Alkion lyhyt viljely vs pitkä viljely

Kaipaisin kipeästi mielipiteitä ja kokemuksia näiden kahden välisestä erosta.
Mitä konkreettista hyötyä pitkästä viljelystä on?
Heikkeneekö tuoresiirron mahdollisuudet jos pitkään viljelyyn päädytään?
Jonkin verran kuulee aina juttuja "rupu-alkioilla" aikaan saaduista raskauksista jotka ovat johtaneet täysin terveen lapsen syntymään.

Jo etukäteen kovasti kiitellen :) !
 
Tuota pitkää viljelyä tehdään kai yleensä vasta sitten jos on useampi tulokseton siirto jo tehty. Siinä nähdään alkioiden kehitystä pidemmälle, alkaako niissä esim. näkyä jonkinlaista elinkyvyttömyyttä ja missä vaiheessa kato käy. Tietysti mitä pidempään niitä seurataan sitä suurempi riski on että siirrettävää ei jää ollenkaan tai ei ainakaan pakkaseen mitään, mutta olisiko ne olleet sitten kuitenkin turhia siirtoja jos alkiot ois kuollu samoin kohdussakin, sitähän ei varmaks tiedä. Joissain tapauksissa alkoille se malja saattaa olla jopa parempikin kehityspaikka kun kohtu (esim. jos on endoa myrkyttämässä niitä). Jos sitten jotkut alkiot selviää blastovaiheeseen, on niiden pidemmällekin kehittyminen, kiinnittymiskyky ja elinvoimaisuus todennäkösempää kuin 2-päiväsinä siirrettävillä.
 
risukasa: Kiitos vastauksestasi :).
Meillä on edessä eka icsi-hoito, piikitys alkaa huomenna ja jo ensikäynnillä lääkärimme suositteli tuota pitkää viljelyä. Tosin silloin ensikäynnillä tietotulva oli niin valtava että kysymykset jäi kysymättä kun ne tuli mieleen vasta kotona :).

Mutta noin olen minäkin ymmärtänyt että mitä todennäköisimmin iso kato viljelyvaiheessa käy, mutta vahvimmat selvityjät jää ja mahdollisesti se parantaa myös raskautumisen onnistumista... Mene ja tiedä :). Yksilöllistä kai tämä kai silti on. Se mikä onnistuu yhdellä, ei välttämättä toimi toisella, syystä tai toisesta.
 
Juurikin näin. Blastoviljelyllä (5pv alkiot) pyritään löytämään ne vahvimmat, jotta siirtoon voidaan valita parhaat alkiot. Klinikoilla on eri käytäntöjä, olen käsittänyt että suomessa viljellään usein 2-3pv ja harvemmin blastoiksi. Mulla eka lapsi on hoidoista suomessa ja oli 2-päiväinen alkio ja nyt alkanut raskaus venäläiseltä klinikalta oli 2 blastoalkion siirto, siellä viljelevät aina blastoiksi asti.
 
Iitu78: kiitos vastauksesta sinullekin :).
Lieneekö lääkärimme suositukseen vaikuttanut pitkästä viljelystä myös se että olemme jo vähän vanhempi pari joten käyttöön lienee hyvä ottaa samantien kaikki paukut ;)..?

Olemme mieheni kanssa keskustelleet että pitkää viljelyä toivomme ja jos siirrettävää on niin siirretään vain yksi alkio. Aika näyttää miten meidän käy :).
 
Mä liputan pitkän viljelyn puolesta.
Ekassa ivf siirrettiin 2kpl 2 päiväisiä alkoita ja nega ja samoin kävi passissa.
3. ivf tehtiin pitkä viljely silläkin riskillä ettei yhtäkään alkiota selviäisi siirtoon,no yksi jaksoi ja siirrettiin ja siitä poika syntyi.
4.ivf lähdettiin samoilla ajatuksilla ja kaikki hoitokerrathan on erilaisia niin tällä kertaa me saatiin huipputulos ja kaikki 8kpl jatkoi blastoksi asti ja yksi siirrettiin ja poika syntyi 10/13.

Me saimme lahjoittaa ne pakksessa olevat blastot eteenpäin ja toivon suuresti että ne auttavat jotain pariskuntaa saamaan sen suuren toiveen eli lapsen.
 
hei,

meillä saatiin ekasta ivf:stä ainoastaan 2/10 solusta hedelmöitettyä ja nämä molemmat siirrettiin 3pväsenä-> nega tuli. Nyt menossa toinen kierros ja kaikki icsataan, ja saimme valita haluta tehdäänkö normaali vai pitkä viljely, ja päädyimme pitkään. Muita kompaten onhan siinä riskinsä, mutta kuten lääkärikin sanoi (oli enemmän pitkän viljelyn kannalla) jos eivät maljalla blastoiksi asti selviä tuskin olisivat kohdussakaan selvinneet..kohta se nähdään miten käy, punktio on Keskiviikkona.
 
Mä kannatan pitkää viljelyä. Punktiossa saatiin yhteensä 16 solua, joista 10 hedelmöittyi. Hypeririskin takia en päässyt tuoresiirtoon. 3-päiväisinä alkioista elossa oli 6 kpl. Päätettiin pakastaa näistä kuudesta 3 kpl 3-päiväisinä ja 3 kpl viljellä blastoksi. Kaikki kolme selvisivät viljelyn loppuun asti.

Kun PAS:siin päästiin, niin siirrot aloitettiin nuorista 3-päiväisistä alkioista, koska jos/kun ne eivät selvinnyt sulatuksesta olisi voitu siirtää samaan kiertoon vanhempi alkio.

