Alkoi jo ahdistaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Loppuvuodesta 4v täyttävä kuopukseni aloittaa päiväkodissa tammikuussa ja nyt sitten jo ihan iltalehdetkin kirjoittelee, miten huonolla tolalla päivähoito on...Jonkun verran olen nähnyt sitä menoa itsekin, kun olen päiväkodeissa keikkaillut.....

No päiväkoteja on toki erilaisia ja tiedän, että se mihin kuopukseni on menossa on hyvässä maineessa ja esikoiseni kun aikoinaan oli siellä, ei ollut moitittavaa.....

Mutta silti...onko tuo lapsi vielä liian pieni....mutta 4v tarvitsee jo seuraakin...ikäistään seuraa....eikö...vai?

Molempien vanhempien työssäkäynnin mahdollistamiseksi meilläkin on kukin lapsista ollut päivähoidossa. Siksi ajattelen, etten aseta päivähoidolle niitä järkyttäviä vaatimuksia, joita tuntuu joka taholta pursuavan. Turvallinen perushoito mieluusti edes pienehkössä ryhmässä täyspäisten aikuisten kanssa riittää. Virikkeitä osaamme järjestää lapselle itse, ne ovat pelkkänä plussana, jos niitä päivähoidossa erityisesti tarjotaan.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Kyllä nelivuotias voi jo laajentaa reviiriään päivähoitoon, siellä on hyvää ohjelmaa ja paljon kavereita. Käy kunnolla tutustumassa paikkaan, jos aikuiset ovat nyreitä ja meteli melkoinen, kannattaa anoa toiseen paikkaan. Oma nelivuotiaani meni keväällä päiväkotiin, ja tarkkaavaisuuden säätelyn vaikeuksista kärsivänä hyötyi todella paljon tiiviisti strukturoidusta ympäristöstä (tädit ohjaavat koko ajan mielekkääseen tekemiseen, ja oikeasti LEIKKIVÄT lasten seurana, jotta leikkitaidoiltaan heikommat pojatkin pääsevät alkuun). Myös ympäristön laajeneminen kodin ulkopuolelle hyödyttää lapsen tiedollista kehitystä. Hyvä päiväkoti on hyvä!

Minulla on siis kokemusta tuosta päiväkodista esikoiseni ajalta ...ja juu, virikkeitä järjestävät hyvin (toisaalta en niitä vaatisi edes) ...lähinnä mietittyttää yleiseti ottaen päivähoidon valmiudet kohdata lapsen henkiset tarpeet.....tiedättehän, kiire, suuri ryhmä...haluan itse paneutua lapseni kasvatukseen, selittää asioita, perustella vastailla....lapseni on ikäisekseen todella hyvin kehittynyt ja

No,...ehkäpä tosiaan mietin turhia....mutta oma on oma ja itsehän sitä parhaiten hoitaa....mut tosiaan 4v jo, niin ehkäpä ok...

voi...voispa sitä hoitaa lapsensa itse edes sinne kouluikään...mutta kun ei raha kasva puussa niin pakko mennä töihin...tai ei se töihinkään menä harmita niinkään, kun edes toinen vanhemmista vois olla kotona lapsia hoitamassa niin se olis ihanaa.

ystäväperhettä kyllä "kadehtin" sen suhteen että heillä on ollut varaa siihen, että äiti on ollut kotona koko ajan...kuskaa lapset kouluun , harrastuksiin jne. Tietysti miinuspuoli hommassa on ollut sitten se että mies puolestaan on täystyöllistetty työssään, joutuu tekemään pitkiä työmatkoja jne..

Uusimmat

Yhteistyössä