Alkuraskaus + ravintolatyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ahdistunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Ahdistunut"

Vieras
Ensimmäinen kolmannes menossa ylläriraskaudessa ja koeaika ravintolassa alussa. Ahdistusta ja pelkoa aiheuttaa töiden teossa se kun meillä työskennellään yksin työvuoroissa; hoidat ruokien teon ja kassalla olon, taukoja ei oo mahdollista pitää, kaljatynnyrit yms on nosteltava, yövuoroja. Aamuisin tuppaa olemaan pahoinvointi pahimmillaan ja iltaisin alkaa jo olla väsynyt kun töihin olisi lähdettävä. Huimaus sekä se pahoinvointi ja selkä- sekä alavatsakivut on riesana, ja näin ollen ahdistaa että entä jos jotain sattuukin.

Olenko lusmuilija jos lopetan työt tuolla koeaikana, syynä se ettei raskaus ja kyseinen työ sovi yhteen?

Kuulostat kyllä lusmuilijalta. Jos oot illat töissä ehdit hyvin nukkua päiväunia. Ja nostelu yms ei ole millään tavalla kiellettyä normaalirsskaudessa ennenkuin aivan loppuvaiheessa.

Itse kävin viimeisessä raskaudessa töissä vaikka oksetti ja väsytti ja hoidin töiden jälkeen kotona kahta pikkulasta joita vielä piti nostella ja kanniskella ja pestä pyllyä. Eikä tosiaan mahdollisuutta päikkäreihin.

Ennemminkin kuulostat huolestuneelta. Oisko mahdollista käydä työterveydessä tai neuvolassa puhumassa voinnistasi? Kuten edellä vastattu, niin normaalistihan alkuraskaudessa voi työskennellä, mutta oma olo pitää ottaa huomioon. Esimerkiksi, jos lääkäri katsoo yötyön vaarantavan sinun tai sikiön terveyden eikä pelkkä päivävuoro ole mahdollinen, niin saat sairaslomaa jne.

No en todellakaan lopettaisi töitä. Mikäli pahoinvointi tai selkäkipu äityisi tosi pahaksi, hakisin mutaman päivän sairaslomaa. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen pahoinvointi yleensä helpottaa. Selkäkivutkin vaihtelee ja selkäkipuun voisi auttaa tukivyö.

[QUOTE="Ahdistunut";30809195]Olenko lusmuilija jos lopetan työt tuolla koeaikana, syynä se ettei raskaus ja kyseinen työ sovi yhteen?[/QUOTE]

Olet.

Normaali raskaus ei ole mikään lamauttava sairaus, jonka aikana raskaana olevan naisen tulisi keskittyä lepäilemään ja nauttimaan erikoiskohtelusta. Ihmetyttää joidenkin naisten asenne asian suhteen, raskaus on kuitenkin naiselle täysin luonnollinen olotila jonka aikana voi elää normaalia elämää. Edes raskaiden asioiden nosteleminen ei ole mitenkään kiellettyä, ellei lääkärisi ole sinulle syystä tai toisesta näin erikseen maininnut.

Mä työskentelin itse ravintolassa esimiehenä ihan loppuraskauteen asti, tein täysin normaaleita vuoroja, purin kuormaa ym. Elämää ei tarvitse keskeyttää raskauden vuoksi.

Jokainen raskaus on erilainen ja joo vaikka raskaus ei ole sairaus niin kummasti siinä voi pyörätuoliinkin päätyä. Minä esimerkiksi pystyin ensimmäisessä raskaudessa kantamaan kamani yksin kolmanteen kerrokseen hissittömässä kerrostalossa ja alkuraskaudesta elelemään ihan normaalisti. Nyt on toinen raskaus alussa enkä voi imuroida ja luututa putkeen tai mahaan alkaa pistämään julmetusti saatika sitten kantamaan mitään vähänkään raskaanpaa kuten esim ruokakasseja. Kannattaa siis kuunnella omaa kroppaa ja tehdä niin kuin parhaaksi katsoo.

[QUOTE="vierasvieras";30809519]Jokainen raskaus on erilainen ja joo vaikka raskaus ei ole sairaus niin kummasti siinä voi pyörätuoliinkin päätyä. Minä esimerkiksi pystyin ensimmäisessä raskaudessa kantamaan kamani yksin kolmanteen kerrokseen hissittömässä kerrostalossa ja alkuraskaudesta elelemään ihan normaalisti. Nyt on toinen raskaus alussa enkä voi imuroida ja luututa putkeen tai mahaan alkaa pistämään julmetusti saatika sitten kantamaan mitään vähänkään raskaanpaa kuten esim ruokakasseja. Kannattaa siis kuunnella omaa kroppaa ja tehdä niin kuin parhaaksi katsoo.[/QUOTE]

Voihan siinä, mutta siinä vaiheessa kyseessä ei olekaan enää ns. "normaali raskaus". Puhuin keskivertoraskaudesta ilman mitään erityisiä komplikaatioita.

Yhteistyössä