Alkoholismista asiaa! Voiko ihmistä saada mitenkään hoitoon ilman, jos ihminen ei itse halua...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Minulla on lähipiirissä tapaus, joka huolestuttaa minua. Mies juo joka ilta itsensä humalaan (ei ymmärtääkseni tarvitse enää edes kovin paljon viinaa siihen tilaan pääsemiseen) ja sitten seuraavana aamuna ajaa autolla töihin... tässä nyt kuitenkin eniten huolestuttaa kotitilanne, sillä tuon miehen pitäisi pystyä huolehtimaan iltaisin myös kodista: lemmikkieläimistä ja sairaasta puolisosta. Mutta yleensä viina vie voiton ja sitten hän joko sammuu kesken illan tai jos on hereillä, niin kotihommien hoitaminen on tuurista/muistista kiinni... :( Eli onko mitään keinoa miten tuon ihmisen saisi lähtemään (katkaisu)hoitoon?

Työnantaja ei (kai) tiedä alkoholismista, koska mies kuitenkin pystyy (ilmeisesti) työnsä hoitamaan edellisillan juomisesta huolimatta. Alkoholin käyttö on kuitenkin (lähes) jokailtaista, ei päiväsaikaan, vaan yleensä klo 18-21 väliin sijoittuvaa. Mitä kautta asiaa voisi hoitaa eteenpäin, ilman että minä (ilmiantaja) paljastuisin? En haluaisi tuon miehen vihaa niskaani.

Tarve hoidolle on kuitenkin suuri, sillä on kyse omasta mutta myös muun ihmisen ja eläintenkin turvallisuudesta jne. Aikaisemmin on yritetty puhua "järkeä" mutta ei puhe mene perille, väittää vaan ettei hän ole alkoholisti ja toisaalta myös sitä, että muut ei ymmärrä miten tiukassa viinasta eroon pääseminen on eikä hän edes niin paljon sitä ota (mitä nyt joka ilta suurinpiirtein).

Pakkohoitoon ei saa ketään ellei pystytä aukottomasti todistamaan että hän olisi vaarallinen itselleen tai ympäristölleen ja pelkää tenuttaminen ei siihen riitä, ei vaikka jois enemmänkin..

Et jos puhe ei mene perille, ei siinä enää vaihtoehtoja ole.

Pakkohoitoon ei saa ketään ellei pystytä aukottomasti todistamaan että hän olisi vaarallinen itselleen tai ympäristölleen ja pelkää tenuttaminen ei siihen riitä, ei vaikka jois enemmänkin..

Et jos puhe ei mene perille, ei siinä enää vaihtoehtoja ole.

Eikä välttämättä saada hoitoon vaikka olisikin vaarallinen itselleen ja/tai muille. Eräs tuttu on alkoholisti/sekakäyttäjä ja on tuomittu monesti pahoinpitelyistä, ryöstöistä jopa tapon yrityksistä.. Istuu muutaman vuoden linnassa ja pääsee takaisin siviiliin jatkamaan riehumista. Mitään hoitoja ei edes tarjota. Nyt oli itse hakeutunut hoitoon, mutta eipä ollut siltikään päässyt!

Onko työpaikallaan järjestetty jonkinlaista hoitoonohjausta työterveyshuollon kautta? Jos ihminen ei itse halua itseään auttaa, ei ulkopuolinenkaan pysty asialle oikein mitään tekemään. Juttele ihmisen kanssa ja pyydä menemään vaikka sinne työterveyshuoltoon puhumaan asiasta. Jos ei mene, niin sitten ei mene. Jokaisen elämä on kuitenkin hänen omissa käsissään loppujen lopuksi.

Lopettamiseen tarvitaan omatahto.Se lähtee itsestä,jos ei ole halua lopettaa,ei siihen auta katkot,eikä mitkään muutkaan hoidot.Hoidon loputtua suunnistetaan alkoon,kauppan tai baariin.
Pakkohoitoon ei alkoholistia saa,eikä siitä olisikaan mitään hyötyä.

