Alkoholin runsaskäyttäjälle vaatimus juomattomuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Millainen uhkavaatimus on mielestänne järkevää ja kohtuullista jos mies juo/tissuttelee usein? Siis toki jokainen tilanne on omansa, mutta tuli vaan mieleen että onko kovin kohtuullista sellainenkaan että laitetaan mies valinnan eteen , nainen tai alkoholi? Siis jos viinan juonnista ei ole aivan erityistä haittaa. Olisiko naiselle kiva jos mies sanoisi, että joko herkut tai minä silloin kun kroppa ei ole enää yhtä kevyt kuin 2-kymppisenä? Eikö se ole aika kohtuuttoman suuri vaatimus, että koko loppuelämäksi pitäisi jostain omasta nautinnosta luopua sen takia ettei se tapa/harrastus/ilo miellytä kumppania?
Monissa ketjuissa ollaan sitä mieltä, ettei katseltaisi miestä joka ottaa kännit viikonloppuna tai joka toinen viikonloppu. Mussuuttako ne naiset itse herkkujaan vain sen 17 grammaa kerran vuodessa?

Toki jokainen voi asettaa puolisolleen ihan sellaiset uhkavaatimukset kuin haluaa. Jos mieluummin on ilman miestä, kuin juovan miehen kanssa, niin onhan se huomaavaista varoittaa miestä etukäteen, niin mies voi valita, miten haluaa jatkaa.

Jos siitä alkoholinkäytöstä koituu haittaa muulle perheelle niin kyllä sillon voi asettaa ihan kunnon uhkavaatimukset. Jostain karkin syönnistä tuskin kukaan kärsii kohtuuttomasti. Vähän eri juttu joku esteettinen haitta kuin alkoholista koituva haitta.

Jos on alkoholiongelma niin eipä siinä uhkavaatimukset auta, juoja valitsee aina alkoholin. Kyllähän suhteessa molempien pitää ottaa toistensa tunteet huomioon. Jos toinen haluaa jatkaa juomista voi toinen valita haluaako jatkaa puolison kanssa.

Kukaan ei riehu, huuda, oksenna ympäriinsä, rähjää, tappele, puhu typeriä, menetä muistiaan hyväskän takia! Mutta kaikki nämä ovat alkoholin seurauksia eli se niistä yhtäläisyyksistä. Lisäksi vaikka olisi syönyt minkätahansa määrän hyväskää on silti kykenevä hoitamaan lapsia, ajamaan autolla, menemään töihin ja herkkuja syönnin jälkeen ei tarvi maata sängyssä seuraavaa päivää.

Eipä se välttämättä ole niin paljon eriasia. Esimerkiksi joku "tietoinen" 30kg herkuilla haalittu ylipaino voi esim. rajoittaa pariskunnan yhteisiä harrastuksia. Toinen haluaisi samoilla metsässä ja toinen ei pysty on liian tukeva. Pitäisikö silloin lihavempi jättää ja ottaa avioero?
Samaan tapaan kuin runsasm mutta ei yletön juominen...

Jos siitä alkoholinkäytöstä koituu haittaa muulle perheelle niin kyllä sillon voi asettaa ihan kunnon uhkavaatimukset. Jostain karkin syönnistä tuskin kukaan kärsii kohtuuttomasti. Vähän eri juttu joku esteettinen haitta kuin alkoholista koituva haitta.

Niin, kyse ei ollut siitä että oksentaisi ja hakkaisi vaimon joka kerta ;) Siis koskaan. Vaan, että juo paljon, mutta harvemmin siten että se mitään haittaa. Muutakuin, ettei juuri silloin ole kumppanin mieleen.
Ei kuulosta kovin kivalta sekään, että lapset 20 vuotiaana kysyy, että miksi muuten erositte? No nainen vastaa, että koska mies ryyppäsi. Sit kysytään, että hakkasiko, rellestikö ja oliko pois töistä? Ei ollut, mutta kun vaimo vaan ei tykännyt kun juodaan kaljaa viikonloppuna.
Hyvä syy hajottaa perhe jos toinen ei olekaan juuri sellainen kultapoika kuin pikkuvaimo haluaisi?

Kukaan ei riehu, huuda, oksenna ympäriinsä, rähjää, tappele, puhu typeriä, menetä muistiaan hyväskän takia! Mutta kaikki nämä ovat alkoholin seurauksia eli se niistä yhtäläisyyksistä. Lisäksi vaikka olisi syönyt minkätahansa määrän hyväskää on silti kykenevä hoitamaan lapsia, ajamaan autolla, menemään töihin ja herkkuja syönnin jälkeen ei tarvi maata sängyssä seuraavaa päivää.

Avioeroon ei nykyisin juridisesti tarvita mitään erityistä syytä. Riittää että osaa jättää paperit käräjäoikeuteen.

