Alkuraskaus ja pahoinvointi

Täällä tarvittaisi kipeästi keinoja alkuraskauden pahoinvoinnin helpottamiseen! Esikoista odotellaan viikolla 7 ja tietysti kaikki mahdolliset oireet haalittuina.. Pahinpana kuitenkin aamuinen pahoinvointi, mikään ei pysy sisällä ja jatkuva kuvotus kiusaa vähintään puolet päivästä.


Löytyisikö siis minkäänlaisia keinoja olon helpottamiseksi tai parhaimmillaan koko kuvotuksen tulon estämiseksi? Hirvittää pelkkä ajatus tämän olon jatkumisesta pahimmillaan viikolle 14 asti!


Apuja apuja!
 
Hei Uppu,
todella ikävää, että olet saanut seuraksesi raskauspahoinvoinnin. Toivottavasti ei äityisi tuon pahemmaksi, vaan pysyisi aamupainotteisena ja lähtisi oppikirjojen mukaisesti ennen rv. 14 kokonaan pois.
Itselläni raskauspahoinvointi senkun paheni ja paheni päivä päivältä, niin että pahin jakso oli rv. 9-16, mutta oksentelin päivittäin - koko päivän! - reilun 3kk ajan. Se oli k.a.m.a.l.a.a. aikaa!

Tässä jotain vinkkejä:

Syö pilttejä, puuroja, hedelmiä, jäätelöä ja muuta helposti imeytyviä ja oksennettavia ruokia, joissa on paljon energiaa... oikeastaan just sitä mitä sun tekee mieli.

Juo paljon!

Kokeile pahoinvointirannekkeita, joillakin ne auttaa. (Itselläni tuo pahoinvointi oli niin voimakasta, että eipä ne rannekkeet juuri auttanet)

Raikas sisäilma.

Ja ainut mikä mulla auttoi parhaiten oli LEPO! Oksennusten välissä ei voinut juuri ajatella muuta kuin lepäämistä raatona sängyssä.

Sivustolta ''lopu jo'', voi löytyä myös jotain vinkkejä!

Fiinis ja vauva rv. 19
 
Täällä kanssa pahoinvoinnista kokemusta ensimmäisestä raskaudesta. Sitä kesti viikot 6-16 ja olo oli järkyttävä aamusta iltaan ja joka päivä oksensin, usein! Olo oli välillä niin kammottava että mietin, että meille ei ikinä toista lasta tule, jos tästä hengissä selviän. Nooh, aika kultaa muistot ja toista odotellaan. Tällä kertaa selvisin pelkällä heikolla ololla ja kuvotuksen tunteella, jee :)

Vinkkejä: syö tosiaan vain ruokia mitä tekee mieli ja ennenkaikkea tiheästi!! Itselläni ainakin pari tuntia oli maksimi. Vaikka tuntuu että mitään ei tee mieli niin olo vaan pahenee, jos päästät mahan tyhjäksi. Istu ja lepää paljon, itselläni ainakin seisominen pitkään teki jo todella huonon olon, saati sitten kaikki suurempi fyysinen ponnistelu. Itse huomasin tässä toisella kertaa, että sängyssä syönti ennen ylösnousua helpotti oksettavaa ja kuvottavaa oloa. Jotkut herää kuulemma yölläkin syömään, niin olo on aamulla siedettävämpi. Itselläni parhaita oli kaikki neutraalit, raikkaat ja hajuttomat ruuat esim. vesimeloni, hunajameloni, päärynä, viinirypäleet... Mehut oli myös hyviä, mutta miedot, esim. appelsiinimehu oli jotenkin liian voimakkaan makuista ja oksensin heti, vaikka yleensä tykkää paljon appelsiineista. Monella myös kylmä ruoka aiheuttaa vähemmän oksetusta kuin lämmin.

Ja hae sairaslomaa, jos olet töissä. Minä hullu sinnittelin töissä, kun en halunnut siellä heti alussa kertoa, mutta se nyt oli kaikista järjettömin ratkaisu!

Toivottavasti olosi helpottuisi! Tsemppiä! kyllä se päivä vielä tulee, kun se helpottaa!!! :)
 
Mabirris, kuulostaa huojentavalta, että sulla ei oo enää toisen raskauden kohdalla ollut samanlaista huonoa oloa kun esikon kohdalla. Mulla on juurikin tuo olo, että miten ikinä pystyn ajatella toista lasta, kun tietää mitä on edessä raskausaikana.
 
