aika on. Siis.. et menis tuo ns. "kefalo-kaudaalinen" kehitys oikeessa järjestyksessä :) Jostain luinki, että neuvolassa oli opastettu jopa fysioterapiaan, koska oli aina laitettu vauva istumaan ja se ei koskaan oppinu (halunnu..? ) ite nousemaan siihe asentoon.

HALTIA muuten, tuli tosta mummosta mielee.. Meil kävi tänää vähä sama homma.. Yks mummo tuli kyselee että noo..onkos siellä vaunussa yks vai kaks (tyttö nukku). Mä et juu yks (kuten kuvasta näkyy!!!???) .. mummo siihen, et JAAAA.. mää ku äkkiseltää katoin et siel on kaks .. :D Meinasin sanoo, et tää onki kato vaan vähä isokokosempi ;)

Meil kävi silloin aikanaa rytmin (siis ton yöuniasian ) kans kuten MILLIKSELLÄ .. yhtä äkkiä vaa yöunet alkoi siinä 19 pintaan.

Jahas .. jos sit saunahommiin.

Yhteistyössä