Alkuraskauden keskenmeno - infoa.

Moips.

Eli viikkoja nyt noin 5+3 ja eilen alkoi vuoto joka on tänään yltynyt. Menkkakipuja koko viime yö. Tänäänkin kipuilee, mutta ei niin paljon. Menkkakipuja ollut kyllä koko raskauden ajan.
Neuvolasta vaan totesivat puhelimessa että keskenmeno mitä luultavimmin. Puhelu oli niin outo, etten saanut oikein vastauksia kysymyksiini, tietäisiköhän joku näistä:

- Kuinka kipeä pitää olla, jotta km alkuraskaudessa vaatisi lääkärikäynnin?

- Kauan vuoto yleensä kestää?

- Missä vaiheesa hcg yleensä tippuu?
- Kannattaako testata vielä, kuinka nopeasti viivat testissä haalenevat? Eilen aamulla oli vielä ihan reipas plussa testissä! :(

-Täytyykö mennä jälkitarkastukseen lääkärille? Jostain jälkitarkastuksesta terveysasemalla puhuivat kun sinnekin soittelin.... Mistä voin tietää onko kaikki vuotanut pois? Pitäisikö vuodon olla kovin runsasta?

- Voiko lapsentekoa jatkaa jo seuraavasta kierrosta?

- Kannataako jo haudata toiveet, että raskaus olisi jatkunut vuodosta huolimatta? (Realisti sisälläni käskee näin, mutta silti toivo elää ihan hitusen.) Vuoto oli aluksi vaaleaa ruskeaa, nyt jo ihan veristä, menkkamaista vuotoa. Ehkä hitusen menkkoja niukempaa.
 
Ensinnäkin :hug:

Itselläni takana nyt neljä alkuraskauden keskenmenoa viikoilla 6+1, 6+2, 5+6 ja viimeisin oli noin 5+0. Eli jonkinlaista kokemusta valitettavasti on...

Kaikki km:t on alkaneet samalla tavalla (ensimmäistä lukuunottamatta): ensin ruskeaa tuhrua, seuraavana päivänä jo menkkamaisia kipuja (ei mitään kovin pahoja edes) ja vuoto voimistunut menkkamaiseksi veriseksi vuodoksi, jossa seassa selkeitä hyytymiä. Vuoto on melkein kaikissa kestänyt noin 5-7 päivää, paitsi ekassa km:ssa, jossa vuosin enemmän ja vähemmän 6(!) viikkoa. Tuo vuoto mulla ei oo ollut menkkavuotoa runsaampaa, mutta se mikä sen on menkkamaisesta vuodosta aina erottanut on ne hyytymät.

Kolmen ensimmäisen km: jälkeen kävin noin parin viikon päästä vuodon alkamisesta yksityisellä gynellä tarkistuttamassa, onko kohtu varmasti tyhjä. Tässä viimeisessä en edes jaksanut enää vaivautua. Oman mielenrauhan takia kannattaa toki käydä lääkärissä tarkistuttamassa ultralla, että kaikki on ok. Mutta jos vuoto lakkaa noin viikossa ja kivut ei ole menkkakipuja kummempia, niin voit toisaalta seurata hcg:n poistumista kotona testeillä. Kun testi näyttää negaa, niin kohtukin on varmasti tyhjä, koska kohtuun jäänyt materiaali pitää hcg tasoa yllä. Mulla on kestänyt suht pitkään plussa testissä, eli pari viikkoa-kk, mutta joillain saattaa testi muuttua tosi nopeasti, jopa muutammassa päivässä negaksi. Eli aika yksilöllistä sekin. Kannattaa eka testi tehdä vaikka vuodon loppumisen jälkeen, koska tuskin ennen sitä ainakaan on vielä negaa.

Alkuraskauden keskenmenojen jälkeen voi yrittää uutta raskautta heti, kun vuoto loppuu eli ei tarvi odotella niitä yksiä menkkoja siinä välissä, jos ei itse halua. Näin mulle on joka kerta lääkärit sanoneet. Ja usein keskenmenon jälkeen tärppääkin nopeasti/helpommin uudestaan.

Alkuraskauden vuodot, varsinkin ruskea tuhru on tosi yleisiä, niinkuin varmaan tiedätkin. Mutta jos vuoto muuttuu veriseksi ja siinä on selkeitä hyytymiä + tähän menkkakivut päälle, niin on yleensä merkki keskenmenosta. MUTTA niitäkin tarinoita oon lukenut, joissa verisestä vuodosta, hytymistä ja kivuista huolimatta on ollut onnellinen loppu. Jos vuoto jatkuu usean päivän runsaana, niin viittaa enemmän keskenmenoon. Itse oon tunnistanut km:n vuodon koostumuksen lisäksi myös siitä, että kaikki raskausoireet on hävinneet oikeastaan samantien, kun vuoto on kunnolla alkanut. Mutta jos siis yhtään epäilet, onko kyseessä km vai ei, niin mene ihmeessä vaikka yksityisen kautta ultraan, jos julkisella eivät suostu ottamaan vastaan.

Toivottavasti näistä vastauksista oli edes jotain apuja. Pidän peukkuja, että sulla kuitenkin raskaus jatkuisi vielä normaalisti!

(Ja jos nyt kumminkin käy huonosti, niin muista, että keskenmenot on tosi yleisiä ja yhden km:n jälkeen seuraavan raskauden onnistumisen todennäköisyys on vielä sama, kun ei keskenmenoa kokeneellakin!)

Zemppiä!!
 
Kiitos Sanmar! Tiedoista oli paljon apua! Ja pahoittelut että olet noin monta keskenmenoa joutunut kokemaan.

Vuoto on sen verran runsasta, että kyllä tämä nyt 99 prosentin varmuudella on keskenmeno. Tosin raskausoireet eivät ole kyllä ainkaan kokonaan vielä häipyneet, tänään jopa yrjöttää enemmän kuin aiemmin. Mutta ehkäpä hormonit vaan laskevat hitaasti. Testailen jonkun päivän päästä ja jos eivät ole laskeneet niin sitten kyllä vaadin päästä lääkärille.
 
Itsellä nyt 3 keskenmenoa takana, lääkkeellinen tyhjennys parhaillaan menossa viimeisimmässä. Yksi keskenmenoista oli spontaani rv7 ja vuoto tosiaan alkoi tuommosella rusehtavalla ja verilimavuodolla joka muutaman päivän kuluessa voimistui ja kivut alkoi. Vuotoa taisi kestää noin viikon ja 4vko keskenmenosta tein itse raskaustestin joka minun tapauksessa näytti plussaa koska uusi raskaus oli jo alkanut. Valittettavasti tuokin raskaus päätyi nyt keskenmenoon. Jos vuoto tyrehtyy ja vatsa ei uudelleen kipeydy tai vuoto runsastu uudelleen tai ala tuoksua voimakkaalle, jälkitarkastusta ei vaadita. Itse voi tehdä sen raskaustestin 4-5vko kuluttua keskenmenosta niin voi tarkistaa että raskaushormonit ovat laskeneet. Mikään ei sinänsä estä yrittämästä uutta raskautta heti, vaikka lääkärit yleensä suosittelevatkin odottamaan yhdet kuukautiset.
 
Minulla kolme keskenmenoa takana, ja kertaakaan en ole jälkitarkastuksessa käynyt. Raskaustestit ovat näyttäneet n. 2-3 viikon kuluttua negaa, joten hormonit ovat laskeneet ihan hyvin. Kuukautiset alkoivat 5-6 viikon kuluttua keskenmenosta.

Paitsi tuon kolmannen km jälkeen, jolloin olin tullut heti uudelleen raskaaksi. Neuvolaan pääsin varhaisultraan, jossa lääkäri määritteli arvioidun lasketun ajan, ja sitä sitten tarkistettiin np-ultrassa.
 
Ihan tosi hyvää tieto tässä ketjussa. Itsellä meni edellinen kesken ihan just plussaamisen jälkeen ja nyt näköjään menee taas kesken, koossa 6+3. Harmitus on valtava, mut onneks edes yks lapsi onnellisesti vieressä kasvamassa.
Nyt eivät ottaneet edes lääkäriin ultrattavaksi mua, sekin harmittaa. Mä katselen tässä sit miten pitkään vuotoa kestää, viimeks oli ihan normi menkkojen mittainen vuotokausi. Sitä mietin, että pitäsköhän odottaa se yks kierto tässä välissä ennen ku koittaa uusiksi. Siitäkin kahta mielipidettä. Edellisessä tärppäs samantien km:n jälkeen eikä kyllä mitään yritetty sen kummemmin. Nyt itsesyytökset päällä tietenkin, että olis pitäny ootella. Jotenki vaan tuntuu että jos noin varhaisessa mitä eka meni kesken niin voiko sillä olla vaikutusta, kun vuotokin sen sama 5päivää vain mitä menkoissa. Mene ja tiedä..pahus kun harmittaa.

Toi eka km mikä tapahtui jo pari päivää plussan jälkeen niin siinä oli tosi lujat menkkakivut mitä mulla yleensä ei ole. Ja samoin takareisiä ja alaselkää särki aivan vietävästi. Nyt ei mitään sen sorttista vaikka pidemmällä raskaus. Et kyllä nääkin sit eroaa toisistaan. Ajattelin vielä kaks päivää sit ei kaikki todellakin on hyvin kun ei ole juilinut mistään. Nyt vaan sit alko ensin kirkas vuoto, ei missään vaiheessa rusehtavaa. Ja muutaman tunnin sisään alkoi tulla hyytymiä. Saa nähdä miten pitkään kestää vuoto.

Pahus että on huono mieli.
 

Yhteistyössä