Alkuraskauden UÄ

Kuinka monella kokemusta alkuraskauden ultrasta yksityisellä, siis ennen NT ultraa viikoilla 10->? Millä viikoilla olette käyneet ultrassa? Tehdäänkö vatsanpeitteiden päältä vai alakautta? Onko keskenmenon riskiä? Kertokaahan viisaimmat kokemuksista ja onko järkevää/kannattavaa mennä omatoimisesti alkuraskauden UÄ:hän? Suositteletteko? Kiitoksia jo etukäteen kaikille vastaajille! :flower:
 
Me käytiin rv 8+0, alakautta tehtiin. Mulla oli järkyttäviä vatsakipuja, jotka varmistui siellä liitoskivuiksi. Kyllä kannatti käydä, niin näki, että kaikki on hyvin. NT-ultraan oli kuitenkin vielä kuukausi, niin ei malttanut odottaa sinne asti.

Kiri + Borghese 14+1
 
Ei ole vaarallinen, tehdään alakautta.

Kävin viime raskaudessa 6+3 ja tässä raskaudessa 6+5 sekä 9+2. Suosittelen. Todennäköisesti en ekassa raskaudessani olisi tiennyt raskauden olevan tuulimuna ennen kuin vasta np-ultrassa, jos en tuohon olisi mennyt... Nykyisessä kävin kaksi kertaa siitä syystä, että mulla on ollut vuoteluita. Syke näkyi kuitenkin jo tuolloin 6+5 ja onneksi vielä uudestaankin jälkimmäisessa ultrassa. :D
 
Kävin alkuraskauden ultrassa joskus rv 7, vatsanpeitteiden päältä tehtiin. Helpotti kun näki vatsassa olevan pienen alkion ja sykkeen. Liian aikaisin ei kannata mennä jos tuon sykkeen haluaa nähdä, jos sitä ei sitten näykään aikaisilla viikoilla niin ei tuu lisähuolta. Mitään vaaraa alkuraskauden ultrasta ei ole, siinä yhdyn edellisiin. Nyt tuo ultrassa nähty pikkuinen on jo hiukan isompi; rv 33+6 mennään, kyllä aika kuluu nopeasti! :heart:
 
Mä taas toisin mielelläni toisen kannan keskusteluun...
Vaaratonhan tuo varhaisultra ehdottomasti on mutta omasta mielestäni ainakin on parempi jättää ultra hieman myöhäisemmille ja samalla myös 'varmemmille' viikoille!

Yhden km:n kokeneena voin sanoa että järkytys on kauhea kun keskenmeno tuleekin rv9 kun juuri on saanut kuulla kaiken olevan hyvin... tuo pieni ihmisenalku on kuitenkin vielä noilla viikoilla niin herkkä ja haavoittuvainen joten minusta varhaisultra vain tyydyttää pelkoja jotka on ihan tarpeellisia ja tarkoituksellisia itsesuojeluun JOS jotain sattuukin.

En halua ollenkaan pelotella ja tietysti tämä on kaikkien oma asia mutta itsekin kovasti varhaisultraan olisin halunnut mennä mutta nyt olen todella tyytyväinen etten mennyt!
Ne rahat voi säästää vaikka sitten myöhempään 3/4D ultraan ;)

Onnea matkaan ja vauvaliimaa pikkuiselle sinne masuun! :heart:
 
Mä aion mennä varhaisraskauden ultraan, koska haluan varmistaa että raskaus on totta eikä esim. kohdun ulkonpuolinen raskaus. Kohdun ulkopuolinen raskaus voi olla aika tuhoisa naisen elimistölle ja myöhemmille raskaustoiveille, jos sitä ei havaita ajoissa ja se ei keskeydy itsestään.
 
Tinii tässä taas nähdään, kuinka erilaisia ihmiset ovat. Mä taas olen äärimmäisen tyytyväinen, että menin ekassa raskaudessa ultraan ja myös siihen, että menin sinne jo 6+3. Ok, kun homma paljastui tuulimunaksi, jouduin vielä uusintaultraukseen ennen kuin mitään voitiin tehdä, mutta silti. Minusta oli todellakin rahan arvoista tietää, ettei enää tarvinnut pelätä kohdunulkoista (mitä eniten veikkasin ja pelkäsin ultraan mennessäni). Vaikka kaikki (mikään) ei ollutkaan kunnossa, ainakin tiesin, missä mentiin. Mikäli en ultraan olisi mennyt, raskauteni olisi jatkunut todennäköisesti vielä hyvinkin paljon pidempään kuin nyt (kaavittiin 9+4), sillä se ei tosiaankaan ollut sieltä itsestään pois tulossa. Nyt sentään pääsin sitten tuon ultran ansiosta (ja siitä käynnistyneiden muiden toimenpiteiden ansiosta) nopeammin jatkamaan elämääni ...ja parin kuukauden kuluttua olen jo uudelleen raskaana. :xmas: Sanomattakin kai arvaa, että tässäkin raskaudessa kävin ultrassa samaisella 6+ viikolla.
B)

