Alkoholin käyttö.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allu

Vieras
Meillä 11 kk vanha lapsi. En juonut koskaan alkoholia raskauden aikana ja sitä ennenkin normaalisti noin kerran kahdessa kuukaudessa kuten useat nuoret tekevät (siis olen nyt 27 v). Lapsen synnttyä en ottanut pisaraakaan puoleen vuoteen, kuten ei aviomiehenikään. Nyttemmin olen ottanut noin kerran kuussa muutaman kaljan tai paukun ja ollut pikkusihnakassa ja tällöin siis mieheni ollut TÄYSIN SELVINPÄIN ja hoitanut lastamme. Jos mieheni on joskus ottanut niin minä en ole ottanut ja toiste päin ja siis pieni sihnakka eli ei perseet olalle ja riehumalla vaan kotona ihan muutama ja kattellut leffoja tms. "Rentoutunut" hyvin hiljakseen lapsen ja isän nukkuessa toisessa huoneessa. Aamulla sitten virkeenä herännyt perheeni kanssa touhuamaan. Nyt yksi ystäväni on sitä mieltä, että olen alkoholisti ja hänen mielestään lastensuojelun pitäisi puuttua (kuulemma äidit eivät saa ottaa koskaan vaikka meis selvinpäin lapsen kanssa) mitä olette mieltä? Olenko alkoholisti ja mitä sanon ystävälleni jos hän ilmon tekee?

Mikäli kirjoitat niin kuin asia on, ystäväsi puhuu aivan höpöhöpöä :whistle:

Käytät mielestä varsin vähän alkoholia, kohtuukäyttöä olisi vielä pikku kännitkin silloin tällöin :o

Siis hyvä sulle, mutta ei todellakaan mitään ongelmaa.
Minkälaista on ystäväsi oma alkoholinkäyttö, onko hän joku hysteerikko vai pelkästään vähän hullu? :xmas:

asia on näin, kun kerroin. Ystäväni käyttää alkoholia, mutta hänellä ei ole lapsia. Koskaa ei olla yhtäaikaa otettu (paitsi hääpäivänä jolloin mies vähän enemmän ja minä yhden lonkeron) ja kai jotkut vanhemmat tyyliin viiniä juo joskus yhtäaikaa? No kuitenkin meillä on sääntönä, että eri aikaan koska eihän sitä koskaan tiedä mitä lapselle tapahtuu yöllä niin toinen on valvomassa selvänä. Ehkä mä sit uskon itteäni etten mikään alkkis oo...ystävä vaan kauhisteli ja oli niin ihmeissään, että siksi piti teiltä kysyä uskonvahvistusta.
,
,

Onko kohtuukäyttö nykyään jo ihan vieras käsite?Vaikka ottais kerran viikossa parit lasit vinkkua tai pari olutta,ni minusta normaalin rajoissa pysytään..Kunhan lasta/vauvaa ei hoida humalainen aikuinen (epävarmat otteet,ym.)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
asia on näin, kun kerroin. Ystäväni käyttää alkoholia, mutta hänellä ei ole lapsia. Koskaa ei olla yhtäaikaa otettu (paitsi hääpäivänä jolloin mies vähän enemmän ja minä yhden lonkeron) ja kai jotkut vanhemmat tyyliin viiniä juo joskus yhtäaikaa? No kuitenkin meillä on sääntönä, että eri aikaan koska eihän sitä koskaan tiedä mitä lapselle tapahtuu yöllä niin toinen on valvomassa selvänä. Ehkä mä sit uskon itteäni etten mikään alkkis oo...ystävä vaan kauhisteli ja oli niin ihmeissään, että siksi piti teiltä kysyä uskonvahvistusta.
,
,

Niin no. Ajattelin vain, että tietääköhän se sun ystäväsi kuinka vähän oikeasti otatkaan? Jos hänelle "pari kaljaa" tarkoittaakin perskännejä, eikä hän ymmärrä sen olevan muuta vaikka sulla se olisi vain pari kaljaa.

Oli miten oli, saathan sinä olla vaikka kaatokännissä kaupungilla kerran kuussa, eikä se silti sinusta mitään alkoholistia tee. Saati lastensuojelun tarvetta.

Hyvä kuitenkin että alkonkäyttösi on noin kohtuullista, ystäväsi tässä on ilmeisesti hiukan sekaisin :whistle:

Niin siis alkoholin käyttö kerran kuussa on normaalin rajoissa,vaikka en käsitäkkään suomalaisten halua kitata viinalla itsensä humalaan.. Mutta siis Alkoholin vaikutuksen alaisena lapsen kanssa oleminen on aina rangaistavaa. Tekstistäsi ei saa käsitystä tarkoitatko että juot muualla vai lapsesi läsnäolessa.. Jos lapsi joutuu olemaan tekemisissä humalaisen vanhemman kanssa se horjuttaa lapsen turvallisuuden tunnetta ja kiintymyssuhde vanhempaan monesti rakoilee. Lasta ei IKINÄ saisi altistaa humalaiselle aikuiselle. Joko lapsen hoitoon alkoholin juonmisen ajaksi tai sitten menee vaikka baariin. Itse tekisin ilmoituksen jos esim.tietäisin että humalainen vanhempi käsittelee tai hoitaa lasta humalassa. Tai jo siitä jos lapsi joutuu "katselemaan" humala hakuista juomista. (tällä en tarkoita viinilasia ruuan kanssa, jos alkoholia juodaan vain yksi lasi.)
Vanhemmalla on velvollisuus olla selvin päin ala-ikäisen lapsensa läsnäollessa.

meillä on ihan normaalia juoda joka ilta pullo olutta/lasi viiniä, kun lapset ovat nukkumassa! Ei siitä yhdestä lasista humalaan tule!! Meillä ei sitten enempää koskaan juodakaan. Ei oteta kännejä koskaan eikä olla koskaan humalassa. Ollaan asuttu keskieuroopassa, jossa ruokajuomana viini ja olut. Ei sitä katsota edes ryyppäämiseksi siellä. Täällä koko alkoholista ollaan tehty jota salaista ja kamalaa, ja siksi kaatokännit salaa kerran viikkoon /kuukauteen. Tuollainen käsitys kuin edellä on monella. Vanhempi ei ole humalainen, jos ottaa lasin viiniä!!!

(tällä en tarkoita viinilasia ruuan kanssa, jos alkoholia juodaan vain yksi lasi.)

Nojoo: Lueppa teksti tarkasti. Kuten sanoin. Yksi lasi viiniä ei ole humalahakuista juomista.

Alkuperäinen kirjoittaja absolutisti:
(tällä en tarkoita viinilasia ruuan kanssa, jos alkoholia juodaan vain yksi lasi.)

Nojoo: Lueppa teksti tarkasti. Kuten sanoin. Yksi lasi viiniä ei ole humalahakuista juomista.

Humalahakuinen juominen ei ole hyväksi, siitä olemme yhtä mieltä.

Silti humalahakuinenkaan juominen, kun se ei toistu kohtuuttoman usein, ei ole alkoholismia.
Jos lapsella on tällä aikaa selvinpäin oleva hoitaja, ei ole aihetta myöskään lastensuojeluun, koska lapsen perustarpeista ja hoidosta on huolehdittu asianmukaisesti.

Tosin ap:n tapaukseen tämä ei liity mitenkään, koska hän käyttää hyvin vähäisesti alkoholia, ja lapsenkin hoidosta on huolehdittu.

Yhteistyössä