Alkuraskaus + verinen vuoto + kivut + rh-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla on viikot 6+3 ja tänään tullut isohkosti vuotoa ja menkkakipujakin ollut. Mun veriryhmä on rh-. Mitähän mä nyt tekisin ku jos tää raskaus on mennyt kesken niin tarvin sen rokotuksen mut en satavarmasti osaa sanoa onko keskenmeno. Neuvolassa ei oo ultralaitetta niin en sinne viitsis mennä kun tuskin antavat sitä rokotetta kun ei tiedetä onko keskenmeno. Äitiyspolilla taas ollaan tosi nihkeitä alkuraskaudessa oleville niin en tiedä pääsenkö sinnekään. Mutta pitäähän mun se rokotus saada jos on käynyt huonosti. En vaan tiedä minne otan yhteyttä ja kuinka nopsaa se piikki pitää antaa että siitä on mitään hyötyä. :(

Sillä anti-d:llä ei välttämättä ole edes tarvetta ennen 8 raskausviikkoa. Periaatteessa se annetaan aeimminkin jos keskenmeno todetaan. Suosittelisin että soitat omaan neuvolaan/terveyskeskukseen ja kysyt heidän käytäntönsä.

Nyt iski muhunkin paniikki. Itsekin sain keskenmenon puoli vuotta sitten ja olen Rh- enkä päässyt lääkäriin kun eivät ottaneet vastaan. Oisko niin, että niitä vasta-ainetia alkaa kehittymään vasta myöhemmässä vaiheessa raskautta, kyllähän muuten keskenmenon saaneista enemmän huolehdittaisiin..

Miks helvetissä ne ei siä päivystyksessä sanonut mitää tai kysynyt mikä veriryhmä jos se on tärkeetä saada se piikki? Nyt kyllä ärsyttää ihan hirveesti jos jotain peruuttamatonta on tapahtunut niitten vähättelevien päivystysakkojen takia... :(

[QUOTE="maria";22998482]Miks helvetissä ne ei siä päivystyksessä sanonut mitää tai kysynyt mikä veriryhmä jos se on tärkeetä saada se piikki? Nyt kyllä ärsyttää ihan hirveesti jos jotain peruuttamatonta on tapahtunut niitten vähättelevien päivystysakkojen takia... :([/QUOTE]

Ei siinä mitään ole tapahtunut. Kun seuraavan kerran olet raskaana, niin sanot ekalla neuvolakäynnillä, että olet rh- (ne kyllä testaakin sen) ja lisäksi kerrot keskenmenosta. Kaikki on varmasti ok!

miksi tarvii sen piikin? ystäväni on tuosta joskus puhunut,mutta en tullu kysyneeksi asiasta.

Kun äiti on Rh-negatiivinen ja sikiö Rh-positiivinen, on mahdollista, että äiti kehittää vasta-ainetta, joka aiheuttaa lapsessa hemolyyttisen taudin. Hemolyyttinen tauti voi pahimmillaan johtaa lapsen kuolemaan, mutta yleisimmästä, Rh(D)-immunisaatiosta aiheutuvaa hemolyyttistä tautia voidaan ehkäistä ennalta.

Ja toi ennaltaehkäisy tarkoittaa nimenomaan sitä piikkiä joka laitetaan heti raskauden jälkeen.

Mulle sanottiin että ensimmäisessä raskaudessa ei yleensä tule niitä vasta-aineita mutta seuraavassa raskaudessa niitä voi muodostua jos ei ole saanut piikkiä edellisen raskauden päätyttyä. Jotain vahinkoa niistä voi tulla vauvalle.

[QUOTE="sanna";22998398]Et tarvitse sitä piikkiä vielä. Mulla on ollut kaksi keskenmenoa, eka rv6, en saanut piikkiä, toinen rv9 sain piikin kaavinna jälkeen. Ja olen siis rh-.[/QUOTE]

Mulla km 5+2 ja soitettiin polilta perään että piikki unohtui antaa, tulisitko takaisin ottamaan sen. Yliopistosairaalasta kyse että kai jotain tietävät.
Eli ap, soita neuvolaan ja kysy. Siitä ei haittaa ole vaikka saisitkin piikin ns turhaan, siitä taas saattaa olla jos et saa vaikka tarvitsisit.

Sä olet naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri?

Joo.

Näin kertoo ammattilähteet

Alkuraskauden keskenmenon hoito
Aikakauskirja Duodecim
2011;127(1):67-73
Maarit Niinimäki ja Oskari Heikinheimo
Milloin Rh-profylaksi?

Suomalaisista 13 % on negatiivisia Rh-tekijän suhteen. Rh-negatiivisen äidin raskaudenaikaisen immunisaation esto anti-D-immunoglobuliinilla on yksi synnytysopin merkittävistä saavutuksista. Rh-immunisaation riskin on arvioitu olevan vähäinen spontaanissa täydellisessä keskenmenossa ja lääkkeellisessä kohduntyhjennyksessä ennen 12. raskausviikkoa (Fiala ym. 2003). Kansainvälistä tai kansallista konsensusta Rh-profylaksin käytöstä ei kuitenkaan ole (Fiala ym. 2003, Jabara ja Barnhart 2003, Jones ym. 2004). HYKS:n naistentauti- ja synnytysklinikoiden hoito-ohjeen mukaan Rh-tekijää ei tutkita eikä anti-D-immunoglobuliinia anneta, kun keskenmeno todetaan raskauden kestettyä alle kahdeksan raskausviikkoa.

Kävin tänään gynen polilla ja ultrasivat. Alkio näkyi ja syke mutta korkea riski on tällä hetkellä saada keskenmeno. Vuodan vieläkin. :( En siis saanut piikkiä koska olen vielä raskaana ja siellä polilla on käytäntönä antaa piikki jos raskaus on kestänyt yli 8 viikkoa.

Viikon päästä taas tutkittavaksi. On tää niin surkeeta. :(

[QUOTE="vieras";23005766]Kävin tänään gynen polilla ja ultrasivat. Alkio näkyi ja syke mutta korkea riski on tällä hetkellä saada keskenmeno. Vuodan vieläkin. :( En siis saanut piikkiä koska olen vielä raskaana ja siellä polilla on käytäntönä antaa piikki jos raskaus on kestänyt yli 8 viikkoa.

Viikon päästä taas tutkittavaksi. On tää niin surkeeta. :([/QUOTE]

Toivottavasti kaikki menis hyvin ja vuoto loppuis ja raskaus jatkuisi! Hyvä kuitenkin että syke näkyi, mutta tietysti tuo vuoto huolestuttaa! Tiedän tunteen.. Mulla keskenmenoja 4 ja jokaisessa niissä oli alkuraskaudessa vuotoja vähemmän ja runsaammin. Viides raskaus onnistui, vaikka siinä minulla vasta olikin reilua vuotoa. Eikä kukaan osannut sanoa mistä johtuu, sitä vaan tuli ja paniikki oli ihan hirvee.. Mut onneks kaikki meni hyvin! Toivottavasti sinullakin, jaksamista :) Ja jos jaksat niin tulehan kertomaan uutiset, kun jotain uutta selviää!

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä