alkuillan nukahtamis vaikeudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päärynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

päärynä

Uusi jäsen
09.10.2004
23
0
1
Hei!
Olisin kysynyt teidän mielipidettä asiaan.
Eli meillä on 8,5kk ikäinen vauveli ja nukahtamiset ovat aina olleet hankalia.
No nyt kyllä yö unille nukahtaa hyvin,mutta mitäköhän pitäisi tehdä kun tuossa alkuillasta n. puoli kahdeksan-kahdeksan aikoihin vauva on tosi väsynyt,hieroo silmiä ja alkaa kätisemään (syöttänyt olen kiinteitä siinä n. puoli seitsemän aikoihin, jonka jälkeen vaihdan vaipan). Tällöin minä olen mennyt hänen kanssaan makkariin ja antanut tissiä sängyssä,hämärässä huoneessa ja sen jälkeen laitan hänet pinnasänkyyn nukkumaan. Yleensä hän nukahtaa jo rinnalle ja siitä kun siirrän pinnikseen niin hetken on nukkuvinaan (n. minuutin) ja yks kaks onkin hereillä ja ihan pirteänä ja alkaa leikkimään. Yleensä hetken leikittyään, kun ei kukaan tule hänen tykö (koska odotellaan josko hän nukahtaisi uudelleen), alkaa itkemään. Kun itku yltyy hysteeriseksi, olen mennyt ja hakenut hänet pois makkarista. Huutaisi varmaan tunnin jos en hakisi pois, ja tuntuu jotenki hölmöltä kun hän on siellä niin pirteänä,niin vängällä pitää sängyssä että nukahtaisi.
Sitten leikkii lattialla tyytyväisenä n.pari tuntia ja taas alkaa osoittaa väsymystä (n.puoli kymmenen aikoihin). Tällöin syötän hänelle puuron ja vaihdan vaipan. Sen jälkeen menemme taas makkariin ja imetän. Taas nukahtaa ja siirrän sänkyyn jolloin jääkin hyvin nukkumaan ja jää siitä yöunille.
Kysymykseni siis on että mitä pitäisi tehdä tuon alkuillan väsymisen kanssa? Pitäisikö vaan valvottaa sinne kymmeneen (eli valvoisi putkeen iltapäiväunista n.5-6 h) ja jos pitäisi niin miten saatte vauvan pysymään hereillä niin ettei mene aivan kauheaksi huutokonsertiksi? Vai teenkö vaan edelleen tuon nukutus yrityksen alkuillasta?
Pitäiskö jotenki muuttaa rutiineja (olen kokeillut imettää olohuoneessa istueltaan,mutta tällöin ei nukahda, kun yritän hänet laittaa imetyksen jälkeen pinnikseen hereillä niin kamala itku siitä tulee,eikä varmaan nukahda sen jälkeen)?
Minkähän takia nukahtaa sitten myöhemmin illalla niin hyvin ja alkuillasta ei,vaikka maha on varmasti ihan yhtä täynnä ja on varmaan ihan yhtä väsynyt molemmilla kerroilla?
Yks mikä mulla on tullu mieleen on että voisikohan muka niin paljon vaikuttaa tuo valoisuus,kun puol kasin aikaan on vielä valoisaa ja kymmeneltä on pimeää? Meillä on kyllä tumma lakana ikkunassa joten huone on aina aika hämärä.
Vai onkohan hän tottunut siihen että aina haetaan pois sängystä ja siksi aloittaa itkun?
Kamalan paljon kysymyksiä,mutta olen todella epätietoinen tässä asiassa, joten toivon että joku osaisi auttaa :ashamed:

Jäi epäselväksi miten teidän muut päiväunet menee, mutta meillä tyttö 8 kk ja meillä nukutaan aamupäivällä yhdet 1/2 h unet ja sitten pitkät päiväunet 1-3 h. Jos pitkät päiväunet on jostain syystä keskeytynyt tyttö nukkuu vielä iltapäivällä 1/2 h.

Tarkoitan siis voisiko teillä muutella noita päivän unia vähän myöhemmäksi. Ja tuo alkuillan torkahdus tissillä riittää nähtävästi teillä ja ei kannata mielestäni yrittääkään nukuttaa omaa sänkyyn, jos ei sinne suosiolla jää.

kiitos vastauksesta. Hän herää yleensä siinä klo 7 aikoihin, sitten parin tunnin kuluttua on väsynyt ja nukkuu yleensä 1-2 h n.klo 9-11. Sen jälkeen valvoo taas n. 2 h ja sitten lähdetään ulos ja vaunuihin nukahtaa. Nukkuu n. 45min n. klo 13-13.45. sitten saattaa nukahtaa vielä siinä viiden-kuuden maissa illalla n.½ tuntia,tosin ei aina. Sitten kahdeksan maissa on se alkuillan nukutus,jolloin herää hetken torkahdettuaan (eli sen minuutin) ja sitten kymmenen aikoihin se yöunille laitto.
Siinäpä tää meidän nukahtamis rytmi. Pitäiskö jotenkin muuttaa sitä? Ja miten?
Edelleen hyviä neuvoja kaivataan =)