Jos ei halua katsella tissuttelua tai haistella viinanhajuista miestä, ei ole pakko. Alkoholismin kehittyminen voi olla salakavalaa, kyllä siitä rauhallisesta, ei-riehuvasta tissuttelijastakin vääjäämättä kehittyy alkoholisti kun se tarpeeksi paljon ja tarpeeksi kauan tissuttelee.

Ja mmitä muuten opn "juominen paljon mutta niin että siitä on harvemmin mitään haittaa?" Kyllä paljon juomisesta on aina haittaa, jos ei muulle niin juojan omalle elimistölle.

Mä olen joskus tehnyt uhkavaatimuksen silloiselle poikakaverilleni: joko minä tai juopottelu. Kaveri oli oikein mukava ja "kunnollinen mies", mitä nyt joka ilta muutama olut ja kaikki vapaa-ajan harrasteet pyöri pubin tai bileiden ympärillä ja kaikki viikonloppupäivät meni siihen, että se nukkui pitkään.
Laitoin opintolaisnasta nostetun 500 euron setelin jääkaapin oveen magneetin alle ja sanoin, että saa sen, jos on juomatta 40 päivää. Ja selitin samalla, etten jaksa katsella jatkuvaa pöhnää. No, kaveri otti ja suuttui ja piti sellaisen palopuheen ja puolustelun juomisen hauskuudesta ja kuinka hänellä on rento kaveripiiri jonka mä pilaan nipotuksellani...
Siihen jäi se suhde, enkä ole kyllä katunut päivääkään. Itsekään en mukiin sylje, mutta musta on mukava tehdä muutakin viikonloppuisin kuin elää öisin.

Karkkia ei voi verrata alkoholiin. Exä joi joka päivä muutaman annoksen olutta. Yksi syistä eroon.

Mitä vitun haittaa on jos syö kerran viikossa esim. patukan? Vaikuttaako se esim. käyttäytymiseen huonolla tavalla?

No mä sanoin miehelle että voi valita joko perheen tai alkoholin, valitsi perheen. Oikein tai ei.
Tosin sanoin että saa kyl ryypätä niin paljo ku haluaa kunhan tekee sen jossain muualla ku kotona, eipä toi oo oikein missään käyny. Pari saunakaljaa ois ok mutta miehellä se sitte äkkiä lipsahtaa niin ettei pari enää riitä.

Siis en halua että juo kotona.
Ja jos mies haluais esittää tollasen karkkivaatimuksen niin todennäköisesti jättäisin sit karkit syömättä, tosin mun pahe on leipä joten ei karkkien lopettaminen vaikuttaisi mun painoon mitenkään. Joskaan ei noi tosiaan oo verrannollisia asioita. Ootko itse asunut lasten kanssa tissuttelijan/alkoholistin kanssa?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
mä en katsois miestäni ryypäämässä tai edes tissuttelemassa joka viikko
eikä hän kattelis mua jos lihoisin huomattavasti.
jokainen valitsee sellaisen puolison kuin haluaa ja mun mielest on ihan oikein et myös eroaa jos ei miellytä. jos toinen muuttuu täysin niin sisäisesti kuin ulkoisesti niin miksi jatkaa jos ei elämäntyyli enään kiinnosta?

Karkkia ei voi verrata alkoholiin. Exä joi joka päivä muutaman annoksen olutta. Yksi syistä eroon.

Mitä vitun haittaa on jos syö kerran viikossa esim. patukan? Vaikuttaako se esim. käyttäytymiseen huonolla tavalla?

No tietysti pieni määrä karkkia tai alkoholia ei ole tässä se pointti. Mutta jos on pahasti esim. suklaa / karkki / herkkuriippuvainen, niin eihän niitä syö sitä yhtä joskus, vaan kantaa kotiin sitten enemmänkin ja oletettavasti syö myös lasten nähden. Lapset kerjäävät -> syövät enemmän herkkuja -> voivat nekin lihoa. Siinä vertailukohta.

No jokainen saa vaatia suhteeltaan mitä haluaa, toisen ei ole suostuttava.
Itse "uhkailin" mieheni vähentämään iltabissejä/ns. turhaan juomista kertoilemalla uhkakuvia siitä, mitä se tekee ihmiselle ulkoisesti ja sisäisesti ajan saatossa, miten se häiritsee unen laatua, joka taas vaikuttaa kaikkeen toimintaan.
Tehosi.

