Alkuvaikeuksia... Auttakaa uutta useamman lapsen äitiä.

  • Viestiketjun aloittaja Äh miun kanssain...
  • Ensimmäinen viesti
Äh miun kanssain...
Olen epäjärjestelmällinen, organisointikyvytön, hidas hönöttäjä.
Niin se vain on.

Kuinka saatte arjen rullaamaan, kun perheeseen syntyy pienokainen ja ennestään on jo lapsonen jos toinenkin?

Minulla hieman vajaa 3-vuotias tyttönen ja 3 viikkoinen vauveli, enkä oikein käsitä, kuinka arki saadaan sujumaan kuin rasvattu. Mieheni kyllä tekee kotoa käsin töitä, joten apua saan aina kun tarvitsen. Mutta tuntuu, että tarvitsen tätä nykyä apua todellakin aina...

Kuinka teillä jää tarpeeksi aikaa isommalle, kun pienempää täytyy olla imettämässä lähes koko ajan ja hän nukkuukin vain pieniä pätkiä kerrallaan - mieluiten sylissä?

Kuinka juoksette auttamaan isompaa potalle ja siitä pois, kun pienempi on imetettävänä?

Kuinka käytte vessassa, kun lapset jää keskenään? Meillä vessa on niin, että sinne ei näe eikä kuule, mitä muualla tapahtuu...

Kuinka järjestätte isomman ulkoleikit, kun pienempi on röhässä?

Kysymyslista on loputon. Ja minä tosiaan aika avuton ;)
 
Minä opettelin imettämään kantoliinassa, samaten vauva nukkui liinassa samalla kun leikin tai ulkoilin isomman kanssa. Isommalle pottailijalle päälle sellaista vaatetta jotka osaa riisua ja pukea helposti itse, esim. teidän tapauksessa sisävaatteina vois olla vaikka sukat, babylegsit tai vastaavat säärystimet ja pitkä mekko ja pikkarit, ei ainakaan mitään vaikeita nappeja tai vetskareita vaatteisiin.
 
Imetys- ja vessahetkiin ehdottaisin vielä erityisiä tavarakoreja jotka otetaan vain niihin hetkiin käyttöön jolloin mielenkiinto säilyy. Kun alat imettämään vauvaa niin isompi lapsi voi istua vieressä ja luette yhdessä kirjaa tai pelaatte jotain siinä korissa olevaa peliä, tai katselette hänen vauva-aikaisia kuvia albumista ja kerrot hänen vauva-ajoistaan, näin imetyshetket on isommallekin kivoja. Ja niihin hetkiin kun sun täytyy mennä yksin vessaan niin annat isommalle jotain mielenkiintoista katseltavaa vaikka keittiön pöydän ääreen niin ei muistaisikaan mennä härnäämään vauvaa sillä aikaa.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja kriisi:
Mulla oli sitteri usein vessassa, 3,5v oli niin mahdoton, ettei voinut jättää kahden. (Hyppi esim. esteloikkaa vaavin pään yli yms.)
Meillä on niin pieni vessa, ettei sitteri mahdu (vanhat talot on ihania, mutta ei käytännöllisiä ;) ).

Isompi lapseni on kyllä tosi rauhallinen tyttönen, mutta tykkää hoitaa/ sylitellä vauvaa sen verran mielellään, että ei uskalla jättää kahdestaan sen takia.
 
Hei!
Meillä oli esikoistyttö 1v7kk kun vauva syntyi. Meidän vauvalla oli olohuoneessa katosta roikkuva kori jossa nukkui ja jonne saattoi jättää "turvaan" vaikka vessakäynnin ajaksi. Ja hän kyllä nukkuikin tuntitolkulla päivisin ekan 3kk, siinä sain rauhassa olla esikoisen kanssa ja käydä vessassakin. Nyt on 6kk ja ihan sovussa voin tuon 2v kanssa jättää lattialle siksi aikaa kun vessassa käyn, toki mulla on näköyhteys vessasta heihin.

