Alkaisinko henkilökohtaiseksi avustajaksi? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Besserwisser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Besserwisser

Aktiivinen jäsen
05.11.2008
4 671
0
36
Meidän perheessä on tulevaisuus auki töiden suhteen vielä parin viikon ajan, kun jännätään, saako mies jatkaa työssään vai ei...

Minulla on mm. tradenomin tutkinto, mutta olisin aina tykännyt enemmän työskennellä hoitoalalla. Sainkin ajatuksen, mitä alkaisin tehdä, jos mies ei saa kengän kuvaa takapuoleensa: Alan jollekin tarvitsevalle henkilökohtaiseksi avustajaksi ja hoidan samalla lapset kotona!

Paikkakunnallani olisi tällä hetkellä haussa avustaja palvelutalossa asuvalle nuorelle miehelle. Työtunteja avustajalle kertyisi n. 19 viikossa, viikonloput mukaan lukien. Bruttona saisin palkkaa vaan noin 700 euroa, mutta saisinhan kotihoidontuen päälle. =)

Jos mies sitten ei saakaan jatkaa työssään, on mun kai etsittävä oman alani tympeitä konttorihommia. :'(

Onko paikalla ketään henkilökohtaista avustajaa? Tykkäätkö työstäsi? =)

Alkuperäinen kirjoittaja ixus:
Mä olin. Tykkäsin (asiakas oli lievästi kehitysvammainen henkilö). Palkka todella huono.

Moikka sinne. ;)

Palkka on tosiaan alle 10 euroa, mutta olisihan se mukava lisä kuitenkin tuohon kht:n päälle. Omalla allallani kun ei oikein tahdo ollakaan joustavia osa-aikaisia pestejä, saatika niin antavia työkokemuksia.

olin miehelle joka oli vaikeasti vammautunut,sähkärissä oli,ja kaikki nostelut jne,siivoukset ja ruuanteko yms.
oli melko rankkaa,tosin tein työtä koulun ohella,joten siinäkin syy rankkuuteen,mutta voisin edelleen jatkaa tuota hommaa

Alkuperäinen kirjoittaja Farhan Maabaad:
Mä olin. Tykkäsin (asiakas oli lievästi kehitysvammainen henkilö). Palkka todella huono.

Moikka sinne. ;)

Palkka on tosiaan alle 10 euroa, mutta olisihan se mukava lisä kuitenkin tuohon kht:n päälle. Omalla allallani kun ei oikein tahdo ollakaan joustavia osa-aikaisia pestejä, saatika niin antavia työkokemuksia.

Niin, eihän tuo työaika ole paljon. Jos innostut, niin voithan lukea itsesi hoitoalalle.

mä olen ollut,mulla on ollut 3 "pomoa" yksi kehitysvammanen 2reumapotilasta työ on raskasta jos avustettavat on raskaita pomoja.
yhden kans mulla oli todella paljon vaikeuksia oli ns ilkeä komentelija iso mies joka oli täysin liikuntakyvytön.
siinä oli selkä että hermot koetuksella moneen otteseen käyttäyty vähän sopimattomasti pesuhomissa :kieh:

palkka huono teettävät mielellään ylitöitä jotka saa vapaina,jos sovitaan et työaika on 5h voi päivä venähtää 8h kun on menoja missä avustaja on mukana tai sitten pitää tehdä suursiivous.

Olen ollut hlökohtaisena avustajana enkä menisi enää uudelleen. Siellä piti käydä 3xvrk, aamulla, päivällä ja illalla kympin aikaan, jokainen käynti aina venyi ja venyi, iltakäynniltä saattoi päästä vasta puolenyön aikaan kotiin... Ihminen oli todella mukava, eli siitä ei ole kysymys, vaan siitä, että mulle se oli ainakin ihan liian rankkaa... Jos olisi ollut kyse vain kertakäynnistä päivässä niin ehkä sitten, mutta 3x oli mulle liikaa... Paljon helpompaa on mennä 8 töihin ja päästä klo 16, päivä on pulkassa eikä tarvitse jatkuvasti kytätä koska taas pitäisi mennä.

Tottahan se on että palkka oli todella huono työmäärään nähden. Henkisesti se oli rankkaa, vaikka on alan koulutuskin, koska henkilö ketä avustin kärsi omasta tilanteestaan suuresti ja purki sitä kiukuttelemalla ja halveksimalla ns. "terveitä". Suosittelisin, että tekisit ensin esim. kuukauden sijaisuuden (vakihoitajatkin pitävät lomaa) ja miettisit sitten uudelleen!! Jos tykkäät niin hieno homma, jos et, niin voit katsella muita vaihtoehtoja=)!

Moikka sinne. ;)

Niin, eihän tuo työaika ole paljon. Jos innostut, niin voithan lukea itsesi hoitoalalle.

Saattaa mies olla toista mieltä mun opiskeluista. :whistle: Ollaan oltu yhdessä 9 vuotta, joista olen koulun penkkiä kuluttanut 6. :ashamed:

Työn raskaus riippuu ihan hirveästi avustettavasta henkilöstä. Toisten kanssa työskenetelminen on fyysisesti raskasta mutta muuten oikein mukavaa ja toisten kanssa taas työn raskaus on henkisellä puolella...

