Alkuraskaus-ajan epäilyjä neuvolatoiminnasta

Tein kaksi raskaustestiä jotka näyttivät plussaa noin 8 viikkoa sitten. Iloinen yllätys sillä olen syönyt pillereitä noin 14 vuotta ja en olisi ikinä uskonut että raskaaksi tuleminen noin monen vuoden hormonidumppauksen jälkeen kävisi näin nopeasti :) Kyseessä siis ensimmäiseni, todella toivottu.

Soitin neuvolaan ja eka neuvolakäynti on nyt parin viikon päästä... eli n 2,5 kk päässä soitosta. Pahoinvointi on lisääntynyt eksponentiaalisesti, huimaa, oksettaa, pyörryttä ja väsyttää. Täältä olen lueskellut että juu, kaikki kuuluu asiaan. Mutta entäs alavatsan krampit? Pelkään että kramppaan pienen ihmissolut pian pois.

Alan siis huolestua siitä, että entä jos kaikki ei olekaan ok? Täällä luin esimerkiksi rypäleraskaudesta. Jos jotain on kovasti pielessä niin käsittääkseni keskeytykset on syytä tehdä ennen 12 raskausviikkoa, muuten terveysriski kasvaa. Miksi eka neuvola annetaan vasta niin myöhään? Eikö alkuraskaus ole kriittistä keskenmenojenkin kannalta? Entä ruokavaliot ja jotkut lääkitykset, oletetaan vaan että äiti hankkii tiedon jostain?

Varmaan nämäkin on jotain tähän tilaan liittyviä normaaleja pelkotiloja? :)

Aika pitkään kyllä joudut neuvolaa odottamaan.... millä viikolla oot sitten kkun sinne pääset? Itsellä ja monilla muilla tutuilla eka neuvola on ollut 7-9 viikoilla ja eka ultra 11-12.

Nuo krampit ja muut yleensä ihan normaaleja, mutta varmasti mietityttää. Jaksamisia! :hug:

Yleensä ensimmäinen neuvola on viikoilla 7-9, kuten edellisessä viestissä sanottiin. Aika erikoista, että sait ajan vasta noin myöhään. Täällä lounais-Suomessa on ainakin nt-ultraan aika ruuhkaa, joten siksikin olisi hyvä päästä neuvolaan ajoissa, että ajan ultraan saa varattua. Lisäksi juuri nuo ravitsemus, liikunta, lääkitys, ym. asiat ovat alkuraskaudessa tärkeitä, etenkin ensimmäistä odottavalle. Voisithan soittaa ja tiedustella pääsisitkö aikaisemmin? Tietysti teillä päin voi olla pulaa terveydenhoitajista, joten siksi ajat venyvät noin pitkälle.

Nuo krampit ja kivut on tosi yleisiä ja yleensä kuuluvat asiaan. :hug:

Mullakin jomotti mahaa alussa melkosesti ja kävi välissä mielessä että jos kaikki ei olekkaan hyvin...Nuo jomotukset kumminki kuuluu asiaan ku kohtu venyy ja kasvaa...
Voithan kokeilla soittaa sinne ja kertoa noista sun tuntemuksista ja kysyä olisko mahollista päässä aikasemmin neuvolaan?

Ja tuosta tiedon saamisesta neuvolasta...
Mulla takana kolme neuvola käyntiä mutta täytyy myöntää etten ole saanu siellä juuri mitään irti :(
Tuntuu ettei se neuvolantäti kerro mitään ja olen sille kyllä sanonu että ku ensimmäistä odottaa niin ei varmaan edes tajua kaikkee kysyä...
Harmittaa kun eikö neuvolan pitäisi olla se paikka jossa sitä tietoa saa?
:eek:

Heippa!
Ompas sulle kyllä annettu neuvolaan aika myöhälle, aika outoo.. Yleensä eka neuvola on n. vkolla 7-9. meillä nykyään 9+ Mut jos oikein ynnäilin niin eikös sulla ole viikkoja silloin jo se päälle 12?
Niskapoimuultra tehdään 12-14 vkolla.

Hmmm.. monennella viikolla olen. Tuo on onkin hyvä kysymys kun raskaus alkoi niin yhtäkkiä yllättäen että mitään kiertoja ole kirjaillut kovin tarkkaan, mutta jos viimeisten kuukautisten alkamispäivää arvioin niin sitten kun on neuvolakäynti niin olen viikolla 10-11.

Kiire niillä siellä neuvolassa on, vasta monen monen yrityksen jälkeen pääsin läpi puhelimitse.

