Alkoholi&imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti :(

Vieras
Täällä potee huonoa omaatuntoa 7 kk vanhan vauvan äiti.Olen lukenut imetystukilistalta tietoa alkoholista ja imetyksestä jossa kerrottiin ettei silloin tällöin kohtuudella juomisella ja tämän jälkeen vauvan imettämisellä ole todettu olevan vahingoittavaa vaikutusta vauvalle.Olen muutaman kerran juonut pari lasia viiniä tai 2-5 olutta jonka jälkeen olen imettänyt vauvaani ilman että olisin pumpannut maitoja pois taikka muutenkaan pitänyt väliä.Nyt sitten on iskenyt huono omatunto asiasta että jos kuitenkin olen tällä toiminnallani aiheuttanut vauvalle jotain vauriota.Miksi en ole jättänyt juomatta tai ollut imettämättä tätä aikaa?!

Onko muita äitejä,jotka olisivat imettäneet juotuaan alkoholia?Vai olenko ainoa lajissani :( Onko muilla faktatietoa asiasta?

Kyllä tuo saamasi tieto pitää paikkansa, äidinmaitoon erittyy alkoholia todella pieni määrä eikä se vaikuta vauvaan. Maitoa ei siis tarvitse pumpata pois vaikka olisi juonutkin hieman. Imetystä ei kuitenkaan suositella humalassa, koska pieni vauva aistii hyvin herkästi äidin kömpelöt otteet ja epävarmuuden, ja tapaturmariski on suurentunut.

Olen myös imettänyt parin viinilasillisen jälkeen, ilman huonoa omaatuntoa. Pieni alkoholimäärä, esim. olut- tai siiderilasillinen voi muuten jopa auttaa maidontuloa...

Siis kyllä voi ns huoletta ottaa muutaman lasillisen tai olusen ja imettää, mutta itse en ole näin toiminut. Imetysaikana en ottanut ollenkaan tai suullisen otin kerran, mutta mielestäni kyllä voi odottaa kunnes imetys loppuu.

alkoholia ei muutamasta lasillisesta imeydy äidinmaitoon suurtamäärää jos ollenkaan, kuten mami05 mainitsi, että olisi kaikki imeytynyt. Mutta jokainenhan tekee kuten tahtoo...en vain käsitä, että jos lapsia tehdään, miksi se alkoholi on silloin vielä niin tärkeää. Kyllä pitäisi jaksaa odottaa, että ainakin imetyksen saa loppumaan. Itse odotin niin kauan ja imetin poikaa melkein 9kk, jolloin hän itse lopetti tissuttelun. Olen nyt kerran käynyt tuulettumassa ja hyvällä omalla tunnolla kun ei tarvitse huolehtia seuraavan päivän antimista. Kerran olen nyt käynyt ja seuraava kerta saa odottaa. Poika on pieni niin vähän aikaa ja kehittyy koko ajan ja en ainakaan tahdo missata mitään hänen suurista etapeistaan. Alkoholia ehdin kyllä vielä ottaa kun olen ensin lapseni tehnyt ja kasvattanut heidät. En tarkoita nyt kuitenkaan sitä, että ettenkö ollenkaan tässä välissä ottaisi, mutta perhe on minulle kuitenkin tärkeämpi kuin alkoholi.

Alkoholia on maidossa tasan yhtä paljon kuin äidin veressä. Jos äiti on muutaman lasillisen jälkeen 1 promillen humalassa, niin maidossa on se sama määrä, 1 promille eli 0,1 prosenttia. Monessa ""alkoholittomassa"" juomassakin on enemmän, ja ykkösoluessakin 2,5 prosenttia. Ei siis nin paljon, että haittaisi vauvaa. Eri asia on tietysti se, onko äiti enää ""turvallinen"" vauvan käsittelijä.

Mä olen edellisen kanssa vähän eri mieltä: mä en ymmärrä, miksi ihmeessä pitäisi olla käyttämättä alkoholia vauvan saatuaan, kun siitä ei ole kenellekkään mitään haittaa? En nyt tarkoita että pitäisi päästä baarikierrokselle vaan esim. lasillista viiniä illalla vauvan nukkuessa, yhtä tai kahta saunakaljaa tms. kohtuukäyttöä. Enkä tarkoita sitäkään että välttämättä pitäisi juoda, vaan sitä, että jos se viinilasi tuottaa nautintoa niin kyllä mä sen hyvällä omatunnolla juon.

Mä luulen että ainakin musta tulisi äkkiä nariseva ja katkera marttyyriämmä, jos joka asiaa ajattelisi noin ""kumpi on tärkeämpi, lapsi vai alkoholi/suklaa/jumppa/mies"". En halua luopua sellaisista iloista joista ei ole lapselle haittaa. Tupakasta luovuin, koska se olisi ollut lapselle haitallista, enkä halua olla huono esimerkki. Alkoholin KOHTUUkäyttö ei musta täytä noita kriteerejä.

Lueskelin tässä tuota pitkää ketjua ja huh,huh. Pitäisi meidän kaikkien mennä itseemme. Miten me naiset aina vaan haukumme toisiamme. Miksei jokainen voi saada tehdä niin kuin haluaa ja sillä siisti. Eri asia on tietysti alkoholistiäidit.

Ja miksi Suomessa alkoholi ja juhliminen aina on sama asia? Minä juon mielelläni viiniä ruoan kanssa eikä tulisi mieleen sen jälkeen ruveta lypsämään. Alkoholia olen käyttänyt säännöllisesti (lue viiniä ruoan kanssa) koko imetysajan. Kertaakaan en ole ollut baarissa tai viihteellä tai humalassa. Minä en tule parista viinilasista humalaan.

Odotusaika on eri asia. Silloin en juonut alkoholia - ei edes tehnyt mieli. Toisaalta en usko, että satunnainen viinilasi silloinkaan olisi haitaksi - ajatelkaa vaikka naisia Etelä-Euroopassa!

Mä olen illanistujaisissa juonut jopa 6 olutta 6 tunnin aikana, ja imettänyt. En kyllä tuntenut olevani kännissä, ja sitä mieltä oli myös alkometri. Tämä nyt oli ainoa kerta noissa määrissä, mutta juon kyllä saunaoluet tai ruoan kanssa viinit silloin tällöin. Mun mielestä tuollaisesta juomisesta ei ole haittaa. Tämä on minun mielipide, ja tutkimustietoakin olen ko asiasta saanut. Alko jopa antaa ""luvan"" juoda itsensä kahden promillen humalaan, mistä ei sen mukaan ole haittaa vauvalle. Itse en siihen lähtisi.
Tiedän että kohta paasaa joku, haukkuu pataluhaksi äidiksi, mikä on niin alkkis, ettei edes vauvan takia osaa olla juomatta. Rakastan vauvaani yli kaiken, mutta oma elämäni ei lopu vauvan saantiin.
Suomessa tuo alkoholi ja vauva on jonkinlainen tabu. Joiltakin naisilta saa aivan käsittämättömiä katseita kaupassa ollessa, jos ottaa siiderin kärryyn jossa istuu reilun vuoden vanha tenava. Voi jeesus, kuinka vanha lapsen pitää olla, jotta saa alkoholia ostaa? Tekeekö ruoan kanssa nautittu viini huonoksi äidiksi? Ovatko esim. ranskalaiset äidit huonoja?
Onko täällä tuomitsevilla äidieillä itsellä jotain häikkää alkoholiin suhtautumisessa, (se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa) sillä olutpullo silloin tällöin on AIKA kaukana alkoholismista, ja lastaan heittellejättävästä äidistä.
Maailmassa on hei vakavempiakin lapseen kohdistuvia ""rikoksia"" kuin esim. 4 annosta alkoholia kuukaudessa imettävällä äidillä.
No niin, antakaa tulla täyslaidallinen!