Kantoliinaa suosittelen minäkin ja meillä kyllä vauva ulkoili pikku röhässäkin vaunuissa.. Ja faktahan se vaan on että vaikka kuinka kaikkesi yrität niin se vauvakin joutuu joskus odottelemaan palveluaan ja vähän itkeskelemäänkin.. Tsemppistä, kyllä se siitä kirkastuu! :)
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hei!:
Meillä oli esikoistyttö 1v7kk kun vauva syntyi. Meidän vauvalla oli olohuoneessa katosta roikkuva kori jossa nukkui ja jonne saattoi jättää "turvaan" vaikka vessakäynnin ajaksi. Ja hän kyllä nukkuikin tuntitolkulla päivisin ekan 3kk, siinä sain rauhassa olla esikoisen kanssa ja käydä vessassakin. Nyt on 6kk ja ihan sovussa voin tuon 2v kanssa jättää lattialle siksi aikaa kun vessassa käyn, toki mulla on näköyhteys vessasta heihin.

Kantoliinaa suosittelen minäkin ja meillä kyllä vauva ulkoili pikku röhässäkin vaunuissa.. Ja faktahan se vaan on että vaikka kuinka kaikkesi yrität niin se vauvakin joutuu joskus odottelemaan palveluaan ja vähän itkeskelemäänkin.. Tsemppistä, kyllä se siitä kirkastuu! :)
No näinhän se kyllä on, että ei ihan joka itkuun ennätä apuun sillä sekunnilla. Ehkä minä asetan itsellenikin vähän turhan kovia tavoitteita, siitä tavasta täytyy päästä eroon.

Ja taidan pitää vauvaa turhan tiukasti neljän seinän sisässä, kun ei hänellä tosiaankaan ole kuin pikkuröhä :) Eli tänään yhdessä ulos ja kaivelen myös kantoliinan esiin!
 
Hei!
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei!:
Meillä oli esikoistyttö 1v7kk kun vauva syntyi. Meidän vauvalla oli olohuoneessa katosta roikkuva kori jossa nukkui ja jonne saattoi jättää "turvaan" vaikka vessakäynnin ajaksi. Ja hän kyllä nukkuikin tuntitolkulla päivisin ekan 3kk, siinä sain rauhassa olla esikoisen kanssa ja käydä vessassakin. Nyt on 6kk ja ihan sovussa voin tuon 2v kanssa jättää lattialle siksi aikaa kun vessassa käyn, toki mulla on näköyhteys vessasta heihin.

Kantoliinaa suosittelen minäkin ja meillä kyllä vauva ulkoili pikku röhässäkin vaunuissa.. Ja faktahan se vaan on että vaikka kuinka kaikkesi yrität niin se vauvakin joutuu joskus odottelemaan palveluaan ja vähän itkeskelemäänkin.. Tsemppistä, kyllä se siitä kirkastuu! :)
No näinhän se kyllä on, että ei ihan joka itkuun ennätä apuun sillä sekunnilla. Ehkä minä asetan itsellenikin vähän turhan kovia tavoitteita, siitä tavasta täytyy päästä eroon.

Ja taidan pitää vauvaa turhan tiukasti neljän seinän sisässä, kun ei hänellä tosiaankaan ole kuin pikkuröhä :) Eli tänään yhdessä ulos ja kaivelen myös kantoliinan esiin!
Jos yhtään lohduttaa näin huumorin kautta niin useemmin kuin kerran sanoin esikoiselle joka vinkui vessahätäänsä eikä löytänyt pottaa tai saanut housuja alas että lorota housuus vaan nyt, äitin on nyt pakko imettää vauvaa..