Ekassa PAS:sissa jouduttiin sulattamaan 2 kpl 3-päiväistä, joista toinen selvisi rupusena luokituksella 1.5 (meillä 3.5 paras). Tokassa PAS:sissa ensin sulatettu 3-päiväinen ei selvinnyt, mutta 5-päiväinen blasto selvisi 80% ja siirrettiin. Näistä kahdesta siis negat. Kolmannessa PAS:sissa siirtoon saatiin 100% selvinnyt 4AA blasto ja raskaus alkoi siitä. Meillä siis 3 nuoresta alkiosta ainoastaan yksi selvisi sulatuksesta, kun taas molemmat blastot selvisi. Pakkaseen jäi vielä yksi blasto. Itse siis uskon vakaasti, että blastoilla onnistusmismahdollisuudet ovat paremmat ja ne selvisi ainakin meillä sulatuksesta paremmin.

Kannatan siis pitkää viljelyä mikäli alkioita tulee reilummin, niin saadaan valittua parhaista parhaat.

Hurjasti onnea matkaan Fenix. :)
 
Minäkin kannatan pitkää. Meillä omat solut rupuja monta "turhaa" siirtöa. Lahjasolujaki siirrettiin useampi lyhyellä viljelyllä kunnes yksi lääkäri totesi että pitkä viljely olisi parempi. Meillä kato oli suuri eikä soluja edes tullu paljon mutta pitkällä viljelyllä nähtiin että alkiot kuukahtaa viim.4pv iässä. Sittte pitkällä viljelyllä siirrettiin 2 ainoaa hidasta jäljelle jäänyttä josta viimein plus
 
Mä liputan pitkän viljelyn puolesta.
Ekassa ivf siirrettiin 2kpl 2 päiväisiä alkoita ja nega ja samoin kävi passissa.
3. ivf tehtiin pitkä viljely silläkin riskillä ettei yhtäkään alkiota selviäisi siirtoon,no yksi jaksoi ja siirrettiin ja siitä poika syntyi.
4.ivf lähdettiin samoilla ajatuksilla ja kaikki hoitokerrathan on erilaisia niin tällä kertaa me saatiin huipputulos ja kaikki 8kpl jatkoi blastoksi asti ja yksi siirrettiin ja poika syntyi 10/13.
Samoin täällä, ainoa + tullu blastolla joka sitten kesken..
Ehkei nyt pitäs mennä asioiden edelle (2 blastoo pakkasessa) mut tästälähin haluan heti pitkän viljelyn senkin uhalla ettei mitään siirrettävää jää. Sehän se pahin pelko sit onkin jos/kun siihen 4. hoitoonkin vielä joutuu. Kuitenkin kun yli 4 vuotta enemmän ikää kun viime solujen keräyksessä, ja siitäkin suht surkee osuus blastoks saakka jaksaneita (3/14-18 alkioo, 26 kypsästä solusta).
Tehtiinkö sulla shenda81 jotain oleellisesti eri tavalla siinä 4. hoidossa kun tulos oli noin huikee verrattuna aiempaan?
Mulla kaikki 3 aiempaa pitkällä kaavalla, auttaskohan mitään laatuun jos seuraavaks yrittäs lyhyttä..? Vai onkohan kaikki ihan arpapeliä minkälainen solusatsi millonkin sattuu tuleen....
 
Risukasa Ei tehty mitään erilailla,samat lääkkeet ja tukilääkkeet..ainostaan tuo gonateblypiikki tuli mukaan.
Niinkuin lääkäri sanoi että kaikki hoitokerrat on eilaisia.
3.ivf:ssä tosiaan selvisi se yksi ja ainoa blastoksi asti ja silloin punktiopvänä lääkäri rupes jo väläyttelemään että mun munasoluissa on jotain vikaa.

Mäkin olin ihan äimänkäkenä kun tuli soitto että 14 solusta 10 on hedelmöittynyt ja vielä hurjempaa että viidentenä pvänä kaikki oli vielä menossa mukana ja tosiaan yksi siirrettiin ja 7 blastoa meni pakkaseen.Me luovutettiin ne eteenpäin eli joku toivottavasti saanut niistä tarvitsemansa avun...en vaan raskinut hyviä roskiinkaan heittää.Meille ei enää lapsia tule koska mun kohtu 3 sektion jälkeen jo vaarallisen ohut.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, kiitos shenda81! Mitkä kasvatuslääkkeet sulla oli näissä hoidoissa? Oliko pitkällä vai lyhyellä kaavalla?
Mulla on kokeiltu jo suunnilleen kaikkia piikkejä... tai no nythän on tullu joku sellanenkin mikä pistetään vaan kerran, sitä ei toki oo kokeiltu.

Tosi hieno teko että annoitte loput lahjaksi muille :heart: mä haluisin tehdä samoin jos joskus sellasta "joutus" miettiin.. no ehkei tarvi koskaan näillä alkiomäärillä.
Lisäks on joku typerä lakisääteinen juttu mikä kieltää eteenpäin lahjotuksen jos on puolikskaan käytetty lahjasoluja :( sitäkin oon miettiny miten hirveetä ois jos mulle tulis kohtuun jotain ettei niitä vois enää itellekään siirtää niin ne ois jonkun byrokraattisen pykälän takia pakko sit heittää vaan roskiin..! Mun mielestä tosi väärin ettei mulla ois siinä tilanteessa mitään valtaa päättää niiden kohtalosta..
 

Yhteistyössä