Alkoholin käytöstä

Sanokaas ihan suoraan mielipide että mikä on liikaa ja mikä ei. Isäni oli alkoholisti joten olen ehkä vähän "herkkis" tän asian suhteen joten voi olla että niuhotan..

Mies ottaa alkoholia joka viikonloppu. Ja useimmiten vielä niin että menee se perjantai- JA lauantai-ilta. Joskus jää perjantai väliin kun on myöhään töissä mutta jos pääsee perjantaina ajoissa kotiin niin korkataan. Ja juominen on humalahakuista, miehen mielestä on tuhlausta ottaa vain pari kaljaa. Kyllä niitä annoksia menee useampia, niin monta että ollaan humalassa. Joskus enemmän, joskus vähemmän mutta aina kuitenkin niin että näkee selvästi. Lapset on vielä pieniä etteivät ymmärrä..
Ja lomalla tietty menee harva se ilta.

Asiasta olen puhunut jo monta vuotta. Mutta isäntä hermostuu heti kun asian ottaa puheeksi. Mitään ongelmaa ei ole, näin hän on aina juonut, hänestä se on ihan normaalia. Ja selitys aina on, että hän oli vain ihan vähän humalassa. Koska hänen mielestään humala on vasta sitten, kun ottaa niin paljon, ettei aamulla pysty vielä ajamaan..

Audit-testin teki kun kerran pyysin ja siinä tuli kyllä isot lukemat ja punaiselle meni reilusti, mutta mies kuittasi vaan ja sanoi että noi tollaset on vain huuhaata.

Viime kesänä käytiin asiasta pari kertaa juttelemassa perheasiain neuvottelukeskuksessa kun mä halusin jonkun ulkopuolisen näkemyksen siihen. Halusin että joku muu sanoisi, että tuo joka viikonloppuinen juominen on liikaa (kun on vielä pe sekä la). Mut p...kat. Siellä se työntekijä asettui miehen puolelle ja mulle tokas että "vahditko sinä isääsi vai miestäsi?". Selvittiin sitä ongelmaa niin, että jos vaikka ottaisi joko perjantaina tai lauantaina mutta ei molempina iltoina. Mut sama meno jatkuu.

Mies ei siis tosiaan näe mitää pahaa että joka pe- ja la-ilta otetaan. Näinhän on aina ottanut. Mä olen yrittäny selittää, että toi ehkä kuuluu nuoruuteen. Kyllähän sitä itsekin sinkkuna törpötteli joka viikonloppu ja miehenkin kanssa. Mutta kun sitten tuli lapsia niin kyllä multa toi alkoholin käyttö jäi. Jonkun pitää huolehtia lapsista. Otan itse harvoin enemmän, saunaoluita otan pari mut en juuri enempää. Mulle tulee niin vähästä kamala krapula ja miehelle ei taas ollenkaan.

Pystyy olemaan ottamattakin toi mies. Esim. tipattoman tammikuun on viettäny joka vuosi. Mut tänä vuonna se piti päättää sitte niin kunnon kännillä että siivosin miehen oksennuksia lattialta kun oli niin tolkuttomassa kunnossa.

Mikä on liikaa? Olenko vain niuho? Jos en, niin millä saan miehen tajuamaan, että hänen alkoholin käyttönsä on liiallista? Puhuminen ei auta.

Muutoin ei ongelmia, mies on hyvä isä, osallistuu kotitöihin ja lastenhoitoon. Eikä humalassa ole ilkeä eikä väkivaltainen, päinvastoin.
 
Meidän iskälle maistuu kalja kanssa... ja alussa mua se ihmetytti kovin..... itte kun juon sen kerran joskus jopa pari kertaa vuodessa en ymmärtäny et mitä hittoo siittä juomisesta saa..... nyt olen oppinut ymmärtää että jotkut rentoutuu nollaa viikkonsa sillä.... itte en kuuna päivänä rentoutus juomisesta.... ehkä se raja menee siinä jos alkaa ongelmia syntyä.... tokihan ongelma on jo kun sinä siitä kärsit..... tiedän et se puhuminen ei auta miehelle... eihän se nyt osaa aatella asiaa samoin mutta sinun ajattelu tapasi voi asiaa auttaa jos uskallat vaan antaa mielellesi periksi ja hyväksyä asian... mutta sitäkään ei tarvii jos siltä tunnu
 
No mun mielestä joka vkl ois liikaa ja alkoholiongelmaksihan sitä voi sanoa. Se haittaa varmaan sinun elämää ja vaikuttaa lapsiin väkisinkin, vaikka ovatkin pieniä.
Mun mies on nuorena ottanut paljonkin. Lasten myötä ja jo ennen sitä meidän alkaessa seurustella käyttö vähentyi todella paljon. Viimeksi otti uutena vuotena 6 olutta. Ite otan joskus saunan jälkeen intiaani olutta tölkin.
 
mun mielestä et oo niuho. Kyllä joka vkonloppu ryyppääminen varmasti vaikuttaa perhe-elämään. Kait vapaa-aikana on tarkoitus tehdä perheen kanssa muutakin, kuin rentoutua juomalla viinaa. Itse en ole ketään syyttävä tai paheksuva, mutta alkaa kuullostaa tosi alkon suurkulutukselta ja valitettavasti, sellaisella elämäntyylillä on tapana päättyä huonosti.
 