Eli nyt tosiaan hölläät tavoitteita ja menette hetken aikaa siitä missä aita on matalin. Kunhan vauvallekin muodostuu vähän rytmiä ja totutte kaikki toisiinne niin hommat luistaa taas entiseen malliin! :)
 
vieras
Joku jo sanoikin että ota löysin rantein.. eli kaikki huushollihommat jätä alussa suosiolla vähemmälle ja keskityt siihen että lapset saa ruokaa ja perustarpeet. Vauvaa imettäessä voi isommalle tosiaan lukea,ainakin meillä tykkää esikoinen niin paljon kirjoista että aina sais olla lukemassa. Esikoinen (1,7v silloin kun kakkonen syntyi) tykkäsi myös "imettää" omaa nukkeaan samalla kun itse syötin vauvaa. Sitten kun vauva kasvaa ja saat arkeen jotain rytmiä niin helpottaa!
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hei!:
Jos yhtään lohduttaa näin huumorin kautta niin useemmin kuin kerran sanoin esikoiselle joka vinkui vessahätäänsä eikä löytänyt pottaa tai saanut housuja alas että lorota housuus vaan nyt, äitin on nyt pakko imettää vauvaa..

Eli nyt tosiaan hölläät tavoitteita ja menette hetken aikaa siitä missä aita on matalin. Kunhan vauvallekin muodostuu vähän rytmiä ja totutte kaikki toisiinne niin hommat luistaa taas entiseen malliin! :)
:D

Kiitos sinulle todella paljon! Näinhän se on, nyt on etsittävä oikein matala kohta aidasta. Kyllä minä vielä hoksaan, kuinka tässä uudessa arjessa kuuluu toimia.

Mutta vaikka vähän hankalaa näin aluksi onkin, niin on tämä sitten ihanaa :)
 
vieras
mä kun tunnustin kuopusta odottaessa lääkärille, et esikoinen katsoo ihan luvattoman paljon teletappeja... (koska mua pyörrytti - jtn häikkää verensokereissa)

Lääkäri katto mua hetken ja sanoi, et anna kattoo vaan, silleen saat myös imetettyä rauhassa...
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joku jo sanoikin että ota löysin rantein.. eli kaikki huushollihommat jätä alussa suosiolla vähemmälle ja keskityt siihen että lapset saa ruokaa ja perustarpeet. Vauvaa imettäessä voi isommalle tosiaan lukea,ainakin meillä tykkää esikoinen niin paljon kirjoista että aina sais olla lukemassa. Esikoinen (1,7v silloin kun kakkonen syntyi) tykkäsi myös "imettää" omaa nukkeaan samalla kun itse syötin vauvaa. Sitten kun vauva kasvaa ja saat arkeen jotain rytmiä niin helpottaa!
Minulle on jostain syystä iskenyt vauvan synnyttyä hirveä leipomishimo ja kodinjärjestelyinto. Ei kovin hyvään saumaan tullut... Täytyy päästä noista eroon, koska kyllä nyt perustarpeet kuuluu ilman muuta mennä etusijalle ja ihan hassua järjestää mitään ylimääräistä kiirettä - kuten pullien leipominen :D Tosin esikoinen tykkää leipoa, joten onhan se meillä sellaista yhteistä puuhasteluakin.

Minunkin esikoinen rakastaa, kun hänelle lukee satuja. Varaanpa tähän imetyspaikan viereen aimo kasan satukirjoja.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja viersa:
Käy vessassa ovi auki ja jätä sitteri siihen oven ulkopuolelle, johon laitat vauvan.

Ja opettele kantoliinassa imetys.
Meijän vessa on kylmässä eteisessä, eli ei onnistu sekään. Kuten sanoin, ei mikään järin käytännöllinen talo meillä :D

Mutta kantoliinassa imetyksen aion opetella, helpottaa niin monta asiaa!
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä kun tunnustin kuopusta odottaessa lääkärille, et esikoinen katsoo ihan luvattoman paljon teletappeja... (koska mua pyörrytti - jtn häikkää verensokereissa)

Lääkäri katto mua hetken ja sanoi, et anna kattoo vaan, silleen saat myös imetettyä rauhassa...
Meilläkin pyörii lastenohjelmat melko tiuhaan, mutta jonkun verran kyllä rajoitan. Jos typsy katsoo liikaa telkkua, hän ei meinaa sitten suostua leikkimään ja touhuamaan muuta, vaan jämähtäisi mielellään vaan siihen telkun ääreen...

Äitinsä tyttö ;)
 

Yhteistyössä