Alkoholi ja alkuraskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymysmerkki?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymysmerkki?

Vieras
Heippa!
Osaiskohan joku vastata tähän..
Voiko sikiö vaurioittua jos nainen raskaudesta tietämättään juo esim. six pacin olutta juhlissa ennen positiivista raskaustestiä? Jos raskausviikkoja ois esim. 3+ risat. Ja näin ollen luonnollisesti kuukautiset eivät olleet jääneet pois.

Kokemuksia? Ajatuksia? Vinkkejä?

No en usko että siitä on tuossa vaiheessa mitään haittaa sikiölle. Mä aikoinani juhlin uutta vuotta aika railakkaasti tietämättä että odotin esikoista, terve poju siitä tuli.

äidin sikiön verenkierto yhdistyy vasta noin rv 8 kun istukka on muodostunut, siihen asti sikiö on turvassa sikiöpussissaan eikä nauttimasi alkoholi sinne kulkeudu

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Ei varmaankaan voi vahingoittua noin alussa. =)

Eikö uusimmat tutkimukset osoita juuri päinvastaista?

Ei taida olla yhteistä verenkiertoa sikiön kanssa noilla viikoilla. Kriittisiä on ajat kuudesta viikosta eteenpäin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Itse en ole kyseistä tutkimusta tehnyt. Asia tuli esille päihdeäitien kanssa erikoistuneen johtoportaan kanssa.

En jaksa alkaa etsimään netistä, josko uusinta tutkimustietoa olisi. Mutta kaksplussan oman vastaanoton lääkärin vastaus eräälle asiasta kiinnostuneen oli mm, tällainen;
Runsas kulutus juuri hedelmöittymisen aikaan voi jopa estää raskauden jatkumisen niin, ettei nainen edes ehdi saada tietää koko varhaisesta raskaudesta.

Minuakin kiinnostaisi tuo aihe.. Kun sitten kun jättää ehkäisyn pois, niin tarkoittaako se sitten samalla että pitää jättää kaikki normaalielämään kuuluva? Jos, niin sitten kai täytyy, mutta kun eikös se voi kestää vuosiakin se raskautuminen? :)

En jaksa alkaa etsimään netistä, josko uusinta tutkimustietoa olisi. Mutta kaksplussan oman vastaanoton lääkärin vastaus eräälle asiasta kiinnostuneelle oli mm, tällainen;

Runsas alkoholin kulutus juuri hedelmöittymisen aikaan voi jopa estää raskauden jatkumisen niin, ettei nainen edes ehdi saada tietää koko varhaisesta raskaudesta.

Yhteistyössä