Alkioiden kohtalo mietityttää

Lapsettomuushoidot takana ja nyt on tullut aika päättää mitä tehdä "ylimääräisille" alkioille joita pakkaseen jäi. Oma lapsiluku tulee syksyllä täyteen (toivottavasti).

Luovutusta ollaan mietitty, mutta moniko on oikeasti halukas käyttämään omissa hoidoissaan luovutettua alkiota? Tuhoamanine tuntuu jotenkin järjettömältä ja antaminen koekäyttöön vieläkin pahemmalta... Ikään kuin oman lapsensa antaisi koe-eläimeksi. :(

Mitä mietteitä muilla on hoitojen tuloksena jääneiden alkioiden kohtalosta?

Oikein hyvää syksyä kaikille ja voimia niille joilla hoidot ovat vasta alussa tai eivät ole vielä tuottaneet tulosta!
 
Kyllä alkioita mielellään adoptoidaan. On paljon naisia, kenen munasolut eivät pelitä ja jos miehen simpoissakin on häikkää, joutuu yrittämään todella pitkään - ja jonottamaan näitä lahjasoluja hoitojen välissä kuukausia, jopa vuosia... Valmis alkio on silloin kuin loton täysosuma :)
 
Olen myös ajatellu jo valmiiks sen että ainoa "oikea" jatkopaikka mun alkioille on kohtu, jollei oma niin sitten jonkun toisen. Se tuntuu vaihtoehdoista parhaimmalta. Toivoisin myös saavani mahdollisimman paljon tietoa niistä, onko onnistunut, onko syntynyt tyttö/poika, koska jne. En kylläkään tiedä paljonko mulle siinä tilanteessa niitä annettaisiin.
Voisin myös "adoptoida" toisten alkion, jollei omistani olisikaan mihinkään. Mieluummin niin kuin odotella munasoluja vuosikausia.. jos niitä siis on paljon nopeammin tarjolla.
 
Minulla on parhaillaan masussa kaksi luovutettua alkiota. Tai toivon että ne ovat siellä vielä, kun en ole vielä tehnyt testiä. Joka tapauksessa olen suuresti kiitollinen sille pariskunnalle, joka halusi luovuttaa nämä alkiot. Meillä on tosi pitkä hoitohistoria takana, ja näissä viimeinen toivomme saafda lapsi. Halukkaita vastaanottajia on enemmän kuin alkioita. Luovuttajien ei varmasti tarvitse pelätä etteivätkö mahdolliset lapset saisi rakastavia vanhempia, sillä tie on ollut pitkä kivinen. Itse koen pettäväni luovuttajat jos taas testaan negaa. Toivotaan että useampi uskaltaisi ja haluaisi luovuttaa alkiot eteenpäin jos oma lapsiluku on täynnä. Kuten Hillevi sanoi, luovutetut alkiot ovat kuin lottovoitto.

Toivotan hyvää syksyn jatkoa Maija
 

Hmmm...

Sama mietityttää itseäni, meillä jäi 8 alkiota pakkaseen.

Ja minun käsitykseni on, että alkioilla taas ei olisi tarpeeksi kysyntää.
Todella harvoin on pariskunnista molempien osapuolien sukusolut "viallisia".

Eli toisin sanoen luovutusta voi toivoa, mutta ani harvoin niitä kuulema tarvitaan (koska yleensä niitä vaan jää niin paljon yli).

Eli vaihtoehtona on joko tuhoaminen, antaminen koekäyttöön tai sitten vaan jatkaa ja jatkaa pakastussopimusta jos ei halua omalle kontolleen moisia tuntoja. :|

-Bee
 
Huh huh, ettei vain olisi klinikoiden taktikointia... että kerrotaan ettei alkioilla olisi kysyntää. Pareilta jääneet alkiot voivat siksi joutua vaikka tuhottaviksi ja lahjasoluja/alkiota tarvitsevat joutuvat käyttämään luovuttajien järkyttävän kalliita aineksia saadakseen alkion aikaiseksi.

Onko Rouva B käsityksesi tietoon perustuvaa (mikä klinikka? - jos saan kysya) vaiko olettamus?

Helsingissä yksistään Väestöliiton klinikalla on hoidettu 200 paria lahjamunasoluilla 15 viime vuoden aikana. Lapsia on syntynyt 300 lahjamunasoluista. Luovutetulla spermalla tehdään myös aika paljon hoitoja ja osa hoidettavista tosiaan tarvitsee molemmat sukusolut luovuttajilta.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Munasolujen+luovuttajista+on+pulaa+Helsingissä/1135247574268
 

Heips,

Toki saa kysyä!
Tämä tieto tuli juuri Väestöliitolta!
Ne pariskunnat, joilla ei kummankaan solut toimi, ovat kuitenkin vähissä.
Ja uskoisin, että isolla osalla IVF-hoitoihin lähtijöistä jää soluja pakkaseen. Yksinkertaisesti hoito vaan on niin tehokas. Ja ainakin kun minä olin klinikalla, siellä oli samaan aikaan viisi muutakin naista kerralla odottamassa punktioon menoa ja punktioita tehtiin koko päivä. Siitä voi laskea montako punktiota siellä vuodessa tehdään...

Mutta aion kyllä itsekin tuota vielä kysellä...
Itsekin munasoluja luovuttaneena tiedän, että odotusaika on pitkä, ja prosessi maksaa soluja tarvitsevalle paljon. Mutta siittiöt ovat puolestaan hyvinkin edullisia!

-Bee

MUOKS. Kun etsii netistä tietoa asiasta niin muuallakin törmää tuohon, että alkioiden tarjonta ylittäisi kysynnän...?
 
Henkilökohtaisesti mä aion siirtää omaan kohtuuni joka ainoan solun joka sinne pakkaseen meni jos vaan selviävät sulautuksesta, ja vaikka tulisi sitten kaikista pieni niin SAA TULLA. Mä en tämän kaiken lapsettomuuden jälkeen kyllä todellakaan heitä yhtäkään hukkaan, se on varma! Mä nään sen niin, että tämän lapsettomuuden jälkeen ei oo enää sellaista asiaa kuin "lapsiluku täynnä".... =)

Jokainen tietysti tekee omalla tapaa, mutta musta alkioiden tuhoaminen kuulostaa kaikkein typerimmältä vaihtoehdolta. Moni varmasti vastaanottaisi alkion, vaikka naispari, ihan varmasti on kysyntää. Ja ymmärrän, että voi tuntua oudolle ja sattua, mutta se olisi se hieno ja arvokas teko.
 

Yhteistyössä