Alkoholin välttely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilottelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä salasin juomattomuuteni yksillä 50-vuotisjuhlilla kantamalla muille drinkkejä koko illan. Kukaan ei huomannut ettei yksikään lasillinen ollut itselleni :D Nämä olivat siis bileet päivänsankarin kotona ja istumapaikkakin vaihteli sen mukaan kenen kanssa sattui minäkin hetkenä juttelemaan. Toinen hyvä keino on tilata esim vodkaa colalla/spritella tms ja jättää se vodka pois :)

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Heipsistä. Jos ei tietäisi että olisi raskaana niin miten raskaus ja alkoholi reagoivat keskenään? Eli jos juot, oksentaako heti, jos sattuskin raskaana olemaan? Kokemuksia? Kellään sattunut, että juonut alkoholia ja huomannutkin olevansa raskaana?

Oliks tää provo??? siis ei sitä mitenkään ulos oksenna,samalla lailla se alkoholi uppoaa kuin ennenkin! siksi onkin tärkeää tehdä testi heti ku menkat on myöhässä,jos on ryyppäämään lähössä!

Nostetaanpa tämä hyvä ketju taas ylös kesän juhlakauden jo ollessa vauhdissa!

Itselläkin on vastaava ongelma nyt viikonloppuna edessä: lauantaina on hyvän kaverin polttarit, mutta saatan olla jo raskaana. Yleensä en todellakaan lasiin sylje, joten en oikein tiedä miten väistäisin juomisen tällä kertaa. Aion tehdä perjantaina testin (kp 21/29), ja jos se näyttää negaa, olen sitten täysin huoletta. Mutta jos sieltä paukahtaakin edes heikko plussa, niin sitten ei kyllä luonto anna periksi juopotella, vaikka periaatteessa ennen (pois jääneitä) menkkoja ei voi sikiölle haittaa aiheuttaa. Onneksi tuli viimeksi otettua sen verran liikaa, että voisin yrittää sillä verukkeella venyttää juomisen alkua niin pitkälle ettei muut huomaa... Tai sitten voisi ostaa alkoholitonta valkkaria pullon, sitä muut ei ehkä huomaa yhtä hyvin kuin siidereitä tai oluita. Onneksi sentään ravintolatupakointi on loppunut, eli yksi ongelma on poistunut!

Tämä ei toimi ehkä ravintolassa, mutta itse olen käyttänyt tätä ansiokkaasti kotibileissä, saunailloissa ym.
Ota siis tyhjä tölkki esim. siideriä ja täytä se vedellä (tai limulla ym.). Sitten vaan juot tölkistä ja käyt täyttämässä sitä tarpeen vaatiessa. Vesi on mielestäni paras, koska otan aina tölkin mukaan vessaan ja täytän sen taas siellä.
Kukaan ei ole huomannut mitään, eikä tarvii selitellä, miksi en juo alkoholia....

Minä jätin työpaikan "kesäjuhlat" kokonaan väliin. Ei näin alkuraskaudessa viitsi antaa työkavereille pienintäkään vinkkiä mahakasvustostani. Kerron sitten kesälomien jälkeen, jolloin kaikki varmemmalla pohjalla.

Ei välttämättä kuulu tähän ketjuun, mutta auttakaa!!

Luulen olevani raskaana mikä olisi maailman ihanin asia (olen jo 30v ja kihloissa). Menkkojen pitäisi alkaa näinä päivinä, joten varma en voi olla vielä. Asia on niin, että olen nauttinut todella paljon alkoholia lähiviikot mahd. hedelmöityksestä lähtien (viikon ulkomaanmatka, kahdet polttarit jne), ja tietenkin humalassa polttanut tupakkaa kuin korsteeni.

Ihan rehellisesti, voiko alkio/sikiö olla vahingoittunut tästä. Ymmärtääkseni alkio kasvaa sikiöksi vasta viikkojen jälkeen joten tämän ei pitäisi vaikuttaa, mutta epäilen todella.

Sitten se NOLOIN asia. Häpeäkseni myönnän, että mieheni kokeili ekstaasia noin pari päivää ennen mahdollista hedelmöitystä. Onko mahdollista että tämä vaikuttaa sikiöön?? Ajattelen, että nautittu huume vaikuttaa tietenkin spermaan ja sitä kautta sikiöön.