Itse olen miettinyt myös, että olenko huono äiti kun olen juonut lasillisen viiniä ruan kans tai vähä siideriä ja imettänyt vauvaa. Tietenki alkoholin käytön kans saa olla tarkka, ettei vaan juo niin paljo, että vauva tuntee oloa turvattomaksi.

Tuli tässä mieleen yksi juttu. Kävin vähän aikaa sitten ostamassa viiniä (2l kartongin) ja lapseni oli mukana alkossa. Kassalla työskentelevä sanoi; ""jaa, koko porukalla on lähetty."" En ole kovin usein asioinu alkossa... joten ei kokemusta. Olen miettinyt jälki käteen, että oliko se ajattelematonta mennä lasten kans alkoon. Jotenki jäi vaivaamaan mieltä.

Jos olisi ajattelamatonta mennä lapsen kanssa alkoholia ostamaan niin suurimmassa osassa maailmaa ei sitten voisi mennä kauppaa kun alkoholia saa ruokakaupasta -;)

Minä tunsin kyllä itseni kiusaantuneeksi vuosi sitten tähän aikaan kun meillä oli rapujuhlat ja kävin ison vatsan kanssa ostamassa valkoviiniä ja akvaviittiä. Itse asiassa ihan naurettavaa, sillä tiesinhän itse, että minä en niitä joisi, mutta silti myyjän katse...

Hei!
Itse en sylje pulloon joten on tullut otettua kaljaa vauvan syntymän jälkeen. Itse en imetä enään joten miksi haittaisi vaikka välillä otan. Mä en tissuttele kotona joten kun otan lähden aina käymään kavereiden kanssa tanssimassa. Mulla on aina kotona vauvalle hoitaja joka osaa olla vauvan kanssa (lue. joku täysi-ikäinen jolla on itselläänki lapsia) joten voin huoleti olla ""viihteellä"". Lisäksi tämä hoitaja on aina aamuun asti meillä koska minulle on tärkeää että on varmasti joku joka herää vauvan itkuun. (yleensä kun on ottanut niin uni on niin syvää ettei välttämättä herää vaikka vauva itkisi)
Asun pikkukylällä ja täällä ihmiset heti puhuu että seki oli baarissa vaikka sillä on pieni vauva kotona. Se tuntuu pahalta. Mutta niinhän aina pikkukylissä juorutaan olipa asia mikä tahansa.

Vauvani ei varmasti kärsi vaikka välillä käynkin tuulettumassa. Se on tosiasia.

Ottakaa kantaa!!!

Nautiskeltu on ja vauva vielä täysimetyksellä. Minulla myös tarttui silmään tuo alkoholin ja juhlimisen yhteys. Minä en ainakaan jää lapseni kehitysvaiheista paitsi, vaikka otan viiniä kotona ruuan kanssa;-)

Älä turhaan pode huonoa omaatuntoa! Kyllä äiti-ihminenkin saa joskus rentoutua, eikä se ole keneltäkään pois, ei edes marttyyreiltä! Ja siitä ei tosiaan kohtuudella käytettynä ole haittaa. Itse otin raskausaikanakin (en 1. kolmanneksella) silloin tällöin puoli lasia viiniä. Laimensin sitä aina alkoholittomalla, joten sain juoda täyden lasin!

Minut tuomittiin jo kerran yhdessä ketjussa kun mainitsin että, jos epäilee odottavansa ja juo sanakaljan ei se voi viottaa mahdollista alkiota.

Joo asustelen täällä saksassa ja kun mulla on tullut maitoa vähän kätilö sanoi, että joisin olutta, se kiihdyttää maidon tuloa. HUOM ei suuria määriä ei humalaan, vaan esim. lasi päivässä ( tuoppi). Muutenkin täällä alkoholi kohtuudella- ja ruuan kanssa käytettynä on ihan normaalia niin raskaus kuin imetysaikanakin. Täällä ei vaahdota asiasta. Humalaa pitää ehdottamasti välttää. enkä täällä ole äitejä humalassa nähnytkään, eikä muutenkaan kuulu täällä hirveen yleiseen käytäntöön ryypiskellä.

