Alkkarien vaihot ja alapesu?

  • Viestiketjun aloittaja p98t00
  • Ensimmäinen viesti
p98t00
vaihtaako teidän alakoululainen alkkarit joka päivä?
ja osaako ite tehdä alapesut?

mietin että pitäisikö pojulle opettaa tuo suihkun käyttö ja aina kyllä pitää muistuttaa alkkarien vaihdosta, ei kyllä taideta joka päivä vaihtaa...
 
suihkussa käyvät joka ilta ja peseytyvät, ei sen kummemmin erikseen alapesuja ole korostettu vaan neuvottu että naamasta lähtee ja etenee likaisuusasteen mukaan.
alkkarit ja sukat vaihdetaan joka päivä muut vaatteet tarpeen mukaan<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 17:21 äiti 40plusplus kirjoitti:
suihkussa käyvät joka ilta ja peseytyvät, ei sen kummemmin erikseen alapesuja ole korostettu vaan neuvottu että naamasta lähtee ja etenee likaisuusasteen mukaan.
alkkarit ja sukat vaihdetaan joka päivä muut vaatteet tarpeen mukaan
näin myös meillä, mutta kaverit kuulemma ihmettelee, että käydäänkö meillä jokapäivä suihkussa, suurinosa kavereista käy kuulemma vain kerran viikossa.. tiedä tuota uskoisko, mutta siitäkin huolimatta meillä käydään joka päivä, shampoolla pestään hiukset ainoastaan 2 kertaa viikossa.
 
Alkkarit ja sukat vaihdetaan päivittäin.
Pintapesut hoidetaan kerran päivässä sen mukaan miten on hikoillut ym. Mutta joka päivä jalat ja alapesut hoitaa.
Tällä hetkellä taitaa olla niin että joka toinen tai kolmas päivä kunnolla käy suihkussa. 2-3kertaa pesee hiukset. Vähän riippuu tilanteestakin.

Kaksoset 8v. Niin ja itse hoitaa.
 
Jep! Kyllä tuo poitsu hoitaa suihkussa käynnit ihan itse. joka päivä käydään. Ja alkkarit vaihdetaan joka päivä ja sukat. Siinä suihkuun mentäessähän ne lentää likapyykkikoriin, joten aamulla on pakko laittaa puhtaat päälle. Laitan aamuksi vaatteet tuolille valmiiksi. Ja kun poikani on kovin hikoilevainen niin t-paitaa saa olla melk.joka päivä vaihtamassa. Pääli paita tarpeen mukaan. Yl.menee aina paripäivää. Joskus taa´s on päivän ruokalista paidalla.
 
Meillä ekaluokkalainen tyttö ja alkkarit ja sukat vaihtaa joka päivä, muut vaatteet vähintään 2-3krt viikossa (kouluvaatteita ollaan välillä yritetty pitää vain koulussa). Alapesut tekee joko itse tai sit pestään joka ilta, aamuisin monesti itse vielä suihkuttelee ennen kouluun lähtöä. Suihkussa käy kokonaan vähintään 2kertaa viikolla ja sit lisäksi lauantaina saunassa.
 
Meillä isommat tytöt ekalla ja tokalla. Viime talvena tekivät itsenäisesti iltaisin alapesut ja alkkaritkin vaihtuivat samantien. Kesällä käytiin aina iltauinnilla ja samalla tietty tuli pesutkin tehtyä. Nyt syksyn tultua on alkanu pitää muistuttelemaan alapesuista ja pesuista muutenkin. Vanhempi tytöistä on jotenkin "laiskistunut" pesujen suhteen. Saunaan ei tykkää lähteä (jos ei kyseessä ulkosauna). Suihkussa käy 1-2 x/vko. Päällysvaatteiden vaihdostakin täytyy huomautella, jos aikoo kovin likaisissa olla. Ehkä se aika vielä tulee, että peseydytään ihan liiankin kanssa, en tiedä...
 
poika 7vuotta
Niin minulla on poika 7.vuotta.joka ilta vaihdetaan alkkarit ja pestään.Mutta sitä alapään pesua poika ei vielä osaa itse eli poika istuu ja minä pesen.

