Alkuraskaus ja Tamiflu, uskallanko syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti huolissaan

Vieras
Poika sai päikystä sikainfluenssan, tai ei sitä testattu mutta selvät oireet on. Illalla nousi kuume korkealle ja joka paikka on kipeänä. Hoidan nyt häntä kotona ja koska en ole saanut rokotetta, olen todennäköisesti seuraava potilas. Mietin jo valmiiksi että lääkäri tulee tarjoamaan todennäköisesti tamifluta, mutta uskallanko kuuria syödä koska olen raskaana? Googlettamalla löysin tietoa, että lääke on c-luokitusta, eli suurilla annoksilla on ollut eläinkokeissa vaikutusta eläinsikiöön mutta normiannoksen ei pitäisi vaikuttaa ihmissikiöön.
rv 10+4

Onko vähemmän paha jos sairastaa mahdollisen taudin ilman lääkettä ja kärsii kovasta kuumeesta? Sekin kai on haitallista. Vittu olisin halunnut rokotteen kun niitä jaettiin kolme viikkoa sitten mutta en saanut koska tässä kaupungissa ei saa ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä.

No nyt ensinnäkin teet ensimmäiseksi kaikkesi, että et saisi tartuntaa. Peset käsiä, jätät pusuilut sun muut. Voihan olla, että et saa tartuntaa.

Ja sitten jos saat oireita, olet välittömästi yhteydessä lääkäriin, ja tietysti syöt tamiflu-kuurin, koska se vähentää sikiölle aiheutuvia haittoja ja ehkäisee jälkitauteja, jotka erityisesti voi olla vaaraksi sikiölle. Totta kai teet kaiken minkä voit tässä vaiheessa, eli syöt sen kuurin. Itse en edes miettisi kahta kertaa. Ei sitä turhaan suositella aloitettavaksi raskaana olevilla välittömästi oireiden alettua (vaikka tartuntaa ei olisi varmistettu).

Alkuperäinen kirjoittaja äiti huolissaan:
Onko vähemmän paha jos sairastaa mahdollisen taudin ilman lääkettä ja kärsii kovasta kuumeesta? Sekin kai on haitallista. Vittu olisin halunnut rokotteen kun niitä jaettiin kolme viikkoa sitten mutta en saanut koska tässä kaupungissa ei saa ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä.

On sitä nyt muitakin lääkkeitä kuin tamifluu

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No olen possut mennyt läpi, enkä kyllä panadolia kummempaa lääkettä kaivannut.

Olitko sinäkin raskaana? Toi tauti on ilmeisesti pahempi raskaana olevalle ja riski sikiölle ja siksi Tamifluta suositellaan.

Please, vauvan takia luota vuosia kestäneisiin tieteellisiin tutkimuksiin ja turvallisuuskokeisiin, äläkä palstamammoihin, jotka eivät eläessään ole tutkineet tätä lääkettä. Itse yrittäisin nyt keskustella mielummin luotettavien lääkäreiden kanssa, ja jättäisin lukematta nämä palstahömpötykset, jotka vain sekoittavat sun pään ja tekevät sinut epävarmaksi. Onnea matkaan, toivottavasti et saa tartuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Please, vauvan takia luota vuosia kestäneisiin tieteellisiin tutkimuksiin ja turvallisuuskokeisiin, äläkä palstamammoihin, jotka eivät eläessään ole tutkineet tätä lääkettä. Itse yrittäisin nyt keskustella mielummin luotettavien lääkäreiden kanssa, ja jättäisin lukematta nämä palstahömpötykset, jotka vain sekoittavat sun pään ja tekevät sinut epävarmaksi. Onnea matkaan, toivottavasti et saa tartuntaa.

Okei. Yritän välttää tartuntaa mutta jos sairastun otan heti yhteyttä lääkäriin. Pitää kai se uskaltaa luottaa lääkäreihin ja heidän sanaan.

Meillä tytöllä oli selvät oireet, kuumetrakin 6pv ja itsekin tulin kipeäksi. Otettiin testi tartunnan vahvistamiseksi viime torstaina mutta vastauksen sain vasta maanantai iltana joka oli negatiivinen. Onneksi en ottanut tamifluta ja lääkärikin oli kanssani samaa mieltä.

Yhteistyössä