En tiiä sitten onko suomessa joku suurikin ongelma asiasta, siis ovatko kaikki siinä rikitekijöitä, että juovat perseet heti jos annetaan lupa kun siellä se alkojuttu on niin tabu. Kielletään siis elämästä normaalia elämää kun on raskaana?!

Olen asunut täällä jo vuosia, joten olen jotenkin kuvitellut että suomessa ollaan sen alkon kanssa jo sivistyneempiä ja siitä ei tehdä niin helkutin suurta numeroa joka päikassa.
Tosiaan olin taas ihmeissäni kun sain toisessa ketjussa vihaista komenttia, kun kuulemma on niitä tutkimuksia mitä voi alkoholi tehdä, jopa pieni määrä=). JOs saunakalja tai viinilasi ruuan kanssa aiheuttaa jotain, niin vissiin pitäis laittaa hengityssuojatkin ja ulkonaliikkumiskielto. Herrajumala...Onneksi asun täällä.

Olen kertaalleen juonut tuon 5 olutta nyt kesän aikana kun olimme grillijuhlissa ja tämän määrän join pitkällä aikavälillä,varmaan 7-8 h:n aikana.Mielestäni kuitenkin on merkitystä sillä onko kyseinen määrä nautittu nopeasti juomalla humalahakuisesti vai seurustelujuomana kuten itse tein.

Ruoan kanssa olen siis voinut juoda pari lasia viiniä tai saunan jälkeen pari olutta.Luin tosiaan tuota tietoa tuolta imetystukilistalta jo aiemmin, mutta silti aloin potemaan huonoa omaatuntoa asiasta.kai äidin huono omatunto on vakio, eli sitä potee aina jostain;joko tekemisestä tai tekemättä jättämisestä.Kuitenkin haluan ollan se paras ja turvallisin äiti lapselleni enkä omalla käyttäytymiselläni vahingoittaa tai aiheuttaa hänelle turvattomuutta.Milloinkaan en häntä kuitenkaan ole humalassa hoitanut,koska pari lasia viiniä taikka pari olutta ei itseäni vielä humalluta.Myöskin tuon 5 olutta join niin pitkällä aikavälillä etten silloinkaan humalassa kokenut olevani.

En itsekään pidä ylenpalttisesta juomisesta, mutta silloin tällöin toki haluan vieläkin käydä ulkona tai juoda viinilasin tms.Mielestäni lapsen elämää ei voida ajatella ihan pelkkänä vauva-aikanakaan että vain kaikella sillä mitä silloin teet on vaikutusta lapseen ja häneen tulevaisuuteensa.Joidenkin kommenttien perusteella me äidit emme saisi juoda koko lapsuusaikana tai muuten putoamme auttamattomasti lapsen kehityksestä kärryiltä.lpasi kehittyy toki edelleen vauva-ajan jälkeenkin ja haluan olla läsnä lapsen myöhemmässä elämässä aivan samoin kuin nyt vauvanakin.

Olen kiitollinen kuitenkin kaikista kommenteista ja kokemuksista ja lisääkin luen mielelläni.Helpottaa huomata etten ole ainoa viisilasillisen tai parin jälkeen imettänyt.

Vedän imetysaikanakin silloin tällöin kännit ja olen kuitenkin erinomainen äiti.

Nauttikaa elämästä ja lopettakaa turha niuhotus. Lasi viiniä tai kaljaa ei tee kenestäkään huonoa äitiä.

Suomessa ollaan vielä niin lähellä kieltolain aikaa, että viinanpiru uhkaa heti, jos yrittää nauttia esim. hyvästä ruoasta viinin kanssa.

Yhteistyössä