Alkioiden luokitus TAYS:ssa

Hei!

Onko kenelläkään tietoa miten TAYSissa luokitellaan alkiot? Viikko sitten sain kyytiini 4-soluisen 2,5 luokkaisen alkion.

Tiedän, että koskaan ei tiedä millä tärppää. Edellinen pas oli niin täydellinen top kun vaan voi olla, mutta ei tärpänny.

Kiitos etukäteen vastauksista!
 
En osaa tuohon Taysin luokitukseen ottaa kantaa enkä tiedä helpottaako tämä sua, mutta mun tiedot naistenklinikalta ja yksityiseltä ja menee näin:

2-päiväinen olis ideaali 4-soluisena
3-päiväinen 8-soluisena
4-päiväinen morula, josta kuulemma ei pysty soluja kunnolla edes laskemaan
5-päiväinen blasto

Meille ollaan siirretty kaikkia muita mutta ei 4-päiväisiä, kerran 5-päiväinen oli myöhöinen morula eli hidas, kerran varhainen blasto ja kerran sellainen, joka oli kerennyt tekemään jo jotain "lonkeroita" millä tarttua kiinni mutta eipä tarttunut
 
johkunen, kiitos, kun jaksoit vastata. :) Mä oon käsittänyt, että 4-päiväisiä ei yleensä siirretä, koska niiden luokittelu on vaikeaa ja yleensä ne kannattaa viljellä blastoksi asti, koska kehitys usein loppuu juurikin 4. päivän kohdalla. Meille sulatettiin kaksi 3-päiväistä. Toinen ei selvinnyt ja toinen menetti yhden solun 8 solustaan. Oli kuitenkin jatkanut jakautumistaan ja oli ennen siirtoa 10-soluinen. Käsittääkseni morulassa pitäisi olla jo 10-30 solua, joten taisi olla tuo meidän alkio hieman jäljessä. Eilen pp 9 selvä nega. :( Tänään en testannut.

Jos joku osaa vastata tuohon Taysin/Ovumian luokitusasiaan, niin iso kiitos jo etukäteen. :) Kysyn asiaa vielä toki seuraavalla käynnillä lääkäriltä, mutta seuraava siirto menee pakostikin aika pitkälle joulutauon takia ja väliin tulee taukokierto. Joten olisi kiva saada vastauksia ennen sitä.
 
Tuolta löysin jotain omaa juttua aiheeseen liittyen..

"Taysissa on joku pistetytyssysteemi ja paras on 3,5. Jossain muualla ne luokittelut. En tiedä sitten mitä luokkaa se 2 pistettä vastaa, ehkä kolmosta?
En kyllä uskois että sellasia siirrettäiskään jollei mitään toivoo ois.. oisko mulle siis siirretty ihan turhaan jotain paskoja?! Jossain klinikalla oli kuulema sanottu että useimmiten raskauksia lähtee 2-3-luokan alkioilla kun ne huiput on harvinaisempia.
Käsittääkseni ne luokat voi myös muuttua lyhyessäkin ajassa, oisko sitten niin että jos pysyy kokoajan huonona niin ei pakasta?"

Ehkä jossain epikriiseissä vois lukee lisää jos jaksais kaivaa ne jostain.. joskus noista luokituksista siellä kyselinkin mutta jostain syystä ei halunnu antaa sitä lappua mukaan missä niistä oli. 2-pisteiset joita mullekin on siis siirretty oli kuulemma "kohtalaisen hyviä".
Luokitukset ja pisteytykset on kai sit eri asioita, ja käytännöt vaihtelee eri paikoissa?
 
Mä kyllä itse toivoisin että ne rupuimmatkin siirretään, jos niissä on edes pienikin toivo.. en usko että ne kuitenkaan mitään täysin elinkelvottomia turhaan siirtäis. Kuitenkin joskus täältäkin on lukenu kuinka joillekin on siirretty useita top-alkioita mutta vasta siitä vihonviimesestä "toivottomasta rupusta" onkin tullu se vauva. Joskus jos kaikki alkiot on ollu suht heikkoja (tai 1 hyvä ja 2 rupua) ja jo useita tuloksettomia hoitoja takana, on saatettu siirtää jopa 3 kerrallaan, tiedä sitten onko aateltu että ne jotenkin tukee toisiaan.
 
risupesä, niin, kai sitä aina jonkinlainen mahdollisuus on, kun siirto tehdään. Meillä siis sulatettiin 2 3-päiväistä. Toinen ei selvinnyt ja toinen selvisi osittain (7 solua 8:sta, siirrettäessä 10-soluinen). Jos kumpikaan ei olisi selvinnyt, niin seuraavaksi oltais sulatettu blastot ja siirto olisi joka tapauksessa pystytty tekemään samaan kiertoon. Mutta kai tästäkin mahdollisuudesta pitää olla onnellinen, kun jotkut ei saa mitään siirrettävää. Meillä onneksi pakkasessa D3, 2xD5 ja D6, mutta eipä se tieto tänään paljoa lohduta. PP 13 ja nega. :(
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kokemusta kahdesta sulatuksesta taysissa. Sanottiin että pakastettaessa olut top-luokkaisia 4 soluisia, pisteet 2,5. sulatuksen jälkeen luokituspysyi samana ja solujen määrästä sanottiin että alkoi jakautua normaalisti ja kaikki solut säilyivät sulatuksen jälkeen.

Toisessa sulatuksessa oli jakautuminen lähtenyt käyntiin mutta siirtohetkellä 3 pv:n ikäinen oli solua 7. Mutta ei framgmentoitumista tms. pisteytys 2,5 ja top siitä huolimatta. Tässä toisesta alkiosta alkoi raskaus, joka nyt 15+1.

Mutta sen olen käsittänyt että Tays pisteyttää eritavalla kuin monet muut paikat. Eikä ne turhaan siirrä sellaisia joista näkevät kokemuksella ettei ole mitään toivoa.
 
Meillä odotellaan TaYS:ssa siirrettyä 1,5 -pisteen alkiota syntyväksi näinä päivinä. Matkan varrella 9 siirrettyä alkiota, joiden joukossa mm. kaksi top-luokan blastoa. Kaikki negaa.

Eräs kirjoittaja täällä totesikin yhden tutkimustyötä tekevän lapsettomuuslääkärin todenneen, että alkioiden luokitteluperusteista käydään debattia, eikä ehkä nykyisen systeemin "rupualkiot" ole niin rupuja kuin luullaan.
 

Yhteistyössä