Kiitos teille näistä kommenteista, usko palaa taas :heart:

Ah, nyt kun olen päässyt kysymään niin ei tuu loppua! :)

Talvicci, rv.11+6 = raskausviikko 11 + 6 päivää? Siellä neuvolassako ne osaa määrittää päivän tarkkuudella vai perustuuko se omaan muistiin viimeisten kuukautisten alkamispäivästä?

Ja sitten noista ultrakuvista, sitä ei siis vielä oteta silloin siellä neuvolassa. Höh. Mitähän siellä sitten tapahtuu kun neuvolantäti pyysi varaamaan aikaa pari tuntia ja ottaa puolison mukaan?

Yritän soittaa maanantaina, kuten neuvoitte. Tämä on hyvä päivä, tietomääräni on lisääntynyt huimasti viimeisen kahden tunnin aikana. Kiitos!!!

Huomasin vasta tuon Liberon saitin, aivan ihana!
http://www.liberovaipat.fi/Pages/Pregnant/CalendarDefault.aspx?id=2978

Lillie tuossa on sellainen laskuri. Eli syötät siihen päivämäärän koska kuukautiset viimeksi alkoi ja keskimääräisen kuukautiskierron pituuden. Siinä on oletuksena se 28 päivää. Tuo toki on suuntaa antava. Kertoo siis oletetun lasketunajan ja kuinka pitkällä raskaus on.

http://www.vau.fi/templates/Calculator_Period____65832.aspx

Toivottavasti taas auttaa! :D

Meillä taas ensimmäinen neuvola on vasta kun on 10 viikkoa täynnä, ja yleensä sitten heti seuraavalle viikolle onkin jo varattu ultra-aika, jonka saa neuvolassa käydessään. Ekassa raskaudessa soitin heti plussatestin tehtyäni ja oli TODELLA pitkä aika odottaa 6 viikkoa ekaa neuvolaa. Nyt odottelin ihan rauhassa 8+ -viikolle ennen neuvolapuhelua, ja sama käytäntö ekan käynnin ajankohdasta oli edelleen voimassa. Neuvolakortista lunttaamalla näkyy, että nlassa kävin 10+1 ja ultrassa 11+6. Paikkakuntakohtaisia eroja siis.

Aivan oikein Lillie ajattelit nuo raskausviikkomerkinnät, ensin täydet viikot ja sitten päivät siihen päälle. Laskettu aika arvioidaan oman kertomuksen mukaan aluksi ja ultrassa sitten tarkistetaan sikiön koon perusteella.

~Tiila (17+4)

Oikein ymmärsit nuo päivät, eli viimeisten kk alkamispäivästä lasketaan raskauden kesto. Noita raskauskalentereita on netissäkin niin voi laskea oman lasketun ajan. Aika jännä että tuo sinun eka neuvola on noin myöhään kun niskapoimu-ultra pitäisi tehdä viikolla 10-12 että saataisiin oikeat turvotusarvot niskapoimusta. Riippuu pitkälti neuvolasta mitä siellä ekalla kerralla tehdään. Useimmiten se eka neuvola on ihan vaan keskustelua raskauteen liittyvistä asioista ja sit punnitusta, mittausta, verikokeita ja pissanäytteitä otetaan. Minun mielestä sinne nyt ei välttämättä puolisoa mukaan tarvinnut, mutta ihan oman mielen mukaan. Joissakin neuvoloissa terkkarit osaa ultrata ja jos oma ultra sieltä löytyy niin voi olla että kurkkaa, mutta todennäköisesti ei. Mulla oli eka neuvola rv7 ja eka ultra on ens viikolla rv8+6 ja sit varataan aika np-ultraan.

Laskettuaika määrittyy alkuun sinun antamien päivämäärien mukaan.Ultrassa saat sitten tarkemmin tiedon raskauden kulusta ja sen jälkeen laskettuaika voi muuttua mikäli enemmän kuin n.5vrk heittää ensimmäisestä ajasta.

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä keskustellaan raskaudesta ja sen eri vaiheista,tutkitaan sinut jne.Muistaakseni myös miehen puolen sairauksista ja hänenkin päihdetottumuksiaan kyseltiin,joten tämän vuoksi hänen mukanaolo suotavaa.Toki tietenkin muutenkin :)

Sinun tutkimuksilla tarkoitin pissanäytettä,verenpaineenmittausta,painoa,verikoetta ja hemoglobiinia yms.Myös sydänääniä todennäköisesti kuunnellaan kun viikkoja noin paljon kasassa.

