Alkuraskaus, matka Thaimaahan ilman voimassa olevia rokotuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö

Vieras
Me ollaan varattu matka ja nyt on sit jihuu raskauduttu, mutta: mulla olis raskaus 12-14 viikolla kun ollaan lähdössä Thaimaahan ja rokotukset siis ottamatta! Käsittääkseni ei varsinkaan ekalla kolmanneksella suositella eli uskallanko lähtee reissuun ilman rokotuksia?? Lipuissa ei peruutusmahdollisuutta ole...

Matkaan vaan rohkeasti! Me oltiin 2 vkoa Thaimaassa kun olin RV27-28 ja just palattiin kuukauden reissulta 1 vuotiaan kanssa. Muistat huolehtia käsihygieniasta ja kiinnität hieman tavallista enemmän huomiota syömisiin niin matka sujuu varmasti hyvin!

Polioon ei tarvi tehostetta. Jäykkäkouristusrokotteen voi antaa sit jos sulle sattuu joku tapaturma, joka sitä vaatii. Hepatiittia pystyy "varomaan", kun ei syö mitään tuoresalaatteja eikä valmiiksipilkottuja hedelmiä, eikä tietenkään mitään irtojäätelöitä yms.

152. Tarvitseeko aikuisväestö poliotehosteita?

Vastaus: Aikuisväestö Suomessa ei tarvitse tehosterokotteita. Jos henkilö matkustaa polioendeemisille alueille, suositetaan tehosterokotusta, mikäli edellisestä poliorokotuksesta on kulunut kymmenen vuotta.

http://www.ktl.fi/publications/rokottajan/l10/l1004.html

Alkuperäinen kirjoittaja erg:
... mutta siis kysyhän ihmeessä terkalta vielä noista rokotuksista, kyllä tuollaiset perusrokotukset kannattaa olla kunnossa ihan Suomessakin!

Ei niitä laiteta jollei ole ihan pakko. Mulle ei laitettu hepatiittirokotetta, vaikka kävin Thaimaassa. Kysyin asiaa silloin terkkarilta ja pariltakin lääkäriltä, ja kaikki oli sitä mieltä ettei kannata laittaa.

Mäkin joudun lähtemään pohjois-afrikkaan ilman piikkejä, polio on vielä voimassa ja sikapiikin otan mutta saan pärjätä ilman muita. kyllä ne ammattilaiset sen piikin laittas jos katsosivat parhaaksi mutta ovat mulle sanoneet että ei panna mitään.

Yhteistyössä