alkion selviytyminen pakastuksesta

  • Viestiketjun aloittaja Milo
  • Ensimmäinen viesti
Milo
:attn:
Millaisia kokemuksia teillä on pas-hoidoista ja alkioiden selviytymisestä pakastuksesta/sulatuksesta? Itselle tulossa eka pas ja kaks alkiota siirretään mmikäli ne selviytyvät :/ alkiot on kuulemma hyvänlaatuisia mutta jakautuneet hitaammin kuin tuoresiirrossa käytetty alkio josta tuli neg. :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 08:22 Amodini kirjoitti:
IVF jonolaisena alkaa kiinnostamaan nämä asiat enemmän ja enemmän.

Olen saanut todella vahvoja kommentteja sekä meitä hoitavilta lääkäreiltä, että gynekologi-kaverilta, että kahden alkion siirtämistä ei suositella nykyään missään nimessä. Miksihän näitä kuitenkin tehdään? Ja kuka niitä tekee? Ymmärsin, että julkisella niitä ei enää edes tehtäisi.
Tosiaan kahden alkion siirtoja ei mielellään tehdä koska kaksoisraskaus on aina riskiraskaus. Kuitenkin, jos oljessa on 2 alkiota ja toinen heikompilaatuinen niin silloin voidaan laittaa se heikompi ja parempi koska kuitenkin molempien kiinnittyminen on epätodennäköistä, mut mahdollista. Mulle laitettiin aikanaan 2, joista toinen oli top ja toinen heikko, mut kumpikaan ei kiinnittynyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 15:36 Milo kirjoitti:
:attn:
Millaisia kokemuksia teillä on pas-hoidoista ja alkioiden selviytymisestä pakastuksesta/sulatuksesta? Itselle tulossa eka pas ja kaks alkiota siirretään mmikäli ne selviytyvät :/ alkiot on kuulemma hyvänlaatuisia mutta jakautuneet hitaammin kuin tuoresiirrossa käytetty alkio josta tuli neg. :'(
Mulla on aina alkiot selviytyneet sulatuksesta. Ekan ivf:n pas tuotti tuloksen ja myös tokan ivf:n pas, mut se meni kesken. Kolmennen ivf:n tuoresiirtokin sit tuotti tuloksen myös.
 
milo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 08:42 CarnevalGirl kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 08:22 Amodini kirjoitti:
IVF jonolaisena alkaa kiinnostamaan nämä asiat enemmän ja enemmän.

Olen saanut todella vahvoja kommentteja sekä meitä hoitavilta lääkäreiltä, että gynekologi-kaverilta, että kahden alkion siirtämistä ei suositella nykyään missään nimessä. Miksihän näitä kuitenkin tehdään? Ja kuka niitä tekee? Ymmärsin, että julkisella niitä ei enää edes tehtäisi.
Meillekin suositeltiin tosiaan ensin yhden alkion siirtoa koska se kaksoisraskaus on aina riskiraskaus. Mutta kun se ei onnistunut niin lääkäri turun väestöliitossa suositteli kahden alkion siirtoa seuraavaksi. Meillä on ne kaikki kolme alkiota samassa oljessa ja kaikki tietty sulatetaan samalla ja katotaan mitkä olis siirtokelpoisia. Itse olen miettinyt asiaa kovin, mutta päätynyt kuitenkin siihen että riskiraskaus on "parempi" kuin ei mitään. Ja aina on mahdollista ettei onnistu ollenkaan taikka vaan toinen lähtee....Eikä kahta alkiota siirretä jos itse on sitä vastaan.
Tosiaan kahden alkion siirtoja ei mielellään tehdä koska kaksoisraskaus on aina riskiraskaus. Kuitenkin, jos oljessa on 2 alkiota ja toinen heikompilaatuinen niin silloin voidaan laittaa se heikompi ja parempi koska kuitenkin molempien kiinnittyminen on epätodennäköistä, mut mahdollista. Mulle laitettiin aikanaan 2, joista toinen oli top ja toinen heikko, mut kumpikaan ei kiinnittynyt.
:/
 