Ehkä eniten koin tympeäksi sen, että työkavereita ei ole ja työ tehdään pääosin sen avustettavan ihmisen kotona.

Jotkut tykkää, minä en niin hirveästi. Avustettavia minulla on ollut useita. Aika iso osa heistä on sattunut olemaan ns. "haastavia tapauksia" noin avustajan henkistä jaksamista ajatellen. Muutama avustettava on jäänyt todella positiivisena muistona mieleen.

Miten aiot samalla hoitaa lapset kotona? Eli etsit ilta- ja viikonlopputyötä (kö)?

Alkuperäinen kirjoittaja :
tiedän ketkä on ja sanovat että on raskasta

Henkisesti vai fyysisesti?

Enempi taitaa olla henkisesti. Siinähän olet vain sitä asiakasta varten. En tiedä millainen tapaus sinun kohdallasi on. Onko oma-aloitteinen, omatoiminen, onko masennusta (joka voi olla lisänä "pää sairauden vuoksi" )jne...

[quote="Helka"Miten aiot samalla hoitaa lapset kotona? Eli etsit ilta- ja viikonlopputyötä (kö)? [/quote]

Suunnilleen noin. Mun mies tekee (jos siis saa jatkaa) viikon iltavuoroa ja viikon aamuvuoroa, viikonloput vapaita. Voisin käydä töissä siis silloin, kun mies on kotona.

Lisää kokemuksia?

Mitä muuta teitte kuin siivositte, kokkasitte, ja käytitte asioilla? Käytittekö pomoanne harrastuksissa tms.?

Kyllä, raskas homma, varsinkin palkkaan nähden, varsinkin nuo jossa olet vastuussa esim. aamulla sängystä ylös nostamisessa, siinä vaan EI VOI itse myöhästyä tai muuta.

Olen ollut mukana harrastuksissa (silloinen avustettava oli minun kanssa suunnilleen saman ikäinen nainen), risteilyillä ym. Kovasti riippuu avustettavasta.

Alkuperäinen kirjoittaja pöllö:
Lisää kokemuksia?

Mitä muuta teitte kuin siivositte, kokkasitte, ja käytitte asioilla? Käytittekö pomoanne harrastuksissa tms.?

Kyllä, raskas homma, varsinkin palkkaan nähden, varsinkin nuo jossa olet vastuussa esim. aamulla sängystä ylös nostamisessa, siinä vaan EI VOI itse myöhästyä tai muuta.

Olen ollut mukana harrastuksissa (silloinen avustettava oli minun kanssa suunnilleen saman ikäinen nainen), risteilyillä ym. Kovasti riippuu avustettavasta.

Toki riippuu.

Pitääkin huomenna jo alustavasti soittaa yhteen paikkaan ja kysellä tarkemmin toimenkuvasta ja mahdollisista työajoista.

Mä olen ihan täpinöissäni täällä! :D

Olen ollut hlökohtaisena avustajana enkä menisi enää uudelleen. Siellä piti käydä 3xvrk, aamulla, päivällä ja illalla kympin aikaan, jokainen käynti aina venyi ja venyi, iltakäynniltä saattoi päästä vasta puolenyön aikaan kotiin... Ihminen oli todella mukava, eli siitä ei ole kysymys, vaan siitä, että mulle se oli ainakin ihan liian rankkaa... Jos olisi ollut kyse vain kertakäynnistä päivässä niin ehkä sitten, mutta 3x oli mulle liikaa... Paljon helpompaa on mennä 8 töihin ja päästä klo 16, päivä on pulkassa eikä tarvitse jatkuvasti kytätä koska taas pitäisi mennä.

Tottahan se on että palkka oli todella huono työmäärään nähden. Henkisesti se oli rankkaa, vaikka on alan koulutuskin, koska henkilö ketä avustin kärsi omasta tilanteestaan suuresti ja purki sitä kiukuttelemalla ja halveksimalla ns. "terveitä". Suosittelisin, että tekisit ensin esim. kuukauden sijaisuuden (vakihoitajatkin pitävät lomaa) ja miettisit sitten uudelleen!! Jos tykkäät niin hieno homma, jos et, niin voit katsella muita vaihtoehtoja=)!

Näyttää sille että osa avustajaksi itseään kutsuva ei osaa pitää vaitiolovelvollisuudesta huolta...melkosen lähellä on tunnistaa hoidettava monenkin höpöttäjän laukomisista.
Mitä te yleensä tänne narisette? Kaikki avustettavat ei ole kuspäitä vaan taitaa melkonen osa avustajista olla? Kokeilkaa ensin tuota hommaa vaikka kuukauden sopimuksella ja vaihtakaa samantien alaa jos se noin herkässä on kaikki kuten työaika ! Tulijoita tilalle kyllä riittää, itsekin meinaan hakea avustajaa ja hyvällä palkalla ja kevyellä hommalla. Mutta onneksi, ei ketään näistä kitisijöistä tule minun kämppääni..:) heippa

Yhteistyössä