Sun kertoma kuullosti kovin tutulta ja kun isoimmista nukahtamisvaikeuksista on päästy eroon, ni pakkohan tähän oli kommentoida ;)

Meidän neiti on vähän vanhempi, 9,5kk ja nukahtaminen oli vaikeeta vielä kk sitten. Neiti on aina nukkunut ne pidemmät päikkärit aamupäivällä ja sit iltapäivästä ne lyhyemmät tirsat. Huomasin, et vaikka aamusta ja päivällä 3h hereilläolo unien välillä on ok, niin illasta sen pitää olla pidempi. Tokat päikkärit riittää puolen tunnin unina ja jos meinaa nukkua pitempään, niin sit jo herätän. Tyttö ottaa ne toiset unet nykyään klo 15-16 välillä ja nukkumaan mennään illalla klo 20 jälkeen. Ennen tyttö saatto herätä vasta viiden aikaan ja se oli selkeesti liian myöhänen, koska illalla oli just toi sun kuvailema rumba. Tyttö tosin ei enää syö rintaa, mutta ei nukahtanu pullollekaan, mut nukahtaminen oli muuten tosi vaikeeta. Yritin monesti nukuttaa myös viereen, mut siitä se huuto vasta alkokin, kun nostin tytön sänkyyn, heräsi aina. Jos sen laitto omaan sänkyyn, se kampesi mahalleen ja siitä pystyyn ja huuto oli hurja. Nykyään kun tokat päikkärit on nukuttu aikasemmin, tulee uni illalla helpommin. Ja mä nukutan tytön omassa sängyssään niin, et pidän kättä niin napakasti mahan/lantion päälle, ettei se pääse kääntymään mahalleen ja siitä eteenpäin. Muutaman kerran se yrittää vängätä vastaan ja ekoilla kerroilla kovastikin huudon säestämänä, mut nykyään huomattavasti vähemmän jos ollenkaan ja uni tulee 5-10 minuutissa.

En oo pienenä nukuttanu mahallaan, joten siks kai se ei vieläkään osaa rauhottua siihen asentoon, vaan alkaa sit kammeta itteään ylös. Kun uni on voittanu, kääntyy tyttö mahalleen, mut se ei enää häiritse unta.

Eli mitä tällä sekavalla sepostuksellani yritän ehdottaa, niin nukuta toiset päikkärit niin et herää neljän tienoilla ja imetä illalla istualteen ettei lapsi nukahda. Nukuta omaan sänkyyn pakottamalla lapsen pysymään paikallaan. Muutama ilta on kovaa vastustusta ja itseäkin ahdistaa, mut sitten helpottaa. Voisin kuvitella, et lapsesi on tottunu palveluun, niinku meilläkin ja siks hyppyyttää. Mutta oppii kyllä, et sänkyyn nukahdetaan jo aikasemmin. Ainakin toivottavasti :) Mulla ainakin on hiuksien repiminen jääny kokonaan pois, kun illat ei ole niin kovaäänisiä.

Niin ja päivällinen meillä syödään tokien tirsojen jälkeen noin viideltä, iltapuuro seiskalta ja vielä sit pullollinen velliä ennen unia. Yritin vaihtaa iltapullon maitoon, ku otettiin iltapuuro mukaan kuvioon, mut eipä käynyt. Tyttö on tykästynyt velliin, joten ottaa sen puuron lisäksi. Onpahan tukusampaa yötä vasten ;) Ehkä sinäkin saisit näin täydemmän vatsan muksulle hieman aikasemmin ja se auttais unen tuloon?

Meillä meni eilen jo vähän paremmin eli nukahdettiin iltaunille jo klo 21. Toinen soseateria meni vielä hieman liian myöhäseks,mutta puuro syötiin jo puoli yhdeksän aikoihin. Täytyy tänään kokeilla josko menisi nukkumaan jo kahdeksan aikoihin. Ja antaa soseateria jo siinä viiden hujakoilla (nyt juuri vein päikkäreille).
Joten tuhannesti kiitoksia näistä neuvoista!! :hug: Näistä tuntuu olevan apuja.
Nyt kun vielä sais tuon vauvelin nukahtaman ilman ainaista huutokonserttia. Meinaan jos ei nukahda tissille,niin aina kun sänkyyn laittaa niin alkaa itku (paitsi silloin kun laittaa yöunille ja muutenkin yöllä kyllä nukahtaa heti kun siirtää imetyksen jälkeen sänkyyn ja joskus nukkuu heräämättä koko yönä). Välillä olen saanut hänet kyllä tyyntymään ja nukahtamaan kun heilutan kädellä pyllyn päältä, mutta kun haluaisin jättää sen hyssyttelyn pois ja niin että hän nukahtaisi itsekseen ilman mitään kommervenkkeja.
Nytkin tuolla oli kova huutokonsertti menossa ja kun kävin heiluttamassa niin nukahti saman tein. Ihan selvästi oppinut että nukahtaa voi vain joko tissi suussa tai kun heilutetaan.
Oiskohan tähän vielä jollakin hyviä neuvoja?

Yhteistyössä