Alkion kiinnittyminen PAS:ssa ja milloin pitäisi näyttää plussaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sintu74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sintu74

Aktiivinen jäsen
25.12.2010
1 063
1
36
Missä ajassa alkion pitäisi kiinnittyä kohtuun PAS:ssa?
Onko mahdollista että kiinnittyminen voisi tapahtua 7pv alkionsiirron jälkeen?

Minulle tehtiin PAS 18.10 iltapäivällä, alkiot olivat 2 päivän ikäisiä.
Viikko tuosta 25.10 minulla alkoi menkkamaiset kivut jotka ovat kestäneet tähän päivään saakka. Eilen 30.10 alkanut tiputteluvuoto on tänään hieman lisääntynyt, muttei ole likimainkaan yhtä runsasta kuin kuukautiseni yleensä ovat eli hyvin runsaat.

Olen aloittanut raskaustestien (Pregcheck) tekemisen pp10 eli 25.10 ja tähän päivään saakka olen saanut pelkkää negaa.

Jos ajatellaan että alkio voisi olla kiinnittynyt tuolloin viime tiistaina, niin milloinka raskaustestin pitäisi näyttää haamua/ plussaa? Mulla tulisi siis huomenna viikko mahdollisesta alkion kiinnittymisestä...

Kenties tämä on haaveajattelua, mutta jos vuoto ei tästä lisäänny, niin kai toivoa vielä on...

Viimeksi muokattu:
Hei "sintu74"!

Kiitos kysymyksestä.

Tarkkaa ajankohtaa alkion kiinnittymiselle ei tiedetä, mutta yleisesti ajatellaan, että alkio voisi kiinnittyä n. viikon sisällä siirrosta.

Todennäköisesti olet saanutkin vastauksen jo tähän kysymykseesi, eli tässä vaiheessa kyllä raskaustestin pitäisi jo näyttää plussaa tai sitten vuotosi on alkanut. Herkät raskaustestit saattavat näyttää plussaa jo n. viikko alkion siirrosta, mutta yleensä ohje on tehdä testi aikaisintaan kaksi viikkoa siirrosta, jolloin tulos on luotettavampi.

Toisinaan alkio voi kiinnittyä kyllä myöhemminkin, jolloin tietysti raskaustesti voi näyttää plussaa vasta hieman myöhemmin. Eniten ja varminta tietoa antaisi tietysti verestä tehtävä hcg, mutta ymmärrettävästi tähän ei ole kaikilla mahdollisuutta.

Onnea kovasti matkaan!

Hei!

Kyllähän minä tilanteeseeni sen vastauksen olen jo saanut...
Tiistaina 1.11 alkoivat kuukautiset, mutta päätin siitä huolimatta tehdä vielä digitestin tänään 3.11 (virallisena testipäivänä), koska mahdollisuus oli siihen että toinen alkio olisi voinutkin kiinnittyä, toisen tullessa vuotona pois.
No lopputulos oli kuitenkin "Ei raskaana".

Mutta, neljänteen IVF:ään heti ku mahdollista. Takapakkia ja epäonnistumista ei ehdi jäädä murehtimaan... sairauteni (endometrioosi) määrää hoitojen tahdin.
Oikeassa jäljellä olevassa munasarjassani on vielä toimintaa, mutta endo tuhoaa sitä koko ajan. Viime kertaisessa kontrolliultrassa lääkärillä oli jo vaikeata erottaa johtofollikkelia endokasvuston seasta.

Meitä tähän saakka hoitanut lääkäri soittaa ensiviikon keskiviikkona, tuolloin sovitaan seuraavien hoitojen ajankohdasta. Luultavasti joko heti seuraavaan kiertoon tai sitten tammikuulle. Joulukuu ei käy, koska punktio ja siirtopäivä sattuisivat minulla mahdollisesti jouluviikolle.

Mutta uuteen yritykseen siis... niin kauan kuin munasarjani tuottaa munasoluja, minulla on mahdollisuus omaan lapseen. :)

Minulla alkoi rusehtava tiputteluvuoto lauantaina 12.11. Minua pyydettiin tekemään vielä yksi raskaustesti kotona kun soitin klinikalle maanantaina 14.11, tulos oli negatiivinen.

Nyt olen menossa huomenna naistentautien polille ultraan ja tutkimuksiin, josko vuodon syynä olisikin tulehdus. Vuoto on tänään lisääntynyt ja muuttunut ihan punaiseksi. Kuukautismaista jomotusta tuntuu alavatsalla.

Toivottavasti tämä olisi ihan harmitonta vuotelua ja syy olisi helposti hoidettavissa.

Yhteistyössä