Alkoholinkäytöstä vielä, noin yleensä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarmoerkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tarmoerkale

Jäsen
09.04.2007
929
1
16
Tuo jouluavaus aiheesta oli ihan mielenkiintoinen.

Kertokaas te, jota aina vastaatte näihin kyselyihin., että "meillä ei todellakaan juoda lasten aikana, vaan silloin kun otetaan, juodaan kunnolla ja lapset on muualla."

Ehkäpä siinä sitten luulee olevansa johdonmukainen ja fiksu uskotellessaan lapsilleen, että vanhemmat eivät koskaan juo.

Minun korvaani tuollainen logiikka kuullostaa lähinnä seuraavanlaiselta:
"en pysty hallitsemaan alkoholikäyttöäni, siksi en juo kohtuudella. Yhtä tai kahta lasillista viiniä ei kannata edes ottaa, koska se ei nouse kunnolla päähän. Jos on pakko juoda, vien lapset suosiolla pois koska tiedän, että juomiseni ei ole lasten katsottavaa, otan siis aina kunnon perseet kun ylipäätään otan. kerron kaikille, että meillä ei juoda lainkaan, jotta minua pidettäisiin hyvänä ihmisenä, eikä kenellekään tule mieleen, että pelkän alkoholia ja sen aikaansaamaa vaikutusta minussa ja puolisossani."

Anteeksi nyt vaan tas jo valmiiksi. Mielestäni huomattavasti järkevämmät ja turvallisemmat lähtökohdat tulevaa "alkoholiuraa" silmälläpitäen antaa lapselleen silloin, kun näyttää omalla esimerkillään, että alkoholi voi kuulua aikuisten juhlaan silloin, kun sitä osataan käyttää kohtuudella. Siihen ei kuulu mitään tabuluonnetta perheen sisällä, ei hyssyttelyä eikä salailua perusteetonta ylisuojelua kenenkään taholta.

Samoilla linjoilla olen, paitsi niiden kohdalla jotka ei muutoinkaan pidä alkoholijuomista, niin toki heidän ei tarvitse sitä opettamalla opettaakkaan lapsilleen. Kunhan eivät myöskään opeta sitä että kaikki alkoholinkäyttö on pahasta ja huonoa.

Mutta entäs kun se yksikin alkoholiannos tuntuu jo päässä? Olen niin pienikokoinen, etten todellakaan pysty ottamaan yhtään ilman etteikö se tuntuisi. Siksi pidättäydyn täysin alkoholista lapseni läsnäollessa. Enpä ole ennemmin tullut ajatelleeksi, että raitis koti onkin pahaksi lapselle...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta entäs kun se yksikin alkoholiannos tuntuu jo päässä? Olen niin pienikokoinen, etten todellakaan pysty ottamaan yhtään ilman etteikö se tuntuisi. Siksi pidättäydyn täysin alkoholista lapseni läsnäollessa. Enpä ole ennemmin tullut ajatelleeksi, että raitis koti onkin pahaksi lapselle...

En minäkään.

Mun kun ei vaan tule otettua yhtä tai kahta tässä kotosalla, ei siinä sen kummempaa.
Ja juhlimaan kun lähden, aloitan illan hyvin usein lapsettoman kaverini luona, joten eipä poika siis juurikaan alkoholinkäyttöni näe. Ei siinä silti ole mitään salattavaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vb:
No miksi ihmeessä pitäs tissutella vaan lasten takia...Kyllä sen alkoholin käytön voi opettaa myös ilman, että sitä tarvii itse juoda.

Tietenkin, ystävä hyvä. Tarkoitinkin, että jos ei lasten aikana juo mitään, mutta sitten kun lapset ovat poissa juodaan niin että sammutaan hankeen. Ei absolutismissa mitään vikaa ole, jos noudattaa sitä oikeista vaikuttimista johtuen.

Olen niin samaa mieltä ap:n kanssa.
Enkä nyt tarkoita niitä, jotka ovat ikänsä olleet raittiita tms.
Kukin taas tyylillään.

Mutten ymmärrä, miksi pitäisi jättää se saunaolut juomatta tai lasi viiniä ruuan kanssa, jos siihen on tottunut ennen lapsiakin.

Se, että lapset näkevät kohtuukäyttöä, on ihan ok eikä ainakaan pahaksi.

Tuolla eteläisemmässä Euroopassa on ihmisillä tämän asian suhteen mielestäni parempi asenne.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
No miksi ihmeessä pitäs tissutella vaan lasten takia...Kyllä sen alkoholin käytön voi opettaa myös ilman, että sitä tarvii itse juoda.

