Alkoholistin vaimo/ Onko muita?

Tarinani.
Olen kolmen pienen lapsen kotiäiti. Pienin puolivuotias ja isoin kohta neljä.
Mies talvilomalla ja juonut aika rankasti kolme päivää ja olo nyt sen mukainen. Kovat krapula tuskat. Juomista miehellä kuvioissa ollut aina.
Mittani täyttyy aika ajoin mutta yhdessä elämää jatkettu. Nyt kuitenkin taas tuntuu että lähtö alkaa olla itsellä lähellä. Kärsin valtavasti miehen juomisesta. Ei voi katsoa vierestä kun toinen laittaa elämänsä pilalle. Kärsin kuin henkistä krapulaa vierellä.
Kävimme perheneuvolassa ja mies sai ajan päihdetyöntekijälle. Ei mennyt.
Siihen jäi sekin. Ihmettelen vain että itse en saanut sen enempää tukea tai edes seuraavaa aikaa...Kai itse otettava yhteyttä taas..

Rakkaus todella on sokeaa kun näin pitkälle jaksanut. Yli kymmenen vuotta
yhdessä. Mutta nyt haluan muutosta elämään. Tuntuu että minun on töihin päästävä kun en kotonakaan enää jaksa. Mies on kuin yksi lapsista ja hautaan kai ihtesä juo kun ei se apukaan kelpaa..
Lapset ovat tärkeitä minulle mutta ei todellakaan ole enää hauskaa kun olen
räjähdys herkkä aina kun mies juo.. Se on ahdistavaa. Asumme vielä maalla että ei päästä noin vain lähtemään. Kannan hirveää syyllisyyttä miehen juomisesta ja omasta huutamisesta...
 
Minulla ei ole henk.koht. kokemusta alkoholistin kanssa elämisestä, mutta anoppia katsellessa mietin usein, miksei hän ole lähtenyt liitostaan. Mies on ollut koko 30 vuoden ajan juoppo, juo nykyisin pääasiassa kotona, mutta suuria määriä kirkasta, autotallissa, varmaan n. 5 kossupulloa viikossa. Kotona asuu teini-ikäisiä lapsiakin vielä. Anoppi kärsii ja kertoo kyllä avoimesti esim. joulunpyhistä kun appiukko humalassa ja viikonlopuista ja joskus jos oltaisiin menossa kylään, kertoo ihan suoraan, että nyt ei ole hyvä hetki kun appi kännissä.

Anoppi on sanonut jääneensä vain lasten takia ja sen takia, että pelkäsi, ettei pärjäisi rahallisesti yksin. Ei hän kyllä onnellinen ole, lapsia on paljon, anoppi masentunut, ei pidä huolta itsestään ollenkaan, kaikenlaisia psykosomaattisia sairauksia jne.

Itse olen seurannut mieheni (tuleva ex) seuraamuksia siitä, että on kasvanut alkoholistiperheessä ja kamalaahan se on, miten syviä arpia ja turvattomuuden tunteita aikuisessa miehessä voikaan olla. Kaikki ne tulivat esiin esikoisen synnyttyä ja nykyään mies käy terapiassa asioitaan läpi. Mutta siis lapsienne kasvaessa isän alkoholismi tulee vaikuttamaan heihin entistä voimakkaammin vaikkei nyt vielä merkkejä olisikaan. Alkoholi on lapsille todella pelottava asia kun turavllinen aikuinen muuttuu joksikin toiseksi.

:hug:
 
Ei alkoholisti parane muutakuin korkin ruuvvaamisella kiinni ja tiukasti. Sitäpä tässä juuri mietin kun on kaksi vaihtoehtoa joko jää odottamaan josko hän älyisi laittaa korkin kiinni tai lähden kylmästi pois.
Toinen vaihtoehto tuntuu järkevälle mutta tällä hetkellä ei töitä ja pienin työllistää paljon.
Mutta olen sen itselle luvannut että lähden kun töitä saan.