Et ole niuho.
Kysymys kuuluukin, milloin sinä saat rentoutua, jos miehesi on kaikki lomat ja viikonloput humalassa? Enkä tarkoita nyt rentoutumisella sitä, että välttämättä tinttaisit itsesi samaan kuntoon kuin miehesi, vaan lähinnä omaa aikaa.
Minä en tuollaista katselisi.
 
Minusta tuo perheasiainkeskuksen työntekijän käytös oli ammattitaidotonta. Olisiko kohtelu ollut yhtä helläkätistä, jos sinä käyttäytyisit samoin kuin miehesi? Epäilen. Vanhanaikaiselta kuulostaa tuon työntekijän asenne minun mielestäni.
 
Istafra puhuu asiaa, Aivan samoja mäkin mietin, että MITÄ IHMETTÄ sen perheasiainkeskuksen työntekijän päässä on liikkunut kun on tuollaista mennyt möläyttämään???!!! Ja todellakin, noilla juoma tottumuksilla kyllä liikutaan jo suurkulutuksessa. Sitä paitsi, eikö ongelma ole jo silloin olemassa jos toinen näkee toisen alkoholin käytön ongelmana? Eikö sitä nyt voisi olla selvinpäin jos tietää toisen siitä juomisesta kärsivän??
Et todellakaan ole niuho!
 
nipota. Humalahakuinen juominen kaksi kertaa viikossa on minusta oireellista - tai sitä voisi kutsua ongelmajuomiseksi, jos se häiritsee muita perheenjäseniä. Televisiossa pyörii mielestäni hyvä mainos, jossa lapsi on pahoillaan äidin liian kovista, viinin voimistamista hellyydenosoituksista.

Tottakai terapeutti takertuu siihen, että isäsi on ollut alkoholisti, sillä on kovin tavallista että puolisot kontrolloivat toistensa tekemisiä: vapaa aikaa, rahankäyttöä, juomista, jopa syömistä. Olen itsekin nähnyt tilanteita, joissa vaimot nakuttavat ja luovat viileitä katseita miehiinsä, jotka uskaltautuvat ottamaan pari lasia viiniä.

 
Kyllä minustakin miehesi on jo alkoholisti, koska juo noin paljon. Mulla isän isä ja sitten isänikin joivat aika paljon, minä lapsena vein ne tyhjät olutpullot kyläkauppaan. Onneksi isäni sitten raitistui ja nyt minä sekä siskoni joisimme kyllä alkoholia, ei vaan terveys kestä, vaikka mieli tekisi. Onneksi meillä on melko raittiit, kunnolliset miehet molemmilla ! Liika alkoholi johtaa usein perheväkivaltaan tai vakaviin sairauksiin.
 
joskus kun ihminen ei itse tiedosta ongelmaansa, hän vähättelee. suurkulutuksen raja miehillä on 24 annosta viikossa eli esim. 24 olutpulloa. se ettei ole ilkeä tms. kännissä ei vaikuta siihen, etteikö lapset tajuaisi, että toinen ei ole ihan oma itsensä. itse asiassa jos hän juo humalaan itsensä kotona vkonloppuisin, niin se ois lastensuojeluasia nykyisen lastensuojelulain mukaan.
toista ei voi kukaan muuttaa, muutos pitää lähteä itsestä. suosittelisin, että kävisit juttelemassa A-klinikalla, siellä ne ovat ammattilaisia. tai soitat sinne. sehän ei ole tarkoitettu pelkästään käyttäjille. vertaistukea saa al-anonista, lehdistä löytyy ilmoituksia. se on alkoholin käyttäjän omaisille tarkoitettu ryhmä.
yhden ihmisen päihteiden käyttö sairastuttaa koko perheen, joten ihmeessä ei kannata jäädä yksin asian kanssa. olen itse päihdetyöntekijä, joten jotain hajua minullakin asiasta on.
voimia sinulle!
 
Joo, mielestäni miehelläsi on se ongelma, ei sinulla. En minäkään jaksaisi kovin kauan katsella ukkoa, joka viikonloppuisin vetelisi kaljaa/viinaa molempina päivinä!!!??? Johan siitä kärsii lapsetkin.
Olen tästä samaisesta aiheesta joskus aikoinaan käynyt mieheni kanssa keskustelun. Hän on hyvin saman tyylinen kuin miehesi. Hoitaa työnsä hyvin, siivoaa, tekee ruokaa, ei ota kuppia viikolla, mutta sitten kun koitti viikonloppu... Sillon ei meillä ollut lapsia, mutta huomasin, että kärsin jo itse siitä, että toinen on viikonloput joko kännissä tai krapulassa. En ole itsekkään raivoraitis, mutta jotain muutakin voi tehdä yhdessä kuin kännätä? Tein selväksi, että en rupea kilpailemaan kalja+kaverit kanssa. Joko ne valitaan tai minä lähden...
Toistaiseksi se keskustelu on tepsinyt ja on mennyt hyvin. Enää ei jokaikinen viikonloppu ole sitä samaa ränniä ja tehdään yhdessä jotain muuta.
En tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, nyt kun meille on tulossa perheenlisäystä... sen näkee sitten. Toivotaan parasta, pelätään pahinta...
 

Yhteistyössä