Alkoholi raskauden ensimmäisillä viikoilla?

Haluaisin tietää kuinka paljon alkoholia olette juoneet ennenkuin tiesitte olevanne raskaana? Millä viikolla olette nyt? Ja jos jollain on jo selvinnyt ongelmia ultrassa mahdollisesti alkoholin takia niin millaisia ne olivat?
 
Viimeksi muokattu:
Meillä oli ihan suunniteltu raskaus, joten alkoholi jäi aikalailla pois siinä vaiheessa kun alettiin lasta yrittämään. Muutaman yksittäisen siiderin taisin juoda, mitään ongelmia siitä ei ole ilmennyt. Nyt rv 39+3 :)
 
Mulla kävi tässä raskaudessa niin, etten tiennyt odottavani, tää siis täysin ylläripylläri raskaus, niin olin tyttöjen kanssa illan vietossa ja tuli otettua sit kuitenkin ihan kunnollakin, niin neuvolasta rauhoittelivat ja sanoivat että niin varhaisessa vaiheessa, tyyliin 3-5 viikkoa, en muista tarkkaan mitä niit oli, ei siitä ollu mitään haittaa.

nyt viikkoja 36+5
 
ekassa raskaudessa joka oli yllätys tuli juotua paljonkin ennen ku sain tietää raskaudesta. olin tietty asiasta huolissaan mut ei kuulemma haittaa niin alussa kun alkiolla on vielä oma verenkierto. tokassa raskaudessa tuli kerran juotua ennen tietoa ja tulihan siitäki sit syyllinen olo vaikka ihan terveitä noi pojat on molemmat. toinen 5-vee on ollu aina ikäistään vanhemman olonen ja fiksu, oppi lukemaan just ku oli täyttäny 5 yms. nuorempi myös ikäsitään vanhemman olonen, oppi aikasin puhumaan yms. tässä kolmannen raskauden alussa en sitte ottanu mitään kun on muutenki toi alkon otto jääny minimiin.
 
Alkoholin haitat eivät pääsääntöisesti näy ultrassa. Kyse on hermomyrkystä, joka aiheuttaa erilaisia oppimis- ja käytösongelmia, jos on jotain aiheuttaakseen. Tietysti selkeät FAS- ja FAE-lapset ovat oma lukunsa poikkeavine piirteineen yms. Riittävä annos alkoholia alkuraskaudessa voi aiheuttaa keskenmenon.

Turvallisia rajoja ei kukaan tiedä. Alkioiden herkkyydessä myrkyille on eroja, yksi kestää paljon ja jatkuvasti, toinen ei juuri mitään edes muutamaa kertaa. Sen vuoksi valitettavasti ei voi yleistää tyyliin, että jos naapurin emäntä otti 5 kaljaa pari kertaa viikossa ja sai normaalisti kehittyvän lapsen, voin itse tehdä saman.

Niin ja alkiolla/sikiöllä on AINA oma verenkierto. Äidin verisolut sikiön verenkierrossa olisivat tappavia.
 
Niin no, kyllä sitä alkoholia on muuallakin äidin kudoksissa kuin vain veressä. Ihmisalkio ei nykytiedon mukaan käytä ruskuaispussia ravinnoksi samalla tavoin kuin muut nisäkkäät, vaan saa ravintonsa kohdun limakalvon soluista kaivautuessaan limakalvoon.
 
toi oli ihan lääkäriltä toi tieto et ei aiheuta haittaa ihan alussa alkoholi. monethan sitä tekee et kerkee ehkä kerran pari juoda ennen ku saa tiedon raskaudesta. niitä yllätysraskauksiaki ku kuitenki on aika paljon. toki kaikkein turvallisinta on olla juomatta.
 
Itsekin olen ihan lääkäri. Yhdessäkään ammattitietokannassa ei väitetä, etteikö haittaa voisi aiheutua. Tosiasia on, että kukaan ei tiedä :(. Mutta siinä vaiheessa, kun äiti paniikissa tulee kyselemään nauttimastaan alkoholista, ei ole mitään mieltä lisätä kauhua lyömällä raakoja faktoja pöytään, vaan jokainen ammattimaisesti toimiva kollega yrittää parhaansa mukaan rauhoitella sanomalla, että TODENNÄKÖISESTI haittoja ei ole aiheutunut. Huono puoli asiassa on se, että sanomiset leviävät faktoina kaikilla keskustelupalstoilla yms, jolloin ihmiset kuvittelevat asiaa vaarattomammaksi kuin se todellisuudessa on. Alkoholi kuitenkin on yksi pahimmista hermomyrkyistä, joita käytössä on.
 
en toki puolustele alkoholin käyttöä vaan yritän tässä rauhottaa että voi olla suht rauhallisin mielin, keskenmenojen syytä kun ei koskaan voi tietää ja ihan alussa raskaus on epävarma joka tapauksessa. oletko kanella lääkärinä törmänny sellaseen että ihan alussa kerran pari alkoholia käyttäny äiti sais vammasen lapsen ja että se johtus alkoholista?
 
Jessi Tuota ei pystytä nykytutkimuksilla mitenkään selvittämään. Syitä alkuraskaudessa aiheutuneeseen vammautumiseen on niin monia, eivätkä alkoholin aiheuttamat muutokset ole mitenkään spesifisiä (lukuun ottamatta FAE- ja FAS-syndroomia). Ja kuten jo aiemmin sanoinkin, alkioiden ja sikiöiden yksilöllisessä sietokyvyssä on eroja. Joissakin tapauksissa voidaan epäillä jonkin tietyn vamman aiheuttajaksi tai ainakin osasyyksi alkoholia, mutta todistamaan sitä ei pystytä. Koska kyseessä kuitenkin on voimakas hermomyrkky, joka voi aiheuttaa vakaviakin vaurioita jo pienillä satunnaisilla annoksilla, ei voi suositella mitään muuta kuin täysraittiutta raskauden ajan. Kyse on kuitenkin todella lyhyestä ajanjaksosta elämässä.
 
täysraittiuden kannalla olen minäkin ja tää raskaus onkin ollu jo paljon ennen raskauden alkua täysin päihteetön. toki muissaki raskauksissa oon ollu täysin raitis sen jälkeen kun raskaus on selvinny.
 

Yhteistyössä