Kiitos kommentista. Tämä auttaa jäsentämään omaa pää koppaani.
:)
 
khf
meidän suhteessa on jatkuva kädenvääntö tosta juomisesta. viikot menee ihan ok mut yleensä aina sit joka viikonloppu pitää kaljapulloon tarrautua.. ahistaa välillä ja asiasta on kyllä puhuttu mutta mitään ei tapahdu
 
seurustelin kanssa semmosen miehen kanssa joka joi kokoajan ja se oli vielä väkivaltanen. katoin sitä trouhua 3vuotta. sitten kun synty ensimmäinen lapsi taloon niin se oli jotain kamalaa aina uhkaili kuukauden ikästä lasta ja joi ja huuti ja möiykkäs. sit valvotti mut yöt ja piti aamulla nousta pienen lapsen kanssa niin päätin ja sanoin nyt se on ero kun ei uskonu puhetta.
jos ei pysty olla juomatta niin olen sitä mieltä et on alkoholisti.
nyt olen ollu naimisissa toisen kanssa 4 vuotta ja hyvin menny. se eroaminen on vaikeeta ei se mullakaan ollu helppoa
 
Hei!
Jonnakar. Mitä tarkoitetaan yv:llä ? Olen ulkona vähän näistä jutuista. Yleensä itse lukenut näitä palstoja. Toki haluan keskustella lisää. Tätä asiaa olisi hyvä puida kun se
tuntuu itseä helpottavan. Onneksi emme ole ainuita tässä " suossa ".
:hug: Sinulle. Sitä tarvitaan.
Hei mut miten yv:lle?
 
MySelene
täällä yks myös..

meillä mies alkaa vasta nyt tajuavan että sil on ongelma. ratkaisua ei olla vielä keksitty. otetaan päivä kerrallaan. erota en haluis..huonosti on menny jo jonkun aikaa. :(
 
Hei!

Mullekkin voi laittaa yv:tä aiheesta jos haluaa joku ajatuksiaan purkaa. Huomaan tämän helpottavan omia ajatuksia ja tärkeää saada jollekkin asioista sanottua. Kun tämä on uutisotsikoidenkin aihe ollut ja yleinen sellainen. Eli työikäisten juominen riistäytyy käsistä ja yhteiskunnan pitäisi kantaa vastuuta. Jossain kai tämä asia mättää. Mutta älkää jääkö asian kanssa yksin.. Lapsiperheessä varsinkin kun molempia tarvittaisiin sitä arkea eteenpäin viemään. Nyt en ainakaan minä luovuta. Älkää työkään.
:hug: MySelenille..
 
MySelene
Alkuperäinen kirjoittaja Tirppanen:
Hei!

Mullekkin voi laittaa yv:tä aiheesta jos haluaa joku ajatuksiaan purkaa. Huomaan tämän helpottavan omia ajatuksia ja tärkeää saada jollekkin asioista sanottua. Kun tämä on uutisotsikoidenkin aihe ollut ja yleinen sellainen. Eli työikäisten juominen riistäytyy käsistä ja yhteiskunnan pitäisi kantaa vastuuta. Jossain kai tämä asia mättää. Mutta älkää jääkö asian kanssa yksin.. Lapsiperheessä varsinkin kun molempia tarvittaisiin sitä arkea eteenpäin viemään. Nyt en ainakaan minä luovuta. Älkää työkään.
:hug: MySelenille..
kiitos. :hug:
perjantai ja pelottaa...pelottava-perjantai...näistä viikonlopuista tykkäsin ennen...nyt vaan masentaa...tai kyllähän sille maistuu keskelläkin viikkoa mutta kohta se on ollu viikon juomatta...ja just sopivasti viikonloppu edessä... :( katotaan miten käy.. :'(
 
:headwall: :headwall: :headwall:
sori nyt jos loukkaa, mutta. eikö teillä ole minkäännäköistä ymmärrystä, mitä tuo juominen tekee lapsille? SINÄ, perheen ÄITI olet vastuussa lasten hyvinvoinnista.

kukaan lapsi ei ansaitse vanhempia, kenelle pullo on tärkeämpi kuin lapsi.

harvapa kännissä/krapulassa osaa lasta hoitaa ja hoivata, osoittaa rakkautta lapseen. vai väitättekö että nämä juopot ovat "hyviä isiä"?
onkos hyvä miehen malli?

ja vinkkinä, se mies ei ikinä lopeta juomista niin kauan kun joku hänen vierellään sitä katselee. LÄHDE, osoita että olet tosissasi. perhe tai pullo, ei muita vaihtoehtoja.
jos mies on teidän arvoinen, hän valitsee perheen ja a-klinikan. jos ei, hän ei sitä ansaitse.

Toivoopi lapsuutensa pullon varjossa elänyt, miten joka ilta RUKOILIN että äiti ottaisi itseään niskasta kiinni ja heittäisi sen typerän juopon pihalle. kahdeksan pitkää vuotta siihen meni, ja minun lapsuus.
 
