Alkoholin välttely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilottelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pilottelija

Vieras
Kesä on parhaimmillaan kaikenlaisine festareineen, terassiressuineen, grilli-iltoineen ja mökkireissuineen, joihin kaikkiin liittyy helposti alkoholi... Selväähän on, että alkoholia ei nautita raskauden aikana.

Mutta, mutta... Kun plussa on vasta NIIN tuore, että siitä ei halua kertoa edes ystäville, niin miten vältellä alkoholia em. tilaisuuksissa. Alkoholiton siideri? Autoilu? 'Lääkekuuri'? Kertokaa parhaat vinkkinne! Kiitos!

No, joko menemättä ko tilaisuuksiin tai kertomalla totuus. itsellä on sama tilanne edessä ja aion mennä. En itse meinannut kertoa, jos joku kysyy, niin sitten sanon totuuden. Kyllähän se varmasti heti huomion herättää, kun aikaisemmin en ole todella ollut kuivin suin. En usko että lääkekuurit tai autolla tulo menis kohdallani läpi. Mutta tietenkin, jos olet aikaisemminkin paljon ollut autolla, niin varmasti menee.

No minä en käytä alkoholia muutenkaan, mutta ainakin tuo autoilu on hyvä syy olla juomatta :). Itse olen aina juonut limsaa (sekä terassilla, festareilla, ravintolassa että grilli-illoissa ym.) hyvällä omallatunnolla, eikä 'miksi'-kyselyjä kauheesti ole tullut. Tietysti, jos sulla on kaveriporukassa ollut tapana juoda, niin onhan se varmaan vähän hankalaa yhtäkkiä muuttaa tapoja. "Oudommassa" porukassa varmasti kelpaa selitykseksi (jos joku kyselee) ettet juo...vaikkapa kaloreja välttääksesi tai koska haluat vähentää/lopettaa. Jos aiot olla "nollalinjalla" raskauden (ja jopa imetyksenkin) ajan, lopettaminen on kuitenkin melko kuvaava sana - vähintään 9 kk:ksi :D.

Ehkäpä muilla on parempiakin vinkkejä ;)... Toivottavasti saat jonkun hyvän 'tekosyyn' ettei kaikki heti arvaa! (Mun salaisuus meinasi paljastua, kun en juonut kahvia...) ;)

Mulle määrättiin ennen raskautta 10 päivän kuuri semmosia antibioottipitoisia emätinpuikkoja, joiden kanssa ei saa ottaa pisaraakaan alkoholia tai tulee ihan tuhottoman huono olo ja lääkkeen vaikutus lakkaa. Antibioottikuuri on siis ihan hyvä huijauskeino.

Toinen voisi olla että löit miehesi kanssa vetoa pystytkö olemaan kuukauden juomatta ja kiusausta välttääksesi toimit vielä kuskina :) Laihdutuskuuri on myös hyvä syy näin kesällä varsinkin ja vielä jos pidät oikein luennon kuinka paljon kaloreita mikäkin drinksu pitää sisällään..

Onnea sinulle odotukseen! :)

Ravintolassa onnistuu pieni huijaaminen hyvinkin: ensin vähän viivyttelet ja käyt tiskillä kun kaverit on jo tilanneet. Alkoholitonta olutta saa tosi monesta paikasta ja 1% alkoholia sisältävää Stowford Press -siideriä paikoista, joissa monipuolinen valikoima.

Bileissä, joissa on vähän enemmän porukkaa koolla, ota lasi punaviiniä, tms ja sen kanssa vettä. Kun vähän liikuskelee lasin kanssa paikasta toiseen, kukaan ei huomaa, että juot koko ajan pelkkää vettä.

Lääkekuuri on on myös ihan hyvä, mutta kannattaa lisätä, että vatsa on mennyt siitä ihan sekaisin, niin voi hyvällä omalla tunnolla rampata myös vessassa koko ajan:) ja kaikki ymmärtää, ettei tee mieli juoda...

Itsellä on tästä aika paljon kokemusta, kun takana oli km, eikä tosissaan halunnut kertoa asiasta kovin aikaisessa vaiheessa.