Sairaslomalla ollaan, tällä ololla kykene muuhun kuin sohvalla makaamiseen :-( Itselläni tuntuu pahin ajankohta ajoittuvan 7-10 välille aamulla, myöhemmin herätessä olona pelkkä kuvotus. Hieman meinannut epätoivo iskeä kun tuntuu, ettei edes nesteet pysy välillä sisällä.
 
Mulla kesti pahoinvointia joskus viikoilta 8-13. Ja se oli jotain aivan järkyttävää. Oksensin joka päivä useasti ja yhden viikon vietin sängyssä kun en muuhun kyennyt :( Mulla autto vaan lepo ja syöminen. Siis harvassa oli ne ruoat, joita saatoin dyödä.

Nyt sitten loppuraskaudessa on pönttöä saanut halailla myös aamuisin, mutta kuitenkaan ei muuta ole. Oksennan ja olo normalisoituu :D Hullua! Yks ikävä puoli on jatkuva nälkä. Mutta kyllä se siitä helpottaa viimeistään kun vauva on pihalla! :D

41+3 :D
 
Sairaslomalla ollaan, tällä ololla kykene muuhun kuin sohvalla makaamiseen :-( Itselläni tuntuu pahin ajankohta ajoittuvan 7-10 välille aamulla, myöhemmin herätessä olona pelkkä kuvotus. Hieman meinannut epätoivo iskeä kun tuntuu, ettei edes nesteet pysy välillä sisällä.
Minäki huomasin tuon ilmiön, eka luulin, kun sairaslomalla olin ja pahoinvointi ei ollut vapaapäivinä niin voimakasta, että onkohan tämä sittenkin psyykkistä pahoinvointia, mut sit jouduin parina vapaapäivänä heräämään normaalin aikaa 6:15 ja iski ihan hirveä olo jälleen, eli jostain syystä, mitä myöhempään heräs, niin sitä laimeampaa pahoinvointi oli.

Mulla alkoi 5+1, saikulle jäin useita kertoja 2-3 päivää kerrallaan viikoilla 6-16, pahimmat viikot oli 9-13, pahoinvointi edelleen jatkui viikolle 24 asti, jonka jälkeen alkoi helpottamaan. Viikkojen 16-24 välillä pahoinvointi iski autossa, bussissa, kuumassa, nälkäisenä ja liikaa/rasvaista syöneenä, eli lopussa ei ollut niin paha. Lisäksi se laimeni etomiseksi, happamiksi röyhtäisyiksi ja närästykseksi. Magnesiummaito auttaa hyvin ja on turvallista raskaana ollessa.

Mulla auttoi parhaiten vaaka-asento ja lepo. Makuulla ei jostain syystä oksettanut ja esim. menin aina heti syönnin jälkeen makuulle, jolloin ruoka pysyi sisällä. Mut töissä kun ei voinut pistää pötkölle, niin siksi olin yhteensä kuukauden saikulla tuon ekan kolmanneksen aikana.

Nyt 25+1 eli se voi vielä alkaa uudelleen : >
 
Viimeksi muokattu:
Rakkaudella, Hannele
Voi raukkaa! Muistan kyllä nuo alkuraskauden olot, tämä loppuraskaus paljon helpommalta, kun pystyy syömään ja olo on energinen, vaikka monet aina pelkää tätä loppuvaihetta pahempana.

Nyt ei varmaan oikein auta kuin levätä ja yrittää syödä pieniä juttuja. Itselläni siihen kuvotukseen tepsi parhaiten kotiruoka ja kaikki roskaruoka ym. Inhottavaahan se on, jos ei esim. hedelmät ja vihannekset mene alas, mutta parempi saada jotain ravintoa kuin syödä väkisin sitä, mikä ei maistu ja sitten oksentaa. Ehkä keitot tm. olisivat sieltä terveellisimmästä päästä?

Tsemppiä sinne, kyllä se jossain vaiheessa helpottaa.

Ps. Mun blogista voi lueskella enemmänkin raskausasiaa, MRSL
 

Yhteistyössä