MySelene
Sasasi: siks just tästä alkaa muutosta tapahtua koska en haluu sellasta elämää lapsille eikä mulle itelle. mies yleenäs juo kun 2/3 lapsista nukkuu.

silloin kun mies on selvinpäin hän on maailman paras iskä. toi 1v8kk tykkääkin enemmän isistä ku minusta. :ashamed:

tällä hetkellä mies on pystyny olee juomatta. silti tää ei oo ohi vielä..mutta joo...pistin kyllä istä valitsemaan meiän ja viinapullon välil. katotaan miten käy.. :|
 
No ei kait kukaan väen väkisin tahtos juomista kahtoo ja vielä perheessä. Sitähän täälläkin halutaan jonkunlaista tasapainoa tähän perhe elämykseen varsinkin kun pieniä lapsia.

Meilläkin mies kahtoo lapsiaan ja on selvinpäin mainio iskä. Ei ole väkivaltainen ja ite taidan ole pahempi suustain kuin mies. :ashamed: Ja olen laittanut valitsemaan sen pullon tai meidät. Vaan kaikella on puolensa ja sitä juomistakin on eri asteista. Sehän tässä pelottaa jos vielä riippuvaiseksi jää tuohon pulloon että joka päivä pittää saaha niin sittenhän lähtö mielestäni olisi aivan selvä. ( Saatikka olisi väkivältainen ja aina menossa kun vaan mahdollista viinan perässä )Vaan kolmen pienen kanssa, minne tästä sitten menisin ? Olis joku kesämökki niin sinne vois mennä harjoittelemaan erroomista ja tietäs mieskin miltä se elämä sitten tuntuisi ja itsekkin. Mutta ei tästä noin vaan heti lähdetä pakkaseen rukkaset kädessä. Kun on kuitenkin niitä kantavia voimia mennä parisuhteessakin eteenpäin( kun osaa olla juomattakin) ja jos uskon olenkin menettänyt niin toivossa vielä elän, sittenkun sekin menee niin... Niin en tiedä riittääkö se viimonen..

Mutta jos lapset kärsii niin pittäähän se erota. Sehän on selvä. Jokainen miettii sitä sitten iteksein tai apuvoimin.
 
moi
mä olen alkoholisitin lapsi. olin aika nuori kun äiti osottautui juopoksi. sitä pieni ihminen miettii että toisinaan äiti jaksaa olla mun kanssa ja miksi se ei nyt sitten haluakkaan. sitten se meni siihen että mä vaähän kasvoin ja aloin ymmärtää jutun ja äiti joikin silloin jo enemmän. töistä kotiin ja punkkupulloa lipittämään. aamulla sille sitten kannettiin buranaa ja mehua ja kattelin kun se oksenteli, sitten se joko meni töihin tai ei. oma yritys kun sillä on niin ei niin ollu väliksi. lltaisin se tuli vaan tosi myöhään kotiin. no sitten mä tulin teiniksi ja se alko sitä viinaa mullekkin antaa ja ostaa. 14v eli aika juovuksissa sitä sitten tuli sen kanssa oltua pari vuotta kunnes se sitten lopetti. en tiedä miksi se lopetti en ole kysynyt ja sen jälkeen se ei ole juonut ollenkaan. onkohan se nyt sitten ollu tippaakaan juomatta 11 vuotta . että voi se alkoholisti parantua mutta itsestä se lähtee. ja mulle se oli oikeistaan kaikista vahingollisinta teininä koska tein kaikkea tyhmää itse kännissä kun äiti oli sitä juomaa hakenut. niistä kärsin vielläkin. toivottavasti tästä nyt oli jotain motivaatiota suuntaan tai toiseen. että voi se alkoholisti lopettaa mutta ei saa pisaraakaan sitten ottaa,mutta alkoholisti se on lopun ikänsä. ja että kyllä siitä on haittaa sun/teidän lapsille kaikessa iässä. viimeistään silloin kun ne kasvaa isoksi ja tajuaa tilanteen ne voi olla katkeria pitkäänkin. mäkin olin ihan shokissa kun tulin itse äidiksi ja tajusin kuinka mä en itse vois ikinä toimia noin omaa lasta kohtaan. ja kuinka mua kohtaan oli toimittu väärin , kaikki lapset tarvii ja ansaitsee vanhemmat jotka on läsnä ja selvinpäin!!!! mulla meni vuosi ennen kun annoin mielessäni anteeksi äidille. tosin se ei koskaan ole pyytäny anteeksi, eikä itse tajua vielläkään kuinka se muutti mun elämää ja lapsuutta. mut iselleen se on tyytväinen valintaansa, eli voi olla ettei alkoholisti edes tajua että sen juominen vaikuttaa muihin. en tiedä.
 

Yhteistyössä