Alkoholismista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Häirikkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Tällaisia pohdiskeltiin miehen kanssa;

Onko alkoholismi periytyvää, vai onko alkoholistin lapsilla vain alttius sairastua?
Jos alkoholistin lapsi elää jossain toisessa taloudessa, onko hänellä silti alttius sairastua? Eli vaikuttaako ympäristötekijät vain tuohon asiaan, ja lapsilla on alttius sairastua. Ettei ole perinnöllistä. Tämmönen keskustelu meillä tänä iltana.. :whistle: :D

Mä olen miettinyt samaa. Miehen veljellä (22 vuotta miestäni vanhempi) on ollut ongelmia viinan kanssa ja nyt samoin miehelläni. Ikinä eivät ole samassa taloudessa asuneet, joten kyllä mä olen siihen tulokseen tullut, että jotenkin periytyvää se on.

Kulkeekos teidän mielestä alttius itsemurhan tekoon suvussa? Eli jos isä tappaa itsensä niin onko lapsella alempi kynnys tehdä itsemurha kuin esimerkiksi lapsella jonka suvussa kukaan ei ole tehnyt itsemurhaa?
Mun mielipide on että itsemurhan tekemisen kynnys alentuu jos joku lähisuvusta on sen tehnyt... Tämä pohdinta on jatkoa tuolle alkoholistisuudella ja masennukselle ;)
Mielestäni nuo kaikki kolme "kulkevat suvussa" ja alttius tulla alkoholistiksi tai masentua on suurempi sellaisilla ihmisillä joilla noita on suvussa, kuin sellaisella kellä niitä ei ole.
Toki ympäristötekijöilläkin on suuri vaikutus asiaan, mutta yllättävän monen alkoholistin suvusta löytyy alkoholisteja. Itseasiassa ei tule ketään sellaista alkoholistia nyt mieleen jolla ei suvussa olisi alkoholistia. :whistle:

Äitini on alkoholisti,kuivilla 10v. Itse vannoin etten koskaan viinaan koske,mutta koskimpa kuitenkin,harvn tosin. Nyt olen miettinyt,kun vaikeita aikoja elelen, että mitenkähän kävisi,jos mulla ei tuota lasta olisi. Saattaisin sortua hukuttamaan murheeni pulloon,vaikka sitä tapaa olen ikäni inhonnut ja halveksinut.

isäni oli alkoholisti.minulla ei mitään ongelmaa. eikä 3 veljellänikään.

Mä en pysty uskoo tohon että menis geeneissä. Uskon että juomisen aiheuttaa elämäntilanteet. Ihminen ajautuu elämäntilanteiden mukaan johonkin ratkaisuun. se että toinen retkahtaa,ei jaksa enään yrittää tee sitä että lapsi tekis niin. eniten siihen vaikuttais ehkä käyttäytymis malli.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
isäni oli alkoholisti.minulla ei mitään ongelmaa. eikä 3 veljellänikään.

Mä en pysty uskoo tohon että menis geeneissä. Uskon että juomisen aiheuttaa elämäntilanteet. Ihminen ajautuu elämäntilanteiden mukaan johonkin ratkaisuun. se että toinen retkahtaa,ei jaksa enään yrittää tee sitä että lapsi tekis niin. eniten siihen vaikuttais ehkä käyttäytymis malli.

en minäkään usko.
uskon malliin ja siihen että mies juo, jos ei tunne itseään rakastetuksi vanhempiensa taholta. naine n masentuu samassa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Jostain luin, että alkoholistin lapsesta tulee 50% joko alkoholisti tai sitten ei. Sitä en tiedä, miten ne absolutistit on luokiteltu, koska monet alkoholistien abolutisti lapset ovat sitä mieltä, että alkoholi on heille ongelma.

En tiedä onko näin, mutta itselleni heräsi tästä sellainen ajatus, että koska alkoholistin lapsi ei ole koskaan saanut tervettä kuvaa alkoholin käytöstä on hänen suhteensa siihen valmiiksi ongelmallinen.Ei siis ole kuvaa miten alkoholia voisi käyttää normaalisti, kun on nähnyt alkoholistin väärinkäyttävän sitä.

Molempiin, alkoholismiin ja masennukseen voi vaikuttaa geenit eli perimä. Kuitenkin ympäristö vaikuttaa myös suurelta osin ja ihmisen luonne. Kaikille nämä eivät periydy, alttiutta saattaa olla. Ja voi tulla molemmat, vaikkei perintötekijöissä näitä oliskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Kulkeekos teidän mielestä alttius itsemurhan tekoon suvussa? Eli jos isä tappaa itsensä niin onko lapsella alempi kynnys tehdä itsemurha kuin esimerkiksi lapsella jonka suvussa kukaan ei ole tehnyt itsemurhaa?
Mun mielipide on että itsemurhan tekemisen kynnys alentuu jos joku lähisuvusta on sen tehnyt... Tämä pohdinta on jatkoa tuolle alkoholistisuudella ja masennukselle ;)
Mielestäni nuo kaikki kolme "kulkevat suvussa" ja alttius tulla alkoholistiksi tai masentua on suurempi sellaisilla ihmisillä joilla noita on suvussa, kuin sellaisella kellä niitä ei ole.
Toki ympäristötekijöilläkin on suuri vaikutus asiaan, mutta yllättävän monen alkoholistin suvusta löytyy alkoholisteja. Itseasiassa ei tule ketään sellaista alkoholistia nyt mieleen jolla ei suvussa olisi alkoholistia. :whistle:

Kulkee tuo itsemurha-alttiuskin suvussa turkimusten mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Cartel:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:

Kulkee tuo itsemurha-alttiuskin suvussa turkimusten mukaan.

Näin on.
Tiedän perheen jonka äiti, kaks poikaa ja äidin sisko ovat tehneet itsemurhan. Kolmas poikakin yritti, yhdessä kaverinsa kanssa; kaveri kuoli, mutta hän itse jäi henkiin :/

Isäni oli alkoholisti.Sen seurauksena kuolikin vajaa kaksi vuotta sitten.
Isän juominen on vaikuttanut minuun siten että suhtaudun varauksella viinaan.Juon melkoisen vähän..

Yhteistyössä