Tuo ultra ei anna takeita siitä, mitä tulevaisuus tuo, mutta ei anna sen myöhäistäminenkään. Raskaus voi mennä vielä moneen kertaan pieleen ennen synnytystä ja homma voi valitettavasti mennä päin mäntyä vielä sen jälkeenkin. Mutta mielestäni tuo on enemmän seikka, joka jokaisen on vain ymmärrettävä eli tajuttava, että tämä on tilanne nyt ja tähän asti. Huominen on aina päivä uusi. :)
 
AAM
Alkuperäinen kirjoittaja FPI:
Kävin Espoossa yksityisellä (Diacor) rv 7 ja tyytyväinen olin, hintaa oli muistaakseni n. 70 euroa. Nyt jo rv 32+0 =)
tänks pitääkin ottaa yhteyttä sinne...
kilautinpa sinne ja sanoinvat että vähintää sen satakolkyt tai enempi tulee kustantamaan.. erikoislääkärihän sen siellä tekee. kuinkahan sä olet noin halvalla selvinnyt :D
 
Kävin yksityisellä ultrassa, viikolla 11+1.
Olisin päässyt lääkärille neuvolan kautta pari viikkoa myöhemmin: mutta koska niskaturvotus näkyy parhaiten viikoilla 11.-13. päätin tarkistaa asian yksityisellä.
http://www.tekay.fi
http://www.tyks.fi/fi/tulosta/1719/2468/
Miksi mennä ultraan aiakisemmin, kun tuona ajankohtana voi samalla tarkistaa NT:n?

Ultra tehtiin minullakolmella laitteella, sekä emättimen kautta että vatsapeitteiden päältä. Riippuu siitä kuinka helposti sikiöstä saadaan profiilikuva.

Mitään keskenmeoriskiä ultraäänitutkimukseen ei liity.
Sen sijaan mahdollisiin jatkotutkimuksiin (lapsivesi- tai istukkanäytteen ottaminen) sisältyy pieni keskenmenon riski.

http://finohta.stakes.fi/NR/rdonlyres/4F038DFE-D3CD-4CE8-9CF0-86B58A368C50/0/Sikioseulonta_esite2.pdf

Minä olen sitä mieltä, että kun soitat äitiysneuvolaan ajoissa, saat sitä kautta ajanvarauksen lääkärille ja kaikki hoituu kuten pitää. Käynti yksityisellä (vastaanotto 20 min + UÄ) maksoivat 133? saatuani ensin Kelakortilla alennusta 40?.

Sen sijaan kehottaisin sinua varaamaan ajan hammaslääkärille perustarkistusta varten (suuhygienialla on merkitystä raskauden kannalta) mahdollisimman ajoissa. Itse soitin tänään ajanvaraukseen ja sieltä sanottiin, että jonotusaika saattaa olla jopa puoli vuotta eikä raskaana olevilla ole jonotuksessa mitään etuoikeutta - no, puolen vuoden päästä minä olen jo synnyttänyt :) Eli varasin ajan yksityiselle hamamslääkärille.
 
FPI
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja FPI:
Kävin Espoossa yksityisellä (Diacor) rv 7 ja tyytyväinen olin, hintaa oli muistaakseni n. 70 euroa. Nyt jo rv 32+0 =)
tänks pitääkin ottaa yhteyttä sinne...
kilautinpa sinne ja sanoinvat että vähintää sen satakolkyt tai enempi tulee kustantamaan.. erikoislääkärihän sen siellä tekee. kuinkahan sä olet noin halvalla selvinnyt :D
Hmm, outoa...tosin oon käyny Diacorissa samalla gynellä viis vuotta, mutta ei kai sen pitäs vaikuttaa asiaan? Kävin itseasiassa just viime kuussa siellä (huolestuttu sf-mitta) niin gyne tarkisti sen ja katto ultralla yms niin loppusumma oli siltä käynniltä 76,13 euroa...
 
AAM
interesting... ehkä sul o joku vakkari"hoitaja" siellä :D :LOL: no ei leikki leikkinä hauskaa et ne voi vaihdella noin.
kenelläs käyt uskallaks sanoa mä kävin tm:n kanssa adinassa tapiolassa ja oli 134 eur ja nyt meen testaan adenovaa ja pauttiarallaa samaa arviota hinnasta heittivät siellä..
 

Yhteistyössä