Kiitos vastauksista etukäteen! Ja tiedoksi, etten tarvitse huume- tai alkoholivalistusta. Emme kumpikaan huumeita käytä, tämä ekstaasin käyttö oli joku pölö kokeilu normaalisti rationaaliselta ja kiltiltä mieheltäni

Siihen asti voi huoletta ottaa viinaa, kun menkat ei ole vielä myöhässä. Joten sinäkin, jolla oli kiertopäivä 21/29, en olisi huolissani! Tuskin mikään raskaustesti edes ole niin herkkä, että vielä tuossa vaiheessa plussaa näyttäisi. Sitten vasta kun testi näyttää plussaa, pitäisi alkoholi jättää pois.

Itelleni kyllä kävi pieni moka. Olin kaverin polttareissa ja vedin viinaa aika surutta. Edelliset menkat oli pari viikkoa myöhässä joten en osannut epäillä raskautta. Menkat oli tuossa vaiheessa vasta päivän myöhässä. No, pari päivää polttareitten jälkeen tein sitten raskaustestin ja plussaahan se näytti. En kuitenkaan ole viitsiny ottaa stressiä tuosta, kävin juuri ekassa neuvolassa ja terkkari rauhoitteli että ei hätää, noin käy varsin monelle alkuraskaudessa kun ei vielä tiedä olevansa raskaana. Mutta jatkossa sitten nollalinja:)

Tämä on kyllä hyvä ketju ja tosiaan näin kesällä ajankohtainen. Itsekin olen käynyt terasseilla, häissä jne. Raskauteni on vielä niin alussa (viikko 9) etten halua vielä kellekään kertoa. Terassilla olen ottanut vaan limsaa, eikä sitä ole kukaan ihmetellyt, kun olen autolla. Häissä olen kaatanut tyhjään kaljapulloon vettä ja juonut sitä samaa pulloa koko illan. Välillä olen käynyt täyttämässä lasin vessassa, niin kuin joku muukin kertoi. Ei kukaan mitään ole epäillyt. Juhannuksesta pitäisi vielä jotenkin selvitä:) Voin kyllä juoda limsaa ja täytellä kaljapulloja vedellä, mutta ihmiset saattaa ihmetellä rauhallista käytöstäni.. yleensä kun otan viinaa, muutun paljon puheliaammaksi ja saattaa herättää epäilyksiä, kun en humallu ollenkaan.. No, katsotaan nyt kuinka käy.

Itellä on kyllä maha jo sen verran kasvanut, ettei enää tarvi peitellä =) rv 32
Itellä ei normaalistikaan ole ollut mitään tilannetta jolloin olisin joutunut salaamaan, ainut ehkä viime uusivuosi kun olin kuskina.. Oli tuttavat kyselleet toisiltaan vuorotellen, että miksän se oli kuskina. Totesin vaan että avoni ei pääse useinkaan ottamaan töidensä vuoksi, eli hälle se etu että voi ottaa kun mahdollista ja että seuraavana päivänä pitää jonku olla ajokunnossa ja olla poikaa hakemassa eri paikkakunnalta. Ja ei nyt muutenkaan tee mieli.

Tohon alkoholin juontiin ennen kuin raskaudesta on tieto, sanoisin vaan sen verran että alkoholin nauttiminenhan pitäisi heittää pois jo silloin kun suunnitellaan lasta ja heitetään ehkäisy pois. Näin minä olen kuullut. En kiellä, ettenkö olisi itse ollut ennen plussausta kaatokännissä (kirjaimellisesti =)) mutta minunkaan tietojeni mukaan sikiölle ei ole haittaa siitä niin kauan kuin ei tiedä olevansa raskaana. jos en ihan väärin muista niin joskus 7 raskausviikolla sikiön ja äidin veri yhdistyy tms, eli sen jälkeen kaikki mitä nauttii vaikuttaa jossain määrin sikiöön (en nyt tarkoita mitään yhtä olut pulloa tms....)

Itse olin viimeviikonloppuna häissä ja menimme sitten Baarin kabinettiin jatkoille ja hyvällä omalla tunnolla tilasin alkoholittomia drinksuja ihan senkin varjolla että eihän niitä muuten tulisi koskaan ostettua.