Kyllä eka kerralla helposti se pari tuntia vierähti ja siinä oli mukavasti aikaa kyselläkin kaikkia mieleen tulleita asioita.Nämä edellämainitut on mitä minun muistin mukaan eka kerralla tehtiin.Tokihan niitä poikkeuksiakin paikkakuntien ja neuvoloiden välilläkin on.Toivottavasti jotain apua sulle olisi,mutta menet vain avoimin mielin ja pieni jännitys kuuluukin kuvaan :)

.. Sanle kertoikin aika mukavasti ekasta neuvolasta *muoks: ja voikukkatyttö vielä lisää!*. Meillä myös kuunnellaan sikiön sydänäänet samalla (aina niitä ei saada kuuluviin, joten joka paikassa sitä ei näin alussa edes yritetä ). Lisäksi sieltä saatiin ekan raskauden aikana paljon esitteitä ja mm. raskauden seurantaan Vauvan odotus -kirjanen mukaan. Terveydenhoitaja myös kartoittaa perheen periytyviä ja/tai pitkäaikaissairauksia ja keskustelee muutenkin raskaudenajan terveysasiosta. Minulla oli ekan raskauden aikana mies mukana lähes joka neuvolakäynnillä, ja mielellään olikin. Nyt toisella kertaa olen käynyt pääasiassa yksin (kun mies on sitten ollut esikoisen kanssa muissa touhuissa sen aikaa).

Tuliki jo paljon vastauksia.
Mulla laskettuaika on laskettu viimesten menkkojen mukaan, ultrassa oli 4pvä isompi mutta eivät vaihtaneet ku heitto oli noin pieni.

Niin ja meilläkään ei ekassa neuvolassa sydänääniä kuunneltu,mulla tosin oli sillon viikkoja vasta 7+5
Mulla oli eka neuvolalääkäri rv.9+1 jollon ultrasivat. Sen ultran tarkotuksena oli kattoo onko siellä elämää ja jos on niin onko oikeessa paikassa...
Niin ja tuolla ekassa neuvolalääkärissä laittovat lähetteen np-ultraan...
Se aika sinne tuli sitten postissa.

mulla oli eka neuvola 10+4 ja sitten np-ultra 12+3 =) eli onhan sulla eka myöhään mut ei siellä ekalla kerralla oikein mitään muuta tehdä kuin jutellaan joten ei se käynti mitenkään takaa että raskaus olisi normaali :/ Krampit kuitenkin kuuluu yleensä ihan normaaliin raskauteen joten pelkästään se ei vielä tarkoita etteikö kaikki olisi hyvin :)

Esikoisesta minulla oli eka neuvola vasta 10+3 ja eka ultra (np ) 12+5, eli aika normi aikaan kuitenkin on tuo sinun eka neuvola. Vaikka tuo neuvola onkin noin myöhään, niin ultra ajan saa kuitenkin hyvin nopeasti, joko soittamalla itse omaan synnytys sairaalaansa tai niin, että neuvola lähettää tietosi.

Neuvola laskee viikot sinun ilmoittamasi edellisten kuukautisten alkamispäivästä ja arvioidusta kiertosi pituudesta. Yleensä he siellä laskevat 28pv kierron mukaan, vaikka se sinulla olisikin esim.30, vasta jos menee yli tuon 30pv niin saattavat muuttaa laskenta tapaa.

Alavatsa krampit ovat aika yleisiä ja ne liittyvät yleensä kohdun kasvuun, kiinnittymiseen ja hormonien toimintaan. Ligamenttejä löystyttävä hormoni alkaa vaikuttaa todella varhain, mutta itse vaivat, jotka siihen voivat liittyä, kuten löystymiskivut, voivat tulla vasta paljon myöhemmin tai ei ollenkaan =)

Itsellä tästä kakkosesta oli myös sellaista menkkamaista kipuilua alavatsalla, mutta näistä kivuista ei ole haittaa, jos siihen ei sisälly voimistuvia kipukohtauksia tai verisiä vuotoja.
Myös verinen vuoto alkuraskaudessa on yleistä ja usein tämäkin harmitonta, mutta asian voi käydä tarkistuttamassa.

Jos sinua kovasti painaa mielessä pienen hyvinvointi tai onko siellä kukaan mukana, voit aina varata itsellesi yksityiseltä varhaisultra ajan. Se suositellaan tehtäväksi yleensä n. rv7+9.

Onnellista odotusta =)

Yhteistyössä