Alkuraskaus ja hematooma (verta kohdussa)

  • Viestiketjun aloittaja "Niina"
  • Ensimmäinen viesti
"Niina"
Haluaisin kuulla kokemuksia. Ultrassa viikolla 8 todettu elävän sikiön lisäksi verta kohdussa (mahdollisesti hematooma). Aluksi oli runsaampaakin vuoto, mutta ultran jälkeen ei ole enää ollut mitään.
 
Mulla on ollut kahdesti hematooma. Eka raskaus meni kesken viikoilla 11+6. Vuoto alkoi 9 päivää ennen kui lopulta meni kesken. Lääkärissä epäiltiin että hematooma ja sen aiheuttama runsas vuoto häiritsivät muuten normaalisti edennyttä raskautta ja siksi tuli km. Mene ja tiedä sitten.

Toisella kerralla varhaisultrassa todettiin kaksi sikiöpussia joista toinen oli tyhjä. Muutaman päivän kuluttua alnoi melko runsas vetisen verinen vuoto. Se kuitenkin loppui ja ultrassa todettiin kaiken olevan kunnossa ja sin se tyhjä pussi näytti kadonneen. Np-ultrassa todettiin hematooma joka oli kadonnut rakenneultraan mennessä. Vuotelua olu kuitenkin pitkin matkaa ja kävin useita kertoja ultrattavana neuvolassa. Hematooman katoamisen jälkeen vuotoa oli vielä muutamia kertoja mutta ei nyt enää kahteen kuukauteen. Tällä hetkellä menossa rv 32+0.
 
Hematooman kans voi siis käydä miten vain. Myös hyvin joten ei kannata panikoida. Siihen kannattaa varautua että verta vuotelee ajoittain kun kohtu yrittää päästä hyytymästä eroon. Kaverilla oli alkuraskaudessa vuotoa ja on ollut hematooman löytyymisen jälkeen saikulla koko ajan kun on ruumiillinen työ. Itse myös saanut saikkua aina kun vuotoa on ollut. Ja neuvolaan olen päässyt aina tarkistukseen myös. Raskastahan se on kun jatkuvasti on vuotoa ja koko ajan pelkää että menee kesken. Kuitenkin raskaus voi edetä normaalisti hematoomasta huolimatta. Toivotaan että sulla menee kaikki hyvin. Varmasti meneekin. Tsemppiä!
 
Mulla oli kohdussa hematooma jota seurattiin ultralla 2 viikon välein. Noin 8 viikossa se hävisi kokonaan! Täysi liikkumiskielto oli päällä tuon ajan.
Nyt kuitenkin sikiö kehittynyt normaalisti ja mennään viikoilla 39+2!:attn:

Tsemppiä vaan! Ja muista ottaa rauhallisesti!
 
"AAnna"
Minulla oli myös runsasta vuotoa rv 6 ja kohdussa todettiin hematooma. Ei suositeltu lepoa tai mitään muutakaan erityistoimenpiteitä, välillä alkuraskaudessa vuoteli ruskeaa verta, mutta vauva kasvoi normaalisti. Niskapussiultrassa sitten todettiin ettei hematoomaa enää ole ja usein kuulemma häviävätkin alkuraskauden aikana. Nyt rv15+1 ja kaikki edelleen hyvin!
Pelottavaa, mutta sinuna en huolehtisi liikaa koska useimmiten nämä kuitenkin päätyvät hyvin :)
 
Mulla kokemusta neljästä hematoomasta eri raskauksissa.
Kahdessa niistä hematooma kuivui itsekseen kokoon (löytyi molemmissa jossain rv8-9 paikkeilla),
vuoteli ruskeana muutaman viikon.
Kaksi taas päättyi keskenmenoon, mutta se tapahtui heti hematooman synnyttyä (samoilla viikoilla),
verta oli vuotanut niin reippaasti että oli irrottanut alkion kohdun seinämästä.
Oman kokemuksen perusteella suosittelen ottamaan rauhalllisemmin ja välttämään painavien tavaroiden kanniskelua tai nostamista.
Yleensä hematoomat kuivuu kokoon eikä niistä ole haittaa. Vissiin riippuu siitä mistä syystä ja misssä
kohtaa alkuperäinen vuoto johtuu.
PIdän peukkuja kovasti että kaikki menee loppuun asti hyvin!
 

Yhteistyössä