Tietenkin, ystävä hyvä. Tarkoitinkin, että jos ei lasten aikana juo mitään, mutta sitten kun lapset ovat poissa juodaan niin että sammutaan hankeen. Ei absolutismissa mitään vikaa ole, jos noudattaa sitä oikeista vaikuttimista johtuen.

Silti se taitaa olla pienempi paha kuin sammua lasten aikana sinne hankeen. :/

No nyt mä ymmärsin pointtisi. Äitini oli muka aina selvinpäin, ominsanoin. Mutta kummasti se vaan tuli känniin joka vessareissulla, eli meillä ei juotu lasten nähden vaan salassa.

No kuulehan, eihän se tarkoita sitäkään, että tarvii ihan örvikset vetää vaikka harvemmin ottaisi ja sillon isommin.
mitä sä nyt mahdat tarkottaa tolla viimesellä lauseella? Mitkä ovat oikeat vaikuttimet?

Alkuperäinen kirjoittaja Maiju:
Joo o... Ettei ap vaan yritä paikata omaa huonoa omaa tuntoaan sillä, et hän ottaa ja näyttää "vain" esimerkkiä lapsille...

Ei, en yritä :laugh: Juon nytkin punkkua, ja pojat ei ole paikalla. Juon tämän lasillisen koska teki sitä mieli, mutta en opetusmielessä. Olet aika hassu kyllä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:

En minäkään.

Ihanaa että teillä on miehetkin sellaisia jotka eivät koskaan ota pisaraakaan. Niitä on harvassa.

Ilmaiset asian mainiosti. :D

Ihan varmasti täällä palstalla on ihan fiksujakin absoja, mutta jostain aina sikiää niitä, jotka paheksuvat yli kaiken KAIKKEA alkoholin käyttöä lasten läsnäollessa ja jotka eivät kertakaikkiaan tajua, että ei se alkoholi kaikille ole ongelma.

Kaikki eivät ole alkoholistiperheestä vaan ihan taviskodista, jossa alkoholi ei ole tabu tai ongelma. Ja kaikki eivät ole sellaisia, että pitää vetää kaksin käsin pää täyteen ja sammua ruokapöytään lasten silmien alle. Jotkut osaavat kohtuukäytön ja joillakin on aikamoisen terve suhde alkoholiin. Sen tajuaminen saattaa olla näille "ei ikinä koskaan missään yhtään pisaraa" kai jotenkin vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:

En minäkään.

Ihanaa että teillä on miehetkin sellaisia jotka eivät koskaan ota pisaraakaan. Niitä on harvassa.

Niinpä, onni on ollut puolellani kun mieheni löysin =)

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Meillä saatetaan toisinaan juoda yks tahi kaks, juhannuksena useempi, mutta jouluna meillä ei juoda vettä vahvempaa en minä, ei ukko eikä kukaan joka kynnyksen yli astuu. SE on vissi se.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi juuri jouluna ette juo mitään? Vaikka sitä viiniä ruuan kanssa tai vaikka olutta saunan päälle?

mitä sä nyt mahdat tarkottaa tolla viimesellä lauseella? Mitkä ovat oikeat vaikuttimet? [/quote]

Mä näkisin, että väärät vaikuttimet olla juomatta ovat ainakin ne, että jeesustellaan joka suuntaan kun "alkoholi on niin kamala aine eikä meillä selaista koskaan kun me ollaan niin hyviä ihmisiä ja tiedetään, että jos juo lasillisen, tulee heti alkoholistiksi...." ja tätä noudatetaan ja tolkutetaan lapsille jotka sitten uskovat jo eskari-iässä, että jokainen, joka käy alkossa on suunnilleen saatanasta. Jos joku on humalassa, mennään toiselle puolelle katua ja tuhistaan lapsille, että aivan kauheaa tuollainen, äiti ja isi eivät koskaan....jne.

Oikeista vaikuttimista en osaa sanoa, ne ovat henkilökohtaisia. Alkoholistien on suotavaa tietysti olla absolutisteja, jotta sairaus pysyy kurissa. Pitkäaikaissairaat ja mielenterveysongelmaiset saisivat juoda vain vähän tai olla juomatta, jotta asiat eivät mene huonompaan suuntaan, ja jos kokee, että ei halitse juomistaan on syytä olla juomatta.

Joku tuossa aikaisemmin taidokkaasti irrotteli taas sanoja asiayhteyksistään toteamalla, että (ilmeisesti) minä olisin vaittänyt raitista kotia pahaksi lapselle. En viitsi edes kommentoida tätä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
Mun periaatteeni on, että kukaan ei ole kännissä mun lapsen seurassa.

Miten sen voi varmistaa? Tarkoitat varmaan, että tietoisesti vältät tilanteita, joissa ihmisiä olisi humalassa lapsesi nähden. Onko se helposti järjestettävissä?

Yhteistyössä