Jäävesi on itselleni ollut pop aina baareilun lomassa, et voihan sitä vettä juoda ja jos joku kysyy niin todeta, että välillä on hyvä juua vettäkin että jaksaa illan. =)

Mukavaa kesää odottajille. ja muillekin tietennii

Niin, siis alkoholin juonnista ei periaatteessa ole haittaa sikiölle siihen saakka, kunnes sikiöllä on yhteinen verenkierto äidin kanssa. En nyt muista tarkkaan koska se tapahtuu, mutta olisko n. viidennen raskausviikon paikkeilla? Valistakaa joku viisaampi jos tiedätte tarkemmin. Tietysti kannattaa alkoholin käyttö lopettaa heti kun plussa pärähtää tikkuun, mutta siis vaarallistahan se ei ole jos kännit vetää menkkojen oletetun alkamispäivän tienoilla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tippanen:
Niin, siis alkoholin juonnista ei periaatteessa ole haittaa sikiölle siihen saakka, kunnes sikiöllä on yhteinen verenkierto äidin kanssa. En nyt muista tarkkaan koska se tapahtuu, mutta olisko n. viidennen raskausviikon paikkeilla? Valistakaa joku viisaampi jos tiedätte tarkemmin. Tietysti kannattaa alkoholin käyttö lopettaa heti kun plussa pärähtää tikkuun, mutta siis vaarallistahan se ei ole jos kännit vetää menkkojen oletetun alkamispäivän tienoilla. :)

Sikiöllä ja äidillä EI OLE missään vaiheessa yhteinen verenkierto! Sen sijaan istukan ja napanuoran kautta kulkee sikiöön ravintoaineita ja muita aineita, niin myös alkoholia. Sikiö ei voi saada äidiltä alkoholia ennen kuin on kiinnittynyt kohtuun. Olettaen että kiinnittyminen tapahtuu noin viikko ovulaation jälkeen, sikiö voi saada alkoholia äidin kautta noin kp 21 alkaen, riippuen tietysti kierron pituudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Faktoja aineiden imeytymisestä:
Sikiöllä ja äidillä EI OLE missään vaiheessa yhteinen verenkierto! Sen sijaan istukan ja napanuoran kautta kulkee sikiöön ravintoaineita ja muita aineita, niin myös alkoholia. Sikiö ei voi saada äidiltä alkoholia ennen kuin on kiinnittynyt kohtuun. Olettaen että kiinnittyminen tapahtuu noin viikko ovulaation jälkeen, sikiö voi saada alkoholia äidin kautta noin kp 21 alkaen, riippuen tietysti kierron pituudesta.

Siis ei se kyllä taida ihan niinkään mennä että kp 21 eteenpäin sikiöön kulkeutuisi aineet äidin verenkierrosta, koska silloin menkat eivät vielä ole myöhässä, eli tuleva äiti ei mitenkään voi tietää olevansa raskaana. Ihan alussahan sikiön ravinnonsaannin takaa ruskuaispussi, eikä kiinnittymisen aikoihin istukkaa (jonka kautta siis äidin nauttimat aineet sikiöön suodattuu) ole vielä olemassakaan! Muistaakseni Prisman "Elämä ennen syntymää" dokumentin mukaan alkio, eli siinä vaiheessa vasta alkeellinen solukimppu, kiinnittyy kohtuun ja vasta siellä jakautuu tavallaan kahtia, toisesta puoliskosta tulee sikiö ja toisesta istukka. Monet ovat sanoneet ettei siinä n. viikon 7 paikkeilla tehdyssä ensimmäisessä ultrassa vielä edes näkynyt istukkaa, vaan sikiö ja ruskuaispussi.

Itse muuten testasin aika lailla oletetun negan tänä aamuna (siis kp21/29). Se kertoo ainakin siitä ettei raskaus ole päässyt alkamaan varkain jo edellisestä kierrosta, mutta toki testi voi vielä muuttua plussaksi kunhan kierto etenee ja jos menkat jää pois. Mutta tässä välissä aion heittää lapsentekoajatukset huoletta pois mielestä ja keskittyä huomenna juhlimaan ystävääni hyvällä omallatunnolla! :)

Kaikki tuntuvat olevan nollalinjalla. Onko ketään minunlaistani? kerran viikossa kun saunomme otan yhden keskioluen. Tiedän että olisi parempi ilman mutta... Mitä haitallisia aineita siinä oluessa on alkoholin lisäksi? Joskus kokeilin alkoholitonta mutta se on pahaa. Joku kirjoitti aikaisemmin oluen haitallisuudesta mutta ei tarkentanut. Olen koittanut löytää tietoa mutta turhaan.

