Alkoholistien omaisia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vertaistukea?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vertaistukea?

Vieras
Kertokaa mulle mitä tehdä, en vain nyt jaksa enempää. Miehen äiti eli minun anoppini on alkoholisti. Hän tuhoaa juomisellaan lähes kaiken. Näkee muissa pahaa, valehtelee muista saadakseen huomion pois itsestään. Olen miehelle sanonut monta kertaa että meidän täytyy päästää "irti" mutta mies ei halua katkaista välejä äitiinsä. Olettaa hänen heräävän joku aamu ja menevän hoitoon. Anoppi puhuu minusta sukulaisille pahaa, valehtelee kaupassa ihmisille mitä teen tai sanon. Samaa tekee myös lapsistaan ja miehestään. Kaikki vaan pistää silmät kiinni! Aiheesta on yritetty anopin kanssa keskustella mutta tuloksetta. Onko mun kohta otettava ero mun miehestä että pääsen irti anopistani?

Miehesi taitaa toimia äitinsä alkoholismin "mahdollistajana". Läheisimmät tavallaan sairastuvat alkkiksen mukana ja alkavat mahdollistamaan tämän juomisen peittelemällä ja korjailemalla jälkiä ja vähättelemällä asiaa jne. Itse he eivät tajua omia toimintatapojaan.

Itselläni alkoholisti isä ja näin jälkikäteen kun olen hänen "otteestaan" päässyt olen alkanut tajuamaan oman tyhmyyteni. Uskoin, että isä paranee ja tajuaa mennä hoitoon. Uskuin myös siihen, että isä haluaa vaan hyvää ja luulin ihan tosissani, että viina tekee hänestä typerän. Nyt kun en ole ollut useampaan vuoteen juurikaan enää tekemisissä niin kaikki on selkeämpää.

Mutta tämä siis mun näkemykseni koko elämäni juopon puuhastelua seuranneena.

Itse juuri kuukauden päivät sitten jätin alkoholistimieheni (vaikka rakas olikin ja on edelleen, varmaan tulee olemaan aina). Alkoholistin maailmaan ei mahdu MIKÄÄN MUU kun viina, kaikki puheet raitistumisesta on täyttä potaskaa, haluaahan niihin aikansa uskoa mutta uskottava se vaan on ettei mikään muutu, ikinä. Ei niitä kerta toisensa jälkeen pettymyksiä kenenkään sielu kestä, karmeaa kattoa vierestä kun itelle rakas ihminen tuhoaa ittensä ja juo lopulta hautaan. Itse lähdin kun en olisi muuten pysynyt hengissä enää sen surun murheen ja huolen keskellä. Parempi näin yksinkin kun alkoholismihelvetissä. Ei KUKAAN voi alkoholistia auttaa, vain kyseinen hlö itse (ja näin varmaan aika harvoissa tapauksissa todellisuudessa käy :( )

Yhteistyössä