Ravintolassa voi tilata tiskiltä (jos siis menee yksin tiskille) vaikka vissyä ja kertoa muille juovansa kossuvissyä tai gintonicia. Mä tein kyllä niinkin, että otin bileissä tarjotun siiderin ja join sitä toooodella hitaasti. Niin on sitten koko ajan tölkki kädessä, mutta kun kaikilla on meno päällä, niin kukaan ei huomaa, että se on koko illan se sama.

juu tuota laakekuuria olen itsekin kayttanyt syyna, tosin huolehtivaisten ystavien keskella tuli sitten huono omatunto kun piti alkaa kehitella tarinaa sitten tulehduksista ja muista..mutta jotain oli keksittava kun juhlissa en yleensa tipatta ole ollut. nyt sitten vasymyksen vuoksi on tullut kieltaydyttya illanvietoista kokonaan, ei vain jaksa..

noista alkoholisuosituksista muuten, aika janna miten eri maissa suhtaudutaan asiaan.. suomessa (siis puhun nyt suomalaisista aihetta kasittelevista kirjoista, lehdista ja nettisivuista) ollaan aika nollalinjalla, muutaman lasillisen viinia/oluen voi ottaa koko raskauden aikana. englannissa taas pidetaan lasia viikossa sopivana, hollannissa lasi paivassa on raja.. tosin kaikissa lukemissani julkaisuissa painotetaan sita etta tieteellisia todisteita millekaan hyvaksyttaville rajoille ei ole koska haittavaikutukset ovat aina tapauskohtaisia, ainoastaan suurella kertakulutuksella on selva merkitys esim mieluummin yksi lasi joka paiva viitena paivana kuin viisi lasia kerralla..
kuubalainen tuttavani kertoi etta heilla uskomuksena on etta raskaana olevan naisen PITAA juoda yksi olut paivassa jo b vitamiinien ja oluthiivan terveellisyyden vuoksi..tieda sitten hanta..

itse olen punaviinia naukkaillut silloin talloin, yks lasi 2-3 viikon valein jos on ulkona kayty syomassa. eipa tuo kylla maistukaan kovin..

Virtsatietulehdukseen määrättävä antibiootti Nitrofur C aiheuttaa antabusreaktion alkoholin kanssa, joten sitä voisi käyttää hyvänä tekosyynä. Lisäksi kyseinen lääke voi aiheuttaa pahoinvointia ja virtsiitin alussahan joutuu vessassa ramppaamaan aika lailla, joten tuosta hyvät verukkeet oudolle käytökselle/oireille =)

Itse täytin pari tyhjää siideripulloa vedellä tai mehulla ja täydestä meni.
Kukaan ei edes kysy mitään. Itsekin välillä säikähti kun hoksasi juovansa siitä pullosta ja sitten vasta muisti että siinähän on mehua vaan.

Moi! Olen kuullut että erityisesti olut sisältää erityisen paljon ja haitallisesti sikiöön vaikuttavia ainesosia. Eli annos viiniä ja annos olutta ei ole sama asia.

Heh heh, baarissa hyvä keino on tilata siideri ja iso jäävesi, lipitellä muka situkkaa pikkukulauksilla (kun oikeesti juokin sitä jäävettä) aina kun joku katsoo ja sitte sanoa päin naamaa että tää on jo ainaki 5 siideri mitä juon. Ja sitte valitella että kun niissä on niin paljon kaloreita ja näin kesällä tulee helposti yhden baari-illan saldona 2000 ylimäärästä kaloria! Ja sitte vetoot johonki iltalehden juttuun viimeviikonlopulta...

Kyllä ne uskoo aikansa, mutta ennen pitkää sekään ei mene läpi ja lääkekuurilla ei voi olla kokoaikaa..

En halunnut valehdella ystävilleni, kun ei valehtelu muutenkaan kuulu tapoihin. Ihan heti en kuitenkaan halunnut kertoa, joten sanoin aluksi viettäväni tipatonta aikaa. Se meni ihan hyvin läpi, sillä vaikka yleensä olen alkoholia nauttinutkin pippaloissa ja illanvietoissa, juuri samoihin aikoihin muutama muukin (miespuolinen) ystävä vietti tipatonta kuukautta.

Join pari kertaa alkoholitonta siideriä eikä kukaan kysynyt mitään. Tosin paikalla ei silloin ollut parhaita ystäviäni.

Ystävien kanssa vietettiin eväsretkeä, joka sitten jatkui baarin puolelle. Mulla oli siideripulloissa vettä ja baarissa olin vessassa kun muut tilasivat. Kun itse sitten pääsin tiskille, yksin, otin "vodkaspriten" - ilman vodkaa. Eikä kukaan huomannut / kysynyt mitään.