Mua niin ärsyttää tämä perisuomalainen meininki, että jos viina ei kelpaa pitää olla joku TODELLA hyvä syy. Minä sanoisin ihmettelijöille että joo, olen alkoholisti ja ollut nyt 2 kuukautta kuivilla. Että ei maistu kiitos vaan.

Mulla on samoja vinkkejä kuin on annettu jo aikaisemmin tässä ketjussa.

Baarissa voi tilata greippilimsaa, se näyttää ihan lonkerolta. Tai sitten pelkkää kokista, kukaan ei erota sitä kossukolasta. =) Kotibileisiin tosiaan tyhjiä pulloja mukaan, joihin kaataa jotain muuta juomaa. Jos tarjoillaan esim. viiniä laseissa, kastaa vaan huulensa juomassa ja pitää samaa lasia koko illan ja/tai "unohtaa" lasin jonnekin pöydänkulmalle. Muut kun kittaa tarpeeksi, ne ei huomaa ollenkaan että yksi ei juo. =)

Onneksi ei tartte paljoa selitellä itse kun harvoin missään käyn ja jos käynkin, niin juon vain muutaman lonkeron ja sitten siirryn vesilinjalle (tai lähden nukkumaan!). Kaverit tietää sen eikä ihmettelis yhtään jos joisin vain keltasta jaffaa.

Nyt kesällä olis kyllä ihana istua terassilla ja juoda sen lonkero tai pari mutta tein päätöksen plussatessani että olen abso nyt ainakin tämän ekan kolmanneksen. Aion sallia itselleni heinäkuun festareilla/terassikäynnillä vaikka puolikkaan lonkeron mutta senkin tosi hitaasti ja veden kanssa. Ja saahan sieltä varmaan alkottoman drinkin jos vain pyytää. Toi greippilimsa pitää kyllä testata ensi viikolla kun mennään kavereiden kanssa syömään, porukassa on yksi joka ei tiedä että odotan eikä tartte vielä tietääkään ;o)

Alkuperäinen kirjoittaja oluen haitat?:
Kaikki tuntuvat olevan nollalinjalla. Onko ketään minunlaistani? kerran viikossa kun saunomme otan yhden keskioluen. Tiedän että olisi parempi ilman mutta... Mitä haitallisia aineita siinä oluessa on alkoholin lisäksi? Joskus kokeilin alkoholitonta mutta se on pahaa. Joku kirjoitti aikaisemmin oluen haitallisuudesta mutta ei tarkentanut. Olen koittanut löytää tietoa mutta turhaan.

Olen vk 26 ja olen ottanut viinilasillisen suunnilleen kerran kuussa ruoan kanssa. Nollalinja on lääkärien mukaan sen takia, että monilla suomalaisilla on ongelmallinen suhde alkoholiin, paras pitää nollalinja, kun jos antaa jonkun sopivan määrän, siitä lipsutaan.

Itse noudatan kans nollalinjaa ja hyväksi havaittu huijausjuoma on puolet omppumehua ja puolet vichyä, näyttää ihan siideriltä ja maistuukin aika samalta. Myydään myös valmiina Friss-sarjassa kaupoissa. Baarimikolle kun kertoo ohjeen, niin ainekset löytyvät joka putiikista. Kannattaa kokeilla myös viinimarjamehuun. Myös Holsten-olut on maistunut, on mielestäni oikeasti lähes oikean bissen makuista. Tosin normaalitilassakin suosin 1-olutta :) turhan alkoholin välttämiseksi.

Päivittäin alkoholia ei muuten raskaana ollessa missään nimessä kannata nauttia, toisin kuin joku väitti. Neuvolassahan suositellaan nolla-linjaa, turvallisia rajoja kun ei ole tässä asiassa.

Yhteistyössä