Voihan sitä laittaa vaikka karkin syömiselle "minä vai namit" uhkauksen, mut Ei sitten kannata itkee perään jos joku ei taivu uhkailuun.
Mut en kyllä menis sinänsä vertaamaan päihteitä esim. tuohon herkutteluun.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mun mies tissutteli jossain vaiheessa 5-6xviikossa 1-3 pulloa olutta . Sanoin että mä olen huolestunut että hän on tiellä alkoholismiin mies viittasi kintaalla ja nauroi.
Siihen totesin että kokeilepas olla 2viikkoa täysin ilman alkoholia niin sit uskon että onnistuu.
Aika tiukkaa teki että pystyi olemaan ilman eipä enää tissuttele . Huomas varmaan itsekin kuinka alkoholista oli tullut osa arkielämää.

No tietysti pieni määrä karkkia tai alkoholia ei ole tässä se pointti. Mutta jos on pahasti esim. suklaa / karkki / herkkuriippuvainen, niin eihän niitä syö sitä yhtä joskus, vaan kantaa kotiin sitten enemmänkin ja oletettavasti syö myös lasten nähden. Lapset kerjäävät -> syövät enemmän herkkuja -> voivat nekin lihoa. Siinä vertailukohta.

Siltikin karkki on vain karkkia. Alkoholilla on pahemmat vaikutukset.

Pitkäaikainen alkoholin käyttö lisää vaaraa sairastua parantumattomaan ruumiilliseen sairauteen, esim. aivosurkastumaan, maksakirroosiin, hermorappeumaan, haimatulehdukseen sekä suun, nielun, kurkunpään, ruokatorven ja mahan syöpään. Raju humala johtaa helposti hengenvaaralliseen sydämen rytmihäiriöön. Viinaa runsaasti juomalla ei siis tulla viisaaksi, vaan sairaaksi.

Päihdelinkki > 233 Alkoholin terveyshaitat

Kyllähän siitä ryypiskelystä on haittaa, vaikka ei hakkaisikaan eukkoa joka lauantai eikä joisi asuntoakaan.
Päinvastoin kuin alkkis luulee, hän ei ole hauskaa seuraa, eikä kovin viehättävä muutenkaan. Väsynyt, pöhöttynyt, haiseva ukko ei ole haluttava, vaikka hänellä vielä dokaamisesta huolimatta sattuisikin seisomaan. Toisen tissutellessa vastuu kaikesta jää toisen harteille. Juttelu on älyttömän tympeää humalaisen kanssa. Ja niin edelleen. Eli ei se juominen sinänsä sitten haittaa, mutta kaikki sen sivuvaikutukset kyllä haittaavat niin paljon, että en yhtään ihmettele jos toinen ei oikein enää näe mitään yhteistä jonka vuoksi viitsisi sietää tuota kaikkea.
Juovalla osapuolella vastaavasti on täysi vapaus valita se alkoholi, minkä hän usein tekeekin.

En itse ymmärrä eroa jos toinen nyt viikonloppuisin ottaa vaikka sen pari olutta tms. Niin ettei se vaikuta käytökseen. Toisaalta jos se puolisoa ahdistaa niin isosti niin ehkä he ovat sen verran erilaisia ettei homma toimi.

Itse en kuitenkaan mitään humalajuomista joka viikonloppu - tai joka toinenkaan - katselisi. En silloinkaan vaikkei siihen liittyisi pahoinpitelyä, riehumista jne. Kyllä se silti on perheeltä pois (en hyväksy humalajuomista lasten seurassa ja taas jos toinen on kaikki viikonloput muualla ryyppyreissuillaan).

Itse en näe suklaan syömisen joka viikonloppu aiheuttavan samaa, vaikka siinäkin voi ajatella lapsille näytettyä esimerkkiä. Toisaalta sen salassa syödyn suklaalevyn jälkeen lienee kykenevä hoitamaan lapsia ja tekemään mitä hyvänsä. Piilossa (humala)juomisella on vähän rankemmat seuraukset.

Toki kukin määrittelee itse sen mitä parisuhteessa siirtää. Jos tieto siitä että puoliso syö liikaa suklaata ja ehkä lihookin (sama vaikutus on helposti sillä jokaviikonloppuisella runsaalla juomisellakin) ärsyttää niin että sen takia haluaa erota niin siitä vaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia

Rehellisesti, vaikkei jatkuva makean mättäminenkään hyvästä ole niin mielummin valitsisin sen puolison joka herkuttelee noin joka päivä, vaikka lasten nähdenkin kuin sen joka juo itsensä humalaan joka päivä (rajoittaa jo työssäkäymistä ja edes piilossa juominen ei pysy lapsilta salassa).

