LA0212: Sinuna todellakin soittaisin äitipolille ja pyytäisin selittämään, mitä ultraaja on kommenteillaan mahtanut tarkoittaa! On ymmärrettävää, että sitä on ihan huolissaan, kun ei tiedä, pitäisikö pelätä vai ei.
Ja tuosta istukasta mulla oli myös A-vauvan istukka ns. etinen istukka, kuten sinullakin. Yleensä istukka nousee raskausviikkojen myötä ylemmäs ja sitä seurataan. MUTTA etiseen istukkaan sisältyy oikeasti riskejä ja siksi minäkin jouduin vuodelepoon. Mulla etinen istukka alkoi yllättäen vuotamaan ja tosi rajusti. Mulla istukka ei noussut, joten lopulta seurauksena oli sektio eli etinen istukka tarkoittaa aina sektiota, koska muuten synnytyksessä istukka tulisi ennen vauvaa. Etiseen istukkaan sisältyy tosiaan se riski, että tulee verenvuotoja - välillä tiputtelee, välillä saattaa vuotaa kunnollakin ja rajusti - niin että seisot omassa verilammikossa, kuten itselle kävi ja siitä sitten lanssilla sairaalaan ja kiireesti. Ja lisäksi se saattaa äärimmäisessä tapauksessa irrota ja näin vaarantaa sekä äidin että vauvan hengen. Siksi sitä seurataan. Mulla etinen istukka siis oireili aika satunnaisesti ja sille onkin tyypillistä, että vuoto alkaa ilman mitään ennakkovaroituksia. Mullakin taisi olla useamman viikon taukoja välissä. Lopulta istukan ja lapsiveden tihuttelu oli se syy, miksi sektioon päädyttiin rv 34+3, koska pelkäsivät rajua vuotoa tai istukan irtoamista. Ja siksi en saanut enää olla kotonakaan, vaan viimeiset pari viikkoa odottelin sektiota sairaalassa.
Toivotaan, että sulla istukka nousee! Millä viikoilla nyt olet? Mutta vaikka etinen istukka sinällään on riskitekijä, niin ainakin itsellä oli melkoisen turvallinen olo, koska raskautta seurattiin vieläkin tarkemmin kuin kaksosraskautta yleensä ja herkästi otettiin osastolle "varmuuden vuoksi". Ja jos lopulta tulee sektio, niin sekin pyritään toteuttamaan suunnitelllusti ja varataan varmuuden vuoksi lisäverta, jos istukka sattuisia vielä salissakin "yllättämään".
t. Vadelmaunelma & tyttö ja poika reilu 6kk