Alkoholi+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "angervo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"angervo"

Vieras
Olin eilen kaverini kanssa saunomassa hänen ystävänsä luona. Itse olen rv 11+ , joten lupauduin kuskiksi. mukaan pakkasin itselleni alkoholitonta olutta, se kun maistuu edelleen saunajuomana, holittomana versionakin. Tämä kaverini ystävä on myös raskaana, la joskus maaliskuun alussa, loppusuoralla siis. Leukani loksahtikin auki, kun hän saunassa sihautti auki karhutölkin ja ilmeeni nähtyään totesi vain että jotain iloa tarvii olla äideilläkin.
Kertoi juovansa yhden tai kaksi saunoessaan, jos vanhemmat lapset hoidossa. Enempää aiheesta ei keskusteltu, joi minun nähteni illan aikana kaksi olutta.

Kotimatkalla kysyin kaveriltani, oliko juominen hänen mielestään suotavaa, kun hänen ystävänsä kuitenkin on raskaana. Kaverini kertoi että niin hän on tehnyt kolmene aiemmanki lapsensa kohdalla, juonut odotusaikana välillä 1-2 olutta.

Jäin kovasti miettimään tätä, itse kun olen ainakin ihan nollalinjalla ja kovin herkillä oman raskautenikin vuoksi. Asia ei kuitenkaan minulle kuulu, onnesi kuitenkaan ei ole enemmästä juomisesta kyse. Mutta paska maku jäi suuhun!

Voiko tuollainen vähäinen juominen vahingoittaa sikiötä? Sitäen tiedä kuinka usein tätä tapahtuu, ilmeisesti vain kun muut lapset hoidossa, veikkaan 1-2 kertaa/kk.

Mitä olen joskus hänen lapsiaan nähnyt, ihan normaaleilta vaikuttavat, mutta ei kai siitä alkoholista ihan turhaan paasata?
Kyseessä ei siis ole varsinaisesti minun kaverini, muutoin varmaan asiasta suoraan sanoisinkin...

Sitähän sanotaan, että ei tiedetä mikä se "raja" on joka aiheuttaisi sikiölle vahinkoa.
Mutta tuollainen silloin tällöin saunaolut ei taida sikiötä pääse vammauttamaan.

Itse kannatan myös nollalinjaa raskaana ollessa, mutta toisilla on toiset ajatukset, ja jos se kuitenkin pysyy vain siinä silloin tällöin oluessa niin mikäs siinä.
Eriasia jos humalahakuisesti juo enemmän kuin sen yhden.

mulle neuvolatäti kertoi miks Suomessa suositellaan nolla linja, niin vain siks koska täällä jos yleensä aloitetaan niin juodaan suuria määriä tai jos suositus tulee että saa ota 1-2annosta, äidit ota enemmän, siks 0 linja on suositus ette mopo lähti käsistä, todellisuudessa neuvolatäti sanoi 1-2annosta vaikka joka päivää ei tee mitään

ei se varmaan ainakaan yks maata kaada. itse pidän humaltumista tai hiprakkaa rajana joka ois mulla tullu varmasti puolen pullon kohdilla. en kuitenkaan voinut sietää alkoholin makua raskausaikana niin jätin sitten juomatta kokonaan.

Mulla tuli jo ihan alkoholittomastakin sen verran pahat oksurefleksit et eipä tehnyt mieli juoda, ja halusin muutenkin olla varman päälle. Laskettu aika oli tammikuun lopussa ja olin sunnitellut juovani peräti yhden viinilasillisen jouluna, mut en pystynyt siihenkään. Mut tuskinpa tosiaan pari kaljaa/siideriä mitenkään sikiöön vaikuttaa, sen verran vähän prosentteja. Jos ei muuten raskausaikana töki alkoholi, niin tärkeämpää musta et tajuaa et se yks todellakin riittää.

Mulle sano ihan gynekologian erikoislääkäri että yhden oluen voi ottaa. Jäi kyllä se olut parin hörpyn jälkeen juomatta kun en sit kuitenkaan halunnut. Ja raskausaikana join tuon lisäksi myös vajan desin shamppanjaa, maun vuoksi. :)

Ei siitä yhdestä silloin tällöin varmastikaan ole haittaa mut vaikka välillä tuntu et tekee mieli alkoholia niin ei sitä sitten kuitenkaan halunnut juoda. En oikein ymmärrä miksi ei voisi juoda sitä alkoholitonta versiota sen yhdeksän kuukauden ajan. Eihän se samalle maistu mut kyllä siihen alkoholittomaankin makuun tottuu.