Miten saisin pojan opettua itse pesemään alapaan? :\|
 
Fabulous Patsy Stone
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 20:15 poika 7vuotta kirjoitti:
Niin minulla on poika 7.vuotta.joka ilta vaihdetaan alkkarit ja pestään.Mutta sitä alapään pesua poika ei vielä osaa itse eli poika istuu ja minä pesen.

Miten saisin pojan opettua itse pesemään alapaan? :\|
Kaikkein helpointa pöntöllä suihkuttaa käsisuihkulla
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 20:15 poika 7vuotta kirjoitti:
Niin minulla on poika 7.vuotta.joka ilta vaihdetaan alkkarit ja pestään.Mutta sitä alapään pesua poika ei vielä osaa itse eli poika istuu ja minä pesen.

Miten saisin pojan opettua itse pesemään alapaan? :\|
nyt tyhmä äiti kysyy täällä että mitähän erikoispesua se kaipaa jos suihkutelee suihkulla sinnekinpäin. ei meidän 10 v kyllä sen kummemmin sieltä pese eikä ole minkäänmaailman tulehduksia ollut ysm.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2006 klo 14:46 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 20:15 poika 7vuotta kirjoitti:
Niin minulla on poika 7.vuotta.joka ilta vaihdetaan alkkarit ja pestään.Mutta sitä alapään pesua poika ei vielä osaa itse eli poika istuu ja minä pesen.

Miten saisin pojan opettua itse pesemään alapaan? :\|
nyt tyhmä äiti kysyy täällä että mitähän erikoispesua se kaipaa jos suihkutelee suihkulla sinnekinpäin. ei meidän 10 v kyllä sen kummemmin sieltä pese eikä ole minkäänmaailman tulehduksia ollut ysm.
Täällä myös ihmetellään mitä erityistä pesua vaatii? Eikö tavallinen suihku riitä?
 
Alkkarit ja sukat vaihdetaan joka aamu, ja jos käydään pesulla keskellä päivää, esim. uimahallissa niin aina sen jälkeen puhtaat. Alapesua ei sen kummemmin olla opetettu, lapsille riittää kun suihkuttelee pesulla käydessään. Sitten isompana tyttönä on varmaan tarpeen suihkutella välillä muulloinkin.
 
mie
Meillä joka ilta käydään pesemässä suihkussa kaulasta alaspäin pikaisesti. Eli huljutetaan nopeasti alapesut ja varpaat ja kainalot pestään saippualla. 2-3 kertaa viikossa sitten pestään tukka tilanteesta riippuen. Meillä ei harrasteta erikseen alapesuja kun kätevästi suihkussa lähtee kaikki päivän hiet ja liat. Saippuaa ei käytetä ja rasvaa kun täytyy laittaa taiveihottumiin niin mieluummin laitan sen puhtaalle iholle kuin hikiselle. Ja alushousut ja sukat vaihtuu joka päivä ja puhtaat vaatteet koko suihkun jälkeen elleivät ole aikaisemmin likaiset. Ja lapset 6 ja 8 vuotiaat huolehtivat automaattisesti itse pesuistaan huomauttelematta, koko ikänsä kun ovat tottuneet toimimaan näin.
 
loka-76
Meillä 6-v. tyttö ja osaa hoitaa alapesun ihan itse. Vaihtaa alkkarit joka ilta ja aamu. :D
Ollaan sanottu ,että ei yön jölkeen tarvitse vaihtaa ,kun illalla on puhtaat alkkarit laitettu. Mutta hän haluaa .Ja vaihtakoot , ei tuosta haitaakaan ole ,kun alus housuja on mitä vaihtaa.
 
Caroline
Poika kohta 8 v. käy joka ilta suihkussa ja aina kehoitan pesemään kainalot, pepun ja jalat. Yleensä pesee myös hiukset, kun on kova hikoilemaan päästä. Sukat ja alkkarit vaihdetaan päivttäin. Myös housut ja paidat melkein joka päivä - melkein aina niissä on jotakin tahroja.
 
epähygieeninen
Minä olen kummajainen tässä ketjussa, kummajainen koko nykymaailmassa ?
Olenko jotenkin kamalan epähygieeninen? Haisemmeko me?

Meillä ei käydä joka ilta pesulla, koska ei olla likaisia. Pesulla suhkussa tai saunassa käydään kerran viikossa, ja joskus useammin jos on likainen esim. kesällä puuhastelua tai siten urheilusuorituksen jälkeen.