milo
Hieman on tämä tietokoneen tekniikka hakusessa :LOL:
Mutta noihin edellisiin kirjoituksiin piti kommentoida...
Meillä turun väestöliitosssa suositeltiin ensi yhden alkion siiroa just kaksoiraskauden riskien vuoksi. MUTTA kun se eka tuoresiito ei onnistunut niin lääkäri suositteli kahden alkion siirtoa. Meillä on kaikki kolme alkiota samassa oljessa ja ne sit tietty sulatetaan kaikki samalla kertaa... Kahta ei siirretä jos itse ei sitä halua, mutta me ollaan pitkän harkinnan jälkeen päädytty että riskiraskauskin on parempi kuin ei mitään ;)
 
Selviytymispros 50
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 08:22 Amodini kirjoitti:
IVF jonolaisena alkaa kiinnostamaan nämä asiat enemmän ja enemmän.

Olen saanut todella vahvoja kommentteja sekä meitä hoitavilta lääkäreiltä, että gynekologi-kaverilta, että kahden alkion siirtämistä ei suositella nykyään missään nimessä. Miksihän näitä kuitenkin tehdään? Ja kuka niitä tekee? Ymmärsin, että julkisella niitä ei enää edes tehtäisi.
Väestöliitto tekee ja mainitsee asiasta kotisivuillaankin.
Mulle joka kerta (4xtuoresiirto ja 2xPAS) siirretty kaksi alkiota, siis kaksi jo heti ekallakin hoitokerralla. Taidettiin epäillä jo silloin, että kiinittymisongelmia, koska muuta syytä ei ole löytynyt... Sain tietysti valita laitetaanko yksi vai kaksi, myös kaksi hyvää alkiota siirretty yhtäaikaa.
 
siirrosta
Meille ei suostuttu nyt ekassa PAS:ssa (yksi tuoresiirto takana) siirtämään kuin 1 alkio, ensi kerralla ehkä 2 alkiota. Ollaan Väestöliitossa hoidossa. Sulatettiin 2 olkea, yht 5 alkiota. Niistä yksi jakaantui yön aikana ja se siirrettiin, yksi 4-soluinen ja yksi solujaan menettänyt alkio heitettiin pois. 2 alkiota ei selvinnyt sulatuksesta. Jotenkin se tuntuu kamalalta haaskaukselta heittää alkioita roksiin :\| Toisaalta ymmärrän, että kaksosraskauteen liittyy paljon enemmän riskejä.. Alkioiden selviäminen sulatuksesta riippuu siitä, missä jakautumisen vaiheessa ne on pakastettu, mutta sitä ei pysty alkiosta näkemään pakastettaessa!
 
Miksi ottivat kaksi olkea sulamaan?
Vai otettiinko ensin yksi ja kun siitä ei yhtään selvinnyt niin siten toinen?
Montako alkiota sinulla oli per olki?
Jäikö vielä jotain pakkaseen?

Kyllä tuo kuulostaa haaskaukselta: tuossa vaiheessa ei voida varmasti sanoa mikä alkioista on paras. Kun alkiota on viljelty pidempään onkin huomattu, että siirtohetkellä paras alkio ei ollutkaan se paras muutaman lisäviljelypäivän jälkeen...
 
Hei,


Meillä on takana yhteensä kolme Ivf hoitoa kunnallisella puolella. Ensimmäisillä hoitokerroilla meillekään ei suostuttu tuoresiirroissa siirtämään kahta alkiota, mutta pas hoidoissa on aina siirretty kaksi.

Toisesta Ivf hoidosta jääneistä pakastealkioista on yksi onnistunut raskaus ja silloin siirrettiin kaksi, mutta vain toinen kiinnittyi ja saatiin esikoinen.

Kolmas ja viimeinen Ivf hoito onnistui eka kerralla, silloinkin siirrettiin kaksi. Molemmat kiinnittyi, mutta vain toinen jatkoi kehitystä normaalisti. Nyt odotan yhtä vauvaa ja viikkoja on 16+4. Tässä viimeisessä Ivf hoidossa lääkäri itse ehdotti kahden alkion siirtoa ja siihen suostuttiin. Onneksi!

Onnea hoitohin!

Liinu

 

Yhteistyössä