Raskaus on niin alussa, etten kertakaikkiaan halua vielä kertoa kenellekään.

jos menet bileisiin joihin viedään omat juomat niin toi mehua tms. siideripullossa on hyvä idea. Itse laitoin pulloon pommacia ja kaadoin sitä jopa lasiinkin eikä kukaan epäillyt mitään :) Toki jos viet useamman pullon kandee pitää ne laukussa eikä laittaa yhteiseen jääkaappiin, ettei tule vahingossa otettua väärää pulloa.

Baarissa saa myös aivan ihania alkoholittomia drinkkejä kun vaan pyytää. Itse sain kyllä juhannuksena pahoja katseita terassilla kun masu näkyy jo ja join alkoholitonta drinkkiä (oli muuten makeen näköinenkin). Kaverit toki tällöin jo tiesivät, mutta muut istujat mulkoilivat pahasti, kun eivät tiennneet että lasissa oli vain mehuja sekaisin :(

Täytynee ottaa osaa keskusteluun. Monesti on puhuttu että ihan alkuraskaudessa voi juoda vielä alkoholia. Mutta mikä sitten lasketaan tuohon alkuraskauteen? Kyllähän se vaavi siellä koko ajan kehittyy.

vieras, tällä "alkuraskaudella" viitataan aikaan jolloin et vielä tiedä olevasi raskaana, eli ennen kuin kuukautiset ovat myöhässä. Sikiö elelee siinä vaiheessa vielä ruskuaispussin ravinteiden varassa, eikä äidin nauttimat ainekset pääse vahingoittamaan sikiötä.

Mä pidän säännöllisesti tipattomia kausia ja välillä käyn muutenkin autolla bileissä/klubeilla joten kukaan ei varmasti ihmettele tilannetta sitten kun (toivottavasti) tulen raskaaksi. :)

Hassua että jotkut puhuu täällä että mitä tehdä kun on raskaana ja baarissa ja pitäisi tilata.. Minulla itselläni jäi baariin menot heti siitä hetkestä lähtien kun plussan sain. Ei olisi tullut mieleenkään mennä kavereiden kanssa baariin, kun siellä on aina niin älytön tupakan savu! Ja kaikkihan me tiedämme että sellaisen ilman haistelu on TODELLA pahasta!
Ystävien illan istujaiset olivatkin sitten toinen juttu.. Siellä join limua.

Jostain olen lukenut että yksi annos alkoholia ei aiheuta haittaa (0,33 III-olut, siideri tai lonkero, 12 cl valkkaria tms.). Itse join kesälomalla yhden siiderin lähes joka päivä... yksi pullo suht hitaasti nautittuna aiheuttaa tuskin kenellekään humaltumisen oireita...eikä siis näin ollen vaurioita sikiöllekään. - Toki nollatoleranssi on paras vaihtoehto niin lääkkeiden, tupakan kuin alkoholin suhteenkin.

Ravintoloissa ja pippaloissa löytyy noita erilaisia vaihtoehtoja... Itse olen ottanut yhden siiderin ja sitten vettä tai limua. Kapakoihin en edes kyllä halua mennä tupakansavun vuoksi niin kuin joku toinenkin kertoi.... huono olo siellä vain tulee!

Nipsuukkalle lähinnä, että ei kai tässä joka viikonloppuisesta baarikärpäsenä olosta ole kyse. Meikäläisellä on vielä edessä ennen rv 12 läheisen ystävättären polttarit ja häät ja muuta pippaloa joihin olisi kiva mennä. Mukava saada vinkkejä, miten ei ole pakko heti antaa tiliä muuttuneista juomatottumuksista. Meidän kaveriporukassa ainakin arvaisivat heti mistä on kysymys!

Nipsuukkalle lähinnä, että ei kai tässä joka viikonloppuisesta baarikärpäsenä olosta ole kyse. Meikäläisellä on vielä edessä ennen rv 12 läheisen ystävättären polttarit ja häät ja muuta pippaloa joihin olisi kiva mennä. Mukava saada vinkkejä, miten ei ole pakko heti antaa tiliä muuttuneista juomatottumuksista. Meidän kaveriporukassa ainakin arvaisivat heti mistä on kysymys!

Heipsistä. Jos ei tietäisi että olisi raskaana niin miten raskaus ja alkoholi reagoivat keskenään? Eli jos juot, oksentaako heti, jos sattuskin raskaana olemaan? Kokemuksia? Kellään sattunut, että juonut alkoholia ja huomannutkin olevansa raskaana?

Yhteistyössä