Alkuraskauden selkäkipu

Alaselkää särkee ja se tuntuu rasittuneelta.
Olen viikolla 13+ ja selän kanssa on ollut ennenkin jo ennen raskautta ongelmia, mutta olen pystynyt pitämään ne poissa säännöllisellä liikunnalla. (sali) nyt en ole siellä jaksanut/pystynytkään käymään samaan malliin.

Onko muilla samanlaisia ongelmia ja onko esim. tukivyö auttanut? Vaikka vatsaa ei vielä olekaan kovin paljon.
Lääkärillä en tietysti ole sen kummemmin selkäongelmista käynyt. Kun taitavat aika helposti iskeä vain jumppaohjelapun kouraan..
 
Täällä toinen alaselkävaivainen. Minulla viikkoja 12+ ja oikeastaan eilen pamahti päälle ongelma kunnolla. Onhan tuo antanut jo odotettuja merkkejä useamman viikon, mutta kuvittelin pääseväni tällä kertaa pidemmälle. Esikoisesta alaselkä vihoitteli vähän aiemmin.

Mihin aikaan päivästä ja missä tilanteissa sinun selkä vihoittelee vai onko juilinta kokopäiväistä?

Mulla on taustalla Reiterin oireyhtymä, jonka piikkiin mulla nämä oireilut menee. Esikoisen odotusaikana ei ollut diagnoosia enkä jotenkin osannut ihmetellä mihinkään asiaa enemmän. Silloinkin alaselkä juili öisin makuuasennossa ja pitkillä automatkoilla. Nyt näkyy olevan sama meininki. Esikoisen odotusaikana vain automatkoja vähensin ja tauotin pitkiä matkoja. Öisin nukuin sitkeästi joka yö puolet yöstä sohvalla istualtaan. Päivät sujui siis sinänsä ok.

Nyt minulle laitettiin tämän ja toisen perussairauteni vuoksi ylimääräinen neuvolalääkäri-aika ensi viikolle. Normaalisti neuvolalääkärin tapaa vasta rv 20 jälkeen. Häneltä täytyy kysellä apuja, mutta suuret ei ole odotukset.

Panacodia mulla on näihin kiputiloihin ennen raskautta määrätty ja kipupolin ohjeilla niitä saisi käyttää raskaanakin, mutta yritän välttää niin kauan kuin suinkin noiden ottamista. Th ehdotti tällä viikolla säkkituolin ostamista, kun sen voisi laittaa sänkyyn ja muokata nukkumisasenotonsa sen kanssa puoli-istuvaan asentoon. Olisi ainakin parempi kuin sohva. Täytynee alkaa pohtimaan moisen hankintaa.

Eipä nyt kyllä paljon apua tainnut kirjoituksestani olla, mutta myötätuntoa ja vertaistukea löytyy. Voin infota ensi viikolla keskiviikon jälkeen, mitä lääkäri neuvolassa tuumaa.

Jaksamista Miumiu ja parempaa vointia! :hug:
 
Voi kiitos!:) Mielenkiintoinen tuo sinun diagnoosi, googletin hieman ja en ole vastaavasta aikaisemmin kuulutkaan.
Itsellä kipu tulee oikeastaan aika päinvastaisissa tilanteissa, kun kumartelen ja liikun toimistolla tai istun liian pitkään. Tuntuu tosiaan siltä että selkä on väsynyt, hyvää asentoa ei löydy ja pitäisi päästä makuulle.
Kävin jo hankkimassa tukivyön ja yhden päivän kokemuksen mukaan se tuntuisi auttavan. Ainakin toistaiseksi.
Itsellä on seuraavaan neuvola-aikaan vielä aikaa, en pääse heti kyselemään neuvoja. Kerro ihmeessä jos itse saat hyviä neuvoja!:)
 
Juu, diagnoosi on mielenkiintoinen ja noista mun sairauksista varmaan se ns. tutuin. Toinen on sitten oudompi ja ihmeellisempi, vaikkakin ovat jonkinasteisesti sidoksissa toisiinsa. Minä se vaan tunnun keräilevän ihmeellisiä kirjainyhdistelmiä tonne sairauslistaani ja ikää on hitusen alle 30 vuotta. Täällä siis oikea Torsti Monivamma. :LOL:

Hienoa, että tuo tukivyö on tuonut helpotusta. Toivottavasti sama linja jatkuu ja olosi paranee entisestään. Voimia!

Palailen asiaan, kun on lekurissa käyty. :wave:
 

Yhteistyössä