Lapsihan ei hikoile. Hikoulu alkaa vasta murrosiän tietämillä kun hormonitoiminta lähtee liikkeelle. Hiuksetkaan eivät rasvoitu, joten ei niitä tarvitse pestä kuin kerran viikossa. Noin 0-12 v lapset siis näin.

Alapesua ei alaluokkalaiset ole ikinä erikseen tehneet, koska eivät he mitään sieltä eritäkään. Jos on ripulilla tai jotain vastaavaa sotkuajuttua, sitten on asia erikseen mutta normaalioloissa ei alapseuja ole ollut.

Tekeekö teidän miehenne alapesun? Päivittäin pideellä? Koskapa taitoa opetatte pojille, joiden esinahkaa ei vielä saisi varmaan edes vetää? Mitä se pikkupoika sieltä siis pesee?

Alkkarit vaihdetaan kun on tarve, viimeistään suihkun /pesun yhteydessä. Ei joka päivä. Koskapa jos pyyhkii niin ettei jää rantuja, ja kun lapsi ei eritä mitään alapäästään kuten me aikuiset, alkkart on puhtaat.

Emme vaihda puseroitakaan tai muitakaan vaatteita joka päivä, jos ei ole tarvetta. Vaihdamme vain jos vaatteet liastuu. En pese puhtaita vaatteita. En vaihda vaatteita puhtiaisin vain siksi, että on uusi päivä. Vaate ei ole likainen jos se on päällä ollut.

Emmekä me minusta ole edes likaisia, kulje likaisissa, emme haise. Eikä lapsilla roiku tukka rasvasena, kun ei ne mitään eritä.. minulla kyllä letti rasvottuu ja joka toinen pv on suhkussa käytävä, joka pv en käy koska iho kuivuu, enkä tee mitään fyysistä hikihommaa.
 
meillä tyttö 10-v pikkarit tulisi vaihtaa joka aamu mutta kun yksin kouluun lähdetään niin niillä samoilla mennään vaikka vieressä olis puhtaat.... nyt vähän paremmin jo vaihtuu kun olen pari vuotta asiaa paasannu. ollaan uusperhe ja tyttö muutti silloin meille kokonaan. Suihkussa käydään 2-3 krt viikossa, joskus sinne mennään riidan kanssa kun ei omasta mielestä oo likainen mutta.... Iltaisin ei kummempia pyllynpesuja, ollaan tyytyväisiä kun nykyään hampaat pestään joka ilta tappelematta. Eiköhän parin vuoden kuluttua se suihku oo liianki kovassa käytössä että saa toppuutella.
 
itsenäisesti
Kovin monella lapsi tuntuu hoitavan pesunsa itsenäisesti jo 8-vuotiaana.
Tuleepa mieleen muutamia tapauksia ihan tavallisista lapsosista:

Nyt 11-v lapsi, alakouluaikanaan jo pesee hampaansa niin, että hammasharja on hetkessä aivan räjähtänyt. Pesu sujuu todella nopeasti. On meidän vieraileva tähti joten hänen pesunsa ei ole minun vastuulla, mutta muutaman kerrn olen palauttanut takaisin hammaspesulle, muutaman kerran olen pessyt hänen hampaansa, kun vieressä seuratessa huomasin millaista se pesu on. Harja pörii suussa ja hampaissa..
Saman tein omillenkin vielä tuossa 10 v, tarkistuspesin aina silloin tällöin.


Koululuokka, 4. luokka. Ihan tavallinen luokka siis.

Jumppatunnin jälkeen alkaa oman open tunti. Ope painottaa urheilutunnin jälkeen suihkussa käyntiä, moittii tyttöjä: ottakaa mallia pojista, he ovat kaikki käyneet suihkussa.
Mutta pojankossit olivatkin van kastelleet päänsä hanan alla !!!!! Tukka märkänä ja näytti siltä kuin suhkussa asti olisi käyty :LOL:

Että onkohan sen 8 vuotiaan pesu aina niin just sitä mitä pitäisi olla. Omatoimisuus on hyvästä, selviää kouluun ja kotiin ja osaa tehdä voileivän kun nälkä tulee, mutta mutta... :p
 

Yhteistyössä