Alkuraskauden ultraääni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halinappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En mene ku aika pieni kaupunki,niin ultralaite on huonompi ku esim.neuvolassa.

Maksu taitaa mennä kaupunki kohtasesti.
Täällä se maksaa jotain päälle 100e - kelakorvaus,itselle jää maksettavaa joku 80-90e

Siis mitä ultraa tarkoitat? Sitäkö, joka tehdään yleensä siinä vaiheessa, kun raskaustesti on tehty ja aletaan varmistella, että kohdussa on elämää? Minä sain neuvolasta lähetteen paikalliseen terveyskeskukseen ja hyvin pelasi kaikki.

Niskapoimu-ultra tehtiin keskussairaalassa äitiyspolilla. Rakenneultra tehdään samassa paikassa, sitten kun se on ajankohtaista.

Eikös joka paikassa pidä nykyään saada kunnan puolesta kaksi ultraa, viikkojen 10-12 ja 18-22 tietämissä? Vai puhuuko ap vieläkin varhaisemmasta ultrasta, vai miksi yksityiselle menossa?

Kyllä se ainakin meidän kaupungissa on pakko olla yksityinen jos alkuraskauden ultraan haluaa mennä, julkiselle pääsee vasta siihen niskapoimu-ultraan n. vk 12-13. Ensimmäisestä raskaudesta kävin ultrassa yksityisellä n. vk 8 ja itselle maksettavaa jäi jotain 70 €. Hinta vaihtelee myös ihan saman lääkärikeskuksen sisälläkin, koska lääkäreillä on erilaiset taksat. Erikoislääkärin tekemänä maksaa enemmän kuin "tavallisen". Toisen raskauden kohdalla en enää jaksanut panikoida ja miettiä raskauden etenemistä niin tarkkaan, joten alkuraskauden ultraan en mennyt.

[QUOTE="pop";22145168]Eikös joka paikassa pidä nykyään saada kunnan puolesta kaksi ultraa, viikkojen 10-12 ja 18-22 tietämissä? Vai puhuuko ap vieläkin varhaisemmasta ultrasta, vai miksi yksityiselle menossa?[/QUOTE]

Pitäisi kait.

Mutta meillä ainakin tehdään ihan muitakin ultria.Yksi niistä tuo alkuraskauden ultra,siin tarkistetaan et kohdussa on elämää/viikot.

Siis noi np-ulta ja rakenn ultra hommat tiiän kyllä kun kolmas lapsi on kyseessä. mutta mietin nyt ihan tätä alku vaiheen ultraa että haluisin vaan nähdä kaverin ja että masussa on kaikki ok. viikkoja vasta viitisen verran kasassa. Ja eikös tuo alkuraskauden ultra tehdä silloin joskus 7-8 vkon paikkeilla?

Täällä taitaa päästä kunnan kautta tuohon alkuraskauden ultraan, jos ei tiedä, milloin raskaus on edes suunnilleen alkanut. Muuten ei...

Yksityisellä rakenneultrasta jäi kelakorvauksen jälkeen 70 euroa maksettavaa, ei kai tuo alkuraskauden ultra voi enempää maksaa?

Siis noi np-ulta ja rakenn ultra hommat tiiän kyllä kun kolmas lapsi on kyseessä. mutta mietin nyt ihan tätä alku vaiheen ultraa että haluisin vaan nähdä kaverin ja että masussa on kaikki ok. viikkoja vasta viitisen verran kasassa. Ja eikös tuo alkuraskauden ultra tehdä silloin joskus 7-8 vkon paikkeilla?

Minä sain neuvolasta lähetteen juuri tuohon ultraan. Minut ultrasi lääkäri, ja oli ilmainen juttu. Sitten hommaan kuuluu vielä np ja rakenne ultrat lisäksi. Oletko ollut jo yhteydessä neuvolaan?

Mitä iloa te saatte siitä varhaisultrasta? Vaikka syke näkyiskin, siinä on niitä kovan riskin viikkoja vielä monen monta jäljellä... Ite oon kyllä todella tyytyväinen, etten mennyt varhaisultraan viime kerralla. Siellä olis nimittäin vielä näkyny sykkeet, ja sitten olis valheellisesti luullut että kaikki on hyvin. Np-ultrassa selvis totuus sitten.

Eli ei se oo mikään "voitto kotiin" jos varhaisultrassa näkyy syke ja kaikki on hyvin. Pelkkää turhaa säteilyä kohtuun ja vauvalle.

Mitä iloa te saatte siitä varhaisultrasta? Vaikka syke näkyiskin, siinä on niitä kovan riskin viikkoja vielä monen monta jäljellä... Ite oon kyllä todella tyytyväinen, etten mennyt varhaisultraan viime kerralla. Siellä olis nimittäin vielä näkyny sykkeet, ja sitten olis valheellisesti luullut että kaikki on hyvin. Np-ultrassa selvis totuus sitten.

Eli ei se oo mikään "voitto kotiin" jos varhaisultrassa näkyy syke ja kaikki on hyvin. Pelkkää turhaa säteilyä kohtuun ja vauvalle.

Minulle kävi aiemmassa raskaudessa siten, että varhaisultrassa kerkesin käymään, meni muutama viikko eteenpäin, ja....
No, tässä raskaudessa sitten tuohon alkuraskauden ultraan menin vähän sekavin tuntein. Entä jos kaikki ei olekaan hyvin, entä jos joku menee pieleen vaikka kaikki olisikin hyvin. Hyvä, että on tähän asti mennyt..

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs aiempi;22145204:
Minä sain neuvolasta lähetteen juuri tuohon ultraan. Minut ultrasi lääkäri, ja oli ilmainen juttu. Sitten hommaan kuuluu vielä np ja rakenne ultrat lisäksi. Oletko ollut jo yhteydessä neuvolaan?

Siis varasin jo kyllä ekan nlan, mutta jäi silti nyt sellanen tunne että se ultra vois olla ihan ok. kun mietin että on periaatteessa mahdollista että raskaus voi olla myös pidemmälläkin ja mun masu on sen verta turvoksissa olluna tässä että ei ajatustakaan että voisin laittaa esim farkkuja jalkaan...

Joku mainitsi turhan säteilyn uä-tutkimusten yhteydessä. Ultrassa, kuten magneettikuvauksessakaan, ihminen ei saa mitään säteilyä. Varsinaisten rtg-tutkimusten tekeminen raskausaikana on erittäin tarkkaan harkittua, juuri sen säteilyn takia.