Kyllähän siitä ryypiskelystä on haittaa, vaikka ei hakkaisikaan eukkoa joka lauantai eikä joisi asuntoakaan.
Päinvastoin kuin alkkis luulee, hän ei ole hauskaa seuraa, eikä kovin viehättävä muutenkaan. Väsynyt, pöhöttynyt, haiseva ukko ei ole haluttava, vaikka hänellä vielä dokaamisesta huolimatta sattuisikin seisomaan. Toisen tissutellessa vastuu kaikesta jää toisen harteille. Juttelu on älyttömän tympeää humalaisen kanssa. Ja niin edelleen. Eli ei se juominen sinänsä sitten haittaa, mutta kaikki sen sivuvaikutukset kyllä haittaavat niin paljon, että en yhtään ihmettele jos toinen ei oikein enää näe mitään yhteistä jonka vuoksi viitsisi sietää tuota kaikkea.
Juovalla osapuolella vastaavasti on täysi vapaus valita se alkoholi, minkä hän usein tekeekin.

Joo, tän allekirjoitan. Siinä mun kertomassa jutussa painoivat vaakakupissa asiat kuten: katsoimme leffaa vapaapäivän iltana kotona, kaveri ei muistanut aamulla kuinka leffa päättyi, tai kyseli jatkuvasti kesken leffan, että kuka toi on tms.
Kaikki koiriin liittyvä aamupuuhailu tai koulutukset tai muut jäivät mulle, koska tää ei saanut itseään liikkeelle ajoissa, saati jos olis ollut lapsia! Voin vain kuvitella kuinka ja kenen vastuulla se arki (ja varsinkin viikonloput) olis ollut sitten!

Pitkäaikainen alkoholin käyttö lisää vaaraa sairastua parantumattomaan ruumiilliseen sairauteen, esim. aivosurkastumaan, maksakirroosiin, hermorappeumaan, haimatulehdukseen sekä suun, nielun, kurkunpään, ruokatorven ja mahan syöpään. Raju humala johtaa helposti hengenvaaralliseen sydämen rytmihäiriöön. Viinaa runsaasti juomalla ei siis tulla viisaaksi, vaan sairaaksi.

Päihdelinkki > 233 Alkoholin terveyshaitat

Vai että helposti rytmihäiriö :D
Etten nyt sanoisi, että liioittelua, olkookin hyvässä tahdossa. Minä ja muutama kaverini ollaan otettu varmaan yhteensä 2000 kertaa raju kaatokänni eikä kukaan ole koskaan sanonut mistään rytmiksistä tms.

[QUOTE="Vieras";27836861]Vai että helposti rytmihäiriö :D
Etten nyt sanoisi, että liioittelua, olkookin hyvässä tahdossa. Minä ja muutama kaverini ollaan otettu varmaan yhteensä 2000 kertaa raju kaatokänni eikä kukaan ole koskaan sanonut mistään rytmiksistä tms.[/QUOTE]

Siihen en sano mitään. Ei ole mun kirjoittama teksti.

En itse ymmärrä eroa jos toinen nyt viikonloppuisin ottaa vaikka sen pari olutta tms. Niin ettei se vaikuta käytökseen. Toisaalta jos se puolisoa ahdistaa niin isosti niin ehkä he ovat sen verran erilaisia ettei homma toimi.

Itse en kuitenkaan mitään humalajuomista joka viikonloppu - tai joka toinenkaan - katselisi. En silloinkaan vaikkei siihen liittyisi pahoinpitelyä, riehumista jne. Kyllä se silti on perheeltä pois (en hyväksy humalajuomista lasten seurassa ja taas jos toinen on kaikki viikonloput muualla ryyppyreissuillaan).

Itse en näe suklaan syömisen joka viikonloppu aiheuttavan samaa, vaikka siinäkin voi ajatella lapsille näytettyä esimerkkiä. Toisaalta sen salassa syödyn suklaalevyn jälkeen lienee kykenevä hoitamaan lapsia ja tekemään mitä hyvänsä. Piilossa (humala)juomisella on vähän rankemmat seuraukset.

Toki kukin määrittelee itse sen mitä parisuhteessa siirtää. Jos tieto siitä että puoliso syö liikaa suklaata ja ehkä lihookin (sama vaikutus on helposti sillä jokaviikonloppuisella runsaalla juomisellakin) ärsyttää niin että sen takia haluaa erota niin siitä vaan.

Välillä kuulostaa, että joissakin asuu sisällä sellainen pieni sadisti jonka pitää saada kontrolloida toista mielettömästi. Juuri esim. juomiseen on hyvä piikittää. Jos eukko päättää, että känni 2 x kuussa perjantaisin on saatanasta, niin ei muutakuin äijä seinää vasten ja valitsemaan.
Puolison herkutteluun ei saa puuttua, juomiseen saa. Vaikka juominen tapahtuisi baarissa? Jos äijä laittaa pyöristyneen herkkuperseensä ulos (ja ottaa lapset?) niin johan on varsinainen sika.

Minusta parisuhteessa ei pidä sietää sitä mitä ei kertakaikkiaa voi sietää, eikä edes sitä että "miinuksia" on jatkuvasti enemmän kuin "plussia". Alkoholistillahan usein miinuksia on muitakin kuin tissuttelu.