alkuraskauden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ultra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ultra

Vieras
Hei,

olen juuri plussannut, nyt viikkoja 5+1. Ajattelin että haluaisin tietää mahd. pian onko kohdussa todella elämää. Koska sinne alkuraskauden ultraan voi aikaisintaan mennä yksityiselle ja kuinkahan paljon se pääkaupunkiseudulla maksaa?

Itselle jää maksettavaksi noin 80 -100 euroa kun KELAN osuus pois, yleensä viikosta 7+0 näkyy jo sykekin hyvin. Liian aikaisin ei kande mennä, jos onkin hieman vähemmän raskautta takana, niin menee turhaan.

Ja kertauksena:
Sydänäänet kuunnellaan anturilla (Doppler) vatsan päältä. Ultraus jossa sydämensykkeen näkee suoritetaan usein (ei aina) alakautta.
Sydänäänet kuulee viikolla 9-16 tapauksesta (istukan paikka, lihavuus) ja laitteista riippuen, sydänäänet näkee ultrassa noin viikolta 6+ alkaen.

Ultran lisäksi verikokeesta tehty hcg-hormonitesti voi antaa jo heti alkuvaiheessa viitteitä siitä, onko raskaus lähtenyt normaalisti käyntiin (hedelmöittymispäivä pitäisi tietää suht tarkasti). Yksityisellä maksanut minulla n. 30 euroa. Itselläni taitaa myös olla rv 5+1 ja ensimmäinen verikoe tehtiin jo viikko sitten - valitettavasti kohdallani todettiin, ettei hormonitaso vastaa normaalia... Rv 6 olen menossa ultraan ja lääkärit sanoivat, että silloin pitäisi näkyä sikiö, jos raskaus olisikin normaali. Ilmeisesti riippuu myös hieman käytettävissä olevista laitteista, milloin sikiön pitäisi näkyä, jossain lukee rv 6 ja jossain rv 7.

Mulla näkyi alakautta ultrattaessa 5+6. Lääkäri kyllä etukäteen varoitti, ettei välttämättä mitään näy. Myös sydämen liikeet näkyivät jo silloin. Uskon siis, että kyllä 6+ raskausviikolla pitäisi sinullakin näkyä, tosin tämä riippuu hedelmöittymisenkin ajankohdasta. Alussa voidaan myös varmistaa, ettei ole kohdunulkoinen.

Hei,
on totta, että 6+ viikolla näkyy jo jotain, mutta yleensä suositellaan ultrausta vasta viikolla 7, koska muutoin on suuri riski, että mitään ei vielä näy kunnolla (lähinnä sykettä) ja siitä aiheutuu suuri huoli ja sitten on kuitenkin mentävä viikon kuluttua uudelleen. Eli vaikka hedelmöitys olisi suht varmasti tiedossa, kannattaa odottaa sinne viikolle 7 asti. Säästyy hermoja ja rahaa...

Hei

Diacorissa varhaisraskaudenultra tehdään vatsan päältä ja sen hinta on 53 euroa.
Kävin itse kun oli kuusi viikkoa täynnä, koska alla kaksi keskenmenoa. Silloin varmistui, että kyseessä on kohdunsisäinen raskaus, mutta juuri muuta ei näkynyt. Sikiökaiku oli 5 mm.
Kävin uudelleen kun 8 viikkoa oli täynnä ja silloin näkyi sydämen lyönti. Sikiö 17 mm:n kokoinen. :)
Lääkäri sanoi, että ultra kannattaa tehdä vasta viikolta 8 alkaen, koska sitä ennen ei välttämättä vielä näy sydämen sykettä.

Tsemppiä.

Yhteistyössä