Vasta oli iso metatutkimus aiheesta ja siinä todettiin, että pienistä määristä ei ole haittaa. En vaivaisi päätäni tuollaisella, jokainen itse päättäköön ottaako sen yhden tai kaksi vai jättääkö ottamatta. Se yksi tai kaksi on kuitenkin ihan eri asia kuin joku 2,6 promillen humala.

en ole satunnaisesta oluesta mitään mieltä. Ennen raskaana olevien osastolla juotettiin lepohoidossa oleville äideille konjakkia . Nykyisin vaan tuo kohtuukäytön raja on monella naisella valitettavan korkea ja siinä yhdessä tai kahdessa ei pysytä. Väitän, että ranskalaiset ja italialaiset juovat samalla tavalla odotusaikanakin sen viinilasinsa, mutta se pysyy siinä.

mulle neuvolatäti kertoi miks Suomessa suositellaan nolla linja, niin vain siks koska täällä jos yleensä aloitetaan niin juodaan suuria määriä tai jos suositus tulee että saa ota 1-2annosta, äidit ota enemmän, siks 0 linja on suositus ette mopo lähti käsistä, todellisuudessa neuvolatäti sanoi 1-2annosta vaikka joka päivää ei tee mitään

Kenellekkään ei suositella 1-2 annosta päivässä, on sitten raskaana tai ei.

Ei taatusti ole tehty mitään laajamittaista monivuotista tutkimusta aiheesta. Odottavia äitejä ja sikiöitä kun ei voi altistaa alkoholille tieteen nimissä; valitaan mahdollisimman homogeeniset ryhmät ja tarpeeksi suuret otokset, ryhmälle 1 juotetaan vähän enemmän alkoholia, ryhmälle 2 pari annosta aika ajoin, ja ryhmälle 3 ei mitään, ja sitten seurataan syntyvien lasten terveyttä vuosikausia jotta voitaisiin saada luotettavia tuloksia. Näinollen on varmasti turvallisinta pysytellä nollalinjalla raskausaikana. Yksikään neuvolan täti tai lääkäri EI voi varmana tietona sanoa että pari annosta on ihan okei, koska asiasta ei ole faktatietoa olemassa - he voivat vaan sanoa mutu-tietoa joka voi olla ihan väärääkin.

Kuka "mä join aika ajoin pari kaljaa/siideriä raskausaikana ja ihan terve lapsi tuli" muka voi vauvasta tietää että tälle ei tule isompana esim. oppimisvaikeuksia? Monellako tulee edes mieleen, että kouluikäisen huono koulumenestys & ikäisistään kehityksessä jäljessä oleminen voisikin johtua niistä odotusajan saunakaljoista? Tai kenties aikuisikään ehtineen lapsen lapsettomuus?

Miksi alkoholiton versio ei käy?

Ei taatusti ole tehty mitään laajamittaista monivuotista tutkimusta aiheesta. Odottavia äitejä ja sikiöitä kun ei voi altistaa alkoholille tieteen nimissä; valitaan mahdollisimman homogeeniset ryhmät ja tarpeeksi suuret otokset, ryhmälle 1 juotetaan vähän enemmän alkoholia, ryhmälle 2 pari annosta aika ajoin, ja ryhmälle 3 ei mitään, ja sitten seurataan syntyvien lasten terveyttä vuosikausia jotta voitaisiin saada luotettavia tuloksia. Näinollen on varmasti turvallisinta pysytellä nollalinjalla raskausaikana. Yksikään neuvolan täti tai lääkäri EI voi varmana tietona sanoa että pari annosta on ihan okei, koska asiasta ei ole faktatietoa olemassa - he voivat vaan sanoa mutu-tietoa joka voi olla ihan väärääkin.

Kuka "mä join aika ajoin pari kaljaa/siideriä raskausaikana ja ihan terve lapsi tuli" muka voi vauvasta tietää että tälle ei tule isompana esim. oppimisvaikeuksia? Monellako tulee edes mieleen, että kouluikäisen huono koulumenestys & ikäisistään kehityksessä jäljessä oleminen voisikin johtua niistä odotusajan saunakaljoista? Tai kenties aikuisikään ehtineen lapsen lapsettomuus?

Miksi alkoholiton versio ei käy?

mä en usko että noin pienestä voi jotain tulla... etelässä siitä juodaan ja ihan täyspäisiä lapset on

Itse join odotus aikana pariin otteeseen puoli lasia viiniä ruuan kanssa ja muutaman kerran ykkösoluen saunassa. Ihan on terveitä ja normaaleja nuo lapset. Enemmän uskon röökistä olevan haittaa lapselle, kun kerralaan hyvin pienestä määrästä alkoholia.

[QUOTE="pertti";25392843]Kehtaisitteko ottaa sen 1-2 kaljaa baarissa? Siis jos on raskaana[/QUOTE]

baareja en harrastanut raskaana ollessa, kuten en muutenkaan, mutta kyllä otin satunnaisesti sen 12cl viiniä ravintolassa ruoan kanssa.

Alkoholi parantaa verenkiertoa ja näin ollen lasillinen punaviiniä raskaana ollessa on enemmänkin hyödyksi kuin haitaksi.
Anteeksi nyt vaan, mutta mä en käsitä, miten joku jaksaa nipottaa jostain yhdestä saunaoluesta. Kannattais varmaan pitää huoli omista asioista ja ennen, kun alkaa täälä avautumaan moisesta, niin vois vaikka perehtyä aiheeseen ja selvittää esim. lääketieteen kanta asiaan.

Lisättäköön vielä, että erään tuttuni äidille juotettiin sairaalassa pari viikkoa konjakkia hänen raskaana ollessa ja kerrottakoon sekin, että tuli sitten järjettömän fiksu ja älykäs lapsi.

Yhteistyössä