Alkoholisti-isä pelottaa

  • Viestiketjun aloittaja Peloissaan
  • Ensimmäinen viesti
Peloissaan
Olen teini-ikäinen tyttö. Vanhempani ovat eronneet ollessani hyvin pieni, ja siitä lähtien olen asunut äidin kanssa eri kaupungissa kuin isä. Pienempänä odotin innolla käyntejä isän luona, ja lähes poikkeuksetta viihdyin siellä. Vasta viime vuosina isän luona vierailu on alkanut ahdistaa, syynä on isän lievänsorttinen alkoholismi. Musta tuntuu, ettei isä edes haluaisi olla mun kanssa selvänä. Se on loukkaavaa, että hän ei pysty olemaan selvänä mun ollessa siellä, vaikka olen hänelle sanonut sen satuttavan. Mä olen huomenna menossa isäni luokse, ja mua todellakin pelottaa, että isä on siellä humalassa. Mulla on maailman ihanin isä silloin, kun hän on selvänä. Humalassa ollessaan hän muuttuu itsekkääksi ja... no, käniläiseksi. Se on loukkaavaa ja pelottavaa. Mä en enää oikein saa kerrottua isälleni tunteistani, sillä pelkään loukkaavani häntä. En ihan oikeasti tiedä, mitä tekisin tän asian kanssa. Pelko meinaa viedän järjen ja keskittymiskyvyn kokonaan.
 
Huom harmaana
Sun on vaan pakko sanoa isällesi että et halua että hän on kännissä ja todeta että jos ei pysty olemaan vierailusi aikana selvinpäin, et tule ollenkaan.
Tiedän että se on vaikeaa, olen alkoholisti-isän lapsi myös.
 
myös isäni oli alkoholisti
sinun ei ole pakko tavata humalaista isääsi. suosittelen vertaistukiryhmää, olisimpa minäkin aikanani tiennyt moisesta

http://www.al-anon.fi/nuorille
 
Mä jouduin nuorena myös vierailemaan alkoholisoituneen äitini luona, enkä uskaltanut kertoa kenellekään millaisia ne viikonloput olivat. Nyt kun olen aikuisena puhunut isäni ja äitipuoleni kanssa he ovat olleet erittäin pahoillaan ja olisivat toivoneet, että olisin kertonut millaista äitini luona oikeasti oli, jotta he olisivat voineet suojella minua siltä, eikä minun olisi tarvinnut sinne mennä.

Neuvoni sinulle onkin, että kerro äidillesi millaista isäsi luona on ja pyydä häntä sopimaan jonkinlaiset pelisäännöt käyntiesi ajaksi. Jos tämä ei onnistu, niin puhu vaikka koulussa kouluterveydenhoitajalle tai jollekin toiselle luotettavalle aikuiselle (kummille, tädille, sedälle).

Muista, että sinun ei tarvitse yrittää peitellä isäsi alkoholismia tai kantaa siihen liittyvää häpeää. Olet isäsi juomiseen täysin syytön, etkä voi siihen mitenkään vaikuttaa! Voimia ja jaksamista, toivottavasti tilanne kääntyy parhain päin! :hug:
 

Yhteistyössä