Jos läheisten puhe ei tehoa... työterveyslääkäri? työnantaja? joku muu taho? kuka voi puuttua asiaan? sellainen taho, joka todella osaisi selvittää tälle miehelle että on alkoholisti ja pitäisi hakeutua hoitoon... vai eikö ole mitään tehtävissä?

vaan myös puolisonsa, joka vuodepotilaana ja täysin miehensä vastuulla. Ja toki ne lemmikkieläimet myös. Ja se pelottaa, että mitä sitten kun puoliso lopulta kuolee... mies ratkeaa ja juo itsensä hengiltä tai ainakin talon alta.

[QUOTE="minä";25366289]Jos läheisten puhe ei tehoa... työterveyslääkäri? työnantaja? joku muu taho? kuka voi puuttua asiaan? sellainen taho, joka todella osaisi selvittää tälle miehelle että on alkoholisti ja pitäisi hakeutua hoitoon... vai eikö ole mitään tehtävissä?[/QUOTE]

Jos ei myönnä itselleen olevansa alkoholisti, ei siinä muiden puheet auta.

Setäni tappoi itsensä juomisellaan, kyllä oli lääkäri monta kertaa varoittanut ja puhunut, kuinka käy jos jatkaa. Oli tehollakin pariin otteeseen, siellä lääkäri sanoi että seuraavan kerran kun juot se on henki pois. Vajaan vuoden oli raittiina kunnes ratkesi taas. Ja se olikin sitten se viimeinen kerta.

[QUOTE="minä";25366289]Jos läheisten puhe ei tehoa... työterveyslääkäri? työnantaja? joku muu taho? kuka voi puuttua asiaan? sellainen taho, joka todella osaisi selvittää tälle miehelle että on alkoholisti ja pitäisi hakeutua hoitoon... vai eikö ole mitään tehtävissä?[/QUOTE]

ihminen itse on sitä mieltä ettei ongelmaa ole,eikä hoitoa tarvitse, niin siinä ei minkään tahon, eikä minkäänlaisen toisen ihmisen puheet auta pätkän vertaa.näin se vaan on. Nimim: alkoholistin kanssa 7v.elänyt, luojan kiitos,en enää.

[QUOTE="minä";25366332]vaan myös puolisonsa, joka vuodepotilaana ja täysin miehensä vastuulla. Ja toki ne lemmikkieläimet myös. Ja se pelottaa, että mitä sitten kun puoliso lopulta kuolee... mies ratkeaa ja juo itsensä hengiltä tai ainakin talon alta.[/QUOTE]

No voit yrittää puhua sairaan puolison omilleen/laitokseen tms. muualle asumaan ja tehdä lemmikeistä eläinsuojeluilmoituksen jos ei niitä hoida. Poliisille voit ilmoittaa humalassa ajamisesta. Mutta hoitoon ei kukaan tuota alkoholistia voi pakottaa.

[QUOTE="minä";25366077]

Työnantaja ei (kai) tiedä alkoholismista, koska mies kuitenkin pystyy (ilmeisesti) työnsä hoitamaan edellisillan juomisesta huolimatta. Alkoholin käyttö on kuitenkin (lähes) jokailtaista, ei päiväsaikaan, vaan yleensä klo 18-21 väliin sijoittuvaa. Mitä kautta asiaa voisi hoitaa eteenpäin, ilman että minä (ilmiantaja) paljastuisin? En haluaisi tuon miehen vihaa niskaani.

[/QUOTE]

Se nyt ei hitto soikooon ainakaan auta, jos ilmiannat miehen työnantajalle. Nyt mies juo vain iltaisin. Jos saa potkut, hän tulee juomaan 24/7, koska ei tarvii enää olla työn takia ilman viinaa.

Yhteistyössä